Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunseeker1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-02-2024
Mijn luchtcompressor: 230V, 50Hz, 13 Amp Motor 2.2 kW zit in een stopcontact waar normaal 230V op staat maar als ik deze start stort de spanning in het stopcontact in mijn garage in tot +/- 190V zodat de compressorzekering er uit springt.
Kan ik dit met een spanningsregelaar/stabilisator voorkomen of heb ik iets anders nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:38
Wat voor zekering bedoel je precies? De zekering van de groep in de meterkast? Of een zekering op de compressor.
In het eerste geval komt dit waarschijnlijk door een opstart stroom, je kan voorkomen dat de zekering eruit gaat door een tragere karakteristiek zekering te plaatsen, bv c ipv b.

In het tweede geval zou ik alle bedrading van de meterkast tot aan de compressor eens nalopen, wellicht zit er ergens iets los wat nu warm staat te worden en een spanningsverlies veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Was het voorheen geen probleem? Dan is mogelijk de aanloopcondensator gesneuveld.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 15:09
Hoe lang is de kabel tussen je garage en de meterkast?

Bij een kabel van meerdere tientallen meters is een spanningsval van 40 Volt zeker mogelijk bij 13A.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:23
waarschijnlijk gaat een inschakelstroombegrenzer je helpen. Ik had hetzelfde met een afkortzaag en beregeningspomp. Hoge inschakelstroompiek, automaat eruit.
inschakelstroombegrenzer ertussen en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
Loop alle verbindingen vanaf de groepenkast maar eens na.
Er zijn een of meerdere oorzaken:
1. Slechte verbindingen
2. Dunne kabel
3. Te lange kabellengte

Defecte aanloop condensator lijkt mij niet de oorzaak, je beschrijft niet dat het altijd goed gewerkt heeft en nu ineens niet meer. Ik lees je bericht meer als "ik heb een compressor gekocht en de th beveiliging gaat steeds uit" daarom denk ik dat de compressor nieuw is, de situatie nieuw is en problemen geeft. Je kunt de compressor eens in huis insteken en kijken of het probleem daar óók optreedt.

[ Voor 31% gewijzigd door Ramon 73 op 02-02-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunseeker1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-02-2024
Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen.
Het is de zekering op de compressor, ik was daarmee niet duidelijk.
Ik denk iid dat de kabel van huis naar de garage de oorzaak is (+/- 6m)
Voorheen jarenlang geen probleem zelfs op de zolder van de garage achter een verlengsnoer(staat nu beneden direct in het stopcontact btw) en na een lange tijd stil te hebben gestaan begint ie ermee, misschien ouderdom dat alles wat stroever draait???
Heb ook de beide condensatoren al vervangen dus dat is het niet.
Ik ga zo'n inschakelstroombegrenzer proberen want de kabel opgraven onder het terras en dikkere leggen heb ik weinig zin in.
Zodra ik de oplossing heb, meldt ik het.
Super bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:06
Wat gebeurt er als je een elektrisch kacheltje aansluit? Zakt de spanning dan ook zo in? Dan kan je uitsluiten of het aan de kabel van de schuur ligt, of aan de compressor.
Sgrovert schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:56:
Hoe lang is de kabel tussen je garage en de meterkast?

Bij een kabel van meerdere tientallen meters is een spanningsval van 40 Volt zeker mogelijk bij 13A.
Ik vind 't wel veel. 16 ampère x 2 x 10 meter x de weerstand van 2,5 mm2 koper = 2,2V spanningsval. De kabel kan natuurlijk langer zijn, maar om 40 Volt te bereiken moet die echt héel lang zijn, of er is iets mis.

[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 02-02-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 15:09
We weten niet wat de situatie is. Bij een garage achterop het perceel (50 meter) , en een 1,5 mm kwadraat kabel bedoelt voor alleen een gloeilampje in de garage, is de berekening heel anders.
Zonder de precieze lengte en dikte van de kabel kunnen we niet zeggen of een 40 V spanningsval te verwachten is.

Maar @marcop23, je hebt wel gelijk. Voor deze afstand is 40 V veel te veel.

[ Voor 11% gewijzigd door Sgrovert op 03-02-2024 13:01 ]

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vet-smurf
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:17
Dit de compressor dit elke keer als hij opstart? Of alleen als hij de 2de x achter elkaar aanspringt.

Het zou kunnen dat hij namelijk belast aanloopt en dus bij het opstarten direct tegen ca 6 bar in moet pompen en vele male meer als 13a trekt op dat moment.

Vaak hoor je dan ook dat de compressor na het bereiken van zijn einddruk, of niet aflaast(kortstondig sist) of juist blijft sissen totdat hij weer moet gaan beginnen, waardoor de motor wel wil maar niet kan, en zonde thermisch veiligheid tript

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Wat gebeurt er als je de compressor op een stopcontact vlakbij de meterkast aansluit?

Euhm... \n ...

Pagina: 1