Ervaring UX Design in bedrijfssoftware ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumkruk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2024
In consumentenproducten lijkt UX Design al door bedrijven van grote waarde. Denk aan de enorme designteams bij Netflix, Spotify, maar ook banken en telefoon- en internetaanbieders. Bij grote algemene SaaS producten zie ik het ook al steeds beter toegepast en daar plukken die bedrijven de vruchten van.

Ik zie echter dat UX Design achterblijft bij branchespecifieke software, vooral in Nederland. Deels heeft dit te maken doordat veel pakketten nog op oude frameworks draaien die weinig UI toelaten, maar ik merk ook op dat er nauwelijks designers betrokken zijn bij het ontwikkelen van dit soort pakketten.

Zelf ben ik UX Designer en ik zet me in voor UXD integratie in ontwikkeling voor de professionele markt. Hoe kijken ontwikkelaars hiernaar? Hebben jullie de ervaring dat wanneer er wel UXD toegepast wordt acceptatie van software door gebruikers makkelijker en sneller verloopt? Komen er minder topics/features/stories terug op de backlog? Ik ben erg benieuwd hoe in de afgelopen jaren de kijk op UXD is veranderd onder ontwikkelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-06 13:30
Ik zie zelf vooral dit dit langzaam serieuzer begint genomen begint te worden, waar vroeger iets vooral moest werken moet het nu ook fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumkruk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2024
Ja dat gevoel heb ik dus ook. Ik heb alleen nog niet het idee dat dat altijd gezocht wordt in het toevoegen van een designer.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35

unclero

MB EQA ftw \o/

Het probleem bij zakelijke software is dat een UX designer erbij halen weinig toegevoegde waarde heeft, als deze enkel kan designen. Waar iedereen naar op zoek is, is een UX designer die ook goed kan práten.

Zeker bij branchespecifieke software zien we gewoon de clashes:
  • Truus van Administratie die er al twintig jaar werkt versus Ashley de Gen-Z-er die vers van het ROC komt.
  • Jan, de oprichter en baas versus zijn millenial neefje en beoogd opvolger, Diederik, die een echte commerciele studie heeft gedaan in Amerika.
En die hebben dus allemaal verschillende wensen en deskundigheden:
  • Truus kent alle F-toetsen uit haar hoofd: F2 om het zoekvenster te openen, F4 om een klantscherm te bewerken, F8 om terug naar de beginpagina te gaan. Aan haar scherm hangt een briefje met de belangrijkste klanten en diens klantnummers.
  • Ashley wil gewoon dat er een zoekveld bovenin is, waar ze kan beginnen met tikken "der" om in de dropdown "Klant Derksen VOF #1134" te zien.
  • Jan is gewent om in het zoekvenster "01" te tikken om vervolgens een lijst te krijgen met alle kleine klanten, en "05" te tikken voor alle grote klanten, deze te sorteren op laatste besteldatum en dan te kopiëren naar Excel.
  • Diederik wil gewoon een dashboard waar in één oogopslag de belangrijkste actuele grafieken te zien zijn.
En aan budget ligt het bij dit soort software ook niet. Bedrijven vinden het heel normaal om 10K per jaar aan licentiekosten te betalen voor een pakket dat maar op 5 workstations draait en zonder met de ogen te knipperen tikken ze 25K af voor een nieuwe feature. Een UX-designer die deze mensen allemaal nader tot elkaar kan brengen is goud waard. Zeker ook omdat er allerlei tegenwerking is, uit vaak irrationele hoek:
  • Truus is bang dat als haar werk makkelijker wordt, het gaat betekenen dat het werk dat ze nu nog met drie personen doet, ineens gedaan kan worden door één persoon.
  • Jan vindt grafieken niet van belang en wil dat er prioriteit gegeven wordt aan Azure AD integratie van de software.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!