Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Blindstroom, PV: beter overstappen op gelijkstroom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• e-vraag
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
Hoi, ik knal af en toe wat vragen hierneer. Ze lijken willekeurig, maar ze zijn allemaal gerelateerd aan mijn werk. Waarbij ik een ontzettende generalist ben die af en toe wat hoort, zich vervolgens iets afvraagt en hoopt dat ik hier meer achtergrond over kan vinden.

Nu heb ik een vraag voor een groot pand van ons (meerdere verdiepingen, paar honderd gebruikers):
is het bij het verduurzamen en uitbreiden van PV dat zoveel mogelijk voor eigen gebruik ingezet gaat worden (en evt. opslag voor later) om de installaties te laten draaien op gelijkstroom? Ik dacht dat dit een item was waar steeds vaker aan gedacht wordt, maar heb geen idee of dat wenselijk of zelfs maar realistisch is.
Ik heb daarnaast gelezen dat blindstroom voor nogal wat problemen kan zorgen. Ben je dan niet ook gelijk van dat probleem af?

Wie kan mij daar iets meer over vertellen en weet of dat succesvol, wenselijk en haalbaar is?

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
Welke apparatuur met veel verbruik heb je die je graag op gelijkstroom wilt laten draaien?
Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen niet aan beginnen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

DC naar AC conversie is tegenwoordig niet veel inefficiënter dan de DC naar DC conversie die je hoe dan ook nodig hebt voor veel zaken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
Als er echt een probleem is met de blindstroom dan zou ik eerder denken aan een cos.phi verbeter installatie. Het hele pand verbouwen voor de aanleg van een gelijkstroom installatie is waarschijnlijk veel duurder

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-10 15:50
Gelijkstroom krijg je te maken met grotere verliezen over afstanden en steeds dikkere draden, het is al snel beter om er AC van te maken

En wat doe je als er geen dc is door bewolking, ga je dan ac omvormen?

[ Voor 21% gewijzigd door IplugNplay op 01-02-2024 13:10 ]

• e-vraag
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
alleen al op basis van 4 reacties krijg ik de indruk dat het een slecht plan is. Ons kantoorpand gaat behoorlijk op de kop en als 7% energieverlies per jaar bespaard kan worden, dan gaat dan om aanzienlijke bedragen die mogelijk het rendement vd investering zeker de moeite waard maken.

Installaties die moeten draaien in dit pand zijn alle W installaties (klimaatbeheersing), hopelijk met een effectieve warmtepomp en opslag, verlichting en computers/serverruimte natuurlijk. Deze worden hopelijk voor een groot deel gevoed uit PV en opslag.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze sites
https://gelijkspanning.org/2020/09/06/waarom-gelijkspanning/
https://www.briqs.org/nl/...troom-naast-wisselstroom/

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
Voor het transport van elektriciteit over grote afstanden heeft gelijkspanning zeker voordelen. En dat wordt ook toegepast. Google maar eens op Britned. Dit een een gelijkspanningskabel tussen Nederland en Engeland.
Maar binnen een gebouw zie ik weinig voordelen. Het schakelen van gelijkspanning is al een punt op zich in verband met het onderdrukken van de vlamboog die ontstaat bij het uitschakelen.

Waarschijnlijk staat er in het pand een flinke UPS installatie. Misschien is die te voeden met gelijkstroom.
Je kan ook eens informeren bij het bedrijf dat het onderhoud doet aan de W installatie. Ik betwijfel het, maar misschien hebben zij ervaring met gelijkstroom installaties.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Ja het klopt dat ac naar dc een spanningsverlies oplevert dat zal zeker een 7% kunnen zijn. Al blijf je ook in de dc keten nog met dc naar dc omvormers zitten, ook daar verlies je wat.

Indien je een hele speciale specifieke toepassing hebt die toch al bijzonder onderhoud nodig heeft en of een extreem energie verbruik dan is wel wellicht raadzaam om te onderzoeken.

Indien het een relatief standaard bedrijfsomgeving is dan lijkt het me niet interessant. Naar mijn weten is er weinig tot geen kantoor apparaatuur wat direct op dc werkt, laat staan allemaal op dezelfde dc spanning. Dat houd dus in dat je allemaal speciale apparatuur nodig hebt en dus ook op reserve moet houden omdat er geen generieke reserve onderdelen zijn. Elke vervanging ronde heb je weer dezelfde beperkte keus met waarschijnlijk bijbehorende prijs.
De websites vind ik een wij van wc eend ( met een kern van waarheid en wellicht zeer toepasbaar voor specifieke toepassingen maar niet voor generieke.)
Pagina: 1