Wand op een nehobo verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.kalay1903
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-04 10:49
beste tweakers,

Ik heb een vraag over plaatsen van een wand op een nehobo vloer. Het gaat om een verdiepingsvloer en In de bouwtekening staat dat deze een nuttige belasting heeft van 150 kg/m2. Het wand 3x2.5m zal een dikte van 70 mm krijgen en volgens ytong website zou deze een totale gewicht van 350 kg (excl stucen) hebben. Het wand komt precies in midden van de kamer te liggen dwars verdeeld op 3 nehobo vloerplaten elk 3m x 1m. Beide uiteindes van de nehobo vloer rusten op een h-profiel balk. Kan de vloer het gewicht van deze wand aan? Het betreft een slaapkamer.

Gr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 15:33
Is er een reden waarom je voor Ytong wil gaan ipv. metal studs/hout en gipsplaten? Eventueel met rotswol tussen de platen om wat geluidsdemping toe te voegen.

‘t Is geen antwoord op je vraag, maar vroeg me gewoon af waarom je naar Ytong kijkt ipv. nog lichtere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.kalay1903
Dat mag je zeker vragen. Wij willen een dakkapel van 8 meter laten plaatsen strekkend over twee slaapkamers. Vanwege de lengte van de dakkapel wil men het wand enigszins gebruiken als “steun”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 07:18
Waarmee de belasting per m² dus nog groter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.kalay1903
Enigszins wel ja, maar de dakkapel zal van onderen rusten op twee h-profiel balken. Wellicht een dak gedeelte mss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 16:42

sealy

bastards...

Ik kan je alleen maar aanraden om toch even een constructeur te raadplegen.

Wij hebben ook een dergelijke vloer en ik maakte me ook wat zorgen over de constructieve situatie ivm het storten van een nieuwe dekvloer voor vloerverwarming. Volgens de tekeningen moest het kunnen, maar ik wilde graag wat meer zekerheid.

Bij nadere inspectie blijkt dat de vloer een paar mm doorbuigt, wat op zich niet erg is, maar ook niet mag verergeren. Wij kunnen daar alleen storten m.b.v stempels en speciale gietmortel die de vloersterkte verder verhoogt.

Daarnaast bleek een betonnen ligger die een kozijn overspant marginaal uitgevoerd, waardoor we op die plek ook een kolommetje moeten plaatsen.

Moraal van dit verhaal voor mij: een ingestorte verdiepingsvloer is duurder dan een constructieberekening ;)

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:38
H.kalay1903 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:02:
Dat mag je zeker vragen. Wij willen een dakkapel van 8 meter laten plaatsen strekkend over twee slaapkamers. Vanwege de lengte van de dakkapel wil men het wand enigszins gebruiken als “steun”.
Laat de dakkapelbouwers maar even aangeven wat voor belasting ze gepland hebben. Daarna kun je een constructeur erbij halen.
Als je vergunningsplichtig bent moet je daar toch al mee aan de slag.

Het lijkt allemaal duur en extra kosten, maar je doet dit om ellende te voorkomen. Je bent zo plat als een dubbeltje als je constructie het begeeft :o.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.kalay1903
sealy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:20:
Ik kan je alleen maar aanraden om toch even een constructeur te raadplegen.

Wij hebben ook een dergelijke vloer en ik maakte me ook wat zorgen over de constructieve situatie ivm het storten van een nieuwe dekvloer voor vloerverwarming. Volgens de tekeningen moest het kunnen, maar ik wilde graag wat meer zekerheid.

Bij nadere inspectie blijkt dat de vloer een paar mm doorbuigt, wat op zich niet erg is, maar ook niet mag verergeren. Wij kunnen daar alleen storten m.b.v stempels en speciale gietmortel die de vloersterkte verder verhoogt.

Daarnaast bleek een betonnen ligger die een kozijn overspant marginaal uitgevoerd, waardoor we op die plek ook een kolommetje moeten plaatsen.

Moraal van dit verhaal voor mij: een ingestorte verdiepingsvloer is duurder dan een constructieberekening ;)
Ik lees her en der dat de levensduur van een dergelijke vloer 50 tot 60 jaar is. Geld dit ook voor een verdiepingsvloer? Ik kan helaas de onderkant niet bekijken omdat deze gestuct is. Op het oog zie ik niks geks aan de vloer.

Ik ga je advies volgen en een constructieve onderzoek laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 16:42

sealy

bastards...

Diezelfde berichten las ik ook en heb ik wel even wakker van gelegen. De constructeur zag echter geen issues voor de lange termijn. Je kan even met een lange rechte lat aan de onderkant checken of je doorbuiging ziet - dat was bij mij dus een paar mm.

Mijn take-away was dat, zolang er geen factoren zijn die de kwaliteit van de vloer negatief beïnvloeden (zoals langdurige blootstelling aan vocht wat kan leiden tot roestvorming), er maar zeer beperkt invloed is op de levensduur. Dat is voor mij wel reden om voorzichtig om te springen met grote aanpassingen aan de vloer, maar ik slaap in ieder geval wel weer goed :)

Ik voel me overigens ook wel gesterkt door het feit dat ik nog nergens verhalen heb gelezen van situaties waar er spontaan een nehobo verdiepingsvloer is ingestort, of dat dit gesignaleerd is als een nationaal probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door sealy op 01-02-2024 19:26 . Reden: Toevoeging ]

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Ga alsjeblieft naar een constructeur. Ik neem aan dat die stalen balk ook berekendis en niet zomaar op de gok erin gegooid wordt.

Je vraag of het gewicht van een wandje op je vloer kan, vervolgens blijkt het een dragende wand voor je dakkapel welke er "enigsinds" op steunt. Een wand is dragen of niet dragend een enigsinds dragende wand bestaat niet.

Nee, de helft van het dak van je dakkapel rust er dus op, waarschijnlijk ook het schuine deel van het dak er boven. Dus het flink wat eigen gewicht van je dak constructie en de variabele belasting van sneeuw. En dat op een vloertype die niet de meeste betrouwbare reputatie heeft.

Klinkt allemaal een beetje als we doen maar wat en zien wel of het goed gaat.

Dus last die berekening van +/- 300 euro maken en geniet van een veilig dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Inderdaad: ga naar een constructeur. Als je de vloer gaat belasten is het sowieso vergunningsplichtig dus je hebt hem toch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeybrooks
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-05 13:14
Ik heb afgelopen weekend een muur gesloopt va Ytong blokken, 3 meter breed, 2.6m hoog.
Stond ongeveer een meter van de fundering af. Dus ook niet ondersteund in de kruipruimte. Anders zou ik dit in de kruipruimte ondersteunen indien mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door joeybrooks op 05-02-2025 11:36 ]

Pagina: 1