Kruipruimte leegpompen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcniver
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 15:15
Mijn kruipruimte staat vol water en zaterdag komt er een installateur om wat kabels te leggen door de kruipruimte.
Ik dus een dompelpomp gehuurd en vanmorgen in de kruipruimte geknikkerd. Hij staat vrolijk te pompen, maar ik zie nog (zo goed als) geen resultaat in de waterhoogte.
Ik denk dat er een cm of 60 in stond vanmorgen, en kruipruimte is +/- 50m2, dus maar een kuub of 30 dat weggepomt moet worden. Dan zou ik toch wel al een significant verschil moeten zien na 4 uur pompen zou ik zeggen?

Hoe kan zuks, en wat kan ik doen om hem toch leeg te krijgen zodat de installateur geen snorkel hoeft mee te nemen.
Hoeft maar een paar uur droog te zijn, verder stoort het water me totaal niet, dus alleen even zodat er iemand kan tijgeren..

Zou het kunnen dat ik een te laffe dompelpom gehuurd heb? Hij zou 4m3/uur moeten pompen. kan het zijn dat het grondwater harder weer de ruimte in loopt dan dat hij het er uit pompt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe diep zit het grondwater? Als dat op centimeters diepte zit kun je lang pompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
Water stond nu 30/40 cm onder mijn vloer (dus gok dat het grondwater ook zo hoog staat).. Dacht dat je het wel zou moeten kunnen wegpompen en dat het dan wel weer terugkomt, maar hoopte wel een "window" te kunnen pompen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

je zou evt met een afvoerslang op een grote emmer en een stopwatch kunnen kijken hoeveel liter per minuut hij afvoert, en of dat in de buurt komt van de 4000 liter per uur. Meten=weten

weet je in ieder geval of je pomp goed functioneerd

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 01-02-2024 14:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:39
Zit je op, zandgrond of klei? Als je op zandgrond het grondwater niveau om laag wilt krijgen heb je wel een zwaardere pomp (en misschien nog wel belangrijker een dikke afvoerslang) nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
even een wat-als:
Mocht het peil niet dalen: Welke (mogelijke) schade breng je nu aan je fundering toe door actief een waterstroom je kruipruimte in te zuigen. Verzwak je daarmee mogelijk de ondergrond van je fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
lithoijen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:05:
Zit je op, zandgrond of klei? Als je op zandgrond het grondwater niveau om laag wilt krijgen heb je wel een zwaardere pomp (en misschien nog wel belangrijker een dikke afvoerslang) nodig
Zit volgens mij op zand (Amersfoort).
hmm.. zal eens kijken of ik een dikkere pomp + dito slang kan vinden op korte termijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
breew schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:06:
even een wat-als:
Mocht het peil niet dalen: Welke (mogelijke) schade breng je nu aan je fundering toe door actief een waterstroom je kruipruimte in te zuigen. Verzwak je daarmee mogelijk de ondergrond van je fundering?
Dat hoop ik niet... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
Hoe hoog staat het water in de kruipkelder van de buren ? Het zou zomaar kunnen dat die kelders in open verbinding staan met die van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

devriesjande schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:18:
Hoe hoog staat het water in de kruipkelder van de buren ? Het zou zomaar kunnen dat die kelders in open verbinding staan met die van jou.
en dan? de elektricien hoeft hoet bij de buren te zijn

edit of je beoel je dat het water van de buren ook snel richting de kruipruimte van ts stroomt?

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 01-02-2024 14:22 ]

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
Nee, maar alles wat ts uit de kelder pompt krijgt hij direct weer van de buren aangevuld.

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 01-02-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-05 10:17

Roi

devriesjande schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:23:
Nee, maar alles wat jij uit de kelder pomp krijg je direct weer van de buren aangevuld.
Ja, dit is mij ook verteld toen het na een paar uur pompen het waterniveau maar niet meer echt wilde dalen.

Wij hebben de boel daarom moeten annuleren en de werkzaamheden in de zomer moeten laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
Damn.. is een laadpaal installatie.. dus Hoopte echt dat ik de boel leeg kon pompen, zonde om nog 5 maanden publiek te laden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44
Mcniver schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:27:
Damn.. is een laadpaal installatie.. dus Hoopte echt dat ik de boel leeg kon pompen, zonde om nog 5 maanden publiek te laden..
Tsja, verhuizen naar hoger gelegen gebied is dan ook nog een optie :+
Je kan de hoogte van het grondwaterpeil bij het waterschap in jouw buurt opvragen, waarschijnlijk hebben ze wel ergens een automatische peilbuis zitten.
In combinatie met een blik op de AHN kaart (link) kun je bepalen of het water in jouw kruipruimte 'gewoon' grondwater is of dat er ergens een waterleiding is gesprongen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
Yaksa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Tsja, verhuizen naar hoger gelegen gebied is dan ook nog een optie :+
Je kan de hoogte van het grondwaterpeil bij het waterschap in jouw buurt opvragen, waarschijnlijk hebben ze wel ergens een automatische peilbuis zitten.
In combinatie met een blik op de AHN kaart (link) kun je bepalen of het water in jouw kruipruimte 'gewoon' grondwater is of dat er ergens een waterleiding is gesprongen.
lol..
Hoger gebied hoeft trouwens niet per se te betekenen dat het grondwater lager staat, dat regelen de waterschappen, dus kan nog steeds heel hoog grondwater zijn ook al zit je hoog..

Weet eigenlijk wel zeker dat het grondwater is. Is elke winter hetzelfde liedje en in de zomer staat het weer droog in de kruipruimte. (staat al een stuk lager dan 4 weken geleden)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wat voor pomp heb je? Maakt nogal uit. Ik heb net ook een indoor zwembad leeg getrokken en had een simpele pomp maar die deed al 14.000 liter/hr, dus met 4 uur moet je echt wel verschil zien.

Zit ie (of de leiding) niet vol met zand nu waardoor hij niet kan doorpompen en alleen aan het duwen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:44
superduper schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:52:
wat voor pomp heb je? Maakt nogal uit. Ik heb net ook een indoor zwembad leeg getrokken en had een simpele pomp maar die deed al 14.000 liter/hr, dus met 4 uur moet je echt wel verschil zien.

Zit ie (of de leiding) niet vol met zand nu waardoor hij niet kan doorpompen en alleen aan het duwen is?
Een zwembad is iets anders dan grondwater in een kruipruimte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:48
Bij ons staat ook water onder de vloer, maar voor de warmtepomp installatie had de installateur gewoon een waterdicht pak bij zich voor de installatie en is gewoon onder de vloer gegaan. Staat het water helemaal tot aan je vloer dan of staat er een laag(je)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan even duren, ik ben ook aan het pompen geweest een paar weken geleden en dat was wel een paar uur en met flink water (dikke buis en water spoot er uit). Bij mij ligt er ook een kabel in van de cv installatie, moet dat nog een keer veranderen want dat is niet echt fijn (is nu nog vrij nieuw, maar wat als er wat slijtage aan is of een muisje aan geknabbelt heeft en het staat vol met water).

En met een beetje pech ben je ook de kruipruimtes van de buren aan het leegpompen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Yaksa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Een zwembad is iets anders dan grondwater in een kruipruimte.
Het zwembad had tussen quotejes gemoeten, was een hele kruipruimte en kelder vol met zand, drek van een MDF kast en andere troep. Dus heel vuil water... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

Glewellyn

is er ook weer.

Hoe ziet het traject van de kabel door de kruipruimte eruit? Waar zit je meterkast ten opzichte van de plek waar de kabel jouw huis verlaat? En hoe moet de kabel het huis uit, door de fundering of er onderdoor?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou trouwens een pomp kopen ipv huren, als er water in staat zal het nog wel vaker nodig zijn dat hij leeg gepompt wordt :p Ik heb zelf een vuilwater dompelpomp van Lidl en dat werkt prima.

https://www.lidl.be/p/nl-...ps-1100-1100-w/p100365596

Zoiets heb je al voor 80 euro (ik weet niet wat huren kost maar ik denk dat je het er zo uit hebt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
Marzman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:24:
Ik zou trouwens een pomp kopen ipv huren, als er water in staat zal het nog wel vaker nodig zijn dat hij leeg gepompt wordt :p Ik heb zelf een vuilwater dompelpomp van Lidl en dat werkt prima.

https://www.lidl.be/p/nl-...ps-1100-1100-w/p100365596

Zoiets heb je al voor 80 euro (ik weet niet wat huren kost maar ik denk dat je het er zo uit hebt).
Had ik ook al bedacht, maar kreeg ik niet door de commissie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
superduper schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:52:

heb nu een 4000 liter/h (4m3). zit nu even te kijken om morgen misschien een 18kuub te huren, in de hoop dat dat wel de boel leegtrekt. Zo niet, dan andere keer maar weer een poging of kijken of de installateur een pakkie kan meenemen inderdaad. Staat wel echt ruim water in, dus hoop dat een serieuzere pomp dat wel aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Is een pomp van niks
400 emmers van 10l in een uur
Dat kan met de hand haast sneller
En Amersfoort zit toch redelijk hoog ten opzichte van de plaatsen rondom
Affein van de zomer maar weer proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Mcniver schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:36:
[...]

heb nu een 4000 liter/h (4m3). zit nu even te kijken om morgen misschien een 18kuub te huren, in de hoop dat dat wel de boel leegtrekt. Zo niet, dan andere keer maar weer een poging of kijken of de installateur een pakkie kan meenemen inderdaad. Staat wel echt ruim water in, dus hoop dat een serieuzere pomp dat wel aankan.
Wat voor huis woon je? Welk bouwjaar?
Hier staat altijd water onder huis (woning uit 2000 op kleigrond) en pompen heeft geen nut want je pomp voor de hele buurt.

Kabels trekken onder de vloer hebben we gedaan met water in de kruipruimte, 1 trekveer aan de ene kant erin en in de meterkast erin. Deze vinden we bij het luik, aangekaart knopen en klaar.

Trouwens de meeste installateurs hebben pakken waarmee ze in water wel wat kunnen. De andere optie is, zelf oude kleren aan en dan voor de installateur de kabel leggen en daarna direct onder de douche.

Over wat voor lengte moet het onder de vloer?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mcniver schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Had ik ook al bedacht, maar kreeg ik niet door de commissie ;)
NIet moeilijk doen: ik heb deze gekocht, volgende dag in huis en pompen.

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
nodri2000 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:06:
[...]

Wat voor huis woon je? Welk bouwjaar?
Hier staat altijd water onder huis (woning uit 2000 op kleigrond) en pompen heeft geen nut want je pomp voor de hele buurt.

Kabels trekken onder de vloer hebben we gedaan met water in de kruipruimte, 1 trekveer aan de ene kant erin en in de meterkast erin. Deze vinden we bij het luik, aangekaart knopen en klaar.

Trouwens de meeste installateurs hebben pakken waarmee ze in water wel wat kunnen. De andere optie is, zelf oude kleren aan en dan voor de installateur de kabel leggen en daarna direct onder de douche.

Over wat voor lengte moet het onder de vloer?
Rijtjeswoning uit 2016, moet een meter of 9 (van voorkant naar achterkant van huis) door de kruipruimte. Zal even contact opnemen. Hij heeft in eerste instantie aangegeven een vochte ruimte geen probleem te vinden, maar geen laag water erin.
Kan voorstellen dat ik een duik neem inderdaad.
Komt vast goed.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mcniver
Uiteindelijk een 18kuub pomp gehuurd, daarmee ging het prima. Ruimte goed leeg kunnen pompen. Alleen de installateur "mocht"er nog steeds niet in ivm aardpen en te natte grond. Dus zelf de kabel doorgetrokken. Maar wel gelukt dus.. thanks voor de tips!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Mcniver schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:33:
Alleen de installateur "mocht"er nog steeds niet in ivm aardpen en te natte grond.
Apart... Aardpen zou niets uit moeten maken. Wilde gewoon niet nat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mcniver schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:33:
Uiteindelijk een 18kuub pomp gehuurd, daarmee ging het prima. Ruimte goed leeg kunnen pompen. Alleen de installateur "mocht"er nog steeds niet in ivm aardpen en te natte grond. Dus zelf de kabel doorgetrokken. Maar wel gelukt dus.. thanks voor de tips!
Is het een vrijstaand/2kapper/tussenwoning? Trok je niet ook de ruimtes bij je buren leeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Misschien TonZon bodem folie leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
RonnieKo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Apart... Aardpen zou niets uit moeten maken. Wilde gewoon niet nat worden.
Dat was ook mijn gedachte, maar ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcniver
djpeterl1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:27:
Misschien TonZon bodem folie leggen?
Ik laat het lekker, hoef er voorlopig niet meer bij, en zit me totaal niet in de weg..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mcniver
Millie-ano schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:10:
[...]

Is het een vrijstaand/2kapper/tussenwoning? Trok je niet ook de ruimtes bij je buren leeg ?
Tussenwoning, en ongetwijfeld ook de kruipruimtes van de buren leegepompt, en de groenstrook voor mijn huis heeft ook een lagere grondwaterstand denk ik. Maar was wel zo goed als droog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Mcniver schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:27:
Hoe groot is de afstand van waar de kabel moet komen tot de meterkast, en hoe is t kruipluik gepositioneerd tussen die 2? Vaak lukt t met wat vissen wel om de kabel via t luik van plek van de laadpaal naar de meterkast te krijgen.

Niet verder gelezen, zie dat t al gelukt is

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 05-02-2024 09:32 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mcniver schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Tussenwoning, en ongetwijfeld ook de kruipruimtes van de buren leegepompt, en de groenstrook voor mijn huis heeft ook een lagere grondwaterstand denk ik. Maar was wel zo goed als droog :)
Thanks. Goed om te weten. Hier kan ik namelijk onder een blok van 4 naar de buren toe. Dus zand spuiten/leegpompen is alleen handig om het als blok te doen. Alhoewel leegpompen ik zelf nog wel zou willen doen. Om daarna te kunnen isoleren. Als ik met bodemfolie daarna een omgekeerde badkuip maak zie ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33
Verschillende pompen zijn al genoemd in dit topic. Allemaal redelijk geschikt maar pompen het laatste laagje niet weg omdat ze op pootjes staan.

Wil je echt tot op een millimeter boven de grond je water wegpompen kies dan een 'vlakke bodem vuilwater pomp' zoals deze. Deze gebruik ik zelf wanneer onze kruipruimte weer eens begint vol te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
Gadgeteer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:12:
Verschillende pompen zijn al genoemd in dit topic. Allemaal redelijk geschikt maar pompen het laatste laagje niet weg omdat ze op pootjes staan.

Wil je echt tot op een millimeter boven de grond je water wegpompen kies dan een 'vlakke bodem vuilwater pomp' zoals deze. Deze gebruik ik zelf wanneer onze kruipruimte weer eens begint vol te lopen.
Aankomende periode word ook mijn laadpaal geplaatst en ik heb begrepen dat de kruipruimte geen water mag bevatten.
Iemand nog een suggestie voor eem pomp? Wellicht huur ergens mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11

Fe2O3

Ja das roest

Dat heb ik ook gedaan met onze kruipruimte vorige herfst.

Na ruim 200.000 liter, in een kruipruimte waar denk ik volgens berekening 20.000 liter stond, kwam ik erachter dat grondwater niet sneller dan m'n pomp de kruipruimte in liep, maar nog wel genoeg om er heul veel van weg te moeten pompen en dat de kruipruimtes van de huizen naast ons (wij wonen op de hoek) onder de fundering met elkar in verbinding staan. Helemaal open, of, met een laagje zand ertussen :D

Geduld, en, een pomp die sneller pompt dan grondwater terug komt en bereid zijn de hele straat leeg te moeten pompen.

Of.

Een wetsuit kopen (of gewoon nat worden, en, een lekkere warme douche erna).

Installateurs hebben vaak ook wetsuits en/of wat manieren om toch kabels erdoor te kunnen krijgen als de kruipruimte vol staat. Overleg met hun.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:40
pitchdown schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Aankomende periode word ook mijn laadpaal geplaatst en ik heb begrepen dat de kruipruimte geen water mag bevatten.
Vorige maand is mijn laadpaal geïnstalleerd en zelfs <0.5cm was niet goed genoeg. Dus het moet kurkdroog en anders gaan ze ‘hengelen’. Dan komen ze er ook.
Deze zomer zal ik de kabel nog wel even zelf aan de balken vastmaken voor de netheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdwf2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-05 12:52
Heb een soortgelijke situatie gehad waarbij na wegpompen het water weer net zo hard terugkwam. Uiteindelijk bleek het naast hoog grondwater ook een lekkage onder de keuken te zijn. Al het afvalwater kwam in de kruipruimte terecht. Meestal als iemand in kruipruimtes werkt zijn ze in het bezit van speciale pakken, kan je navragen eventueel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52
Kdwf2018 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:49:
Heb een soortgelijke situatie gehad waarbij na wegpompen het water weer net zo hard terugkwam. Uiteindelijk bleek het naast hoog grondwater ook een lekkage onder de keuken te zijn. Al het afvalwater kwam in de kruipruimte terecht. Meestal als iemand in kruipruimtes werkt zijn ze in het bezit van speciale pakken, kan je navragen eventueel
Dat had ik hier dus. Om de kruipruimte droog te pompen voor installatie PV kabel had ik een pomp naar de afvoer in de bijkeuken gehangen, blijkt het net zo hard even verderop in een compartiment zonder luik weer de kruipruimte in te lopen door een gebroken afvoer. Uiteindelijk een jaar of 15 aan drek van (af)waschachine, CV en (bij)keuken gootsteen onder de vloer waar ik doorheen mocht tijgeren. Lang leve de wetsuits en korte schepjes (om onder de funderinig door te graven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:33
ik heb dit ook moeten doen om een kabel door de kruipruimte te krijgen voor de laadpaal. zelfs een kuiltje moeten graven zodat de pomp iets lager staat om al het water weg te krijgen. Duurde wel even voordat het eruit was. Uiteindelijk wilde de installateur er nog steeds niet in want er stond water in... 1cm.
uiteindelijk zelf erin gelegen met een waadpak

[ Voor 7% gewijzigd door degrashopper op 18-02-2025 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pitchdown schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:22:
Huren is bijna nooit interessant voor dit soort goedkope spullen. De verhuurder moet hele stevige spullen kopen die daardoor veels te duur zijn en dan moeten ze nog een boterham verdienen.

HBM heeft iets simpels in de aanbieding:
https://www.hbm-machines....omp-17500-lh?sku=57802HBM

Waar ik zelf naar aan het kijken ben, is eentje met een krat:
https://www.praxis.nl/tui...-16-000-dirt-box/10119211
Dan graaf je de krat in, kun je de pomp mooi diep plaatsen. (De pomp wordt gekoeld door het water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 20:57
TheGhostInc schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:47:
Waar ik zelf naar aan het kijken ben, is eentje met een krat:
https://www.praxis.nl/tui...-16-000-dirt-box/10119211
Dan graaf je de krat in, kun je de pomp mooi diep plaatsen. (De pomp wordt gekoeld door het water)
Het krat is bedoeld om (wanneer je de pomp in een sloot ofzo hangt), takken en andere grote rotzooi tegen te houden. Al het kleinere grut wordt door de pomp wel opgezogen en uitgespuugd.

In plaats van dat krat kun je ook gewoon een stevige bak ingraven op het laagste punt waar je wilt pompen. Dat werkt met elke willekeurige dompelpomp met vlotterschakelaar. Alles loopt dan de bak in en als er een laagje water in de bak staat springt de pomp aan en zuigt ie hem weer (even) leeg.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@FragDaddy het was vooral om te laten zien wat er te koop is. In een kruipruimte kan ook vanalles drijven & je hebt meteen ook je slang erbij.
Om de krat kun je ook Geo Textiel/infiltratie doek doen. Dan kun je ook de grond enigszins droog pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:32

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Beetje mosterd na de maaltijd, maar voor anderen een leuk weetje.
Zomaar grondwater onttrekken brengt in de grond de 'korrelspanning' omhoog (de druk die zandkorrels op elkaar uitoefenen). Als dit hoger wordt dan wat de korrel aan kan, gaan er zettingen optreden met mogelijk gevolgen voor funderingen die niet op palen staan ('op staal').
Die funderingen vervormen en zorgen voor gescheurde gevels en zo.

Interessant om in te duiken: het nieuwe theater in Middelburg.
tl/dr: een diepe bouwkuip bleek lek als een mandje en stroomde vol met grondwater. Enkele huizenblokken (!) werden instabiel en zorgden voor veel persoonlijk leed bij de omwonenden. Naast de financiele strop die daarmee gemoeid ging.
Oké, dit is iets minder grootschalig maar wees voorzichtig met deze dingen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33
Waterbeesje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:08:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar voor anderen een leuk weetje.
Zomaar grondwater onttrekken brengt in de grond de 'korrelspanning' omhoog (de druk die zandkorrels op elkaar uitoefenen). Als dit hoger wordt dan wat de korrel aan kan, gaan er zettingen optreden met mogelijk gevolgen voor funderingen die niet op palen staan ('op staal').
Die funderingen vervormen en zorgen voor gescheurde gevels en zo.

Interessant om in te duiken: het nieuwe theater in Middelburg.
tl/dr: een diepe bouwkuip bleek lek als een mandje en stroomde vol met grondwater. Enkele huizenblokken (!) werden instabiel en zorgden voor veel persoonlijk leed bij de omwonenden. Naast de financiele strop die daarmee gemoeid ging.
Oké, dit is iets minder grootschalig maar wees voorzichtig met deze dingen.
Zoveel grondwater onttrek je niet met een simpele dompelpomp in je kruipruimte.
Het grondwater hoeft ook niet zo hoog te zijn dat je kruipruimte volloopt. Als dat wel noodzakelijk zou zijn, zou je in een droge zomer grote problemen ervaren.

Anders gezegd, in de afgelopen natte jaren zijn er recordaantal dompelpompen verkocht die allemaal werden ingezet om kruipruimtes leeg te pompen, nergens hebben ze huizen hoeven versterken (behalve hier in Groningen maar dat heeft een andere oorzaak ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
degrashopper schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:59:
ik heb dit ook moeten doen om een kabel door de kruipruimte te krijgen voor de laadpaal. zelfs een kuiltje moeten graven zodat de pomp iets lager staat om al het water weg te krijgen. Duurde wel even voordat het eruit was. Uiteindelijk wilde de installateur er nog steeds niet in want er stond water in... 1cm.
uiteindelijk zelf erin gelegen met een waadpak
Ik denk dat ik in het zelfde schuitje zit.
Ik wil eigenlijk met een pomp (deze) proberen om deze zo droog mogelijk te krijgen.
https://www.boels.com/nl-...er-42-m-uur-230-v/p/10201

Hierbij de foto`s van de huidige status.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWIZTpTZq7Vra4Bw5Gmjw2eTtSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt2jRhT9eAyU65xiLGQ1QWbh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSUN4rxi9RQwljprP2AfSShVgMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7Fz7BmB8veK0Mo7KF84227E.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand nog een goede suggestie om dit zo droog mogelijk te krijgen?

Het beste is om het water de put of in de wc te pompen om anders het water weer terug komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:33
pitchdown schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Ik wil eigenlijk met een pomp (deze) proberen om deze zo droog mogelijk te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het beste is om het water de put of in de wc te pompen om anders het water weer terug komt?
pitchdown schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gat graven, teiltje erin zodat je onder het grondniveau zit en daarin je pomp. dan zorg je dat ie niet teveel zand oppompt. Een waadpak en hoofdlamp regelen. dan kun je de kruipruimte door om de kabel te trekken in geval de installateur er niet in gaat.
Pagina: 1