Vraag: Advies op ontvangen 5 offertes zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phi.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 12:52
Dag allen,

Voor mijn woning heb ik 5 offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Het betreft een plat bitumen dak (0-1% helling) met minimale schaduwvorming. Er wordt een toeslag gerekend omdat het om 3 woonlagen of meer betreft. Dit is in de offertes verwerkt.

Ik heb 3 offertes ontvangen voor een seriegeschakeld systeem en 2 offertes voor een (semi)parallel geschakeld systeem.
Mijn piekverbruik bevindt zich meestal aan het begin van de avond. Ik kook elektrisch en heb geen elektrische auto. In de zomer maken we wel gebruik van airco’s.

Zelf neig ik naar offerte 4 met de Hoymiles omvormers. Deze heeft de laagste euro/wp prijs en bevat 2 tafels panelen met een soort van O-W opstelling (zie legplan). Twee andere installateurs hebben de Hoymiles systemen afgeraden i.v.m. storingsgevoeligheid, maar ik weet niet of ik hen moet geloven. Ik twijfel verder ook wel een beetje aan efficientie van de N-O gerichte panelen.

Maak ik hierin een goed keuze?

Wat zouden jullie aanraden? Moet ik gaan voor een seriegeschakeld systeem en volledige zuidgerichte panelen plaatsen of voor degene met de Hoymiles? Het echte parallelgeschakelde systeem met Enphase is weer iets te duur en niet nodig in mijn geval.

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ngvmjQ8PvqgV5USWP7AL7pZR-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhRWgqmvBXZLi7kvpbCv0mfs.png?f=fotoalbum_large

Het groen omlijnde deel van het dak is geschikt voor het plaatsen van panelen. Het rood omlijnde deel is het dak van een veranda en daardoor niet geschikt.
Beschikbare (dak)ruimte
Ca. 40m2
Schaduw
Alleen schaduw van schoorsteen zoals op de foto te zien is.
Jaarverbruik
Ca. 3800 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
4000-5000 euro.

Het doel is om de panelen te laten plaatsen met de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Wie gaat het project uitvoeren
Erkende installateur met keurmerk van installQ
Bijhouden van data
Gewenst, maar niet vereist
Reeds verkregen offertes
Serie

Offerte 1
Prijs: 4527 excl. BTW
Panelen: 10x Energreen EU 435WP glas-glas Full Black
Omvormer: Growatt Min 4600 TL-XH
Totaal vermogen: 4350 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 38 maanden
1,04 euro/Wp

Offerte 2
Prijs: 4521 excl. BTW
Panelen: 10x Longi Hi-Mo Explorer 440wp
Omvormer: 1x Growatt - MIN 3600 TL-XH
Totaal vermogen: 4400 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 37
1,02 euro/Wp

Offerte 3
Prijs: 3530 excl. BTW
Panelen: 8x JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer: 1x Growatt MIN 3.000TL-XH
Totaal vermogen: 3480 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 37 maanden
1,01 euro/Wp

Parallel

Offerte 4
Prijs: 4218 excl. BTW
Panelen: 10x JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer: 2x Hoymiles HMS-1600 en 1x HMS-800
Terugverdientijd volgens offerte: 36 maanden
0,97 euro/Wp

Hierbij het voorgestelde legplan van de installateur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGws89GtgONQQDyfb_mO8LERWN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UJ6q4ZTcQuKvfDfSXjQZw3Wg.png?f=user_large

Offerte 5
Prijs: 5690 excl. BTW
Panelen: 10x Energreen EU 435WP glas-glas Full Black
Omvormer: Enphase IQ8MC Micro-Omvormer (aantal omvormers niet gespecificeerd op offerte, maar ik neem aan 10)
Terugverdientijd volgens offerte: 54 maanden
1,31 euro/Wp
Regio
Rotterdam

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
Oost/west prima, maar leg ze dan zuid-oost noord-west, dat is zinvol. En waarom 10 panelen, probeer het dak zo goed mogelijk te vullen, er past meer op vermoed ik zo. Micro-omvormers, leuk maar wie gaat jouw dak op om ze te vervangen bij een defect, en veel belangrijker, wie gaat dat betalen, de installateur namelijk niet. Het valt in geen geval onder de installatiegarantie, en de fabrikant betaald de manuren nodig voor het vervangen van die apparaten ook niet.

Wees slim als je zo'n ontoegankelijk dak heb, doe jezelf een plezier en neem een serieel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phi.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 12:52
Bedankt voor je bericht! Dat zijn inderdaad goede zaken om in overweging te nemen!

Ik heb getwijfeld aan het aantal panelen, en er passen er waarschijnlijk nog 2 bij. Echter ben ik bang dat indien de trend van de terugleverheffing doorzet, ik dan teveel aan het opwekken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:01
phi. schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:24:
Ik heb getwijfeld aan het aantal panelen, en er passen er waarschijnlijk nog 2 bij. Echter ben ik bang dat indien de trend van de terugleverheffing doorzet, ik dan teveel aan het opwekken ben.
Op oost-west haal je daarmee extra opbrengst in de randen van de dag, wanneer je eigen gebruik het hoogst is.

Nu twee panelen extra kost niet veel extra, grootste bedrag is installatie (manuren).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26
phi. schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:24:
Bedankt voor je bericht! Dat zijn inderdaad goede zaken om in overweging te nemen!

Ik heb maar één antwoord, Modelcontract, lees je eens in, en ga dan naar je energiemaatschappij en zorg dat je die krijgt.