Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metal4life
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05 16:44
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort eindelijk intrekken in mijn nieuwbouwwoning met mijn gezin. Lang naar uitgekeken dus ook zin om het helemaal naar wens in te richten, zo ook de technische kant.

Het is een nieuwbouwwoning met warmtepomp en WTW. Op dit moment zitten er 3 'schaampanelen' à 375wp op het platte dak aangesloten op een GoodWE (GW1000-XS-11) omvormer.

Het systeem wil ik op de overige dakdelen laten uitbreiden en het devies op het forum lijkt: volgooien die handel! Doel is om zoveel mogelijk voor eigen verbruik op te wekken en deels ook kostenefficiëntie.

Er zijn nog geen goeie luchtfoto's maar aan de hand van tekeningen en een enkele situatiefoto hoop ik wat duidelijkheid te geven. Vraag in deze is dus: wat is volgens jullie het maximum aantal panelen dat ik zou kunnen laten plaatsen en welke offerte is volgens jullie tot zover de gunstigste?

Hierbij alvast de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8ZpEEINEQhoqJvT82HlX0-_Glw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lLe0ZiimxVNUYdyhFH5kjx4k.png?f=user_large

Dakhelling is volgens mij 60 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ijx6zH_2F1Gc6iR81LNyp_JVYdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7ENGE2J40ObGJITEalAUx4KW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilu-wYtqf4ZeYMh1rm97DjeIc0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6ZJ7XNBVjBJOu0sxng9GDWFy.png?f=user_large

Aan de voorkant lijkt het alsof ik misschien een paneel kwijt kan? Er valt misschien een beetje schaduw op van de dakkapel, zo lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8QvoVyNLNyjkvE4Vaie1VdTxag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/isc1g16LDLpcstnZmQHY7L70.png?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie vanuit de lucht kijkend op de achterkant van het huis, met links (niet in beeld) het schuine dak. Aan de bovenkant van de foto zie je de kleine stukken dak die volgens mij meer op het noorden liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiCslsW_yBf3y0DR76gKg7Sw3Bk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6HuIGNfzzDqOmblp7n6AwSDW.png?f=user_large

Hieronder de offertes:

Offerte #1
Aantal panelen 14
Type panelen Jinko 435WP
Vermogen totaal in wp 6090
Opbrengst totaal 5610kwh
Omvormer IQ8MC
Marktprijs per omvormer € 124,00
Garantie op panelen 15 jaar
Garantie op omvormers 25 jaar
Garantie op installatie 12 jaar
Totaalprijs € 7.219,73
Prijs per wp € 1,19

--------------------
Offerte #2
Aantal panelen 15
Type panelen Fullblack 430 WP Longi Solar
Vermogen totaal in wp 6450
Opbrengst totaal 6257kwh
Omvormer IQ8+
Marktprijs per omvormer € 114,00
Garantie op panelen 25 jaar
Garantie op installatie 12 jaar
Totaalprijs € 8.592,00
Prijs per wp € 1,33

------------------------------------

Offerte #3
Aantal panelen 11
Type panelen Jinko 435wp
Vermogen totaal in wp 4785
Opbrengst totaal 4705
Omvormer IQ8+
Marktprijs per omvormer € 114,00
Garantie op panelen 15 jaar
Garantie op installatie 10 jaar
Totaalprijs € 5.183,04
Prijs per wp € 1,08

----------------------------------------------------

Inmiddels op aanraden van forumleden (Ronald) ook een offerte opgevraagd bij Solar Bouwmart. Met 15 x 425wp Longi Solar panelen en 15 x Enphase IQ8AC omvormers gekomen tot 5.217,-. Wat mij opviel is dat de aanbieders geen van allen de juiste micro omvormer aanbieden (obv wp zou ik minimaal IQ8AC verwachten dus die had ik ook in de offerte op laten nemen door Solar Bouwmarkt).

Mochten jullie vragen hebben stel ze gerust en alvast bedankt voor het lezen en de moeite _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enphase systemen worden traditioneel behoorlijk krap gehouden, uit kosten optimalisatie.

Dat doen ze nu nog, ook al zijn prijzen op moment laag… gewoontedieren.

60 graden? Trek het even door Thomas Berger PV calc. Zo steil gaat in de lente en herfst bij lage zon hard, heel, heel hard. Koud en ideale hoek.

Verder denk ik dat je niet verkeerd gaat zijn met SB.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

DjVe

Hatsaflats!

IQ8+ is wel erg krap qua vermogen, ik zou minimaal gaan voor een MC en dan zal het in jou geval nagenoeg niet aftoppen (wegens oriëntatie en helling). De AC kan ook, dan heb je dat totaal niet, maar ben je ook iets meer kwijt.

Heb je iets van een legplan? Vooral dat dak bovenop zou je iets creatiefs mee kunnen doen (ivm die hoge opstaande rand).

Qua installatie niet het meest prettige pand om veilig aan de slag te gaan, dus wellicht dat een installateur daar nog iets van gaat vinden.

Tevens even vragen of ze het systeem 3-fase plaatsen (kan eigenlijk niet anders, maar je weet maar nooit) en het is wel zo netjes als ze het schakelmateriaal van je nieuwe meterkast volgen (en geen goedkope Garcia in je nieuwe ABB kast knallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metal4life
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb een legplan ontvangen. Zie hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CviurJPxsGq2LnpPK55Es0RsBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OWICgmnvAkjfveepQ5AtnXnU.png?f=user_large

Daar werd uitgegaan van 15 panelen. Maar op het platte dak waar al 3 panelen liggen lijkt mij dat er misschien wel nog twee bij zouden kunnen. Zou er aan de voorkant van het huis (op het noorden is dat denk ik?) nog een paneel kunnen, is dat de moeite waard? Ik lees van sommige leden dat dat met name in de avond interessant als je gaat koken bijvoorbeeld. Maar dan gaat het natuurlijk maar weer om slechts een enkel paneel.

Inderdaad gezien de verschillende hoeken ingewikkelder om te leggen dan een gemiddeld dak.

Dank voor de tip m.b.t. de PV calculator!

SB heeft inderdaad al een mooie offerte opgesteld. Ik wacht nog een offerte af volgende week (die komt als enige direct op locatie), dus benieuwd wat die te vertellen heeft. Als daar niet iets goeds/aantrekkelijks uitkomt ga ik het denk ik opvolgen bij SB.

Ik ga het bedrijf dat volgende week langskomt ook meteen vragen hoe ze het zouden aanvliegen met de installatie. Voor het lange schuine dak op oost-west is dat alleen te bereiken via de tuin van mijn buren. Misschien dat ze daar alleen met een hoogwerker bij kunnen of iets dergelijks. Denk niet dat zij blij zijn als er een steiger en materiaal door hun huis moet van de buurman die zo nodig z'n zonnepanelen wil laten uitbreiden. Nogmaals dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

DjVe

Hatsaflats!

Persoonlijk zou ik die 3 panelen er gewoon af (laten) halen. Gewoon alles op MP knallen of aan je buren verkopen. Dan heb je direct een buis naar meterkast en een doorvoer naar dak.

En dan 6 (of meer) op dat dak zetten in een O-W opstelling (maar dan de hoge zijdes naar de opstaande dakranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metal4life
Dank voor je reactie. Goed idee om het meteen goed aan te pakken en het platte dak maximaal te benutten! Ik ga er werk van maken!
Pagina: 1