EXCEL deel van tekst zoeken uit lijst en vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTech20
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-04 11:37
Mijn vraag
ik wil graag een deel van de tekst hebben i.p.v. de volledige tekst. hierbij wil ik het graag met een formule doen en niet met (CTRL+H) omdat de tekst wel handig is maar ik het niet in het volledige overzicht wil hebben. het gaat hierbij om een product naam die ik in de cel links ervan heb staan en in de huidige cel wil ik alleen de hoofdlijnen van producten weergeven hiervoor heb ik een lijst gemaakt waaruit gezocht kan worden. ik heb ook hieronder al een formule staan waarbij ik een aantal producten eruit haal maar ik wil het variabel houden en snel kunnen aanpassen of toevoegen kan iemand me hiermee helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se8BCHasLP8eLCWfYN1gpFK6qgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2oSjFc2OKs9SibkCHhbketpG.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
code:
1
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES($G199;J199;1));"";$G199)

code:
1
=ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("Okoume multiplex";$H191;1));ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("Populieren multiplex";$H191;1));ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("Vuren klasse";$H191;1));ALS(ISFOUT(VIND.ALLES("Fins-Vuren multiplex";$H191;1));"";"Fins-Vuren multiplex");"Vuren klasse");"Populieren multiplex");"Okoume multiplex")

[ Voor 6% gewijzigd door TimTech20 op 01-02-2024 10:20 ]

Beste antwoord (via TimTech20 op 01-02-2024 13:43)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:30

g0tanks

Moderator CSA
dix-neuf schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:06:
Als moet gebeuren wat in de titel van je bericht staat ("deel van tekst zoeken uit lijst en vervangen"), dan lijkt mij (vooral ook omdat je tekst wil vervangen en in 1 cel op meerdere items wil zoeken) het gebruik van een macro de meest aangewezen oplossing.
Het zoek en vervang gedeelte snap ik niet zo, maar als het puur gaat om het herkennen van de relevante tekst dan kan het als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E72_YZHLjZ5OCiFC3z-zXuqA0kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0eoefgCpDrWDC2Ur9fxpMiRR.png?f=user_large

code:
1
=TEXTJOIN(", ", TRUE, IF(COUNTIF(A2, "*"&$A$9:$A$13&"*"), $A$9:$A$13, ""))

Wel even omzetten naar Nederlands (puntkomma i.p.v. komma en functienamen vertalen).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als moet gebeuren wat in de titel van je bericht staat ("deel van tekst zoeken uit lijst en vervangen"), dan lijkt mij (vooral ook omdat je tekst wil vervangen en in 1 cel op meerdere items wil zoeken) het gebruik van een macro de meest aangewezen oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
dix-neuf schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:06:
Het zoek en vervang gedeelte snap ik niet zo, maar als het puur gaat om het herkennen van de relevante tekst dan kan het als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E72_YZHLjZ5OCiFC3z-zXuqA0kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0eoefgCpDrWDC2Ur9fxpMiRR.png?f=user_large

code:
1

Wel even omzetten naar Nederlands (puntkomma i.p.v. komma en functienamen vertalen).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTech20
het liefst geen macro en dat is denk ik ook niet helemaal wat ik wil, ik wil als er in de cel ernaast een overeenkomst is uit de lijst eronder dan dat woord uit die lijst laten zien, tot nu toe is het mij gelukt om een aantal soorten op te zoeken en dan die soort te laten zien maar dat is dus niet dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTech20
g0tanks schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]

code:
1

erg bedankt dit was precies wat ik nodig had!

evt. de code in het Nederlands voor wie geïnteresseerd is

code:
1
=TEKST.COMBINEREN(", ";WAAR;ALS(AANTAL.ALS(H62;"*"&Tabel3[alle houttypes:]&"*");Tabel3[alle houttypes:];""))

Tabel3[alle houttypes:] vervangen door bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTech20
kan ik ook bij niet gevonden i.p.v. een lege cel de cel waar uit gezocht is dus b.v. A2 bij het voorbeeld van @g0tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
TimTech20 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:42:
kan ik ook bij niet gevonden i.p.v. een lege cel de cel waar uit gezocht is dus b.v. A2 bij het voorbeeld van @g0tanks
Ik denk dat je dat zelf goed kunt uitvogelen aangezien je al bekend bent met ALS en ISFOUT. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 16:57
Als je excel nieuw genoeg is, kijk dan zeker ook even naar de nieuwe tekstfuncties zoals deze:
TEKST.NA-functie - Microsoft Ondersteuning
TEXTSPLIT, functie - Microsoft Ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTech20
Ik kom er nog steeds niet uit ik heb ook het volgende geprobeerd:
code:
1
=ALS(FOUT(INDEX(Tabel3[vervangen:];VERGELIJKEN("*"&M64&"*";Tabel3[zoeken];0);1)));M64;INDEX(Tabel3[vervangen:];VERGELIJKEN("*"&M64&"*";Tabel3[zoeken];0);1))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
TimTech20 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:55:
Ik kom er nog steeds niet uit ik heb ook het volgende geprobeerd:
code:
1
=ALS(FOUT(INDEX(Tabel3[vervangen:];VERGELIJKEN("*"&M64&"*";Tabel3[zoeken];0);1)));M64;INDEX(Tabel3[vervangen:];VERGELIJKEN("*"&M64&"*";Tabel3[zoeken];0);1))
De functie is ISFOUT() en niet FOUT(), daar gaat het in ieder geval al mis.

Pagina: 1