Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBprogamer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-04 19:33
Hallo allemaal, in ons nieuw huis was het niet mogelijk een netwerk kabel naar mijn computer te krijgen, dus heb ik steeds wifi gebruikt. Maar de wifi was nooit super stabiel en ik kon nooit ons volledige gigabit netwerk gebruiken(Met name door de goedkope wifi adapter). We hebben in het huis twee keer de Unifi U6-Enterprise. Ik kwam er laatst achter dat het mogelijk was om nog een AP aan te schaffen en deze in Bridge Mode te zetten. Mijn vraag is of mijn internet connectie hogere snelheden en lagere ping zou hebben als ik nog een accespoint zou kopen of een betere wifi adapter.

Beste antwoord (via MBprogamer op 03-02-2024 11:20)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit kan helpen, maar heb realistische verwachtingen - en hou doelmatigheid in het oog.

Hoeveel sneller het zal zijn hangt af van de specs van de adapter die je nu gebruikt. Gezien je meerdere dure WiFi-AP's gebruikt verbaas ik me dat je een 'goedkope WiFi adapter' neemt. Maar wat heet goedkoop en wat koop je daarvoor?

De U6 Enterprise ondersteunt WiFI-6 met 4x4 MIMO en 160MHz kanaalbreedte. Dat is best veel. Reguliere NICs doen zelden meer dan 2x2 MIMO. Dus onder vergelijkbare omstandigheden zou je minimaal een verdubbeling van je snelheid kunnen verwachten. Als je NIC ouder is (WiFi-5), lagere specs heeft (1x1 SISO of slechts 80MHz support) zal het verschil in snelheid nog groter zijn. Maar die U6 Enterprise kan niet toveren: als de verbinding instabiel is door onvoldoende signaal of door verstoring, dan zal het ondanks hogere snelheden net zo instabiel zijn*.
* of mogelijk marginaal beter door een aantal technieken, maar 'marginaal' is hier sleutelwoord, te weinig signaal blijft te weinig signaal.

Bovendien: zo'n U6 Enterprise kost veel, bijna EUR 300. Voor dat geld is veel mogelijk. Je zegt dat het "niet mogelijk" was een kabel naar boven te krijgen. Vaak is meer mogelijk dan je denkt. Voor de helft van dit bedrag kun je een vakman (m/v) inhuren om dit voor je te verzorgen. Als het echt niet kan dan weet je het zeker, maar negen van de tien keer zal iemand met ervaring en kunde een weg vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:09
Nee, met meer APs krijg je geen hogere snelheid.
Je computer praat maar met 1 AP tegelijkertijd.
Je gebruik alleen meerdere APs als je meer of betere dekking wilt hebben.
Ik heb een huis met 3 verdiepingen.
1 AP redt het niet naar alle verdiepingen.
Dus ik heb 2 APs

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met bridge mode bedoel je denk ik dat je een 3e ap ophangt, wireless mesh activeert, en je computer in de utp poort van de ubiquiti stopt?

ja dat kan schelen alhoewel ik ubiquiti spul niet briljant vind in wireless mesh setup. Eerder spul wat je bekabeld aansluit

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit kan helpen, maar heb realistische verwachtingen - en hou doelmatigheid in het oog.

Hoeveel sneller het zal zijn hangt af van de specs van de adapter die je nu gebruikt. Gezien je meerdere dure WiFi-AP's gebruikt verbaas ik me dat je een 'goedkope WiFi adapter' neemt. Maar wat heet goedkoop en wat koop je daarvoor?

De U6 Enterprise ondersteunt WiFI-6 met 4x4 MIMO en 160MHz kanaalbreedte. Dat is best veel. Reguliere NICs doen zelden meer dan 2x2 MIMO. Dus onder vergelijkbare omstandigheden zou je minimaal een verdubbeling van je snelheid kunnen verwachten. Als je NIC ouder is (WiFi-5), lagere specs heeft (1x1 SISO of slechts 80MHz support) zal het verschil in snelheid nog groter zijn. Maar die U6 Enterprise kan niet toveren: als de verbinding instabiel is door onvoldoende signaal of door verstoring, dan zal het ondanks hogere snelheden net zo instabiel zijn*.
* of mogelijk marginaal beter door een aantal technieken, maar 'marginaal' is hier sleutelwoord, te weinig signaal blijft te weinig signaal.

Bovendien: zo'n U6 Enterprise kost veel, bijna EUR 300. Voor dat geld is veel mogelijk. Je zegt dat het "niet mogelijk" was een kabel naar boven te krijgen. Vaak is meer mogelijk dan je denkt. Voor de helft van dit bedrag kun je een vakman (m/v) inhuren om dit voor je te verzorgen. Als het echt niet kan dan weet je het zeker, maar negen van de tien keer zal iemand met ervaring en kunde een weg vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Je draadloze Access Points zal nooit sneller gaan dan de snelheid die het ontvangt. Het kan zijn dat je iets van verbetering is, als de huidige wifi adapter echt brak is. (Zie het als een doorgeef luik) Maar je moet wel realistisch zijn qua verwachtingen.

Weet niet wat je nu haalt qua snelheid en ping? En is de 2e access point ook draadloos aangesloten? Of wel met ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heiyu schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:42:
Je draadloze Access Points zal nooit sneller gaan dan de snelheid die het ontvangt.
Correct, maar met 4x4 zal het twee keer zoveel ontvangen als een 2x2 NIC.

Snelheid kun je zo prima verdubbelen. Het is juist stabiliteit die je niet op die manier kunt verbeteren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBprogamer
dion_b schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:20:

Oke, ik heb dus nu deze adapter in mijn pc: https://www.wifishop.nl/t...-ac-usb-adapter/pid=68544

Zou het dan verstandig zijn om naar iets te upgraden zoals: uitvoering: Gigabyte AORUS GC-WBAX210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MBprogamer schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Oke, ik heb dus nu deze adapter in mijn pc: https://www.wifishop.nl/t...-ac-usb-adapter/pid=68544

Zou het dan verstandig zijn om naar iets te upgraden zoals: uitvoering: Gigabyte AORUS GC-WBAX210
Ja en nee...

Wat je nu hebt is een 1x1 WiFi-5 NIC. Die Gigabyte is een 2x2 WiFi-6 NIC. Dat gaat met 80MHz kanaal breedte ongeveer 2.5x sneller zijn, met 160MHz mogelijk tot 5x.

Maar...

1) het voegt geen signaal toe, op dezelfde plek ga je bij benadering even weinig hebben, en voorzover je problemen echt door instabiliteit van de verbinding (en niet gewoon van te weinig bandbreedte voor je toepassingen) gaat het daar niets aan doen.
2) 160MHz kanaal breedte zou ik bij marginaal signaal en instabiliteit met klem afraden. Je zendvermogen blijft namelijk constant en dat smeer je over 2x zoveel spectrum uit. Grote kans dat je in praktijk alleen maar minder snelheid en meer instabiliteit krijgt. Bij te weinig signaal kan het juist helpen de bandbreedte te verkleinen naar 40MHz - dan verdubbeld je je signaalsterkte en verhoog je stabiliteit.

Fundamenteel probleem is en blijft te weinig signaal op je werkplek, ook al is genoemde adapter absoluut beter dan je oude.

Trouwens, waar hebben we het exact over qua snelheid en signaal?

Wat meet je als je met huidige adapter een speedtest doet?

En draai eens het volgende in een command prompt en post de resultaten hier:
code:
1
netsh wlan show interface

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBprogamer
dion_b schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Wat meet je als je met huidige adapter een speedtest doet?

En draai eens het volgende in een command prompt en post de resultaten hier:
code:
1
netsh wlan show interface
Name : Wi-Fi
Description : Wireless AC600 Dual Band High-Gain USB Adapter
GUID :*
Physical address :*
State : connected
SSID : *
BSSID : *
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 36
Receive rate (Mbps) : 180
Transmit rate (Mbps) : 180
Signal : 92%
Profile : *

Hosted network status : Not available

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1zfmB_IHqRZfbtiBnryczjsT5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hKX8j8Kc15VD3gejSmNQdT8C.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Interessant.

Dat is en prima verbinding, zowel qua signaalsterkte (92% komt overeen met -54dBm; 'goed' signaal is alles boven de -67dBm, dus je zit met ruime marge goed.). De snelheid is ook meer dan genoeg voor reguliere toepassingen, en de gemeten 120Mbps upload klopt ook precies met de transmit/receive rate (vuistregel: je haalt netto in speedtest 2/3 van de bruto rate) Je zou met die andere NIC makkelijk op 300Mbps uit kunnen komen onder deze omstandigheden, maar er is weinig dat je met 120Mbps niet kunt doen dat wel gaat lukken met 300Mbps. Dat je in de download maar 80Mbps haalt is interessant, dat wijkt namelijk af en zou een aanwijzing kunnen zijn van een bottleneck ergens anders. Dan nog, 80Mbps is zat voor nagenoeg ieder denkbare toepassing (Teams/Zoom is ~5Mbps up en down tegelijk, broadcast-quality 4k HDR is 15Mbps down). Er is ook niets mis met die 9ms ping.

Iedereen - waaronder ikzelf - heeft op basis van je beschrijving de aanname gedaan dat je zeer zwak signaal hebt op die locatie. Dat is dus niet het geval - zodanig niet zelfs dat er geen behoefte is aan nog een bedrade AP ergens anders dan waar ze nu hangen.

Dan de hamvraag: als je zat signaal hebt en meer dan genoeg snelheid, wat is dan het probleem waardoor je traagheid en instabiliteit ervaart?

Was de verbinding stabiel en snel toen je deze metingen deed? Of speelde het probleem toen ook?

Als je lage ping hebt maar alles voelt traag aan zou ik eens kijken naar je DNS instellingen.

Onder Linux en MacOS kun je makkelijk meten hoe lang een opdracht gebeurt. Onder Windows niet - maar daar kun je zelf wat aan doen. Kopieer onderstaande naar Notepad en sla op in je home directory als timer.bat
code:
1
2
3
4
@echo off
echo %time% < nul
cmd /c %*
echo %time% < nul

Nu kun je meten hoe lang een opdracht duurt. Voer een DNS lookup uit met timer:
code:
1
timer nslookup tweakers.net

Met de DNS server van je provider zou dit sneller moeten zijn dan je Speedtest ping (want speedtest test naar een server buiten het netwerk van je ISP). Heb je (al dan niet bewust) een andere ingevuld, dan kan het langer duren.
code:
1
timer nslookup tweakers.net 8.8.8.8

Dti meet hoe lang het duurt om antwoord van de DNS servers van Google te krijgen. Dit zal normaliter vergelijkbaar zijn met de latency die je via speedtest meet.

Ter vergelijking: ik zit hier op m'n laptop met iets slechter signaal dan jij (-58dBm), op Speedtest meet ik 11ms latency, nslookup naar DNS server van m'n provider gebeurt in 8ms en naar Google duurt ook 11ms. En ik ervaar totaal geen traagheid of instabiliteit. Het verschil tussen 8, 9, 11 of 20ms is niet eens merkbaar in een FPS, laat staan bij browsen of werken. Pas als resolution time tientallen zo niet honderden ms duurt gaat het traag en instabiel aanvoelen. Staar je dus niet blind op 1 (of 5)ms meer of minder, als alles in de buurt zit van de 9ms die je met Speedtest meet is er niks aan de hand en moeten we verder zoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1