Dag allen,
Voor mijn woning heb ik 5 offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Het betreft een plat bitumen dak (0-1% helling) met minimale schaduwvorming. Er wordt een toeslag gerekend omdat het om 3 woonlagen of meer betreft. Dit is in de offertes verwerkt.
Ik heb 3 offertes ontvangen voor een seriegeschakeld systeem en 2 offertes voor een (semi)parallel geschakeld systeem.
Mijn piekverbruik bevindt zich meestal aan het begin van de avond. Ik kook elektrisch en heb geen elektrische auto. In de zomer maken we wel gebruik van airco’s.
Zelf neig ik naar offerte 4 met de Hoymiles omvormers. Deze heeft de laagste euro/wp prijs en bevat 2 tafels panelen met een soort van O-W opstelling (zie legplan). Twee andere installateurs hebben de Hoymiles systemen afgeraden i.v.m. storingsgevoeligheid, maar ik weet niet of ik hen moet geloven. Ik twijfel verder ook wel een beetje aan efficientie van de N-O gerichte panelen.
Maak ik hierin een goed keuze?
Wat zouden jullie aanraden? Moet ik gaan voor een seriegeschakeld systeem en volledige zuidgerichte panelen plaatsen of voor degene met de Hoymiles? Het echte parallelgeschakelde systeem met Enphase is weer iets te duur en niet nodig in mijn geval.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies!!/f/image/OhRWgqmvBXZLi7kvpbCv0mfs.png?f=fotoalbum_large)
Het groen omlijnde deel van het dak is geschikt voor het plaatsen van panelen. Het rood omlijnde deel is het dak van een veranda en daardoor niet geschikt.
Het doel is om de panelen te laten plaatsen met de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Offerte 1
Prijs: 4527 excl. BTW
Panelen: 10x Energreen EU 435WP glas-glas Full Black
Omvormer: Growatt Min 4600 TL-XH
Totaal vermogen: 4350 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 38 maanden
1,04 euro/Wp
Offerte 2
Prijs: 4521 excl. BTW
Panelen: 10x Longi Hi-Mo Explorer 440wp
Omvormer: 1x Growatt - MIN 3600 TL-XH
Totaal vermogen: 4400 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 37
1,02 euro/Wp
Offerte 3
Prijs: 3530 excl. BTW
Panelen: 8x JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer: 1x Growatt MIN 3.000TL-XH
Totaal vermogen: 3480 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 37 maanden
1,01 euro/Wp
Parallel
Offerte 4
Prijs: 4218 excl. BTW
Panelen: 10x JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer: 2x Hoymiles HMS-1600 en 1x HMS-800
Terugverdientijd volgens offerte: 36 maanden
0,97 euro/Wp
Hierbij het voorgestelde legplan van de installateur
:fill(white):strip_exif()/f/image/UJ6q4ZTcQuKvfDfSXjQZw3Wg.png?f=user_large)
Offerte 5
Prijs: 5690 excl. BTW
Omvormer: Enphase IQ8MC Micro-Omvormer (aantal omvormers niet gespecificeerd op offerte, maar ik neem aan 10)
Terugverdientijd volgens offerte: 54 maanden
1,31 euro/Wp
Voor mijn woning heb ik 5 offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen. Het betreft een plat bitumen dak (0-1% helling) met minimale schaduwvorming. Er wordt een toeslag gerekend omdat het om 3 woonlagen of meer betreft. Dit is in de offertes verwerkt.
Ik heb 3 offertes ontvangen voor een seriegeschakeld systeem en 2 offertes voor een (semi)parallel geschakeld systeem.
Mijn piekverbruik bevindt zich meestal aan het begin van de avond. Ik kook elektrisch en heb geen elektrische auto. In de zomer maken we wel gebruik van airco’s.
Zelf neig ik naar offerte 4 met de Hoymiles omvormers. Deze heeft de laagste euro/wp prijs en bevat 2 tafels panelen met een soort van O-W opstelling (zie legplan). Twee andere installateurs hebben de Hoymiles systemen afgeraden i.v.m. storingsgevoeligheid, maar ik weet niet of ik hen moet geloven. Ik twijfel verder ook wel een beetje aan efficientie van de N-O gerichte panelen.
Maak ik hierin een goed keuze?
Wat zouden jullie aanraden? Moet ik gaan voor een seriegeschakeld systeem en volledige zuidgerichte panelen plaatsen of voor degene met de Hoymiles? Het echte parallelgeschakelde systeem met Enphase is weer iets te duur en niet nodig in mijn geval.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies!!
Foto's
/f/image/OhRWgqmvBXZLi7kvpbCv0mfs.png?f=fotoalbum_large)
Het groen omlijnde deel van het dak is geschikt voor het plaatsen van panelen. Het rood omlijnde deel is het dak van een veranda en daardoor niet geschikt.
Beschikbare (dak)ruimte
Ca. 40m2Schaduw
Alleen schaduw van schoorsteen zoals op de foto te zien is.Jaarverbruik
Ca. 3800 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 faseBudget en doel
4000-5000 euro.Het doel is om de panelen te laten plaatsen met de beste prijs/kwaliteitverhouding.
Wie gaat het project uitvoeren
Erkende installateur met keurmerk van installQBijhouden van data
Gewenst, maar niet vereistReeds verkregen offertes
SerieOfferte 1
Prijs: 4527 excl. BTW
Omvormer: Growatt Min 4600 TL-XH
Terugverdientijd volgens offerte: 38 maanden
1,04 euro/Wp
Offerte 2
Prijs: 4521 excl. BTW
Panelen: 10x Longi Hi-Mo Explorer 440wp
Omvormer: 1x Growatt - MIN 3600 TL-XH
Totaal vermogen: 4400 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 37
1,02 euro/Wp
Offerte 3
Prijs: 3530 excl. BTW
Panelen: 8x JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer: 1x Growatt MIN 3.000TL-XH
Totaal vermogen: 3480 Wp
Terugverdientijd volgens offerte: 37 maanden
1,01 euro/Wp
Parallel
Offerte 4
Prijs: 4218 excl. BTW
Panelen: 10x JA Solar JAM54D41/435 Full Black Glas Glas
Omvormer: 2x Hoymiles HMS-1600 en 1x HMS-800
Terugverdientijd volgens offerte: 36 maanden
0,97 euro/Wp
Hierbij het voorgestelde legplan van de installateur
:fill(white):strip_exif()/f/image/UJ6q4ZTcQuKvfDfSXjQZw3Wg.png?f=user_large)
Offerte 5
Prijs: 5690 excl. BTW
Omvormer: Enphase IQ8MC Micro-Omvormer (aantal omvormers niet gespecificeerd op offerte, maar ik neem aan 10)
Terugverdientijd volgens offerte: 54 maanden
1,31 euro/Wp