Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

extra panelen op de garage; heb ik overal aan gedacht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Wij hebben eind 2016 27 Solar Frontier zonnepanelen van 170 Wh laten leggen op ons huis, op het Oostzuidoosten, gekoppeld aan een Growatt omvormer op zolder. Die hebben zichzelf inmiddels terugverdiend.

Ik wil graag extra panelen erbij leggen op het dak van de garage. Doel is extra capaciteit creëren nu deze zich nog eenvoudig terugverdiend tgv de salderingsregeling. Voorlopig zal dit overcapaciteit zijn, omdat we de elektrische auto weg doen en omdat de huidige warmtepomp (Itho Daalderop Cool Cube) maar 2,5 kW is, maar in de toekomst willen we weer elektrisch gaan rijden, het huis nog verder aanpassen richting gasloos door bijv. een warmtepompboiler toe te voegen en liefst zouden we de auto dan ook via V2H willen aansluiten zodat die als accu kan fungeren.

Ik heb het lijstje netjes ingevuld, onderaan heb ik nog wat vragen gezet:
Richting
de panelen komen op 210° te staan, Zuidzuidwest dus
Beschikbare (dak)ruimte
de garage heeft een plat dak van 7,0 x 3,5 meter.
Ik zat te denken aan 2 rijen van 3 panelen in landscape.
Schaduw
Nauwelijks. Misschien in het voorjaar door de appelboom in de tuin, maar dan staat de zon al in het westen.
Jaarverbruik
Wisselend; nu ca. 4500 kWh, maar de elektrische auto gaat eruit.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
De garage heeft een eigen 400V krachtstroomaansluiting, met een eigen groepenkastje. Ik weet niet of dat nog een voordeel is in dit verband.
Budget en doel
Doel is extra capaciteit creëren nu deze zich nog eenvoudig terugverdiend tgv de salderingsregeling. Voorlopig zal dit overcapaciteit zijn, omdat we de elektrische auto weg doen en omdat de huidige warmtepomp (Itho Daalderop Cool Cube) maar 2,5 kW is, maar in de toekomst willen we weer elektrisch gaan rijden, het huis nog verder aanpassen richting gasloos en liefst zouden we de auto dan ook via V2H willen aansluiten zodat die als accu kan fungeren.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonnepanelen zelf leggen.
Aansluiten omvormer en eventuele aanpassingen in de meterkast door elektricien.
Bijhouden van data
We hebben nu 4560 kW panelen liggen op een Growatt omvormer. Die heb ik nooit goed ingesteld gekregen om 'm op afstand uit te lezen (dat moest toen via een server in China oid), maar dat wil ik eigenlijk wel. Ook de nieuwe panelen wil ik graag op afstand uit kunnen lezen. We hebben nu een Energy Wizard gekoppeld aan de P1-meter, daar zou ik bijv. een meting van de zonnepanelenopbrengst aan willen toevoegen.
Reeds verkregen offertes
Geen. Ik wil de panelen zelf kopen via bijv. Winkelman en laten aansluiten door een elektricien.
Regio
regio Den Bosch
Extra vragen
  1. Kan ik zomaar extra capaciteit toevoegen, of vormt mijn aansluiting nog een probleem?
  2. Zou ik panelen met zo hoog mogelijke capaciteit neerleggen (6x450W) of kan ik net zo goed voor de beste prijs/capaciteit verhouding gaan?
  3. Is de 400V krachtstroom aansluiting in de garage nog een voordeel of maakt dat niks uit?
  4. Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Houdt rekening met de kabel tussen de verdeelkast in de garage en de hoofdverdeelkast in de woning. Houdt ook rekening met het feit dat 450 Wp panelen erg groot zijn, klinkt leuk maar soms past en paneel met minder vermogen beter en kun je er meer van kwijt waardoor de opbrengst groter is.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Enkele vragen en antwoo4den:

Onderverdeelkast
Ja, dat onderverdeel kastje in de garage is een groot voordeel.
- Check type kabel en lengte
- Post een foto van het kastje

De huidige Growatt
- welke type?
- ik neem aan dat oude en nieuwe omvormer een 1 fase omvormer worden. Let erop dat je ze beiden NIET op dezelfde fase aansluit. Verdeel ze over de fases...

Netaansluiting
- vormt geen probleem bij deze vermogens. Houd alleen rekening met het verdelen over fases

Panelen
- Kies iets wat past qua formaat en een goede prijs / kwaliteit verhouding heeft. Dat is meestal niet hetzelfde als het sterkste paneel.

Monitoring
De meeste omvormers kun je (tegenwoordig) eenvoudig via wifi aan internet koppelen. Homewizard heeft integratie met een aantal omvormer merken en laat de opbrengst dan, zonder extra meters, in de app zien.

Succes!