Ketel lekt na onderhoud en moet steeds bijgevuld worden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 22:14
Medio september is er onderhoud geweest aan onze ketel.
Enkele maanden daarvoor heb ik het expansievat laten vervangen omdat ik 1 keer per 2 maanden de ketel moest bijvullen met water omdat hij onder de 1.0 bar kwam te staan. Daarna was dat probleem opgelost.

Sinds het ketelonderhoud heeft plaatsgevonden moet ik zowat om de anderhalve week de ketel bijvullen (teruggezakt naar 1.0 bar), en dat nu zo'n 1,5 a 2 maanden, en inmiddels is de ketel ook gaan lekken bij het Sifon.
Niet het Sifon maar de slang ernaast. De slang zit verde gewoon goed vast. (zie foto 2)
Kan het door verstopping komen dat de slang niet meer kan afvoeren waardoor het eroverheen loopt of heeft het een andere oorzaak?
Het betreft een intergas HRE 36/30 CW5 ketel.
Iemand enig idee waar dit lekker vandaan kan komen, en tevens een idee waardoor de ketel steeds leeg loopt. Heeft dat vermoedelijk hier iets mee te maken? Alvast dank voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS4flSo6ESkyFzDg69bxgzGgOLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhQsJdjNhfLus6eDHlRm5OF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1x-aGo_yrn2pqhgkQS3Z0zqG4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTeVGeeo4ADIg4rDpDG9K1Yr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Diego27 op 31-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
CV-ketels horen in DEI :)
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat zie je in de ketel als je de kap er afhaalt? Gezien het aan de buitenkant loopt van die slang gok ik dat er onderin je kast water ligt wat bij die slang er uitloopt.

[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2024 21:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Daar is niks bijzonders te zien. De ketel is gewoon droog van binnen. Hoort dit sifon helemaal vol te staan met water. Dit is eigenlijk alleen maar zo als de verwarming aan staat of als er gedoucht is.

[ Voor 48% gewijzigd door Diego27 op 31-01-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dus het water komt door die slang is gewoon de uitloop van de sifon, daar zou geen water aan de buitenkant moeten kunnen komen dus het komt toch ergens vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sifon moet sowieso vol zitten met water...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Als het enkel lekt langs/uit de slang naast de sifon of uit de sifon zelf , dan zou dat niet mogen leiden tot drukverlies omdat daar - normaal gesproken - enkel condenswater doorheen loopt.

Echter, als je wisselaar lek is, dan zorgt dat wel voor drukverlies en dan lekt er cv water doorheen.

Hoe oud is de ketel?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Het is zo'n Sifon. Kan ik die slang er zo afhalen schoonmaken en terugplaatsen om te kijken of dit het probleem oplost?
Ik neem aan dat dit alleen het lekkage probleem oplost en niet het continu wegvallen van de druk waardoor ik de ketel moet bijvullen?
De ketel is bijna 7 jaar oud en zag er volgens de monteur bij onderhoud nog als nieuw oud. Die kan zo makkelijk nog tien jaar mee was het antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyVCYbog06GlHmW4qtN4nGXyjqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vlaHILXq2xWysP37QZ9gEBHS.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Diego27 op 31-01-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Diego27 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:42:
Het is zo'n Sifon. Kan ik die slang er zo afhalen schoonmaken en terugplaatsen om te kijken of dit het probleem oplost?
Ja, in principe wel, maar ik denk niet dat dat het probleem is.
Ik zou vooral de rioleringsbuis waar de slang in hangt, controleren op verstoppingen.
Ik neem aan dat dit alleen het lekkage probleem oplost en niet het continu wegvallen van de druk waardoor ik de ketel moet bijvullen?
Ja, dat klopt ook.
De ketel is bijna 7 jaar oud en zag er volgens de monteur bij onderhoud nog als nieuw oud. Die kan zo makkelijk nog tien jaar mee was het antwoord.
Na 7 jaar zou een wisselaar niet mogen lekken. Het valt niet uit te sluiten maar lijkt erg onwaarschijnlijk.
Zou je ook eens een foto van de ketel willen plaatsen met de kap er af?

[ Voor 17% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 31-01-2024 21:48 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Oke. Ga ik sowieso de buis even loshalen en schoonmaken en terugplaatsen. Het sifon kan natuurlijk ook verstopt zijn bik de hals, dat kan je alleen niet zo makkelijk verwijderen denk ik, en moet dan zeker via een monteur gedaan worden?
Enig idee waardoor de druk dan wel kan wegvallen sinds dat er onderhoud is gepleegd? Kan daar iets fout zijn gegaan waardoor dit probleem nu opeens ontstaat?
Ik kan nu geen foto plaatsen van de ketel zonder kap helaas want ik heb daar zelf geen verstand van. Dat heeft iemand van de week gedaan die wel verstand heeft van ketels maar verder geen monteur meer is.

[ Voor 20% gewijzigd door Diego27 op 31-01-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sifon zit meestal simpel geklikt. Kun je prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Sethro schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:52:
Sifon zit meestal simpel geklikt. Kun je prima zelf.
Kan dat van onderuit of moet daarvoor de kap eraf?
Het vreemde is trouwens wel dat het ongeveer een 1,5 liter dat er per dag weglekt is dat niet veel meer dan gewoon het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Gewoon er uittrekken, zit geklemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
Zie de installatiehandleiding van je ketel. Behuizing moet er waarschijnlijk wel even af. 2 schroefjes en til je er zo af. Bij terugplaatsen wel even opletten dat je niet de ontsteekkabel van je ionisatiepen tussen de mantel klemt.

Het is normaal dat er water uit die sifon lekt, maar dat hoort door de slang te lopen, niet erlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Diego27 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:51:
Oke. Ga ik sowieso de buis even loshalen en schoonmaken en terugplaatsen. Het sifon kan natuurlijk ook verstopt zijn bik de hals, dat kan je alleen niet zo makkelijk verwijderen denk ik, en moet dan zeker via een monteur gedaan worden?
Nee, niet echt. Kap er af halen. Je ziet dan onderin een zwarte bak (de condensopvangbak). De uitloop (links) daarvan zit in de bovenkant van de sifon.
De sifon kan je, voorzichtig, naar beneden trekken, deze komt dan los en kan je dan reiningen.
Hij ziet er overigens schoon uit.

Na het reinigen de sifon weer voorzichtig om de uitloop van de condensopvangbak plaatsen. Controleer of deze bak niet omhoog gedrukt wordt daardoor.
Enig idee waardoor de druk dan wel kan wegvallen sinds dat er onderhoud is gepleegd? Kan daar iets fout zijn gegaan waardoor dit probleem nu opeens ontstaat?
Het wegvallen van de druk wordt veroorzaakt door een lek.
Het expansievat is al vervangen; deze kan dan worden uitgesloten.
De lekkage kan echter overal in het cv systeem opgetreden zijn en hoeft helemaal niet aan het onderhoud gerelateerd te zijn maar het kan natuurlijk wel.

Heb je al je leidingwerk gecontroleerd? Heb je bijv. nog ontlucht en weet je zeker dat alle ontluchtingskraantjes goed dicht zitten?
Controleer ook de ontluchter op het expansievat; het zal niet voor het eerst zijn dat die niet helemaal dichtgedraaid is na vervanging.....

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 31-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Diego27 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Kan dat van onderuit of moet daarvoor de kap eraf?
Het vreemde is trouwens wel dat het ongeveer een 1,5 liter dat er per dag weglekt is dat niet veel meer dan gewoon het geval is?
Een van beide. Kap losmaken is echt niet moeilijk. Klein clipje of enkel schroefje en je tilt hem er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Elke keer als ik de ketel heb bijgevuld dan heb ik ook de ontluchting gedaan bovenop de ketel totdat er water uitkwam, en daarna nog 0.1 bar bijgevuld tot 2.0.
Ik heb de kraantjes gecheckt (zie foto) die zijn allebei droog.

De ontluchtingskraantjes zitten dicht. Zoniet dan zou daar toch ook water uitlopen, en dat is op die plekken niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQfK3XnKo4IQyMFJBgOKhz0yFlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPhXLlkSk1Yl7jmztl2lLpfg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwwiY_uTksO5qPZe7vdFWd3n0J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2H3oGzDQhGBOWSBB65z2pwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Diego27 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:12:
Elke keer als ik de ketel heb bijgevuld dan heb ik ook de ontluchting gedaan bovenop de ketel totdat er water uitkwam, en daarna nog 0.1 bar bijgevuld tot 2.0.
Helemaal goed.
Ik heb de kraantjes gecheckt (zie foto) die zijn allebei droog.
Ook helemaal goed.
De ontluchtingskraantjes zitten dicht. Zoniet dan zou daar toch ook water uitlopen, en dat is op die plekken niet het geval.
Prima, dat is idd wat je wilt.

Je hebt nu zo'n beetje alles direct onder de ketel uitgesloten als de bron van de lekkage.

Resteert nog de binnenkant van de ketel (s.v.p een paar foto's van de ketel zonder de kap er op) en de radiatoren en het leidingwerk.

Voor de zekerheid: er lekt geen water uit het kraantje met de rode dop? Zit links onder de ketel, ter hoogte van de onderzijde van de sifon.
Die lijkt namelijk tegen de slang van de sifon te zitten waardoor het kan lijken dat er water uit de sifon/slang lekt terwijl het in werkelijkheid uit het overstortventiel kan komen.

Never mind, ik zie op een van de foto's dat het water al van boven de overstort langs de slang loopt.

[ Voor 20% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 31-01-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Dank je voor het meedenken ik ga dat morgen even regelen. Hoop dat je morgen nog even kan meekijken.
Hier alvast een foto van het leidingwerk onder de ketel of bedoelde je iets anders? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4Os1uKi2zXvRR33OE3TF_SI9Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKHX6HevE5ki15lCeyOxBGur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Diego27 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:31:
Dank je voor het meedenken ik ga dat morgen even regelen. Hoop dat je morgen nog even kan meekijken.
Hier alvast een foto van het leidingwerk onder de ketel of bedoelde je iets anders?
Ik ben vooral benieuwd naar de binnenkant van de ketel. Aan de binnenzijde aan de linkerkant loopt een koperen buis van onder naar boven. Bovenste deel loopt naar de ontluchter. Vlak daaronder zit een aftakking met een moer die naar de wisselaar loopt.
Op die plek wil het ook nog wel eens lekken.

Verder *lijkt* het alsof er onder de ketel, bij de warm waterleiding leksporen lopen èn lijkt van de meest linker buis (aanvoer) het koper er wat nat uit te zien.
Beiden zouden kunnen komen door water wat vanuit de onderbak van de ketel z'n weg naar buiten probeert te vinden. Het zou dan ook betekenen dat er water onderin de ketel ligt; iets wat @DukeBox ook al aangaf.
Vandaar mijn vraag om een paar (detail)foto's van de binnenkant van de ketel.
Aan de achterzijde van de ketel (achter/onder de condensopvangbak) zitten een paar wat dieper liggende delen die wellicht wat lastig te zien zijn maar waar wel water in kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ik ga morgen de foto's maken en zal ze hier plaatsen. Al deze zaken die je hierboven noemt kunnen deze er ook voor zorgen dat daardoor de druk omlaag zakt naar 1.0 bar of heeft dit alleen maar te maken met de lekkage? Ben namelijk benieuwd waarom er eerst geen lekkage was maar wel drukvermindering en er nu opeens per 2 dagen zoveel water weglekt. Als we tevens een dag weg zijn en er dus amper verbruik is dan lekt er ook minder water in de opvangbak die ik er nu onder heb geplaatst. Is het trouwens normaal dat er anderhalve liter water uit de buis loopt als afvoer water per om en na bij de 2 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Reptile209

- gers -

Per m3 aardgas ontstaat er ongeveer 1,5 liter water als condens, en dat gaat via de sifon de afvoer in (bron). Dat zou je dus kunnen checken: lege emmer onder de afvoer, beginstand gas opnemen. Tijdje stoken tot de druk onderuit is gegaan en dan gasvolume en watervolume vergelijken. Maar of dat nauwkeurig genoeg gaat zijn om een (intern) lek in de installatie te bevestigen weet ik niet.
Ik neem aan dat je niet doucht en stookt als je niet thuis bent, dus dan is de hoeveelheid water uiteraard minder.

Alternatieve experiment kan zijn: installatie op druk brengen en niet meer stoken. En dan kijken of er water uit de sifon blijft komen (zou niet moeten namelijk) en de druk daalt. Maar dan wordt het wel koud in huis. ;)

Is dat ding met die groene knop er op (de overstort) droog? Die beveiligt je installatie tegen een te hoge druk door op iets van 3 bar open te gaan en water af te voeren. Maar als hij lekt, raak je daar je water kwijt.

Overigens had ik de onderhoudsmonteur al lang laten terugkomen als je opeens merkt dat je om de haverklap aan het bijvullen bent nadat zij gesleuteld hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door Reptile209 op 31-01-2024 23:10 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Reptile209 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:06:
Per m3 aardgas ontstaat er ongeveer 1,5 liter water als condens, en dat gaat via de sifon de afvoer in (bron). Dat zou je dus kunnen checken: lege emmer onder de afvoer, beginstand gas opnemen. Tijdje stoken tot de druk onderuit is gegaan en dan gasvolume en watervolume vergelijken. Maar of dat nauwkeurig genoeg gaat zijn om een (intern) lek in de installatie te bevestigen weet ik niet.
Ik neem aan dat je niet doucht en stookt als je niet thuis bent, dus dan is de hoeveelheid water uiteraard minder.

Alternatieve experiment kan zijn: installatie op druk brengen en niet meer stoken. En dan kijken of er water uit de sifon blijft komen (zou niet moeten namelijk) en de druk daalt. Maar dan wordt het wel koud in huis. ;)

Is dat ding met die groene knop er op (de overstort) droog? Die beveiligt je installatie tegen een te hoge druk door op iets van 3 bar open te gaan en water af te voeren. Maar als hij lekt, raak je daar je water kwijt.

Overigens had ik de onderhoudsmonteur al lang laten terugkomen als je opeens merkt dat je om de haverklap aan het bijvullen bent nadat zij gesleuteld hebben...
Dat groene ding is de inlaatcombinatie en is de overdruk beveiliging voor sanitair warm water.
Verder eens om de monteur te laten komen, na onderhoud check of er niks lekt.

Het zijn denk ik 2 verschillende lekkages.
Als de binnenkant van de ketel droog is bij de condensbak is het de rubberen doorvoer die niet meer afsluit.
Komt vaker voor.
https://www.warmteservice...gas-tule-sifon/p/O0005210

Het drukverlies kan een kapot expansievat zijn.
Ook al is die net nieuw, loshalen en controleren.
Overstortventiel en het volledige leidingen traject controleren.
En anders de cv installatie laten afpersen los van de ketel. Dan weet je of het in de ketel zit of in de installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door edsandje op 01-02-2024 07:04 ]

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1