Vraag ivm aankoop nieuwe receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 15:55
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn huidige receiver vervangen (Onkyo TX-SR707).
Door mijn kamer lopen audiokabels dus voor mijn rear speakers is een passieve aansluiting de enigste optie. (Als ik het goed begrijp? Er zitten geen stopcontacten in de buurt dus vallen de wireless varianten helaas af).

Ik zou later de front speakers dus willen verwisselen met een soundbar icm de eerder genoemde rear speakers. Al heb ik me hier nog niet over ingelezen, en zou ik eventueel ook 5.1 kunnen blijven gebruiken. Meer dan 5.1 zal het dus zeker niet worden.

Ik zou dus graag een 5.1 receiver vinden met bv Atmos/VRR en misschien aptX.
Zelf kwam ik de Denon AVR-S660H tegen op coolblue voor 399,- hier zit alleen geen aptX op.

De TV die ik gebruik is een LG CX. Dus als de audio via ARC zou kunnen binnenkomen zou dat ook een mooie upgrade zijn vergeleken de oude TX-SR707. Ik las dat ik hier dan Dolby Digital Plus voor nodig heb?

Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag. Het liefst onder 500,- als dat mogelijk is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:46

FeaR

In GoT we trust

stfnz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:59:
Door mijn kamer lopen audiokabels dus voor mijn rear speakers is een passieve aansluiting de enigste optie. (Als ik het goed begrijp?
Passieve speakers lijkt mij de makkelijkste optie.
Ik zou later de front speakers dus willen verwisselen met een soundbar icm de eerder genoemde rear speakers.
Kies dan voor een passieve sound bar/LCR speaker die alleen de fronts doet. Geen actieve sound bar. Een actieve sound bar combineren met een receiver zou ik niet doen.
Ik zou dus graag een 5.1 receiver vinden met bv Atmos....
Dolby Atmos zit niet op genoemde receiver. Voor Dolby Atmos heb je ook meer nodig dan een 5.1 set.
k las dat ik hier dan Dolby Digital Plus voor nodig heb?
Dolby Digital Plus kan niet over S/PDIF, je hebt HDMI ARC nodig voor die track. Het is aan de bron welke audio deze levert. Dolby Digital Plus wordt door bijvoorbeeld Netflix gebruikt. Of het een upgrade is? Mijns inziens niet. Dolby Digital Plus heeft maar iets meer bitrate dan Dolby Digital. Plus is vooral goed voor de meta data van Atmos, Atmos wat je niet hebt en gebruikt. Waarbij genoemde LG en Denon beide HDMI 2.1 en daarmee HDMI eARC hebben, daarover is meer mogelijk.

Ik mis vooral welke apparatuur er aan gaat worden gesloten op de receiver. Mogelijk gebruik je wel geen HDMI ARC?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 15:55
FeaR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Passieve speakers lijkt mij de makkelijkste optie.

[...]

Kies dan voor een passieve sound bar/LCR speaker die alleen de fronts doet. Geen actieve sound bar. Een actieve sound bar combineren met een receiver zou ik niet doen.

[...]

Dolby Atmos zit niet op genoemde receiver. Voor Dolby Atmos heb je ook meer nodig dan een 5.1 set.

[...]

Dolby Digital Plus kan niet over S/PDIF, je hebt HDMI ARC nodig voor die track. Het is aan de bron welke audio deze levert. Dolby Digital Plus wordt door bijvoorbeeld Netflix gebruikt. Of het een upgrade is? Mijns inziens niet. Dolby Digital Plus heeft maar iets meer bitrate dan Dolby Digital. Plus is vooral goed voor de meta data van Atmos, Atmos wat je niet hebt en gebruikt. Waarbij genoemde LG en Denon beide HDMI 2.1 en daarmee HDMI eARC hebben, daarover is meer mogelijk.

Ik mis vooral welke apparatuur er aan gaat worden gesloten op de receiver. Mogelijk gebruik je wel geen HDMI ARC?
Bedankt voor de reactie.

Ik heb dus momenteel de LG CX met de Onkyo 707, ik wil de laatste vervangen. Ik gebruik een Q2020 Acoustics set als speakers. Er zit geen sub meer bij, deze is al een aantal jaren kapot. Ik wil de speakers op een later punt ook vervangen naar iets kleiners. De huidige 2020's zijn namelijk erg diep.

Oh, ik wist niet dat Atmos alleen voor 7.1 is. Dat is in mijn ruimte eigenlijk niet haalbaar. Het zal dan ook bij 5.1 blijven.

Oke, dan moet ik dus op zoek naar LCR Speakers of een passieve sound bar tegen tegen tzt. Bedankt voor de info.

Ik vroeg mij af, als ik wireless muziek vanaf mijn PC naar de receiver zou willen afspelen, gebruik ik dan de Bluetooth aptX, of iets anders? Dus geen Spotify oid, maar een eigen playlist van bv PC of mobile. (Ik begreep dat dit mogelijk zou zijn met de nieuwere receivers)

Excuses als ik hier domme vragen stel, ik weet er echt niet veel van. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:46

FeaR

In GoT we trust

stfnz schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:17:
[...]
Oh, ik wist niet dat Atmos alleen voor 7.1 is. Dat is in mijn ruimte eigenlijk niet haalbaar. Het zal dan ook bij 5.1 blijven.
Atmos is minimaal 5.1 + hoogte speakers. 5.1.2 en 5.1.4 zijn bijvoorbeeld ook Atmos configuraties die qua ruimte niets meer kosten dan 5.1. Alleen 5.1 kan nooit Atmos zijn, vandaar dan een 5.1 receiver niet over Atmos zal beschikken.
Ik vroeg mij af, als ik wireless muziek vanaf mijn PC naar de receiver zou willen afspelen, gebruik ik dan de Bluetooth aptX, of iets anders?

Excuses als ik hier domme vragen stel, ik weet er echt niet veel van. :X
Ergens niet veel van weten is de kans om je erover in te lezen. Basic vragen op Tweakers stellen is niet de way to go ;)

Bluetooth kan maar dan moet de PC ook over Bluetooth beschikken. PC zit, neem ik aan, in het netwerk gekoppeld. Neem een receiver met netwerk aansluiting en je ziu via DLNA kunnen werken.

Een simpele Google op "avr-s660 music from pc" gaf mij bijvoorbeeld Playing back files stored on a PC or NAS[/]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.