10/15 jaar oude laptop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik "sjouw" elke dag mijn MacBook op en neer met mijn fiets.
Hier wil ik vanaf. Ik wil hem gewoon op mijn werk laten liggen. Dan hoef ik ook niet meer alles naar binnen te sjouwen, als ik op de terugweg even bij de winkel stop.

Ik heb voor mijn studie ooit een laptop gekocht. Die wil ik weer gaan gebruiken (mits mogelijk).

Ik zoek een?
Vermoedelijk RAM en SSD

Wat is je budget?
Tja, liever niet te veel. Anders kan ik net zo goed een andere laptop kopen...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zit nu 500GB in en dat is meer dan genoeg

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gegevens:
Acer Aspire 7750
Intel Core i5-2410M
2.3GHZ
Intel Graphics 3000
17.3 HD+ LED LCD
6GB DDR3 memory
500GB HDD

Nu heb ik afgelopen weekend heel de HDD leeggemaakt en Linux Mint erop gezet.
Toch merk ik dat hij soms nog steeds moeite heeft met hetgeen wat ik wil doen.
Hij start langzaam op en als ik 6 tabbladen open heb staan, dan is de laptop duidelijk langzamer.

Wat wil ik ermee doen:
Werken (via outlook 365)
Teams, Excel e.d.
Internetten
Spotify op de achtergrond kunnen draaien en dan nog steeds iets anders kunnen doen

Meer dan ik dacht...

Beste antwoord (via streamnl op 01-02-2024 18:59)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In een laptop kom je upgradebaarheid vaak niet verder dan de HDD vervangen door een SSD en het maximale aan geheugen er in proppen. Je zal dus moeten kijken wat de specs van het ding zijn en daar de juiste componenten voor aanschaffen.
Maar verwacht geen wonderen bij zo'n oude laptop..

update:
- max werkgeheugen: 8GB. daar kan je dus nog wat mee doen. Ik lees dat er 2x4GB in past. Er zijn meldingen van gebruikers die er 16GB werkend in hebben gekregen, dit zou je dus zelf even moeten durven testen.
- disk: elke huis, tuin en keuken Sata6 SSD gaat hier wel werken. bijv Crucial CT1000MX500SSD1

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 01-02-2024 19:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

In een laptop kom je upgradebaarheid vaak niet verder dan de HDD vervangen door een SSD en het maximale aan geheugen er in proppen. Je zal dus moeten kijken wat de specs van het ding zijn en daar de juiste componenten voor aanschaffen.
Maar verwacht geen wonderen bij zo'n oude laptop..

update:
- max werkgeheugen: 8GB. daar kan je dus nog wat mee doen. Ik lees dat er 2x4GB in past. Er zijn meldingen van gebruikers die er 16GB werkend in hebben gekregen, dit zou je dus zelf even moeten durven testen.
- disk: elke huis, tuin en keuken Sata6 SSD gaat hier wel werken. bijv Crucial CT1000MX500SSD1

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 01-02-2024 19:01 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55

Cyphax

Moderator LNX
De HDD is de zwakste schakel: een SSD gaat een wereld van verschil opleveren. De rest zou nog wel even moeten kunnen. RAM kan je in de gaten houden, misschien is 6GB genoeg. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:48
Inderdaad, met een SSD zal de laptop gewoon weer prettig bruikbaar zijn.
Enige bottleneck blijft dan natuurlijk wel Teams denk ik.
Of gaat deze nu al wat efficienter om met CPU gebruik?

Asus laptop tweede leven geven (Duurzaam :-)
Hoe het verder ging: Geweldig.

HD vervangen door een 500GB SSD

Laptop heeft nog nooit zo soepel gelopen. Helemaal prima voor internet toepassingen zolang W10 een beetje ondersteunt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, ram een ssd, meer zou ik ook niet doen. Misschien is een ssd al genoeg (die is een stuk sneller en compenseert misschien al genoeg dat je geen extra ram nodig hebt).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bedankt voor de snelle antwoorden. Waardeer ik!

Een vlugge search vertelt me dat de prijzen voor een 500 GB ~rond de 60 euro is.
Dat is te proberen.

Edit:
terwijl ik er over nadenk... bedenk ik me dat waarschijnlijk 250GB al veel meer is dan ik ga gebruiken...
Lang leven de cloud ;)
/Edit

Voor mijn informatie zodat ik er ook wat van leer...
Ik heb/had de achterkant net eraf en ik zie dat ik een Seagate Momentus 5400.6 heb.
Hoe kan ik zien dat hier een Sata6 SSD in past (zoals de Crucial CT1000MX500SSD1

Ook heb ik de RAM losgehaald (is gemakkelijker dan ik had verwacht) en ik heb 1X 2GB (Kingston 2Rx8) en 1X een 4GB van Nanya. Specs kloppen dus.
Mocht de SSD niet voldoende zijn, dan is die 2GB zo gewisseld voor een 4GB.

Nogmaals bedankt!

PS @The_Doman De nieuwe teams app is een verademing. Veel beter dan de vorige.

[ Voor 13% gewijzigd door streamnl op 01-02-2024 17:00 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 08:21

Thomg

Aww yiss

Je hoeft niet meer te weten dan dat het een Sata aansluiting heeft en 2'5 groot is.
categorie: Solid state drives

Welke je precies haalt maakt niet zoveel uit als je enige referentie een antieke mechanische HDD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Update:
Inmiddels de Crucial MX500 500GB - Solid state drive besteld.
Toch 500GB want dan kan ik Linux en Windows erop zetten (dual boot) zonder me zorgen.
Mocht dit net niet naar mijn zin zijn, dan ga ik kijken voor extra RAM. Al denk ik niet dat dit veel zal schelen voor hetgeen wat ik ermee doe.

Nogmaals bedankt voor de tips en hulp. d:)b

Edit:
Ik zal uiteraard over een tijdje mijn bevindingen hieronder aanvullen.

[ Voor 10% gewijzigd door streamnl op 01-02-2024 18:59 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Erg aan de prijs voor een 1/2 TB ssd aangezien je voor dezelfde prijs een 1TB SSD kan vinden, maar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:23:
Erg aan de prijs voor een 1/2 TB ssd aangezien je voor dezelfde prijs een 1TB SSD kan vinden, maar prima.
Dat kan en ik bedank je voor je link naar pricewatch met jouw ingestelde zoekterm.

De reden dat ik toch voor de Crucial CT1000MX500SSD1 ben gegaan, is doordat Tweakers hem als "Excellent" beoordeeld. De conclusie heeft mij over de streep getrokken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kijkt naar een review van... 2018? Die is al sinds 2020 niet meer relevant.
Bij SATA SSDs doe je het vooral voor de access times die vrijwel overal identiek zijn, echt differentiërende factors voor SSDs is raw throughput wat keihard gebottlenecked word door de interface. Er is een noemenswaardig verschil in steady writes en reads maar dit is lastig te te vergelijken omdat niemand ze meer reviews noch verwacht ik dat je hier veel van zal merken tenzij je met opzet de grenzen opzoekt.
In 2021 lag alles al vrij dicht op elkaar, kijk bijv. naar licht gebruik wat "realistisch" is.
review: 40 SATA-ssd's - Heeft de SATA-ssd nog bestaansrecht?
Minus een paar stinkers ofc.

Niet dat er wat mis is met je gekozen SSD...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik zou toch ook even kijken of een 2e hands andere laptop niet goedkoper aan de eisen kan voldoen dan je oude laptop. De CPU is namelijk ook gewoon de bottleneck bij een dusdanig oude pc. Bijvoorbeeld deze: v&a aangeboden: HP ProBook werk/school I5-8265U nvme m.2 256gb g6 430 laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een dergelijke laptop upgraden zou ik laten bij:
Kijk hier op V&A naar een 2.5” SSD voor een leuk prijsje en kijk of de prestaties dan acceptabel zijn voor jou en verder niet veel meer aan doen.

SSDs gaan lang mee en kun je dus prima 2e hands kopen. En V&A staat er vol mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:11:
Een dergelijke laptop upgraden zou ik laten bij:
Kijk hier op V&A naar een 2.5” SSD voor een leuk prijsje en kijk of de prestaties dan acceptabel zijn voor jou en verder niet veel meer aan doen.

SSDs gaan lang mee en kun je dus prima 2e hands kopen. En V&A staat er vol mee.
Oja, tweedehands onderdelen is natuurlijk nog veel goedkoper dan een andere tweedehands laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Guus... schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:05:
Ik zou toch ook even kijken of een 2e hands andere laptop niet goedkoper aan de eisen kan voldoen dan je oude laptop. De CPU is namelijk ook gewoon de bottleneck bij een dusdanig oude pc. Bijvoorbeeld deze: v&a aangeboden: HP ProBook werk/school I5-8265U nvme m.2 256gb g6 430 laptop
Dat ligt er echt aan wat je er mee doet. Ik heb een oude Dell (uit 2015, het goedkoopste model dat ze toen hadden dus was toen al traag :p ) en daar alleen een ssd in gezet en meer geheugen (dat maakte wel een wereld van verschil daarna) en die is snel genoeg voor alles wat we doen (bijna alles is tegenwoordig webbased, in de cloud).

Zit er wel aan te denken hem te vervangen omdat er wat mankementen zijn (vlek op het scherm en accu is er uitgehaald omdat die sluiting maakte), maar voor de snelheid heb ik nog steeds geen andere nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Guus...
Dat kan ik altijd nog doen mocht dit niet werken.
Maar ik denk... dat dit voldoende is voor mijn gebruik.

Als (!!) ik van te voren weet dat ik meer power nodig heb in de avond, dan kan ik altijd nog mijn Macbook PRO mee naar huis nemen.
Dit wordt puur voor mail, excel, wat internetten.

Misschien had ik idd eerst op V&A kunnen kijken, maar dat heb ik niet gedaan. Geen idee waarom niet. Dat doe ik normaal wel...
Ach ja, scheelt niet heel veel en nu is ie zeker nieuw met maximaal garantie.

Edit: en ik kan hem straks al ophalen in zo'n pickup box.

[ Voor 5% gewijzigd door streamnl op 02-02-2024 12:18 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30

P_Tingen

omdat het KAN

Vermoed dat het wel gaat werken. Ik heb ook al een paar keer een oude laptop voorzien van een ssd die daarmee van de kliko werden gered. Met wat huis- tuin- en keukengebruik zoals mail, excel en browsen is het al snel voldoende. Tenzij je megagrote excelbeesten gaat bewerken. In dat geval zou je misschien nog wat geheugen bij kunnen prikken. Ook ff op V&A kijken?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 11:56
8 ipv 6 GB ram maakt in mijn beleving wel wat uit, Win 10 en 11 is beste echt op minimaal 8GB te draaien. Ik denk een 2GB omruilen voor een 4GB ?

Maar verder een 2e gen met SSD draait nog prima, hier hebben we er ook nog 1 liggen een T420 uit 2012 met Windows 11 en 840 EVO ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pennywiser schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:32:
8 ipv 6 GB ram maakt in mijn beleving wel wat uit, Win 10 en 11 is beste echt op minimaal 8GB te draaien. Ik denk een 2GB omruilen voor een 4GB ?

Maar verder een 2e gen met SSD draait nog prima, hier hebben we er ook nog 1 liggen een T420 uit 2012 met Windows 11 en 840 EVO ssd.
Met de lijst van apps denk ik dat je wel een punt hebt dat geheugen ook zeker een upgrade kan gebruiken.
Windows 10 en 11 draaien prima op 6GB, maar alleen Teams is wel al een behoorlijk beest van een app (hoewel de nieuwe versie iets minder RAM hongerig is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:31
Er kan overigens gewoon 16 GB in die laptop. De fabrikant heeft echter nooit met 8 GB Dimms getest (die waren toen niet nog niet (echt) op de markt of heeft de laptop uberhaupt nooit met meer dan 8 GB geleverd, dus zegt dat de max 8 is. De geheugencontroller zit echter in de cpu en Intel geeft aan dat de cpu 16 GB aan kan.

De vraag is natuurlijk of het zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

streamnl schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:16:
@Guus...
Dat kan ik altijd nog doen mocht dit niet werken.
Maar ik denk... dat dit voldoende is voor mijn gebruik.

Als (!!) ik van te voren weet dat ik meer power nodig heb in de avond, dan kan ik altijd nog mijn Macbook PRO mee naar huis nemen.
Dit wordt puur voor mail, excel, wat internetten.

Misschien had ik idd eerst op V&A kunnen kijken, maar dat heb ik niet gedaan. Geen idee waarom niet. Dat doe ik normaal wel...
Ach ja, scheelt niet heel veel en nu is ie zeker nieuw met maximaal garantie.

Edit: en ik kan hem straks al ophalen in zo'n pickup box.
Dit gaat echt wel werken. Ik heb laatst nog een 12 jaar oude laptop van een vriendin verjongd met een SSD en meer geheugen. Win10 draait er prima op en voor dagelijks huis, tuin en keukengebruik voldoet het prima.

Pagina: 1