Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-06 10:40
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van jullie met betrekking tot het gebruik van diverse Zigbee sticks. In de afgelopen twee jaar (ongeveer) heb ik gebruikgemaakt van de Conbee 2, wat redelijk succesvol bleek te zijn, maar toch met enkele beperkingen. Het bereik was niet optimaal en er waren momenten waarop apparaten onverwacht de verbinding verloren.

Voor de kerst ontving ik de Conbee 3 als cadeau. Ondanks mijn initiatief om alles over te zetten, verliep de ervaring verrassend teleurstellend. Hoewel het bereik verbeterd was, merkte ik dat ik na slechts enkele dagen, soms zelfs uren, de verbinding met veel van mijn apparaten verloor. In sommige gevallen was er weliswaar verbinding, maar functioneerden de gekoppelde apparaten gewoon niet naar behoren.

Onlangs heb ik besloten om mijn Conbee-apparaten door te verkopen. Momenteel ben ik klaar met de overstap naar Skyconnect, waarbij ik opmerkelijke verbeteringen heb waargenomen. Alles werkt nu vlekkeloos, met een stabiele verbinding en zelfs een merkbare versnelling van het systeem als geheel.

Dit alles gebeurt via het ZHA-protocol in Home Assistant met ongeveer 30 apparaten (helft end devices en andere helft routers)

Door deze ervaringen ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaring.

*knip*. V&A.

Toevoeging…. Alles met verlengsnoer!!

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 02-02-2024 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01

D4NG3R

kiwi

:)

Inkoppertje, maar hang jij je Zigbee sticks wel met een verlengsnoer op afstand van je server?

Ik gebruik zelf iig Z2MQTT wat tot dusver feilloos werkt met een CB2 stickje en zo'n 20 apparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 01-02-2024 15:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Pazo

Mroaw?

Ik heb ook de Conbee II lange tijd gebuikt maar wegens gebruik van Zigbee2MQTT in HA ben ik overgestapt naar een uitvoering: Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus (ZBdongle-E)
(voor gebruik van Zigbee2MQTT in HA moet deze wel even geflasht worden, instructies staan op de site als je op de betreffende stick klikt)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchken
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-04 14:47
De ZBdongle-E die hierboven werd vernoemd in combinatie met HomeAssistant kan ik ten stelligste aanraden.
Er zijn hier ondertussen 150 devices aangesloten en dit werkt feilloos met Zigbee2MQTT (enige bemerking is dat Zigbee Green devices zonder batterij of stroomaansluiting minder goed gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-06 16:45

DexterDee

I doubt, therefore I might be

*knip*

Ik heb de SkyConnect en daarvoor de Sonoff Zigbee Dongle Plus-E gehad. Allebei prima sticks, heel weinig problemen mee gehad. Ooit ben ik begonnen met een "flashed' Xiaomi Gateway 3. Die kon je via Wifi op je netwerk aanmelden en via Home Assistant als Zigbee Coordinator gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 02-02-2024 08:56 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:20:
Inkoppertje, maar hang jij je Zigbee sticks wel met een verlengsnoer op afstand van je server?
Dit.
Toen ik een verlengkabel gebruikte werkte Zigbee als een malle...daarvoor niet i.v.m. interferentie van de Pi waar ie aan hangt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

DaWizza schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:32:
[...]

Dit.
Toen ik een verlengkabel gebruikte werkte Zigbee als een malle...daarvoor niet i.v.m. interferentie van de Pi waar ie aan hangt.
Jep, hier hangen ze ook achter een verlengkabel.
Hier nog samen met de Conbee 2, toen ik de Sonoff stick net had en het nog even wilde aankijken (in het midden een Z-wave stick). Heb ook ca 20 apparaten; zeer stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBZpkqhxxJssq3ab2tz4V5O1SO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NxPdwcRv7oOPWtj7598vOYMK.jpg?f=user_large

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacod
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-06 13:15
Ik ben begonnen met een Skyconnect en heb met name veel lampen daar aan hangen middels ZHA. Echter had ik met de Skyconnect issues dat met name mijn Philips Hue schakelaars en bewegingsensoren last kregen van battery drains. Ik had ze dan ook weer teruggehangen aan de bridge. Ook 1 van mijn Ikea lampen deed regelmatig moeilijk. (status weergave ging niet altijd goed)

Nu heb ik onlangs een Sonoff stick gehaald en middels Zigbee2MQTT de sensoren en de Ikea lamp aan Home Assistant gehangen en ik ervaar deze problemen niet meer.

Skyconnect meerwaarde is dat hij (experimenteel) ondersteuning biedt aan Thread Matter devices, maar dit is zo instabiel dat ik dit weer heb uit moeten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 17:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pazo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Hier nog samen met de Conbee 2, toen ik de Sonoff stick net had en het nog even wilde aankijken (in het middel een Z-wave stick). Heb ook ca 20 apparaten; zeer stabiel.

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit zo. Wat voor beugels zijn dat?
Alex86 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:16:

Voor de kerst ontving ik de Conbee 3 als cadeau. Ondanks mijn initiatief om alles over te zetten, verliep de ervaring verrassend teleurstellend. Hoewel het bereik verbeterd was, merkte ik dat ik na slechts enkele dagen, soms zelfs uren, de verbinding met veel van mijn apparaten verloor. In sommige gevallen was er weliswaar verbinding, maar functioneerden de gekoppelde apparaten gewoon niet naar behoren.

Onlangs heb ik besloten om mijn Conbee-apparaten door te verkopen.
Hier ook al een jaar of 3? een conbee II stick in gebruik geïnstalleerd op een chromebox met Debian en docker en werkt feilloos. In de begin dagen van Zigbee2mqtt dat geprobeerd, maar was erg instabiel en onhandig omdat toen nog alles via de command line moest.

De overstap op Conbee II met deconz was echt een verademing. Werkt goed, snel en feilloos. Inmiddels heb ik er bijna 50 apparaten aan hangen. Een mix van sensoren van Xiaomi, pluggen van ikea en blitzwolf, lampen van Mi Light en ledvance. Nee, ik ben erg tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

rens-br schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:12:
[...]

Ziet er netjes uit zo. Wat voor beugels zijn dat?
Gewoon van die PVC buizen klemmen, 3/4 volgens mij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 17:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pazo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:10:
Gewoon van die PVC buizen klemmen, 3/4 volgens mij :+
Zo eenvoudig kan het soms zijn. Die heb ik ook nog genoeg liggen. Ik heb weer wat te doen dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

rens-br schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:24:
[...]

Zo eenvoudig kan het soms zijn. Die heb ik ook nog genoeg liggen. Ik heb weer wat te doen dit weekend.
Soms kan het simpel zijn :)
Die USB stekkers klemmen daar mooi in. Was eigenlijk ook toeval dat ik het ontdekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:24:
[...]

Haha my thoughts exactly. Dank voor de inspiratie @Pazo!

Ontopic: Conbee II inmiddels ruim 3.5 jaar in gebruik. Eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. Ik heb de laatste tijd wel af en toe dat lampen ineens de verbinding verliezen na het inschakelen, maar de oorzaak hiervan is mij nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Pazo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:57:
[...]

Hier nog samen met de Conbee 2, toen ik de Sonoff stick net had en het nog even wilde aankijken (in het midden een Z-wave stick). Heb ook ca 20 apparaten; zeer stabiel.

[Afbeelding]
Wat voor beugel is dat?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Bor schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Wat voor beugel is dat?
Lees even 2-3 posts terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Pazo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:40:
[...]

Lees even 2-3 posts terug?
8)7 My bad. Ik heb er op de een of andere manier geheel overheen gelezen. Een mooie creatieve oplossing zo te zien.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Ik heb sinds september 2020 de Conbee 2 gebruikt, eerst in Phoscon, toen ZHA, toen Z2MQTT, toen weer terug naar ZHA en volgens mij in de loop der jaren wel vaker gewisseld tussen beide integraties. 44 apparaten inmiddels.

Met de januari-update van HA veel problemen binnen ZHA, toen heb ik een Sonoff P gekocht, niet de E omdat die officieel niet compatibel is met Z2MQTT en ook niet de Skyconnect omdat deze eigenlijk dezelfde is als de Sonoff E aangaande Zigbee.
Dit werkt nu een paar weken vlekkeloos.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 18:43
Momenteel gebruik ik een Conbee II, maar wil overstappen naar Sonoff. En ja dan kom je de P en E versie tegen. Googlen levert (wat verouderde) berichten op dat de E niet geschikt zou zijn voor mqtt. Iets waar ik binnenkort ook aan wil beginnen.

Als ik deze post lees, dan gebruiken meerdere tweakers de E versie wel met mqtt.

Wat is het advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik heb ook de E-versie met HA en MQTT, werkt perfect. Wel even flashen.
Zie dit bericht van mij eerder:
Pazo in "Ervaringen met Zigbee sticks"

EDIT: Ik zie nu dat die pagina voor de sticks / flashen compleet verandert is.
Destijds stond de Zigbee-E er gewoon bij met een directe link naar het flashbestand + instructies, maar ik zie nu even niet meer.

EDIT 2: ah, hier: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ZBDongle-E.html
Kan mij alleen herinneren dat het destijds volgens mij veel simpeler was.

[ Voor 53% gewijzigd door Pazo op 17-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 18:43
Pazo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:15:
Ik heb ook de E-versie met HA en MQTT, werkt perfect. Wel even flashen.
Zie dit bericht van mij eerder:
Pazo in "Ervaringen met Zigbee sticks"

EDIT: Ik zie nu dat die pagina voor de sticks / flashen compleet verandert is.
Destijds stond de Zigbee-E er gewoon bij met een directe link naar het flashbestand + instructies, maar ik zie nu even niet meer.
Thanks. En dat was mij inderdaad ook al opgevallen, verwijzing naar onderaan de pagina staat er nog wel, maar de tekst zelf niet meer.

Aanvullende vraag. Ik zie 2 E versies op Amazon, met en zonder CH9102F. Welke moet ik dan hebben?

Edit: Bij BOL zie ik hem ook: https://www.bol.com/nl/nl...-dongle/9300000124030418/

Is dat ook de correcte?

[ Voor 9% gewijzigd door Geeforce op 17-05-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Geeforce schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:23:
Aanvullende vraag. Ik zie 2 E versies op Amazon, met en zonder CH9102F. Welke moet ik dan hebben?
Als ik kijk op de pagina van Sonoff zelf, https://sonoff.tech/produ...ee-3-0-usb-dongle-plus-p/
dan zie verder naar onder een tabel met verschillen tussen de P en de E.
De P heeft CP2102(N) en de E CH9102F. Dan zou je dus die met CH9102F moeten hebben :)
Lijkt er wel op, ziet eruit als de kortere versie. De P is net wat langer dan de E.
En er staat bij Plug en play voor HA. Dus waarschijnlijk niets meer te hoeven flashen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Pazo op 17-05-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-06 18:08
Zelf wil ik binnenkort ook een zigbee netwerk opzetten en heb een sonoff P versie liggen.

Nu twijvel ik of ik de E versie zal aanschaffen omdat deze zowel zigbee als matter ondersteunt als je een bepaalde firmware flashed. Bron: https://smarthomescene.co...ort-on-sonoff-zbdongle-e/

Heeft iemand hier ervaring mee i.c.m. home assist?

Mijn recent aangekochte televisie heeft matter en door 2 netwerken op te kunnen zetten lijkt het me flexibeler en meer toekomst gericht

[ Voor 0% gewijzigd door caspertje19 op 18-06-2024 21:21 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:04
Hier de Conbee 2 stick alweer bijna 3 jaar in gebruik met ZHA in HA. Eigenlijk nooit verbindingsproblemen mee gehad, behalve een keer dat ik de stick moest powercyclen (geen connectie met alle devices). Meer dan 40 devices van allerlei merken, denk half mains powered en half battery powered. Doordat de mains powered devices door het huis verspreid zijn, is er overal prima bereik, zelfs tot in de buitenberging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Ik gebruik hier al jaren een conbee 2 stick. Netjes met een usb verlengkabel aan de laptop. Netwerk van 75+ devices uitermate stabiel. Gebruik de deconz addon in homeassistant. Lees veel verhalen over sky connect of zigbee2mqtt sticks, maar zie geen reden om over te stappen. Ook migratie van de eerste versie van mijn stick was een eitje. Kwestie van backup terug zetten. Ik zou ook niet weten waarom ik zou upgraden naar de drie. De 1 licht hier nog als backup, mocht de stick er mee uitscheiden.

Dekkingsproblemen los je op door meer devices in je netwerk te hangen die als router kunnen fungeren, niet door een stick te halen met meer bereik.

https://f1nerd.nl

Pagina: 1