Nieuwe NAS? Wat te doen...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-05 12:05
Dag allen!

Onze huidige NAS is intussen tussen de 10 en de 15 jaar oud. De WD Red schijven beginnen het dan ook te begeven. Een eerste schijf werd enkele jaren geleden vervangen toen de RAID-5 corrupt werd, en gisteren viel ook de tweede schijf uit na, als ik het me goed herinner, 14k draaiuren.
We hebben het apparaat dan maar volledig uitgeschakeld, omdat we vrezen dat de andere schijven het ook spoedig zullen begeven. De RAID herstellen door weer een nieuwe schijf toe te voegen zien we niet als een goede oplossing omdat de andere ook wel snel de pijp uit zullen zijn gezien ze dezelfde leeftijd hebben. Bovendien zit hij met slechts 12TB al enkele jaren vol en hebben we ook op dat vlak uitbreiding nodig.

Het eerste deel is dus eenvoudig: een volledig nieuwe set disks. Hiervoor dacht ik 4 (of 5?) keer uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB aan te schaffen.

Maar nu komt de vraag... wat verder? Hoe maken we hier terug een netwerk-storage van?

Een aantal opties die ik overweeg:

1) De huidige NAS (uitvoering: Thecus N5550 Diskless) blijven gebruiken en vullen met de nieuwe disks.
Deze gaf in het begin heel wat kopzorgen, maar na een paar firmware updates is hij nu wel vrij stabiel. Het is echter geen krachtpatser qua snelheid, en ook de mogelijkheden zijn vrij beperkt. En natuurlijk is dit intussen ook al een gedateerd beestje.
2) Een nieuwe NAS kopen.
Misschien de beste oplossing, maar... wel prijzig. Ik zie dat NAS prijzen beginnen bij €500. Dat is al de helft van de disks...
3) Een zuinige zelfbouw NAS maken met goedkope componenten.
Ik heb al wat rondgekeken, maar vrees dat ik hiermee altijd duurder ga uitkomen dan een prebuilt NAS. (C.f.r. "Grote Zuinige Server topic")
4) Iets à la Raspberry Pi, NUC, BBB, ... gebruiken.
Ik heb de indruk dat dit geen goed idee is. Voor de RPi bestaan er wel RAID shields, maar ik denk dat dit qua prestaties gaat tegenvallen. Voor NUCs denk ik dat dit sowieso niet kan? Of ben ik hier fout in?
5) Iets in het genre van een ICY Box gebruiken.
Ik weet niet of dit wel doet wat ik nodig heb? Volgens mij ondersteunen deze geen RAID?

Ik hoop dus dat jullie me misschien wat richting kunnen geven? Al dan niet in de vorm van concrete suggesties. Welke van bovenstaande opties lijkt het meest interessant? Zijn er misschien nog alternatieven die ik kan overwegen?

De NAS bevat geen cruciale data. Het wordt puur in een huiselijke context gebruikt om bestanden (voornamelijk media) te delen en beschikbaar te hebben op meerdere apparaten. WOL is wel iets wat we graag zouden zien, om op die manier de levensduur van de schijven te kunnen rekken. Want het blijven natuurlijk een stevige investering.

Qua budget hoop ik toch (flink) onder de 500 euro te kunnen blijven. Maar misschien ben ik hierin te naïef...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Een wedervraag eerst: waarom een NAS met 4 / 5 schijven als je het alleen gebruikt voor voornamelijk niet cruciale media bekijken / uitwisselen?

Misschien eerst eens de media opschonen (ga je al die films echt nog een keer kijken) en dan een basis NAS met 2 schijven erin en klaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Opifex schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:37:
De NAS bevat geen cruciale data.
Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je dat het geen ramp zou zijn als de data verloren zou gaan? (Bijvoorbeeld als je de originele bestanden ook nog op een ander apparaat staan of je ze opnieuw kunt downloaden.) Want dan zou je geen RAID-opstelling nodig hebben. Of begrijp ik je verkeerd?

De vraag is volgens mij vooral hoeveel schijven je nodig hebt, want die zijn per stuk al bijna 300 euro.

Ik heb zelf een Raspberry Pi 4B als NAS en ik vind het prima werken en het is lekker zuinig. Zo heel zwaar is het kopieren van bestanden nu ook weer niet en zelfs de Pi is quad-core. Het is natuurlijk wel iets meer werk om een Pi in te stellen dan een kant en klaar product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 17:27

Thomg

Aww yiss

Hangt er ook een beetje vanaf hoe plug 'n play je het wilt hebben.

Zelfbouw NAS is vooral leuk als je het ook wilt gebruiken als performance bak, bij optie 1, 2, 4 en 5 gaan ze niet veel meer doen dan een NAS zijn.
Zuinige server topic is interessant, maar er is wel een erg stevige nadruk of laag verbruik. Als dat laatste niet cruciaal is moet je hier wel overheen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geertemo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-04 11:15
Als je nog een oude PC hebt staan, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om daar een NAS van te maken. TrueNAS Core is een gratis open source OS dat je kunt draaien op een ingeplugde USB stick of (veiliger) een kleine (oude) SSD van b.v. 16GB. Werkt bij mij al jaren naar volle tevredenheid en kosten (buiten de schijven) dus nagenoeg nul.
https://www.truenas.com/docs/core/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
jeroenkb schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:25:
Een wedervraag eerst: waarom een NAS met 4 / 5 schijven als je het alleen gebruikt voor voornamelijk niet cruciale media bekijken / uitwisselen?
Het moet niet per sé een NAS zijn. We willen gewoon vanop meerdere plaatsen aan onze bestanden kunnen.
Ik sta zeker en vast open voor alternatieven. Vandaar ook dit topic :)
Misschien eerst eens de media opschonen (ga je al die films echt nog een keer kijken) en dan een basis NAS met 2 schijven erin en klaar
Media opschonen is geen optie. Het zijn voor een groot deel media die we vooral bijhouden voor sentimentele waarde. Bvb. oude films/series die je nu niet meer kan kijken op Netflix, niet kan kopen in de winkel of zelfs niet kan vinden in de minder legale bronnen. Naast filmmateriaal staat er ook een deel software en documenten op. Die houden we idealiter ook op deze centrale plek voor filestorage.
fenix41 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Bedoel je dat het geen ramp zou zijn als de data verloren zou gaan? (Bijvoorbeeld als je de originele bestanden ook nog op een ander apparaat staan of je ze opnieuw kunt downloaden.) Want dan zou je geen RAID-opstelling nodig hebben. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik bedoel er in de eerste plek mee dat het helemaal niet erg is als de data sporadisch niet toegankelijk is. Het wordt gebruikt in de huiselijke sfeer, en er is dus geen financieel verlies als de NAS niet bereikbaar is. Daarnaast klopt het inderdaad dat de data niet van levensbelang is. Het is geen catastrofe als er iets zou verloren gaan. Maar toch... liever niet uiteraard. Als alle bestanden van de huidige RAID verloren zouden gaan dan zou dat toch wel een emotioneel verlies zijn.

Een RAID opstelling is inderdaad niet per sé nodig. Tot nu toe was de RAID voornamelijk om dataverlies te vermijden en niet zozeer continuiteit te garanderen. Voornamelijk omdat we geen degelijke backup hebben van de data... Toen deze NAS gebouwd werd was het namelijk nog niet zo goedkoop als nu om een schijf van 20TB te kopen.
De vraag is volgens mij vooral hoeveel schijven je nodig hebt, want die zijn per stuk al bijna 300 euro.

Ik heb zelf een Raspberry Pi 4B als NAS en ik vind het prima werken en het is lekker zuinig. Zo heel zwaar is het kopieren van bestanden nu ook weer niet en zelfs de Pi is quad-core. Het is natuurlijk wel iets meer werk om een Pi in te stellen dan een kant en klaar product.
Als we niet voor een nieuwe RAID opstelling zouden gaan, dan komen we inderdaad wel toe met één of twee schijven. Echter, dan hebben we deze opstelling wel x2 nodig, omdat we dan degelijke backups dienen te maken. Als we voor 4 keer de Toshiba schijven kiezen, komen we uit op een 1000 euro.

Ik neem aan dat je op die Pi geen RAID hebt?
Thomg schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:27:
Hangt er ook een beetje vanaf hoe plug 'n play je het wilt hebben.
Plug&Play hoeft niet, maar heb momenteel ook de tijd niet om er dagen mee bezig te zijn vooraleer alles opgezet is.
Zelfbouw NAS is vooral leuk als je het ook wilt gebruiken als performance bak, bij optie 1, 2, 4 en 5 gaan ze niet veel meer doen dan een NAS zijn.
Zuinige server topic is interessant, maar er is wel een erg stevige nadruk of laag verbruik. Als dat laatste niet cruciaal is moet je hier wel overheen lezen.
Laag verbruik is cruciaal als hij 24/7 draait, zoals onze huidige NAS deed. Ik hoop in de toekomst echter iets te hebben met degelijke WoL support, zodat er enkel verbruikt wordt wanneer nodig. Dan heb je in the end een veel lager gemiddeld verbruik dan wanneer je de meest zuinige server ooit continue zou laten draaien.
geertemo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:20:
Als je nog een oude PC hebt staan, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om daar een NAS van te maken. TrueNAS Core is een gratis open source OS dat je kunt draaien op een ingeplugde USB stick of (veiliger) een kleine (oude) SSD van b.v. 16GB. Werkt bij mij al jaren naar volle tevredenheid en kosten (buiten de schijven) dus nagenoeg nul.
https://www.truenas.com/docs/core/
Ik heb inderdaad nog wel een aantal oude PC's staan. Als daar WoL op werkend te krijgen valt is dat misschien nog niet zo'n slecht idee.

Bestaat er ook iets zoals TrueNAS dat je in een docker container kan draaien? Want dan zou deze PC ook als server voor andere dingen kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:45
Als ik je hele verhaal lees, dan zou het makkelijkst een nieuwe NAS zijn. Wat maakt dat je niet voor een 4 bay synology NAS gaat? Als je 12Tb nu hebt aan data, dan kun je in beginsel volstaan met 2 schijven van 18Tb Exos. Dat scheelt weer een slok op borrel voor aanschafprijs schijven en kun je altijd nog uitbreiden met 2x18Tb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:11

Croga

The Unreasonable Man

Even kijken;
- Je hebt nu 12TB
- Je hebt geen backup maar vindt het wel belangrijk dat de data bewaard blijft

Realiseer je goed: RAID is geen backup! Als er iets met de NAS gebeurt is alles gewoon weg.
Daarnaast is RAID met gelijke schijven redelijk gevaarlijk; een RAID rebuild zet een enorme druk op oude schijven met als risico dat 1 van de andere schijven het tijdens de rebuild begeeft en dus alle data weg is.

Persoonlijk zou ik gaan voor een 2-bay Synology. 2 stuks 18TB in JBOD of RAID0.
Vervolgens nog exact zo'n zelfde systeem off-site neer zetten (bij familie of vrienden) en de 2 systemen synchroniseren.

Dat geeft je 3 keer zoveel opslag als nu, inclusief een fatsoenlijke off-site backup (let wel; die beschermd niet tegen data corruptie aangezien die corruptie net zo hard mee gesynchroniseerd wordt!) voor een prijs die lager ligt dan 4*18TB in een 4 bay NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Doe toch niet zo moeilijk en koop een externe HD (behuizing) die voldoende groot is…. En als je dan een paar keer per jaar de behoefte voelt om naar die oude films te kijken dan plug je die even als shared drive in je pc/mac/laptop en kan je via een netwerkshare er overal bij.

Nog beter koop er twee en hou ze identiek, dan heb je wel gelijk die backup geregeld en kan je die andere drive ook nog buitenhuis bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 17:27

Thomg

Aww yiss

WOL werkt voor zover ik weet met alles anno 2024, dus dat zie ik niet echt als een restrictie.
Maar van wat ik zo lees zou ik optie 3 en 4 meteen afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
austin_77 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:26:
Als ik je hele verhaal lees, dan zou het makkelijkst een nieuwe NAS zijn. Wat maakt dat je niet voor een 4 bay synology NAS gaat? Als je 12Tb nu hebt aan data, dan kun je in beginsel volstaan met 2 schijven van 18Tb Exos. Dat scheelt weer een slok op borrel voor aanschafprijs schijven en kun je altijd nog uitbreiden met 2x18Tb.
Misschien is dat nog niet zo'n slecht idee. Dat is de goedkoopste oplossing die op die manier ook nog voldoende budget overhoudt voor een degelijke backupschijf (welke in eerste instantie maar de helft van de totale capaciteit dient te zijn). Een RAID is dan niet nodig. Continuiteit is dan wel niet gegarandeerd, maar dat is geen ramp. Ook het (zeer occasioneel) verliezen van een bestandje is aanvaardbaar.
Croga schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:34:
Even kijken;
- Je hebt nu 12TB
12TB RAID-5 op de NAS, maar er zijn ook al een hele hoop bestanden die er niet meer bijkonden. In totaal zitten we ergens aan 16TB gok ik.
- Je hebt geen backup maar vindt het wel belangrijk dat de data bewaard blijft
Klopt. Maar het is geen ramp als er eens een bestandje zoek raakt. Zolang dat maar sporadisch is. Er zit normaal gezien nooit een financieel verlies aan.
Realiseer je goed: RAID is geen backup! Als er iets met de NAS gebeurt is alles gewoon weg.
Daar ben ik me meer dan van bewusts!
Vandaar dat ik het nu beter zou willen aanpakken dan toenertijd. Het was een kosten-baten afweging die er voor gezorgd heeft dat we toen voor deze sub-optimale oplossing gekozen hebben.
Persoonlijk zou ik gaan voor een 2-bay Synology. 2 stuks 18TB in JBOD of RAID0.
Vervolgens nog exact zo'n zelfde systeem off-site neer zetten (bij familie of vrienden) en de 2 systemen synchroniseren.
Ik begin meer en meer in die richting te denken, ja. Waarschijnlijk 1x een 4-bay (voor latere uitbreiding mogelijk te maken), en dan off-site een backupdisk die loshangt en slechts sporadisch een sync uitvoert.
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:56:
Doe toch niet zo moeilijk en koop een externe HD (behuizing) die voldoende groot is…. En als je dan een paar keer per jaar de behoefte voelt om naar die oude films te kijken dan plug je die even als shared drive in je pc/mac/laptop en kan je via een netwerkshare er overal bij.
Het is veel meer dan alleen wat media. Er staan ook andere bestanden op. Bovendien wordt de NAS vanop meerdere apparaten, op meerdere locaties (als in: verschillende gebouwen) gebruikt. Zomaar even een schijf inpluggen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
Je hebt een 4-bay Synology, zoals de DS423 al voor onder de EUR 400.
uitvoering: Synology DS423

Dan begin je met 2 disks en kan je bijprikken (tot max 4 disks) afhankelijk van hoeveel storage je nodig hebt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ik was net al even aan het bladeren door de PW naar een goede 4-bays. Wat is er zo bijzonder aan de Synologies dat iedereen ze aanraad? Wat is bijvoorbeeld het verschil met de 4-Bay's Zyxel, of een Asustor?

Ik was aan het denken om 2x 4-bay te gaan. 1 keer een Synology en 1 keer de Zyxel. De synology krijgt gelijk 2 schijven, de Zyxel 1. De Zyxel zou dan dienen om periodieke backups te maken van de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 10:20
Waarom zou je voor 2 verschillende omgevingen gaan, koop 2x synology dat maakt je beheer veel makkelijker. K zou ook niet nu bezuinigen op een 2e kleinere backupdisk, dan weet je alleen dat je over 2 jaar hetzelfde nog een keer moet uitzoeken en heb je er 2x werk mee.

Waarom synology? De hardware is nooit de snelste/modernste voor het geld maar DSM werkt imho heel fijn, lange security updates en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
ijzerman86 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:47:
Waarom zou je voor 2 verschillende omgevingen gaan,
Enerzijds spreiding van risico, maar ook kostenbesparing. Het duurdere apparaat met alle toeters en bellen zou 24/7 beschikbaar zijn, terwijl het goedkopere apparaat slechts één keer om de x tijd even aangezet wordt om syncen en dan weer in slaap gaat.
koop 2x synology dat maakt je beheer veel makkelijker.
Ik heb geen ervaring met Synology. Wat maakt dat dit met Synology zo makkelijk is? Ik was aan het denken om een cronjob op mijn Pi te maken die het backup-apparaat om de x tijd een WoL signaal stuurt en dan via rsync de bestanden gelijkzet. Maar misschien ben ik het wiel dan aan het heruitvinden?
K zou ook niet nu bezuinigen op een 2e kleinere backupdisk, dan weet je alleen dat je over 2 jaar hetzelfde nog een keer moet uitzoeken en heb je er 2x werk mee.
Ik heb momenteel 3x 18TB in het lijstje staan. De derde zou dan voor backup dienen. Een 4e bijkopen kan over 2 jaar ook nodig. Die kan dan meteen in één van de vrije bays.
Waarom synology? De hardware is nooit de snelste/modernste voor het geld maar DSM werkt imho heel fijn, lange security updates en stabiel.
Mhmmm, misschien overweeg ik dan toch gewoon twee goedkopere apparaten te nemen, ipv. een Synology. De toeters en bellen van software vind ik meestal maar overbodig.

Eventueel één van deze: uitvoering: Asustor Drivestor 4 (AS1104T) als main-NAS, gecombineerd met de huidige N5550 als backup-NAS? Of is dat af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
Opifex schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:25:
Ik bedoel er in de eerste plek mee dat het helemaal niet erg is als de data sporadisch niet toegankelijk is. Het wordt gebruikt in de huiselijke sfeer, en er is dus geen financieel verlies als de NAS niet bereikbaar is. Daarnaast klopt het inderdaad dat de data niet van levensbelang is. Het is geen catastrofe als er iets zou verloren gaan. Maar toch... liever niet uiteraard. Als alle bestanden van de huidige RAID verloren zouden gaan dan zou dat toch wel een emotioneel verlies zijn.
Bedankt voor de verduidelijking. Dus je wilt in ieder geval wel een backup van je data.
Opifex schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:25:
Ik neem aan dat je op die Pi geen RAID hebt?
Ik heb op het moment een Toshiba MG10 (20Tb) aan de Pi hangen en binnenkort koop ik een tweede HDD. Ik heb zelf geen onmisbare data op die Toshiba (de originele bestanden staan ook op mijn laptop), dus geen RAID. Het zou wel moeten kunnen met mdadm. Jeff Geerling heeft zo een RAID-opstelling gemaakt.

Een andere optie is rsync. Ik heb een deel van mijn schijf gereserveerd als backup voor de Synology NAS van mijn broer. Het idee is dat hij via rsync zijn bestanden overzet. Het voordeel is dan dat hij bij brand of inbraak dan nog zijn bestanden heeft.

Maar dit zal met een NUC of een oude pc ook allemaal wel kunnen, dus je hoeft natuurlijk geen Pi te gebruiken. Ik heb het idee dat een Synology (hoewel natuurlijk prachtige apparaten) wel wat overkill zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Net even gekeken naar de optie Pi's en NUCs.

In het geval van een Pi zou er dan een Sata HAT voor nodig zijn. Dan zitten we al aan een combinatie van 190 euro. Het is natuurlijk wel een eenvoudige en leuke setup. Een eenvoudige cronjob met rsync maakt het synchroniseren heel straight forward.

NUCs zijn vrij prijzig voor wat ze zijn vind ik. Bovendien hebben de meesten geen of slechts één SATA aansluting. Ik heb er minimaal twee nodig, dus zouden de schijven via USB moeten aangesloten worden. Niet helemaal ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 21:09

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

In dat geval zou ik gaan voor deze 2x disks in mirror and call it a day.

2x 10TB via de shuck methode, bespaar je nog geld op je schijven.
Ik had de 5 disk versie nodig, omdat ik idioot veel storage vereis hier, voor thuis kodi streamen en foto's delen / archief etc. really hard to beat. ouwe USB rakker eraan hangen voor cold storage en liefst failover backup naar de cloud. (Blijven foto's he :)

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
Opifex schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 00:29:
Net even gekeken naar de optie Pi's en NUCs.

In het geval van een Pi zou er dan een Sata HAT voor nodig zijn. Dan zitten we al aan een combinatie van 190 euro. Het is natuurlijk wel een eenvoudige en leuke setup. Een eenvoudige cronjob met rsync maakt het synchroniseren heel straight forward.

NUCs zijn vrij prijzig voor wat ze zijn vind ik. Bovendien hebben de meesten geen of slechts één SATA aansluting. Ik heb er minimaal twee nodig, dus zouden de schijven via USB moeten aangesloten worden. Niet helemaal ideaal.
Ik heb een SATA-naar-USB-controller van Ugreen om de HDD op de Pi aan te sluiten, maar die zijn ook 20 euro per stuk. Voor 4 schijven telt dat inderdaad wel op. Als ik in de toekomst meer schijven zou aansluiten, dan overweeg ik een serverrack.
Misschien is een zelfbouw zuinige server nog een optie, maar of dat goedkoper kan dan 200-250 euro weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
fenix41 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:07:
[...]

maar die zijn ook 20 euro per stuk. Voor 4 schijven telt dat inderdaad wel op.
Tip: bij ome Ali kosten ze 1.50/stuk. USB3 zelfs ;)

Ik heb er gelijk een 10-tal gekocht. Is altijd handig om op je bureau te hebben liggen.

Maar of ik ze zou gebruiken om permanent een NAS mee aan te sluiten... Dat is toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
De kogel is denk ik door de kerk!

We schaffen 2 (of 3?) maal uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 18TB aan.

1 schijf gebruiken we om een backup van de bestaande RAID (12TB) te trekken.

De tweede (en evt. meteen derde?) schijf stoppen we in de bestaande N5550 NAS. We passen geen RAID toe, maar twee afzonderlijke disks. 36TB zou ruim voldoende moeten zijn.

De 1e schijf zal dan (off-site, met een straalverbinding) aangesloten worden op een Pi waar reeds HASS op draait. Een cronjob zal deze schijf één maal per week mounten en een rsync job starten. Ik overweeg om de rsync job een dry-run te maken die dan via HASS een melding geeft met welke changes er gemaakt zijn. Op die manier voorkomen we ook data-rot en accidentele changes.

Door geen RAID te gebruiken is het vrij eenvoudig om de storage later uit te breiden. Het enige jammere is wel dat we de folders zullen moeten spreiden over meerdere afzonderlijke disks. Maar oké, dat is het einde van de wereld niet.

Thoughts?

EDIT: Ik lees net dat de N5550 een maximum capaciteit van 25TB heeft! Er kan dus maximaal één disk van 18TB in.

Voorlopig dus bij 2x 1 disk houden, en later upgraden naar een Synology wanneer er ook extra schijven nodig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Opifex op 07-02-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 14:51
Opifex schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:37:

5) Iets in het genre van een ICY Box gebruiken.
Ik weet niet of dit wel doet wat ik nodig heb? Volgens mij ondersteunen deze geen RAID?
Ik heb deze, die RAID ondersteund:
https://www.bol.com/nl/nl...31bA7iEAQYBCABEgLjPPD_BwE
Pagina: 1