Lampen ophangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:59
Hoi allemaal,

Wij wonen al een tijdje in deze woning, maar we hebben nog nergens goed lampen op gehangen, vooral omdat ik niet zo handig ben met klussen en elektra.

Ik heb een aantal licht-gewicht LED plafonnieres die ik zou willen gebruiken, maar ik heb een paar vragen daarover.

We hebben aan het plafond centraaldozen, de meeste met een ronde kap, sommigen vierkant, met 2 M4 schroeven om het kapje vast te houden. Als ik zo'n scrhoef er uit haal, kan ik een lamp ophangen met een van de bevestingings gaten in de lamp, maar heel stevig en recht hangt het niet.

Dit komt gedeeltelijk doordat de M4 schroef niet heel strak vast zit, maar ook omdat het bevestingspunt richting de buitenkant van de behuizing van de lamp zit.

Zou ik een andere schroef, met "grovere" scroefdraad kunnen gebruiken om de lamp te bevestingen? Al sloop ik dan waarschijnlijk de schroefdraad van de centraaldoos.

Zou ik 2 gaten kunnen boren in de behuizing van de lamp en daar de schroeven doorheen schroeven? Het zou net moeten passen denk ik (oranje kruisjes, ongeveer waar ik er doorheen zou schroeven).

Toevoeging: gaten boren in het plafond, ook met een klop/beton boor is mij niet gelukt, vandaar dat ik de bestaande gaten wil gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFV8GGrKan4Iay2KdFJ5KyqwoH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Qgetvz6HdZCmwW2DVn6rlmI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door naenee op 01-02-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:29
Al een betere klopboor geprobeerd? Waarom lukt dat niet?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30

dragonhaertt

@_'.'

Gaten bij-boren in de behuizing zou in principe prima moeten werken.
Niet de mooiste oplossing maar ook niet de lelijkste.

Gaten in je plafond zou met een goede boorhamer makkelijk moeten lukken, maar niet iedereen heeft zo'n tool of zin in extra gaten in het plafond.

Overigens weet ik niet of het toegestaan is om een centraaldoos direct af te dekken met een metalen behuizing van een lamp. Dat zou je even moeten opzoeken.
Er is een reden dat die kapjes van plastic zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
Ik heb de "Bosch PBH2100RE Boorhamer" gekocht destijds hiervoor, maar mogelijk is die niet krachtig genoeg?

Ik weet niet waarom het niet lukte destijds, ik heb ook speciaal "SDS" boortjes gekocht. Verder dan een ondiepe "put" in het beton kwam ik niet.

Ik vind het niet zo erg, ik ben niet zo'n held wat betreft klussen en ben bang om spul te slopen :)

Ok, ik zal kijken naar gaten maken in de behuizing + uitzoeken of afdekken met metaal mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
naenee schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:30:
Zou ik een andere schroef, met "grovere" scroefdraad kunnen gebruiken om de lamp te bevestingen? Al sloop ik dan waarschijnlijk de schroefdraad van de centraaldoos.
De enige keer dat ik mezelf een 230V optater gegeven heb was met deze actie. Niet doen dus :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
naenee schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:51:
Ik heb de "Bosch PBH2100RE Boorhamer" gekocht destijds hiervoor, maar mogelijk is die niet krachtig genoeg?

Ik weet niet waarom het niet lukte destijds, ik heb ook speciaal "SDS" boortjes gekocht. Verder dan een ondiepe "put" in het beton kwam ik niet.
Euhm... hoe zeg ik dat... "klopt" de boor wel? Want dat is iets wat je wel in moet schakelen. Anders draait die alleen maar en doet die verder niks.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik vind het niks, extra gaatjes boeren in het plafond. Je kan beter dij het aanschaffen van de lamp er op letten dat de 2 bevestiginggaten overeen komen met de centraaldoos. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker 😊

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Als je het niet wil uitbesteden aan een kennis die wel met een boormachine om kan, lijkt me de eenvoudigste optie vastkitten. Tube kit met hoge aanvangststerkte bovenop de behuizing (aan de binnenkant van de opstaande rand, zodat het niet tot buiten uitpuilt), stevig aandrukken tegen het plafond en klaar.
Wil je het ooit weghalen, visdraad oid rond 2 houtjes binden, en daarmee de kit doorsnijden.

Wel een beun-oplossing, maar als het alternatief (pluggen) niet haalbaar is kan je dit overwegen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 12:26
naenee schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:51:

Ik vind het niet zo erg, ik ben niet zo'n held wat betreft klussen en ben bang om spul te slopen :)

Ok, ik zal kijken naar gaten maken in de behuizing + uitzoeken of afdekken met metaal mag.
uitvoering: Bosch PBH 2100 RE

Deze boorhamer heeft een slagkracht van 1,7J volgens specificatie op tweakers. Geschikt voor licht boorwerk. Denk dat deze te licht is voor beton.

Hoe krachtig de slagbeweging is bij klopboormachines en boorhamers gemeten in Joule. Een slagkracht van minder dan 2 Joule is geschikt voor lichte boorwerkzaamheden, tussen de 2 en 3 Joule voor gemiddelde boorwerkzaamheden, en meer dan 3 Joule voor zware boorwerkzaamheden.

heb zelf een Bosch met een slagkracht van 3,2J en daarmee boor ik gemakkelijk door de betonnen vloer met een 20mm boor. Kom regelmatig betonijzer tegen maar daar gaat deze ook gemakkelijk doorheen. (laatst een luik uitgeboord naar de kruipruimte)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:14
Ik heb gisteren toevallig in mijn huis overal hetzelfde gedaan, ik ga niet voor elke lamp weer nieuwe gaten boren.

Heb in de plafonnière overal twee gaatjes geboord op de afstanden van de m4 bouten van de centraaldoos. Netjes met m4 vastgeschroefd en klaar.

Geen andere schroeven of maten gebruiken in de centraaldoos dan gaat de schroefdraad stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

dragonhaertt schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:43:
Gaten bij-boren in de behuizing zou in principe prima moeten werken.
Niet de mooiste oplossing maar ook niet de lelijkste.

Gaten in je plafond zou met een goede boorhamer makkelijk moeten lukken, maar niet iedereen heeft zo'n tool of zin in extra gaten in het plafond.

Overigens weet ik niet of het toegestaan is om een centraaldoos direct af te dekken met een metalen behuizing van een lamp. Dat zou je even moeten opzoeken.
Er is een reden dat die kapjes van plastic zijn.
Als je de aarde van de lamp maar aansluit zou het geen kwaad moeten kunnen.

Let er bij deze lamp wel op dat de draaddoorvoer buiten de doos valt als je gaten boort op de plaats van de rode kruisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
@KernelPanic ok, dan zou dat mij ook moeten lukken :)

@BrZ hm.. ja, dat merkte ik eerder ook, de snoeren lopen wat dubbel zelfs met 1 van de schroeven er maar in en zonder een gat te maken in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10
Wij hebben gips en hout als plafond/vloeren. Maar laatst ook de oude lamp vervangen voor een andere. De beugel waar deze lamp mee aan de centraaldoos vast zou kunnen was eigenlijk qua gaten ook te breed. Uiteindelijk gewoon een gat in die beugel gemaakt (voor jou de behuizing) en het alsnog aan de centraaldoos vastgemaakt. Dacht altijd dat het zo hoorde. Wel met aarde aangesloten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Boren in je plafond is idd ruk. Ik weet niet of je wel goed de boor aandrukt zodat hij inderdaad gaat hameren, maar het is altijd geklooi.

Ikzelf probeer idd ook waar mogelijk de grondplaat van de lamp aan te passen zodat bestaande gaten wel werken, of hij op alle 2 de centraaldoos boutjes past. Desnoods idd kit ertussen (of dubbelzijdig nanotape)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Deze lampen kun je prima aan de centraaldoos monteren.
Koop lange M4 boutjes

Is het noodzakelijk dat het hart van de lamp het hart van de centraaldoos is? Zo nee, dan zorg je dus dat de doorvoer onder de centraaldoos uit komt.

Veel plafonds zijn gespoten en je hebt het risico dat je meer schade aan het plafond aanbrengt.
Zo te zien is de lamp ook niet zwaar, dus moet het geen probleem zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 01-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zoek jij niet gewoon een "montageplaat centraaldoos"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30

dragonhaertt

@_'.'

BrZ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Als je de aarde van de lamp maar aansluit zou het geen kwaad moeten kunnen.

Let er bij deze lamp wel op dat de draaddoorvoer buiten de doos valt als je gaten boort op de plaats van de rode kruisjes.
Nee klopt, maar wat (veilig) kan en wat mag is niet altijd hetzelfde in de NEN voor elektra huisinstallaties.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:41
Mr. Blonde schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:30:
[...]

uitvoering: Bosch PBH 2100 RE

Deze boorhamer heeft een slagkracht van 1,7J volgens specificatie op tweakers. Geschikt voor licht boorwerk. Denk dat deze te licht is voor beton.
Ik heb zelf deze accu boorhamer van 1 J en daarmee kan ik gewoon in de betonnen draagmuren boren met wat beleid en de bijgeleverde SDS boortjes. Dat de kracht van de boor het probleem is kan ik me niet voorstellen.

@naenee Staat de boor wel op de hamerstand? Probeer het eens op een baksteen ofzo, de boor zou er als boter in moeten drukken, zelfs de simpelste boorhamer moet dat kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HallonRubus op 01-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
De ene muur is de andere niet. Heb betonnen muren gezien waar we toch echt serieus gereedschap voor moesten hebben.
Ook een een paar waar mijn accuschroef nog in kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
@Hann1BaL ok, langere M4 boutjes heb ik, maar om de een of andere reden "pakten" ze niet, alleen het originele schroefje, ondanks dat de schroefdraad er hetzelfde uit zag. Maar omdat ik niet een lange schroef nodig had, heb ik 'm hergebruikt.

@Cheesy mogelijk, heb je een voorbeeld? Als ik google kom ik vanalles tegen, maar niet iets wat lijkt op wat ik zoek (ik verwacht een.. opzetstuk oid met gaatjes op verschillende plaatsen vergelijkbaar met een VESA mount, maar dan passende op een centraaldoos, met extra bevestiging voor lampen?

@HallonRubus ik weet het niet 100% zeker, na de pogingen jaren terug heb ik de boor weg gezet en niet meer aangeraakt. Ik zal straks een kijken. Het voelde inderdaad alsof ik de boor zelf het plafond in moest duwen ipv dat ik de boor het werk liet doen. De betonnen muren hier kom ik prima in met een accu boor machine (andere boor).

Hier een plaatje van de centraaldozen/kapjes die ik heb.
Rood = schroeven, blauw = haakje, groen = aarde, geel = kroonsteentje.

Waarschijnlijk een standaard ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM97JPqWVwf2lB_mSBPZbx5bNug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGmw9ty377JYEj6qW8KFyTRg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:44
KernelPanic schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:32:
Ik heb gisteren toevallig in mijn huis overal hetzelfde gedaan, ik ga niet voor elke lamp weer nieuwe gaten boren.

Heb in de plafonnière overal twee gaatjes geboord op de afstanden van de m4 bouten van de centraaldoos. Netjes met m4 vastgeschroefd en klaar.

Geen andere schroeven of maten gebruiken in de centraaldoos dan gaat de schroefdraad stuk.
Dat is ook hoe ik het doe. De lamp pas ik aan aan de gaten in het plafond cq de centraaldoos.
Naast dat ik extra gaten boren teveel gedoe vind, vind ik het ook lelijk als je de lamp wederom vervangt en zo'n gat onbedekt blijft.

Overigens heb ik de plafonniere in onze keuken maar met één boutje vastzitten in de centraaldoos. Andere gaten kwamen net niet overheen, maar de lamp hangt gewoon vlak én stevig. Het weegt niet veel en heeft daar aan een plafond ook weinig te lijden, dus zal wel goed gaan.

En ja, ik ben mij er volledig van bewust dat dat mogelijk niet voldoet aan een of andere NEN standaard. Ik ben dan ook geen gecertificeerd elektricien :P
Pagina: 1