Dakopbouw/nokverhoging icm fundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1095
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Al een tijdje denken we na over een dakopbouw/nokverhoging. Nu hebben we gezien dat verderop in de wijk het dak is verhoogd zodat je ook van de zolder woonruimte kunt maken. Dit is gedaan in 2008. In dat huis wonen inmiddels nieuwe bewoners maar zij hebben wel de bouwtekeningen met ons kunnen delen.
Nu zien wij op deze tekeningen staan dat zij de fundering hebben moeten verstevigen middels een poer.

De vraag:
Hoe werkt dit als je door de gehele begane grond vloerverwarming hebt liggen? Is het überhaupt mogelijk/realistisch om de fundering te verstevigen zoals is aangegeven op de tekeningen?

En deze poer gaat door het gehele huis of wordt dit enkel ín een wand geplaatst? Wat is de impact van zo'n versteviging van fundering voor de rest van het huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBU2vJ7WDzK2zU-XXW2jJO_q0LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxFsybg7fOqatN0Nw4Y1RQBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdSPP4FsfoHYdjQjnaY7a50r2Ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7aVLVzOHVTqKyTM37DJGjRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxQZKOx1JTFQpcblWNwKymPLUiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqM6GCoMhbjpIlXd20DdJaWY.jpg?f=fotoalbum_large

Context: Het huis is een twee-onder-een-kap woning waarbij de buren een volledige zolderverdieping op het huis hebben (standaard) en wij een lage zolder die we enkel kunnen betreden middels een vlizotrap (geen ramen etc.). Omdat de hele wijk dezelfde bouwstijl heeft gaan we er vanuit dat de situatie van de eerdere dakopbouw bijna 1-1 vergelijkbaar is met de onze.

[ Voor 24% gewijzigd door G1095 op 01-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:23

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

In de basis zijn er een paar dingen die meewegen. Letterlijk.

- Je hebt een variabele belasting op iedere vloer van 1,75kN/m² als rekenwaarde.
- Je hebt een variabele belasting op het dak van -ik dacht- 1,1 kN/m² Dit is in de bestaande en in de nieuwe situatie. Mogelijk kun je deze dus wegstrepen.
- Je gaat het gewicht van een dak toevoegen. Komt dit in plaats van een reeds bestaand dak? Dan kun je met het juiste materiaalgebruik deze wegstrepen.

Lichtgewicht materialen (houtbouw, licht isolatiemateriaal als glaswol, sandwichpanelen) zouden er misschien voor kunnen zorgen dat je geen extra fundering nodig hebt.

m.b.t. de vloerverwarming wil je op een bepaalde manier de leidingen ontzien. Je kunt deze dus opzoeken (met bv een warmtebeeldcamera) als hier een extra kolom nodig is. Een constructeur zal bepalen of zo'n kolom nodig is. Vaak ligt vvw trouwens wel een 10cm vrij van de wand, dus dan heb je nog wat speelruimte.

Mocht de poer enkel de wand 'extra' opvangen, dan zal er niets veranderen aan de muur / vloer. Dat is ook afhankelijk van wat voor muur het is. Met een 10cm kalkzandsteen of baksteen muur geloof ik wel dat het los loopt, met cellenbeton wordt het spannender. Wederom: een constructeur zal dit meenemen en juist proberen er naartoe te werken dat enkel de poer nodig is (of juist niet eens).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1095
Hi, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Dus dat 'vierkantje met streepjes' op de tweede tekening rondom de poer is niet iets wat eventueel óók de grond in zou moeten? Het gaat enkel om een smalle 'kolom' die hopelijk via de muur naar beneden kan?

Begrijpelijk dat de constructeur ons daar beter mee kan helpen. Het ging voor ons nu meer om het idee of het niet een hele grote berg (onvoorziene) extra kosten met zich mee zou brengen omdat je dan dus inderdaad met de vloerverwarming zit die je dan eventueel zou raken/moet verwijderen/opnieuw moet leggen.

Wat betreft het gewicht: er komt met name gewicht bij omdat er een vaste trap geplaatst zou worden naar de tweede verdieping en omdat je de muren 'onder het dak' zou verhogen met ongeveer 1,50 meter (zoals te zien op de tekening) heb je ook te maken met dat gewicht aan extra bakstenen, etc. Het dak zelf blijft nagenoeg hetzelfde. Iets korter, omdat er dan ook een stuk platdak zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
G1095 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:57:
Hi, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Dus dat 'vierkantje met streepjes' op de tweede tekening rondom de poer is niet iets wat eventueel óók de grond in zou moeten? Het gaat enkel om een smalle 'kolom' die hopelijk via de muur naar beneden kan?

Begrijpelijk dat de constructeur ons daar beter mee kan helpen. Het ging voor ons nu meer om het idee of het niet een hele grote berg (onvoorziene) extra kosten met zich mee zou brengen omdat je dan dus inderdaad met de vloerverwarming zit die je dan eventueel zou raken/moet verwijderen/opnieuw moet leggen.

Wat betreft het gewicht: er komt met name gewicht bij omdat er een vaste trap geplaatst zou worden naar de tweede verdieping en omdat je de muren 'onder het dak' zou verhogen met ongeveer 1,50 meter (zoals te zien op de tekening) heb je ook te maken met dat gewicht aan extra bakstenen, etc. Het dak zelf blijft nagenoeg hetzelfde. Iets korter, omdat er dan ook een stuk platdak zal zijn.
Dat gestreepte vierkantje om de kolom heen op de 2e tekening ís de betonpoer van 600x600x250.
Die komt dus onder je vloer, op fundatiehoogte. De kolom 100x100x5 staat daar met een voetplaat boven op.

Let ook even op de L1500x150x10 t.p.v. de vloer op 5400+, die zit er ook niet voor niets.

Eerste stap nu? Constructeur opzoeken en je wensen voorleggen.

De vloerverwarming kan leuk worden als de poer constructief wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik kan me voorstellen dat die poer in de kruipruimte kan worden gestort of op een andere manier aangebracht. Je zou zelfs door de vloer kunnen gaan met draadeinden en de kolom daar bovenop zetten. Middels de vloer dat aankan (wederom: Hoi constructeur!)

Maar het zal niet zo zijn dat de hele vloer open moet. Met een prefab vloer van kanaalplaten of een breedplaatvloer is dat zelfs onmogelijk zonder aanvullende voorzieningen. Dat wilt en aannemer ook voorkomen.

Voor het gemak ga ik er even vanuit dat dit een kruipruimte is, niet en vloer die op zand is gestort... Zodat de poer echt kan worden aangebracht in de kruipruimte.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1095
Nee, helaas hebben we een fundering op zand... De huidige vloer is een Indische leisteen, met daaronder vloerverwarming. Dus dat helpt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan er niets over zeggen als je niet weet waarom dat paaltje is neergezet, is het vanwegen de vloer, vanwegen het dak vanwegen het trapgat vanwegen de gewichts toename. etc de tekeningen die je geeft geven daar geen uitsluitsel over. Ik zou een bezoekje doen aan de constructeur voordat je er vanuit gaat dat er een paaltje moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 12:12

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik snap eigenlijk totaal niet waarom die koker er extra bij moet op die plek.

Zoals @twain4me zegt is het niet duidelijk wat er nou precies veranderd of toeneemt. Er is al een dak, rondom gaan de muren wat mee omhoog en is er misschien wat meer toelaatbare vloerbelasting nodig.
Maar waarom daar precies? Who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1095
Dank! We gaan inderdaad kijken of we contact kunnen krijgen met de constructeur die aan dat plan heeft meegewerkt. We vonden ook nog deze informatie. Hieruit lijkt het dat de poer wordt geplaatst ten behoeve van extra ondersteuning van een nieuwe vaste trap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xMqgk-3RzhqR1GnfFzkjoBFsc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FK289fWBkez8M8tHVKvRTBQp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Volgens mij heb je daar je bewijs waarom die poer er is :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1