Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-10-2024
Beste allen

Ik heb een vraagje , ik wil graag een bod doen op een huis en heb een afspraak staan bij de Hypotheker. Deze legde mij tijdens ons oriënterende gesprek uit dat hij een rente aanbod gaat doen van verschillende aanbieders.
Nu wil ik van bepaalde banken geen hypotheek waaronder de ing ( iets vervelends in verleden meegemaakt in hun dienstverlening ). Kan ik dat aangeven vooraf , dat ik daar bv geen rente aanbod van wil? En op welk punt vraag de adviseur mijn bod bij een bank aan ? Is dat met mijn goedkeuring of gaat deze uit zichzelf van alles aanvragen ?
Groet sammy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57

P_Tingen

omdat het KAN

Lijkt mij wel; jij bent uiteindelijk de persoon die het moet betalen dus het zou wat zijn als de Hypotheker dat voor jou zou bepalen. Als je het niet vooraf wil zeggen, kun je ook - als het aanbod er ligt - bepaalde aanbiedingen op dat moment negeren, maar het lijkt me netter om dat vooraf aan de Hypotheker aan te geven, beetje afhankelijk van hoeveel banken er op jouw lijst staan, kan dat aardig wat werk schelen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Hi ja dat is een goed idee ! Ik heb niet zoveel banken op lijst staan , met name ing en alles wat daaronder valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

FreakNL

Well do ya punk?

Er blijven er nog 10-tallen over naast ING.

Overigens maakt het met de huidige regelgeving weinig uit waar je zit. De meeste dingen zijn wettelijk vastgelegd en voor het overige zijn de voorwaarden zo goed als vergelijkbaar, of je nou bij Rabo, ING, Aegon of ABN zit.

Zolang je een meeverhuis-regeling hebt en evt onbeperkt aflossen zit je gewoon goed. En kijk of ze rentemiddeling aanbieden.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 04-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:33
Vooraf aangegeven natuurlijk. Dan weet je tenminste zeker dat die door jou ingehuurde man geen nutteloos werk voor je gaat doen.

Maar dat je dus gewoon een aanbod krijgt van meerdere partijen die jij wel zou overwegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-04 10:58
Wij hebben een gesprek gehad met onze hypotheekadviseur zodat we wisten welk bedrag wij ongeveer konden lenen en je dat kan gebruiken om een bod te doen. Op het moment dat wij een bod hebben uitgebracht die is geaccepteerd door de verkopers kwam het echte adviesgesprek. Deze is niet meer kosteloos en hiervoor dien je al vrijwel alle informatie (loonstroken, arbeidsovereenkomsten etc etc) op te leveren zodat ze een goed advies konden doen.

Bij het advies gesprek werden alle wensen doorgesproken, hier kun je dus aangeven dat je voorkeur voor bepaalde banken hebt, of juist niet in het geval van ts. In ons geval werd er een adviesrapport geschreven met daarin alle gegevens, koopsom, beschikbare spaargeld, overwaarde, maandlastenberekening. Na akkoord van deze werd in overleg een renteaanbod aangevraagd.

Dus nee het gaat niet vanzelf dat de hypotheekadviseur een renteaanbod aan gaat vragen, hiervoor dien je eerst nog door de advies fase te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvana300
Wat fijn, dank je voor je goede uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:23:Overigens maakt het met de huidige regelgeving weinig uit waar je zit. De meeste dingen zijn wettelijk vastgelegd en voor het overige zijn de voorwaarden zo goed als vergelijkbaar, of je nou bij Rabo, ING, Aegon of ABN zit….
Dat maakt juist heel veel uit. De ING heeft een hele andere vorm en mate van dienstverlening dan andere banken. Ik begrijp de TS heel goed en ik wil uit principe bij die bank ook geen klant zijn en dus ook mijn geld niet uitgeven. Ze zijn ook niet bijzonder goedkoop of zo en er is keuze genoeg.

Gewoon aangeven dat je niets met die bank te maken wil hebben. De Hypotheker gaat echt geen werk doen als bij voorbaat duidelijk is dat die bank het niet gaat worden. Jij bent de klant en bepaalt met wie je in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen > PFSL

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Ik vind de keuze van een bank ook heel belangrijk , je zit er wel 30 jaar aan vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Duinkonijn

Huh?

het wordt niet alleen bij banken gedaan, ik heb er bv 1 van de Amersfoortse

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Een rente aanbod is dus eigenlijk een niet bindende offerte.
Komt het voor dat een bank geen aanbod doen in deze fase bij aanvraag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
De adviseur zal banken benaderen om een offerte voor jouw hypotheek te verkrijgen.
Dit kan de ING zijn (natuurlijk niet als je aangeeft met deze bank liever niet te werken). Maar ook elke andere bank. De bank zal een toetsing doen of je gewenste krediet binnen hun beoordelingskaders valt. Als dat het geval is en alle (nageleverde) gegevens zijn in orde, dan ontvang je een offerte. Als je deze tekent dan is de dienstverlening bindend.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Dank voor de uitleg. In het koopcontract heb ik een voorbehoud van financiering laten opnemen, contract verwacht ik nog. Wel begrijp ik dat daar staat dat je hier alleen onderuit kan komen door een afwijzing van een bank te laten zien . Maar wat als je niet eens een rente aanbod krijgt ? Uit mijn oriëntatie gesprek met de bank bleek dat ik het bedrag makkelijk zou kunnen lenen maar dat de bank veel vragen kan stellen over de constructie van de woning . Het is namelijk een renovatie pand die door de project ontwikkelaar zelf wordt opgeknapt . Als banken je geen rente aanbod doen hoe toon je dan je afwijzing aan ? Ik heb via mijn hypotheek adviseur van mijn eigen bank keuze uit 4 banken .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:41
Silvana300 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:56:
Dank voor de uitleg. In het koopcontract heb ik een voorbehoud van financiering laten opnemen, contract verwacht ik nog. Wel begrijp ik dat daar staat dat je hier alleen onderuit kan komen door een afwijzing van een bank te laten zien . Maar wat als je niet eens een rente aanbod krijgt ? Uit mijn oriëntatie gesprek met de bank bleek dat ik het bedrag makkelijk zou kunnen lenen maar dat de bank veel vragen kan stellen over de constructie van de woning . Het is namelijk een renovatie pand die door de project ontwikkelaar zelf wordt opgeknapt . Als banken je geen rente aanbod doen hoe toon je dan je afwijzing aan ? Ik heb via mijn hypotheek adviseur van mijn eigen bank keuze uit 4 banken .
Als banken je geen aanbod willen doen dan vraag je om schriftelijke bevestiging hiervan.
Mijn indruk is dat je onnodig veel beren op de weg ziet. Speel zoveel mogelijk open kaart met je adviseur, dat gaat je alleen maar helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-04 07:24
Die adviseur is er om jou van dienst te zijn en je te helpen. Probeer te denken in mogelijkheden en niet in problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Roenie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Dat maakt juist heel veel uit. De ING heeft een hele andere vorm en mate van dienstverlening dan andere banken. Ik begrijp de TS heel goed en ik wil uit principe bij die bank ook geen klant zijn en dus ook mijn geld niet uitgeven. Ze zijn ook niet bijzonder goedkoop of zo en er is keuze genoeg.

Gewoon aangeven dat je niets met die bank te maken wil hebben. De Hypotheker gaat echt geen werk doen als bij voorbaat duidelijk is dat die bank het niet gaat worden. Jij bent de klant en bepaalt met wie je in zee gaat.
Ik geloof dat graag.

Maar heel eerlijk;
Ik woon hier nu 10 jaar. Ik heb daarin 2 keer contact gehad met mijn hypotheeknemer;

1x rentemiddeling gedaan (mail contact)
1x extra aflossing (via de app)

Het hangt er maar vanaf hoe vaak je je hypotheeknemer nodig gaat hebben. Je hoopt eigenlijk zo weinig mogelijk. Al die mensen die 2 jaar geleden de boel 20 of 30 jaar vastgezet hebben en niet meer gaan verhuizen hebben waarschijnlijk 20 jaar geen contact meer… Dus je moet je afvragen hoe belangrijk dat is…

Ik zou eerder naar de voorwaarden kijken dan naar de mate van dienstverlening. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat die bij ING zo slecht is… Bij “cowboys” als Hypotrust wel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvana300
Julie hebben gelijk , ik zie een hoop beren op de weg. Ik vind t een enorme grote stap om eerste huis te kopen en heel spannend.
ING heb ik gewoon een nare nasmaak van en er zijn genoeg andere aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Silvana300 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:05:
Ik vind de keuze van een bank ook heel belangrijk , je zit er wel 30 jaar aan vast
Klopt. En goed dat je je inleest.

Paar kleine tips: vraag hoeveel je extra af mag lossen zonder dat je een boete krijgt. Bij veel banken is dat 10%, maar er zijn er ook waar je onbeperkt extra af mag lossen. Dat kan voordelen hebben (ik had bijvoorbeeld een spaarloonregeling die vrij viel waardoor ik boven de 10% uit kwam, maar ik mag gelukkig onbeperkt aflossen).
Een ander dingetje is het mee mogen verhuizen van de hypotheek. Je koopt nu net een huis, maar wat als er over een aantal jaar kinderen komen: is het huis dan nog groot genoeg of ga je dan verhuizen?

Ten slotte: jij bent de consument. Net zoals de Appie jou niet kan dwingen bij hun de aardappelen te kopen als je die van de Jumbo lekkerder vindt, zo kan de Hypotheker jou niet dwingen een hypotheek te nemen van bank X als je die van bank Y beter bij jou vindt passen!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Goede tips , die schrijf ik op !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
In 2021 hebben wij onze hypotheek overgesloten. De adviseur vulde gegevens in hun programma in en binnen 1 minuut rolde alle hypotheekaanbieders eruit met hun percentages en maandbedragen. Aan de hand daarvan konden we selectie maken waarmee we verder wilde. Dus zou mij daar weinig zorgen over maken.

Foto ervan toendertijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUrxWHNE4CAqy-HwylY4Ci2lcqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DOcSUgJ0zIQ2lMw0OLLYmJ3v.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ophidian op 04-02-2024 11:05 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Ophidian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:00:
In 2021 hebben wij onze hypotheek overgesloten. De adviseur vulde gegevens in hun programma in en binnen 1 minuut rolde alle hypotheekaanbieders eruit met hun percentages en maandbedragen. Aan de hand daarvan konden we selectie maken waarmee we verder wilde. Dus zou mij daar weinig zorgen over maken.

Foto ervan toendertijd:
[Afbeelding]
Precies dit inderdaad. Er is geen sprake van een offerte (in dat stadium) maar simpelweg opvragen van actuele tarieven en die presenteren als een lijstje. ING er dus ook bij. Daarna kiest TS er 1, 2 of 3 uit waar een offerte opgevraagd gaat worden

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Valt mee. Alleen als je daadwerkelijk 30 jaar in dat huis blijft wonen of je hypotheek meeverhuist naar een andere woning.
Denk dat er maar heel weinig mensen daadwerkelijk 30 jaar bij 1 bank zitten voor hun hypotheek.
in mijn geval bijvoorbeeld :
2 jaar abn amro (en toen verhuisd)
4,5 jaar aegon (en toen verhuisd)
6 jaar BLG Wonen
En dan maar kijken hoe het leven loopt

Bovenstaande in dalende rentemarkt dus het was telkens gunstig om de hypotheek niet mee te verhuizen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 04-02-2024 11:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ophidian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:00:

Foto ervan toendertijd:
[Afbeelding]
Wat een heerlijk belachelijke rentepercentages toen hè.

Die maken overigens dat veel mensen nu ook >10% boetevrij kunnen aflossen, ook al zeggen de voorwaarden anders. Banken hebben dat zelfs graag, want dat geld kunnen ze elders weer voor 4% uitlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Ik geloof dat graag.

Maar heel eerlijk;
Ik woon hier nu 10 jaar. Ik heb daarin 2 keer contact gehad met mijn hypotheeknemer;

1x rentemiddeling gedaan (mail contact)
1x extra aflossing (via de app)

Het hangt er maar vanaf hoe vaak je je hypotheeknemer nodig gaat hebben. Je hoopt eigenlijk zo weinig mogelijk. Al die mensen die 2 jaar geleden de boel 20 of 30 jaar vastgezet hebben en niet meer gaan verhuizen hebben waarschijnlijk 20 jaar geen contact meer… Dus je moet je afvragen hoe belangrijk dat is…

Ik zou eerder naar de voorwaarden kijken dan naar de mate van dienstverlening. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat die bij ING zo slecht is… Bij “cowboys” als Hypotrust wel…
toon volledige bericht
De ING heeft meer afdelingen dan die van de hypotheken. Het is een bank die de ambtenarencultuur van de Postbank nooit te boven is gekomen. En dat zie je in de dienstverlening, maar ook op de werkvloer. Prima voor je ambtenarensalaris, pensioentje of het ouderwetse spaarbankboekje. Aan mij is het gewoon niet besteed. Maar wie het eens proberen wil die mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:36
Wat ik me altijd afvroeg, vaak zitten ze naast je en krijg je al meteen voorlopige getallen.

Maar ze pakken nooit de goedkoopste,is dat omdat ze daar zelf minder winst op draaide? Ik vroeg ernaar bij onze adviseur , die zei dat de voorwaarden hetzelfde zijn, maar kon niet zeggen waarom je dan voor duurdere zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Pannencouque schreef op zondag 4 februari 2024 @ 08:29:
Die adviseur is er om jou van dienst te zijn en je te helpen. Probeer te denken in mogelijkheden en niet in problemen.
Nee hoor, die adviseur is er om zo veel mogelijk geld voor zichzelf of z'n baas te verdienen. Het zal ze een rotzorg zijn wat ze verkopen. Ik heb de voorstellen uit 2010 nog liggen met beleggingshypotheken ("veel gunstiger dan annuïteiten!") en met jaarlijks een niet te onderhandelen "ondehoudsfee" à € 240 waarvoor ze je ieder jaar een mailtje sturen met "je hebt nog steeds de beste hypotheek, niks aan veranderen!".

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

99ruud99 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:37:

Maar ze pakken nooit de goedkoopste,
Jij beslist toch, als klant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Silvana300
Wellicht goed om hier alvast even te kijken:
https://www.independer.nl/hypotheek/rente.aspx

Geeft je een goed idee wat de rentes doen, wat de voorwaarden zijn van verschillende aanbieders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Over dat aflossen;

Voor de meeste mensen is die 10% natuurlijk meer dan voldoende. Dat is 20% in twee maanden tijd (december en januari). Dus stel je lening is 400k dan kun je zomaar (bij een meevaller) 80k aflossen…. Dat lijkt me voor de meeste mensen meer dan genoeg. Verder moet je afvragen of aflossen wel de beste keus is. Vaak zijn er betere alternatieven.

Ik ben het verder wel eens dat je goed naar de voorwaarden moet kijken. Denk aan;

Meeverhuisregeling
Bieden ze rentemiddeling aan?
Bieden ze dagrente aan?
Beiden ze een verhoogde inschrijving aan?
Geen boete bij verhuizen
Renteverlaging bij aflossen (alleen bij geen NHG).

Ik zou liever 0.1 of 0.2 rente meer betalen en dan gewoon bij een gedegen verstrekker zit met goeie voorwaarden dan dat ik de allergoedkoopste offerte pak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:29
Roenie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:36:
Maar wie het eens proberen wil die mag.
offtopic:
Subtiele verwijzingen naar Boudewijn de Groot ftw!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:53
Je moet je daar ook weer niet teveel bij voorstellen, die 30 jaar eraan vastzitten. Het is wel een veel simpeler relatie dan met je betaalrekening, sparen, beleggen en verzekeringen. Het is wat mij betreft ook een andere situatie doordat zij wat van jou moeten krijgen elke maand, en niet andersom.

Stel, worst case, je hypotheeknemer gaat failliet. Dan kunnen ze in het ergste geval je hypotheeklasten niet meer innen :+ (Natuurlijk zal de curator daar wel voor zorgen dat ze dat toch doen, en waarschijnlijk de hypotheekportfolio aan een andere partij verkopen om niet 30 jaar met de afhandeling van het fallissement bezig zijn...).

Het enige wat je met hun moet, is elke maand het juiste bedrag overmaken, en eens in de zoveel tijd een rentevoorstel kiezen. Prima natuurlijk om geen zaken te doen met een partij waarmee je dat niet wilt hè! Maar je zou bij wijze van spreken met de meest schimmige partij in zee kunnen gaan, het risico ligt vooral bij hun...

En ja, ik schets het hier erg overdreven, maar denk er maar eens over na.

Ik zou wat dat betreft vooral energie steken in het kiezen van een goede tussenpersoon waar je je prettig bij voelt. Zelf heb ik een vast assurantiekantoor in mijn geboortedorp waarmee ik al 13 jaar zaken deed (inmiddels 25 jaar), via welke ik ook mijn hypotheek heb afgesloten. Ben ook bij een lokale hypotheker geweest, daar kreeg ik geen prettig gevoel bij. Bij het lokale assurantiekantoor weer wel, maar ook niet dat zij het nou beter zouden doen dan mijn vaste kantoor (op 110 km hier vandaan...).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
99ruud99 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:37:
Wat ik me altijd afvroeg, vaak zitten ze naast je en krijg je al meteen voorlopige getallen.

Maar ze pakken nooit de goedkoopste,is dat omdat ze daar zelf minder winst op draaide? Ik vroeg ernaar bij onze adviseur , die zei dat de voorwaarden hetzelfde zijn, maar kon niet zeggen waarom je dan voor duurdere zou moeten gaan.
De tijd dat adviseurs nog provisie mochten krijgen is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
CodeCaster schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Nee hoor, die adviseur is er om zo veel mogelijk geld voor zichzelf of z'n baas te verdienen. Het zal ze een rotzorg zijn wat ze verkopen. Ik heb de voorstellen uit 2010 nog liggen met beleggingshypotheken ("veel gunstiger dan annuïteiten!") en met jaarlijks een niet te onderhandelen "ondehoudsfee" à € 240 waarvoor ze je ieder jaar een mailtje sturen met "je hebt nog steeds de beste hypotheek, niks aan veranderen!".
Natuurlijk zit er een verdienmodel aan. Afhankelijk van de risicobereidheid kunnen ze je adviseren. Maar als jij zegt dat je bepaalde zaken wel of niet wil, hebben ze daar niks van te vinden. Ze kunnen je hooguit nog bevragen om zelf wat te leren of een eventueel vals argument van tafel te krijgen zodat je een beter overwogen keuze maakt.

Die onderhoudsfee ben je zelf bij. Daar hoef je niet voor te tekenen. Doe je dat wel, tsja. Dat is gewoon upselling en kun je die adviseur niet kwalijk nemen. Of neem je de telefoonverkoper ook kwalijk dat ie je een verzekering erbij probeert te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Duinkonijn

Huh?

Silvana300 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:09:
Een rente aanbod is dus eigenlijk een niet bindende offerte.
Komt het voor dat een bank geen aanbod doen in deze fase bij aanvraag ?
Ja, Ik heb gehad dat een groot bank geen offerte wilde doen omdat ik een bepaalde "korting" heb op mijn appartement

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
migchiell schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:09:
[...]

offtopic:
Subtiele verwijzingen naar Boudewijn de Groot ftw!
offtopic:
Eigenlijk meer naar Lennaert Nijgh, van wie ik nog een tientje krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvana300
Nog een vraagje :
Verkoper zet in contract dat hij 2 afwijzingen wilt van een erkende geld verstrekker voor de ontbindende voorwaarden . Is dat haalbaar in een periode van 6 weken waarin er nog een taxatie uitgevoerd moet worden ?
Kan de hypotheek adviseur bv na het rente aa ons 2 aanvragen de deur uit doen? Of start je pas de 2e aanvraag na afwijzing eerste ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Silvana300 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:20:
Nog een vraagje :
Verkoper zet in contract dat hij 2 afwijzingen wilt van een erkende geld verstrekker voor de ontbindende voorwaarden . Is dat haalbaar in een periode van 6 weken waarin er nog een taxatie uitgevoerd moet worden ?
Kan de hypotheek adviseur bv na het rente aa ons 2 aanvragen de deur uit doen? Of start je pas de 2e aanvraag na afwijzing eerste ?
Dat kan binnen enkele dagen ja. Maar daar kan de adviseur je natuurlijk in adviseren.

Kunt gewoon 3 aanvragen tegelijk doen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 07-02-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:14
CodeCaster schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Op wat voor manier verdiend een adviseur dan meer geld om jouw een slecht advies te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bender schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:43:
[...]

Op wat voor manier verdiend een adviseur dan meer geld om jouw een slecht advies te geven?
Dat kan natuurlijk op verschillende manieren, al helemaal in de periode waarover ik het heb, zoals:
  • Een product aansmeren waar meer commissie op zit.
  • Je een product aanpraten waar die indirect voordeel bij heeft, zoals zelf in een hogere tier komen bij de aanbieder ervan.
  • Je onnodige producten aansmeren (zoals die onderhoudsfee).
  • Je een hypotheekvorm aansmeren (er waren er destijds 10+ bij de gewone Hypotheker alleen al hè, jazeker) die eigenlijk niet past bij je situatie maar waardoor die door de lagere maandlasten ineens wel binnen bereik kwam.
  • Enzovoorts.
Mijn punt was: zelfs bij een (onafhankelijk) adviseur (op welk gebied dan ook, maar financiën voor de gewone niet-zo-vermogende burger in het bijzonder) moet je er niet blind op vertrouwen dat die het beste met jou als klant voor heeft. Dat is alles.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 07-02-2024 22:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
CodeCaster schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Dat kan natuurlijk op verschillende manieren, al helemaal in de periode waarover ik het heb, zoals:
  • Een product aansmeren waar meer commissie op zit.
  • Je een product aanpraten waar die indirect voordeel bij heeft, zoals zelf in een hogere tier komen bij de aanbieder ervan.
  • Je onnodige producten aansmeren (zoals die onderhoudsfee).
  • Je een hypotheekvorm aansmeren (er waren er destijds 10+ bij de gewone Hypotheker alleen al hè, jazeker) die eigenlijk niet past bij je situatie maar waardoor die door de lagere maandlasten ineens wel binnen bereik kwam.
  • Enzovoorts.
Mijn punt was: zelfs bij een (onafhankelijk) adviseur (op welk gebied dan ook, maar financiën voor de gewone niet-zo-vermogende burger in het bijzonder) moet je er niet blind op vertrouwen dat die het beste met jou als klant voor heeft. Dat is alles.
Een adviseur mag helemaal geen commissie ontvangen van een hypotheekverstrekker dus die vlieger gaat niet op..

Onnodige producten als een onderhoudsfee vind ik inderdaad wel een raar verhaal (mag wettelijk denk ik ook niiet (meer?)), maar als consument kun je dat na een jaar opzeggen dus echt heel lang kun je er niet aan vast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bender schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:48:
[...]

Een adviseur mag helemaal geen commissie ontvangen van een hypotheekverstrekker dus die vlieger gaat niet op..
Nu niet meer nee... En maar tot voor kort nog wel..
En bij verzekeringen mogen ze dat volgens mij wel.
En ze zullen nog wel meer trucjes kennen.

Punt is gewoon : houd er rekening mee dat er andere belangen kunnen spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-02-2024 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 18:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

de Peer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Vind dit een beetje bangmakerij. De cijfers liegen niet.
Jij kan precies aangeven wat en hoe je het wilt en dan rollen die nummers er zo uit.

Vertrouw je de ene niet ga je lekker naar de ander. Maar mijn ervaring is dat de niet bankgebonden adviseurs allemaal naar hetzelfde kijken. Het enige verschil is hun prijs.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bender
de Peer schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Dat mag al meer dan10 jaar niet meer, we kunnen niet echt spreken over 'tot voor kort'.

En zoveel truukjes zijn er echt niet, de AFM is onvergefelijk en als je je vergunning kwijt bent wordt je simpelweg werkloos.

Jij huurt de adviseur zelf in, jij betaald heb om ook zelf, hij werkt voor jou, andere belangen heeft hij dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Silvana300 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:20:
Nog een vraagje :
2 afwijzingen is sowieso onzin. Alle banken zijn gebonden aan dezelfde wet- en regelgeving dus een afwijzing bij de Rabobank zal ook een afwijzing bij ABN opleveren (mits je dezelfde documentatie aanlevert)..

Lekker terug laten brengen naar 1.
Verkoopmakelaars zijn aartslui, in het modelcontract van NVM wordt al sinds 2014 (ofzo?) 1 afwijzing opgenomen...

Gewoon niet mee akkoord gaan als koper, terugmailen dat je het teruggebracht wilt zien tot 1. Heb ik in 2014 al gedaan.. Gewoon kort en bondig; Graag terugbrengen naar 1 want 2 is overdreven en onnodig (want bla bla) en zorgt bij mij voor extra kosten (leugentje om bestwil).

/edit
Ik wist dat ik hier gisteren ook op geantwoord had in een ander topic, maar die is dus van dezelfde TS.. Beetje dubbelop zo...
FreakNL in "2 afwijzingen in koop contract"

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01
FreakNL schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:20:
[...]

2 afwijzingen is sowieso onzin. Alle banken zijn gebonden aan dezelfde wet- en regelgeving dus een afwijzing bij de Rabobank zal ook een afwijzing bij ABN opleveren (mits je dezelfde documentatie aanlevert)..

Lekker terug laten brengen naar 1.
Verkoopmakelaars zijn aartslui, in het modelcontract van NVM wordt al sinds 2014 (ofzo?) 1 afwijzing opgenomen...

Gewoon niet mee akkoord gaan als koper, terugmailen dat je het teruggebracht wilt zien tot 1. Heb ik in 2014 al gedaan.. Gewoon kort en bondig; Graag terugbrengen naar 1 want 2 is overdreven en onnodig (want bla bla) en zorgt bij mij voor extra kosten (leugentje om bestwil).

/edit
Ik wist dat ik hier gisteren ook op geantwoord had in een ander topic, maar die is dus van dezelfde TS.. Beetje dubbelop zo...
FreakNL in "2 afwijzingen in koop contract"
toon volledige bericht
Hoeft niet perse. Bij onze hypotheek wilde ING ons niet eens op gesprek hebben omdat ze zeiden dat ze ons sowieso geen hypotheek wilden verstrekken (aangezien salaris niet in euro werd uitbetaald, ookal had ik verklaring van werkgever dat dat binnen 6 maanden zou veranderen). Bij alle andere banken geen probleem. Dus het kan zijn dat interne regels bij de bank scherper zijn (in sommige gevallen) dan de wettelijke regels. Dus kan me voorstellen dat er tenminste 2 afwijzingen moeten zijn.

Overigens eens met TS, nooit meer ING :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

lost95 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:09:
[...]

Hoeft niet perse. Bij onze hypotheek wilde ING ons niet eens op gesprek hebben omdat ze zeiden dat ze ons sowieso geen hypotheek wilden verstrekken (aangezien salaris niet in euro werd uitbetaald, ookal had ik verklaring van werkgever dat dat binnen 6 maanden zou veranderen). Bij alle andere banken geen probleem. Dus het kan zijn dat interne regels bij de bank scherper zijn (in sommige gevallen) dan de wettelijke regels. Dus kan me voorstellen dat er tenminste 2 afwijzingen moeten zijn.

Overigens eens met TS, nooit meer ING :)
That's neither here nor there......

Jij hebt ook helemaal geen afwijzing gehad bij de ING.. Je bent bij de voordeur al tegengehouden.. Dus dit heeft helemaal niks met 1 of 2 afwijzingen te maken... Je had dit ook niet als afwijzing kunnen gebruiken, me dunkt.

Het gaat erom dat het geen enkel nut heeft om 2 of 3 of 4 afwijzingen te eisen als verkoper. Als de koper bij A wordt afgewezen wordt hij ook bij B/C/D afgewezen...

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2024 13:26 ]

Pagina: 1