opbrengst zonnepanelen i.c.m. omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin1969
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-02-2024
Mijn vraag
We hebben 8 zonnepanelen van 435 Wp laten plaatsen. Totale vermogen 3.480 Wp.
Er wordt bij de opbrengst gerekend met de factor 0,85 waardoor de opbrengst geschat wordt op 2.958 KWh per jaar.
Dit wordt onderbouwd met een maandoverzicht van de verwachte stroomproductie.
Het toegekend vermogen van de micro omvormer is 360w per paneel.
Betekent dit dat de opbrengst van een paneel dus nooit meer dan 360 KWh kan bedragen ?
In het maandoverzicht staan een aantal maanden waarin de stroomproductie meer dan 360 KWh is. Als ik die maanden "aftop" op 360 KWh kom ik nooit op de geschatte opbrengst van 2.958 KWh per jaar.
Kortom: beperkt deze omvormer de stroomproductie van een zonnepaneel.
Uiteraard is het maandoverzicht maar een schatting en van meerdere factoren afhankelijk. Maar als een zonnepaneel van 435 WP door de omvormer nooit meer dan 360 KWh kan opleveren dan klopt het maandoverzicht niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je haalt wat eenheden door elkaar.
Welke micro omvormers heb je? (merk/type) even het boekje erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:39
Een micro omvormer van 360W gaat nooit meer dan 360W op brengen, maar op jaarbasis kan dat wel meer dan 360kWh zijn.
Op mijn locatie met helling van 35 graden vol op Zuid, levert 1 paneel van 435Wp ongeveer 441kWh op met een omvormer van 360W. Met een omvormer van 435W zou dit 444kWh zijn.

Welke hellingshoek en windrichting liggen de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Edwin1969 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:00:
Mijn vraag
We hebben 8 zonnepanelen van 435 Wp laten plaatsen. Totale vermogen 3.480 Wp.
Er wordt bij de opbrengst gerekend met de factor 0,85 waardoor de opbrengst geschat wordt op 2.958 KWh per jaar.
Dit wordt onderbouwd met een maandoverzicht van de verwachte stroomproductie.
Het toegekend vermogen van de micro omvormer is 360w per paneel.
Betekent dit dat de opbrengst van een paneel dus nooit meer dan 360 KWh kan bedragen ?
In het maandoverzicht staan een aantal maanden waarin de stroomproductie meer dan 360 KWh is. Als ik die maanden "aftop" op 360 KWh kom ik nooit op de geschatte opbrengst van 2.958 KWh per jaar.
Kortom: beperkt deze omvormer de stroomproductie van een zonnepaneel.
Uiteraard is het maandoverzicht maar een schatting en van meerdere factoren afhankelijk. Maar als een zonnepaneel van 435 WP door de omvormer nooit meer dan 360 KWh kan opleveren dan klopt het maandoverzicht niet.
Wat is de capaciteit van de omvormer(s) en van je net aansluiting? De totale set aan panelen en omvormers welke je beschrijft past gewoon op één groep in je groepenkast en zou zelfs met een 1-Fase Net aansluiting gewoon op 'vol vermogen' kunnen werken, afhankelijk van de omvormer(s) én de oriëntatie van de panelen op het dak .

Je info is helaas érg sumier ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 01-02-2024 20:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
De 360 Watt omvormers zullen op piek momenten de opbrengst beperken. Afhankelijk van de ligging (zuid of oost/west) kan dit zeker invloed hebben op de totale opbrengst over een jaar heen. Als een paneel op het zuiden op een 35 graden hellingshoek ligt zal deze op een mooie dag in mei tussen pakweg 11.00 en 14.00 uur zeker een piek van ver boven de 360 Watt kunnen halen, die zal dan niet terugkomen op het net maar simpelweg verdwijnen.

Daarom zijn micro-omvormers ook niet interessant op een dergelijke installatie. We kennen situaties waarbij panelen meer dan de opgegeven Wattpiek leveren dus wel 440 tot 445 uit een 435 Wp paneel. Een serieel systeem of een systeem met optimizers was dan wellicht beter geweest.

Veel installateurs houden geen rekening met deze beperking, ze lichten hun klanten hier liever niet over in, bang dat ze afhaken en voor bijvoorbeeld een serieel systeem gaan en daarmee een hoop omzet en winst zien verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Will_M schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:07:
[...]

Wat is de capaciteit van de omvormer(s) en van je net aansluiting? De totale set aan panelen en omvormers welke je beschrijft past gewoon op één groep in je groepenkast en zou zelfs met een 1-Fase Net aansluiting gewoon op 'vol vermogen' kunnen werken, afhankelijk van de omvormer(s) én de oriëntatie van de panelen op het dak .

Je info is helaas érg sumier ;)
Lezen is wel lastig soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:24

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom is er eigenlijk gekozen voor micro’s? Heb je schaduw of verschillende hellingen?

Ik heb in december een gelijkwaardig systeem laten leggen. 8*430wp op zuid , alle 8 op dezelfde helling zonder schaduw. Zit “gewoon” op een 3000watt omvormer. Ook dat topt uiteraard af maar valt binnen de normale marges.

“Gewoon” “ouderwets” op een string drukte de kosten hier behoorlijk. Maar ik moest daar wel op sturen. Er waren leveranciers die hier alleen micros of optimisers wilden leggen. Gewoon omdat micro/optimizer.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 01-02-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nee, jij leest alles waar je op reageert >:)

Die oriëntatie van panelen staat zelfs in je quote van mijn post......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1