Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hi allemaal,
Ik zoek wat hulp bij het eventueel zelf repareren van mijn wasdroger. Het is een Beko DPU 8380 X warmtepompdroger.
Hij draait nog wel, maar de was komt er niet meer goed droog uit.
Hij is 9 jaar oud, dus op zich geen ramp om een keer een nieuwe te moeten kopen maar ik probeer altijd graag eerst zelf of iets nog te repareren is. Wie weet is het iets kleins en kan hij dan nog jaren mee.

Ik heb dit topic over een Bosch droger al doorgespit en daar al enkele nuttige tips uitgehaald, dank iedereen voor het delen van hun ervaringen!

Wat ik al heb gedaan:
- Pomp gecontroleerd, deze werkt gewoon
- Filters schoongemaakt, deed ik sowieso regelmatig, maar kwam tegen dat alleen pluis er uit halen niet genoeg is, dus ook schoongemaakt met warm water en afwasmiddel om eventuele zeepresten te verwijderen
- Condensor vanaf de voorkant zo goed mogelijk schoongemaakt door harde straal sop op te spuiten (met een foam waterspuit)
- Pomp bakje en vlotter schoongemaakt
- Doorgang van sump naar de pompruimte gecontroleerd en hier ook hard water doorheen gespoten. Het water stroomt goed het bakje in, dus er lijkt geen blokkade in de sump te zitten
- Vochtsensoren schoongemaakt, er zat echter geen aanslag op.

De droger draait dus nog wel, maar uiteindelijk komt de was er nog bijna net zo nat weer uit. Er zitten dan flink wat druppels rond de deur en rond het tweede filter, de doorgang naar de condensor. De trommel en de was zijn wel opgewarmd maar zeker niet erg warm, beetje lauw. De compressor is wel heet na een programma van 2 a 3 uur. Het droogresultaat is vrij plotseling sterk achteruit gegaan, 1 of 2 weken geleden hadden we eigenlijk nog geen problemen met de droger.

Ik denk nu aan:
1) Aanslag/dichtslippen verwarmingselement, deze is van voren moeilijker schoon te krijgen dus dan zal de hele droger uit elkaar moeten incl trommel er uit
2) Ventilator die lucht door de trommel richting filters en condensor blaast doet het niet, waardoor de vochtige lucht niet voldoende langs de condensor gaat
3) Onvoldoende koudemiddel waardoor de was niet warm genoeg wordt

Aangezien het vrij plotseling is gegaan, acht ik de eerste wat minder waarschijnlijk. Daarnaast is het ook een flinke klus om echt alles uit elkaar te halen, dus wil ik liever eerst de andere twee mogelijkheden uitsluiten. Ik heb de laatste keer het verbruik in de gaten gehouden met zo'n energiemeetstekker er tussen en viel met op dat het erg laag bleef, hele tijd zon 200-230 watt. Ik had iets van 800 watt in mn hoofd zitten dus wellicht dat dit ook nog een aanwijzing is. Heeft iemand een idee wat ik verder zou kunnen testen voor goede diagnose? Of nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:04
Was is lauw en compressor is heet. Het lijkt erop dat het koudemiddel eruit is.
De condensor van een wp droger wordt toch wel aardig warm als de droger in gebruik is. Het feit dat de was lauw is geeft al aan dat daar een fout zit.
Als je de droger leeg aan zet dan moet deze na 5 minuten lekker warm zijn in de trommel.
Als je de compressor gevoelt hebt einde is heet moet er tijdens of net na het draaien 1 leiding nagenoeg koud zijn, dit is de zuigleiding.
Check die dingen en laat het weten.

Edit: ik zie dat de aansluitwaarde 900Watt is. het gemeten 200-300Watt geeft aan dat de compressor nauwelijk werk hoeft te doen, ben bang dat al het koudemiddel eruit is.

[ Voor 14% gewijzigd door nodri2000 op 01-02-2024 15:25 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik denk ook dat het een kwestie van onvoldoende koelmiddel is. dan is het niet meer lonend om hem te repareren.
Als je een nieuwe zoekt zou ik gan voor een verglades warmtepompdroger. die zijn te krijgen op bol.com met 5 jaar garanite. Wil je toch iets goedkoper uit zijn dan is de frilec warmtepompdroger (ook via bol.com) ook een optie.
Beko is niet meer zo goed als vroeger. Vestel(ook uit turkije) levert nog wel de kwaliteit die beko vroeger had. je kan dan ook gan voor de maxxy warmtepompdroger(ook via bol.com) die wordt door vestel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Dank voor het meedenken! Ik had de vorige keer al even aan de compressor gevoeld en er was wel een warme leiding, maar niet echt heet. En de andere leiding ook niet heel koud. Weet alleen niet meer zeker hoeveel tijd er toen tussen zat, een kwartiertje denk ik? Ik kan het morgen voor de zekerheid nog een keer testen.
Zijn er nog andere dingen die ik kan testen om te weten of er nog voldoende koudemiddel in zit?

Qua merken ben ik wel wat huiverig voor Everglades, Maxxy en dat soort namen. Hoe weet je dat dit goede machines zijn? Ik neig anders eerder naar een AEG, de beste uit de test of beste koop van de consumentenbond. Ik weet dat die labels ook niet alles zeggen, maar dan zijn ze in ieder geval een keer onafhankelijk getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Marinos83 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:44:
Dank voor het meedenken! Ik had de vorige keer al even aan de compressor gevoeld en er was wel een warme leiding, maar niet echt heet. En de andere leiding ook niet heel koud. Weet alleen niet meer zeker hoeveel tijd er toen tussen zat, een kwartiertje denk ik? Ik kan het morgen voor de zekerheid nog een keer testen.
Zijn er nog andere dingen die ik kan testen om te weten of er nog voldoende koudemiddel in zit?

Qua merken ben ik wel wat huiverig voor Everglades, Maxxy en dat soort namen. Hoe weet je dat dit goede machines zijn? Ik neig anders eerder naar een AEG, de beste uit de test of beste koop van de consumentenbond. Ik weet dat die labels ook niet alles zeggen, maar dan zijn ze in ieder geval een keer onafhankelijk getest.
Alle symptomen die je beschrijft wijzen op te weinig koelmiddel, je kan dat koelmiddel verder niet bereiekn dus je kan niet zien hoeveel erin zit want het is een gesloten circuit.
Je hebt hier een en ander aan topics goodrgelezen over warmtepompdrogers. Ik heb een aantal mensen die eerst een bosch hadden een everglades aangeraden, omdat die bosch warmtepompdrogers er na een jaar of 4-5 de brui aan gaven. Je hebt hier meerdere topics gelezen over vervuild rakende condensors, en ook wel over koelmiddelverlies gok ik. Dat is iets wat helaas bij warmtepompdrogers hoort, ongeacht het merk. Je beko heeft het 9 jar uitgehouden en dat is keurig voor een warmtepompdroger. Het is dus niet zo dat als je nu meer geld uitgeeft aan een aeg je er dan 15 jaar mee gaat doen bijvoorbeeld terwijl je wel iets van 700 of meer kwijt bent.
De consumentenbond test nu op levensduur en ook mar een beperkt aantal merken. op zich heb je dus niet zoveel aan die tests want ze testen niet wat je echt wil weten: hoe lang gaan ze mee, hoe erg raken ze vervuild enzovoort.
iederen die ik hier in vervaningn van ene bosch of samsugn warmtepompdroger een verglades heb geadviseerd was er blij mee. Je hebt 5 jaar volledige garantie dus je wet sowieos zeker dat hij langer megaat dan sommige bosch apapraten die hier ind e topics voorbij komen. Maxxy adviseerde ik omdat je nu beko hebt,, en vestel de kwaliteit nog maakt die beko vroeger had dus dan zou je wer uit kunenn gaan van een jaar of 9. frilec komt van midea en maakt ook opriam apparaten.
Ik zie het zo: in feite is het enige voordeel van een warmtepompdroger dat hij energiezuiniger is dan een condensroger. verder heeft een warmtepompdroger eignelijk enkel nadelen: hij doet er langer over, hij maakt meer lawaai, je kan de condensor er niet uithlaen om schoon te maken en ze gaan dus eerder stuk dan condensdrogers(door vervuiling of koelmiddelverlies). als je dan het voordeel aan stoomkosten dat je van een warmtepompdroger hebt ook nog te niet doet door een hele dure te kopen, dan had je als het om het geld gaat beter een goedkope condnesdroger kunnen nemen.
Aeg wordt door montuers vrijwel unaniem als matig emrk gezien sinds he eigendom is van electrolux. het maakt geen machiens meer in duitsland en het heeft ook neit mer de kwalitiet van vroeger. qua kwaliteit zit het net iets boven zanussi(ook onderdeel van electrolux) maar je betaalt bij hen vooral voor de merknaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Ik heb vandaag nog even een wasje in de droger gedaan, en na een goed kwartier draaien even gecheckt. Er was nog geen water weggepompt. De was/trommel was lauw, zeker niet goed warm. De compressor heet, nog net met de hand aan te raken maar niet fijn om lang vast te houden. De warme leiding was zeker niet heet, ietsjes warm tov omgeving maar zeer makkelijk vast te houden. De koude leiding ietsjes koel qua gevoel maar zeker niet erg koud. Zou het dan toch nog aan vervuiling van de warmtewisselaar kunnen liggen, of is het vrijwel zeker het koudemiddel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
Marinos83 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:44:

Wanneer jouw huidige droger niet meer te repareren is voor een schappelijke prijs loont het om nog even te wachten. Deze maand volgt er weer een actie bij Expert en EP waarbij je 20% korting krijgt op o.a. witgoed.

Hou er rekening mee dat een deel van de, in dit topic, genoemde merken private label zijn. Niemand weet hoe deze merken zich op de lange termijn houden. Hierbij koopt bedrijf X bij bedrijf Y producten in en plakt er een eigen merkje op. Wanneer bedrijf X morgen besluit om de BV te sluiten of volgend jaar failliet wordt verklaard kan je fluiten naar garantie. Een ander nadeel kan zijn dat bedrijf X bij meerdere bedrijven inkoopt en hierdoor product A van betere kwaliteit is dan product B, en je dus misleid wordt. Tevens kan bedrijf X de inkoop bij bedrijf Y staken en overgaan op bedrijf Z, hierdoor kan het zomaar zijn dat een bepaald onderdeel over bijv. 6 jaar niet meer te vinden is of de kwaliteit achteruit is gegaan na overgang op bedrijf Z.

De grondstofprijzen zijn in de laatste paar jaar flink gestegen. Er is een reden waarom dit soort merken goekoper zijn, deels omdat er bezuinigd wordt op marketing maar ook deels omdat er bezuinigd wordt op o.a. Quality Control en R&D. Ik zou er niet aan beginnen.

Bepaalde modellen van AEG bieden vijf jaar garantie net als de Selective Line van Beko, een Bosch 6 serie of Siemens IQ500 is ook een goede koop. Zijn allemaal merken waarvan je weet wat je in huis haalt.

Vergeet niet om op z'n tijd een onderhoudsbuurtje te doen, dit wil zeggen de droger van binnen even schoon/ stofvrij maken, hiermee verleng je de levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Marinos83 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:57:
Ik heb vandaag nog even een wasje in de droger gedaan, en na een goed kwartier draaien even gecheckt. Er was nog geen water weggepompt. De was/trommel was lauw, zeker niet goed warm. De compressor heet, nog net met de hand aan te raken maar niet fijn om lang vast te houden. De warme leiding was zeker niet heet, ietsjes warm tov omgeving maar zeer makkelijk vast te houden. De koude leiding ietsjes koel qua gevoel maar zeker niet erg koud. Zou het dan toch nog aan vervuiling van de warmtewisselaar kunnen liggen, of is het vrijwel zeker het koudemiddel?
dit wijst toch echt heel erg op een koudemiddeltekort.
Overigens hoef je Ook bij onbekendere merken als everglades echt niet bang te zijn voor je garantie. Het merk Everglades is al 20 jaar actief Het bedrijf dat erachter zit heet Elbeka electro. Ook domest import dat achter Frilec zit bestaat al meer dan 10 jaar. Uiteraard kan alels failliet, maar dat geldt ook voor winkle swaar je koopt. Bcc is er na tientallen jaren nu ook niet meer, daar kan je moeilijk op anticiperen.
In feite schuift de witgoedmarkt gewoon telkens een beetje op. Nieuwe spelers komen erbij en proberen zich te bewijzen door lage prijzen en hoge kwaliteit. als ze dan wat bekender worden stijgen de prijzen,, en vaak daalt dan helaas ook de kwaliteit. Beko bijvoorbeld had vroeger een perfecte prijs/kwaliteitverhouding, maar nu zijn de prijzne een stuk hoger en de kwalitiet helaas veel lager. Op dit moment zijn everglades(dat wordt gemaakt door hisense) frilec(dat wordt gemaakt door Midea) en maxxy(dat wordt gemaakt door vestel) de spelers in het segment van nieuwkomers die zich willen bewijzen met een lage prijs en hoge kwaliteit. Als je niet van de kwalitiet van je machies overtuigd bent ga je geen 5 jaar garantie aanbieden want dan ksot je dat alelen maar geld.
Maart zoek ook maar eens op klachten over bosch/siemens en aeg warmtepompdrogers dan zal je zien dat er genoeg te vinden is. en Ja, elek warmtepompdroger kan stuk want het is vrij kwetsbare en makkelijk vervuilde techniek, mar dan kan je beter 500 euro kwijt zijn dan 1000. als je bijvoorbeeld zeker weet dat je everglades het 5 jaar volhoudt door de garanite, dan zit je veiliger dan wanneer je een bosch hebt die het binnen 4 jaar opgeeft(oals je hier op tweakers meerdere voorbeelden kan vinden).

[ Voor 53% gewijzigd door dicksterk op 02-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
Freshouttheoven schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Wanneer jouw huidige droger niet meer te repareren is voor een schappelijke prijs loont het om nog even te wachten. Deze maand volgt er weer een actie bij Expert en EP waarbij je 20% korting krijgt op o.a. witgoed.
Bedankt voor de tip! Heb je hier iets meer info over? Is het een jaarlijks terugkerende actie? Wanneer wordt deze verwacht? En is de korting dan tov adviesprijs (niet interessant) of tov hun huidige internetprijzen? Dan zou ik een AEG kunnen halen voor de zelfde prijs als de genoemde everglades. Ik heb uiteraard even gegoogled maar kon er weinig over vinden.
dicksterk schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:44:
[...]

In feite schuift de witgoedmarkt gewoon telkens een beetje op. Nieuwe spelers komen erbij en proberen zich te bewijzen door lage prijzen en hoge kwaliteit. als ze dan wat bekender worden stijgen de prijzen,, en vaak daalt dan helaas ook de kwaliteit.
Het omgekeerde kan je natuurlijk ook argumenteren: onbekende merken hebben weinig te verliezen, maar de grote merken halen veel te veel waarde uit hun reputatie om die te grabbel te gooien. Wat vooral lastig is, is dat ik echt bijna niets op internet kan vinden over Everglades drogers, behalve wat jij er op tweakers al in meerdere topics over hebt gepost. Ook geen reviews op kieskeurig, en maar 5 op bol.com en die zijn niet echt inhoudelijk waardoor ik daar weinig waarde aan hecht. Ik overweeg het nog wel, maar het totale gebrek aan info maakt het wel een flinke gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Marinos83 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Bedankt voor de tip! Heb je hier iets meer info over? Is het een jaarlijks terugkerende actie? Wanneer wordt deze verwacht? En is de korting dan tov adviesprijs (niet interessant) of tov hun huidige internetprijzen? Dan zou ik een AEG kunnen halen voor de zelfde prijs als de genoemde everglades. Ik heb uiteraard even gegoogled maar kon er weinig over vinden.

[...]

Het omgekeerde kan je natuurlijk ook argumenteren: onbekende merken hebben weinig te verliezen, maar de grote merken halen veel te veel waarde uit hun reputatie om die te grabbel te gooien. Wat vooral lastig is, is dat ik echt bijna niets op internet kan vinden over Everglades drogers, behalve wat jij er op tweakers al in meerdere topics over hebt gepost. Ook geen reviews op kieskeurig, en maar 5 op bol.com en die zijn niet echt inhoudelijk waardoor ik daar weinig waarde aan hecht. Ik overweeg het nog wel, maar het totale gebrek aan info maakt het wel een flinke gok.
IN de praktijk blijkt dat bekende merken hun reputatie hoe dan ook niet verliezen. er zijn genoeg slechte ervaringen te vinden over bosch wasmachines en warmtepompdrogers, over aeg wasmachines met lagerproblemen ook, en al helemala over samsung machines. Toch verliezen merken hun reputatie niet want die is, zeker bij merken als bosch/siemens en aeg gebaseerd op een gevoel wat mensen hebben overgenomen van hun ouders/grootouders. Dus er zijn wel individuele gevallen van mesnen die een slechte ervaring hadden met een a-merk en daarna een b-merk kopen, maar overaall is de reputatie van de bekende merken gewoon heel sterk, ongeacht de kwalitiet die ze leveren. Miele bijvoorbeled heeft jarenlang machiens met een aluminium trommelkruis geleverd, ze zijn daar uiteindelijk weer mee gestopt omdat er toch teveel over geklaagd werd. Maar zeker bosch/siemens hebben het voordeel dat ze meerdere segmentne hebben. dus vaak zal iemadn die een slechte ervaring met bosch/siemens heeft zeggen "ik had vast een te goedkope, ik moet er 1 it duitsland hebben. De goede naam is er zo ingebakken dat ze die niet snel verliezen. ookal is aeg bijvoorbeeld helemlaa niet dutis meer, toch heeft het nog de reputatie van toen het wel duits was.
Het is idd lastig veel inof over everglades te vinden. en wat je vind is meestal ook nog verouders. want ze leveren pas hooguit 2 jaar machines van hisense, daarvoor leverden ze die nog niet.
Ik heb @eriknl gevraagd een review te schrijven over zijn everglades warmtepompdroger maar ik weet niet goed hoe ik hem moet taggen hier.
Maar een vraagje; je hebt 9 jar eleden voro beko gekozen, dat was toen ook neit erg bekend toch? Wat maakt dat je dan nu huiveriger bent voor onbekende merken? 9 jaar is echt een keurgie leeftijd voor een warmtepompdroger hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
Marinos83 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Graag gedaan!

Is inderdaad een jaarlijks terugkerende actie, mocht het dit jaar niet plaatsvinden kun je verschillende winkels in de gaten houden. Er is altijd wel een winkel waar je een A merk midrange droger voor een scherpe prijs kunt vinden.

AEG, Beko en Bosch/ Siemens geven op bepaalde apparaten ook vijf jaar garantie, deze apparaten gebruiken dezelfde componenten als de apparaten zonder verlengde fabrieksgarantie.

Everglades/ EDY geeft vijf jaar garantie om zich te onderscheiden, dit bedrijf neemt momenteel private label witgoed af van Hisense, zoek maar eens naar reviews van Everglades wasmachines op bol.com en naar Hisense wasmachines op Australische websites. Veel quality control issues (ja, ook met de nieuwste line up).

Hisense is een B merk -net als Vestel, Midea, Chiq, Beko etcetera- en maakt middelmatige apparatuur, Chinezen staan niet bekend om hoogwaardige kwaliteit en goede technische design/ opbouw en componenten. In de regel krijg je waarvoor je betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
Op alle sites ziet het er uit dat de grote Duitse merken de beste machines maken. Maak je keuze daaruit, zoek eens op testen van bijvoorbeeld de consumentenbond.

Zoals aangegeven is Everglades,Edy,Whitknight etc. allemaal onderwerpen van Hisense. Die staan niet echt bekend om hun kwaliteit en het maken van comfortabele machines.

Deze worden door 1 man alhier behoorlijk gepushed terwijl de rest wat anders zegt.

Oriënteer je goed en je zult de beste keuze maken, laat ff weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
de rede dat ik iets anders zeg is Omdat de meeste mensen vasthouden aan de reputatie die merken vroeger hadden.
De consumentenbond wordt door veel witgoedwinkles en montuers niet als objectief gezien. niet alelen op witgoedgebied overigens. ze testen sowieos niet op duurzaamheid.
Wt ik zeg is gebaseerd op de mening van witgoedmonteurs over de veerschillende merken.
overigens, hisense machines uit australie worden niet geproduceerd door de gorenje-fabirke in europa dus reviews uit australie zeggen weinig over hier. over hisense wasmachiens staan trowuens heel veel reviews op kieskeurig en veel goede reviews ook.
zoek op tweakers naar bosch en siemens warmtepompdroger en je zal genoeg problemen vinden van machiens die het niet erg lang volhielden. daar zie je niets van terug in de consumentenbond tests. Veel van de machiens die in deze topics worden genoemd zijn nog geen 5 jaar oud. Dan kan je 2 dingen doen, nog meer gaan betalen om een duurdere lijn bosch/siemensaeg te krijgen die wel bereid is 5 jaar garantie te geven, of veel goedkoper een everglades nemen waar je ook 5 jaar garanite op krijgt. Dan komt het argument, stel dat everglades failliet gaat. Dat doet er niet toe want als je bijvoorbeeld bij bol.com koopt heb je de 5 jaar garantieafspraak met de verkoper, bol dus, dus zelfs als everglades er na 4 jaar niet meer zou zijn krijg ej toch gewoon je aankoopbedrag terug want het gat hier om 5 jaar volledige garantie dus gen afbouwende. Dan zie ik het voordeel van het dubbele betalen vor een duurdere lijn met 5 jaar garantie niet, en al helemala niet het voordceel van een machien kopen op basis van reputatie, 700 of meer betalen voor 2 jaar garanite en ejn dan kunnen aanslutien in 1 van de hier lopende topics over kapotte bosch/siemens warmtepopmodrogers.

[ Voor 50% gewijzigd door dicksterk op 03-02-2024 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
dicksterk schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:43:
de rede dat ik iets anders zeg is Omdat de meeste mensen vasthouden aan de reputatie die merken vroeger hadden.
De consumentenbond wordt door veel witgoedwinkles en montuers niet als objectief gezien. niet alelen op witgoedgebied overigens. ze testen sowieos niet op duurzaamheid.
Veel van de machiens die in deze topics worden genoemd zijn nog geen 5 jaar oud. Dan kan je 2 dingen doen, nog meer gaan betalen om een duurdere lijn bosch/siemensaeg te krijgen die wel bereid is 5 jaar garantie te geven, of veel goedkoper een everglades nemen waar je ook 5 jaar garanite op krijgt.
Er zit een waarheid in je verhaal, simpelweg omdat er veel meer van de gerenommeerde merken verkocht worden dan wat jij noemt. Dan gaat er ook vaker wat stuk. Het meest verdacht vind ik dat op bijna alle websites incl. de consumentenbond de merken die jij noemt nagenoeg geen review hebben. Goed of slecht, dat zet wel aan het denken dat het aantal verkochte machines dus niet hoog is.

De consumentenbond is niet de enige instantie die witgoed test, dit doen ze samen met de Duitsers, Fransen en Engelsen. Dat wil dus wel wat zeggen. Bij alle goedkopere merken laat comfort en kwaliteit het simpelweg afweten. Als ik moest kiezen tussen een droger die een vreselijk kabaal maakt of een iets duurdere die stil is dan wist ik het wel. Garantie of niet.

Trouwens nu we het toch over de garantie hebben, Everglades stelt in de garantie voorwaarden het volgende:
Er wordt geen garantie geboden op:
x Gemakkelijk breekbare delen zoals glas, kunststof, rubbers of lampen en dergelijke.
x Normale slijtage, zoals snaren, scharnieren, knoppen en ander bewegende delen
enzovoort.

Dus de fabrieksgarantie van Everglades is een wassen neus. Bewegende delen vallen niet onder de garantie!! Daar ben je mooi klaar mee. En ja, ik heb deze voorwaarden naast die van de gerenomeerde merken gezet en die geven alleen aan dat de garantie niet geldt voor kwetsbare delen te weten: ARTIKEL 6
De garantie heeft geen betrekking op schade aan kwetsbare onderdelen, zoals (vitrokeramisch) glas, kunststof, rubber.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee @Marinos83 maar als ik het zo lees lijkt me de keuze wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
nodri2000 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Er zit een waarheid in je verhaal, simpelweg omdat er veel meer van de gerenommeerde merken verkocht worden dan wat jij noemt. Dan gaat er ook vaker wat stuk. Het meest verdacht vind ik dat op bijna alle websites incl. de consumentenbond de merken die jij noemt nagenoeg geen review hebben. Goed of slecht, dat zet wel aan het denken dat het aantal verkochte machines dus niet hoog is.

De consumentenbond is niet de enige instantie die witgoed test, dit doen ze samen met de Duitsers, Fransen en Engelsen. Dat wil dus wel wat zeggen. Bij alle goedkopere merken laat comfort en kwaliteit het simpelweg afweten. Als ik moest kiezen tussen een droger die een vreselijk kabaal maakt of een iets duurdere die stil is dan wist ik het wel. Garantie of niet.

Trouwens nu we het toch over de garantie hebben, Everglades stelt in de garantie voorwaarden het volgende:
Er wordt geen garantie geboden op:
x Gemakkelijk breekbare delen zoals glas, kunststof, rubbers of lampen en dergelijke.
x Normale slijtage, zoals snaren, scharnieren, knoppen en ander bewegende delen
enzovoort.

Dus de fabrieksgarantie van Everglades is een wassen neus. Bewegende delen vallen niet onder de garantie!! Daar ben je mooi klaar mee. En ja, ik heb deze voorwaarden naast die van de gerenomeerde merken gezet en die geven alleen aan dat de garantie niet geldt voor kwetsbare delen te weten: ARTIKEL 6
De garantie heeft geen betrekking op schade aan kwetsbare onderdelen, zoals (vitrokeramisch) glas, kunststof, rubber.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee @Marinos83 maar als ik het zo lees lijkt me de keuze wel duidelijk.
Waar heb je die everglades garantievoorwaarden gevonden? voor zover ik weet staan er geen voorwarden op de site maar als jij er een directe lijk naar hebt zie ik ze graag.
Ik vraag me trouwens serieus af waarom je berichten zo fanatiek van toon zijn, waarom wil je zo graag bewijzen dat de bekende merken beter zijn?
Overigens zeg je iets tegenstrijdigs(of iemand anders dat weet ik even niet zeker) maar eerst werd nog gezegd dat de merken die ik noem niet getest worden door de consumentenbond, en nu zeg je dat ze als oncomfortable zijn beoordeeld. of conculdeer je nu dat alle goedkope merken wel hetzlefde zullen zijn?
als ik op reviews van gebruikers hier op tweakers mag afgaan vond iemadn die een siemens had de everglades warmtepopmdroger iets minder stil maar niet storend, en vond iemand die hiervoor een aeg had dat drogers nu eenmaal niet stil zijn maar dat de verglades in elk geval stiller was dan zijn vorige aeg.
Maar zou ji sierieus liever een stille droger hebben die het geen 5 jaar volhoudt als de andere keuze iets meer geluid is?
Dan wat betreft je vergelijking van de garanitevoorwaarden(dan ga ik er even van uit dat je recente voorwaarden ehbt gevonden en geen voorwaarden van jaren terug). op basis van glas en rubber zijn ze gelijk, deurglas en deurmanchetten vallen dus zowel bij everglades als bij de voorwaarden van het bekende merk waarnaar je verwijst buiten garantie.
Scharnieren vallen sowieos bij beko ook buiten garantie dus dat zou niet uitzonderlijk zijn en ik vermoed dat dat zelfs bij meer merken zo is. Ik hoorde ooit van een witgoedmonteur het verhaal dat een wasmachineduer was afgebroken omdat de kinderen het als schommel gebruikten, daar gaat geen enkle merk garantie op geven. bij normala gebruik zie ik niet warom je de schanerieren van de wasmachinedeur zou breken, everglades heeft een zeer solide deur. de machiens van vestel bijvoorbeeld zijn zeer solide gebouwd maar de deuren zijn wat kwetsbaar, bij beko is dat overigens ook zo. Maar de duer van een everglades/hisense breek je niet zomaar.
Ik ben het overigen smet je eens dat het opmerkelijk is snaren uit te sluiten van garantie, vooral omdat het heel stom staat om zoiets uit te sluiten ene het je geen cent winst oplevert want de meeste snaren overleven de wasmachine/droger waar ze in zitten. het is dus verder geen keuzebepalende beperking want de kans dat je snaar in de eerste 5 jaar breekt is vrijwel 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:11
Ik heb de voorwaarden ook gevonden ze zijn zeer dubieus

Normale slijtage van bewegende delen zijn uitgesloten.
Dit kan zowat alles van een machine omvatten, normale slijtage is ook niet gespecificeerd. Betekent dit dat als je lager na een jaar als een straaljager klinkt het niet gerepareerd wordt ?

Verder wordt er betoogd dat de garantieprestatie naar inzicht dit staat er letterlijk van de servicedienst gratis gerepareerd wordt 😄😄😄. Naar inzicht ? Dit is een grap toch?
@dicksterk kijk eens naar de garantievoorwaarden van Bosch , of zelfs van van samsung , die zijn net geformuleerd

Er staat ook nog in de voorwaarden dat als een product in een auto te vervoeren is je er zelf zorg voor mag dragen dat deze op de reparatielocatie aankomt 🤣 gaan ze dan je auto meten ? Mijn wasmachine past er wel in hoor. Hou alstjeblieft op met dit te pushen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:43:
Ik heb de voorwaarden ook gevonden ze zijn zeer dubieus

Normale slijtage van bewegende delen zijn uitgesloten.
Dit kan zowat alles van een machine omvatten, normale slijtage is ook niet gespecificeerd. Betekent dit dat als je lager na een jaar als een straaljager klinkt het niet gerepareerd wordt ?

Verder wordt er betoogd dat de garantieprestatie naar inzicht dit staat er letterlijk van de servicedienst gratis gerepareerd wordt 😄😄😄. Naar inzicht ? Dit is een grap toch?
@dicksterk kijk eens naar de garantievoorwaarden van Bosch , of zelfs van van samsung , die zijn net geformuleerd

Er staat ook nog in de voorwaarden dat als een product in een auto te vervoeren is je er zelf zorg voor mag dragen dat deze op de reparatielocatie aankomt 🤣 gaan ze dan je auto meten ? Mijn wasmachine past er wel in hoor. Hou alstjeblieft op met dit te pushen
Het zou heel erg helpen als jullie je gevonden voorwaarden linken, in plats van er vrij uit te citeren. Dan blijkt of het gat om een recente versie vand e voorwaarden, warin dus ook over 5 jaar garantie wordt gesproken in plats van over 2 jaar zoals vroeger, of dat jullie oude voorwaarden hebben gevodnen die hoorden bij de producten die geleverd werden met een vorige fabrikant.
IK vind de discussie hier echt van een niet-tweakers niveau. De emesten heir komen niet aan met technische feiten maar met gevoelsargumenten. JIjzlef hebt je machine die je nooit hebt gebruikt weggedaan omdat een andere gebruiker je er onzeker over had gemaakt, dat is geen technisch argument.
en als er dan wel technische argumenten zijn: zoals meerdere topics over zeer slecht presterende pwarmtepompdrogers van siemens en bosch waarover heir meerdere topics zijn op twekaers, dan wordt dar niet op ingegaan want het zijn gerenomeerde merken.
voor mij is de vraag heel simpel:
Heeft het zin 700-1000 euro uit te geven vor een apparaat met 2 jaar garanite waarvan (laten we het laag inschatten) de kans 20% is dat het de 5 jaar niet haalt, als je ook kan keizen voro een apparat van 559 euro met 5 jaar garantie?
De argumenten die je nu inbrengt gelden vor alle merken. Geen enkel merk zal zomaar repareren onder garantie, dat hangt altijd af van de beoordeling van de reparatiedienst. Het is bijvoorbeled bij geen enkle merk toegestaan de machien voor professioneel gebruik te gebruiken. Als jij een bosch koopt, of een miele, of laten we helemala duur gaan een Schulthess, en je geeft aand aat je 5 keer per dag wast, dan krijg je geen garantie op slijtage van lagers. Elek fabrikant laat de reparatieafdeling beoordelen of een reparaite onder garantie vlat of dat het kapot gaan van de machine aan een gebruikersfout is toe te schrijven. en is op diverse fora genoeg over te vinden, discussies tussen reparatiedeinsten en consumenten. er schiet me nu bijvoorbeeld een siemens oven te binennw aarbij binen de garantie het glas in de deur ontplofte toen de oven aanstond, doordat waarschijnlijk de spanning in het glas niet juist was en het glas knapte door de hitte. Dit viel niet onder garantie want het was een glasbruek, terwijl je dar als gebruiker dus niets aan kan doen. eht is dus echt niet zo dat de gerenomeerde merken erg soepel zijn in hun garantietoekenning.
ditalels heeft niets met pushen te maken. meer met dat het me verbaasd dat veel mensen hier puur op gevoel blijven discusieren. dit is tweakers, dit gaat over techniesche kennis en mensen die niet de standard gebaande paden gan. Maar er zijn hier vooral gevoelsargumenten. zoek voor de lol zelf alel kapotte bosch/seimens apparaten eens op dei op weakers genoemd zijn, het zijn er echt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
@dicksterk de garantie voorwaarden gevonden door de gebruiksaanwijzing van de nieuwste Everglades warmtepomp droger te downloaden. Daar staan ze in.

Ze zijn zeer twijfelachtig. Daarmee doen ze het merk dus geen eer aan. Als het echt kwalitatief goed spul was dan hadden ze net als Kia een snoeiharde garantie gegeven. Geen gezeur, stuk is vervangen. Daarmee is Kia groot geworden en heeft het de andere auto fabrikanten gedwongen om in 4,5 en zelfs 8 jaar garantie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
nodri2000 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:55:
@dicksterk de garantie voorwaarden gevonden door de gebruiksaanwijzing van de nieuwste Everglades warmtepomp droger te downloaden. Daar staan ze in.

Ze zijn zeer twijfelachtig. Daarmee doen ze het merk dus geen eer aan. Als het echt kwalitatief goed spul was dan hadden ze net als Kia een snoeiharde garantie gegeven. Geen gezeur, stuk is vervangen. Daarmee is Kia groot geworden en heeft het de andere auto fabrikanten gedwongen om in 4,5 en zelfs 8 jaar garantie te geven.
Ja maar in witgoedland is er geen kia. er is geen enkel merk soepel met garantie. Het eerste wat een witgoedmonteur bij binnenstapepn doet is de filterdop van de pomp erafdraaien in de hoop iets in de pomp te vidnen zodat het per direct op een gebruikersfout kan worden afgeschoven, zelfs als je zegt dat je de pomp de dag ervoor zelf al hebt schoongemaakt. Het algemeen beleid is dat moneurs moeten zoeken naar gebruikersfouten om een garantieclaim af te wenden, dat geldt net zo goed bij bosch/siemens en al helemaal bij miele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Ik lees alleen maar ja maar. Nee geen ja maar , de everglades garantievoorwaarden zijn dubieus , en als je die afzet tegen gerenommeerde merken wordt dat alleen nog maar duidelijker. De reden dat ik dit punt wil maken is omdat ik sterk het gevoel heb dat jij mensen met allemaal vaagheden met mogelijke ellendebakken opzadelt en dan verwijst naar is toch geen probleem gewoon garantie. Dit argument gaat dus niet op. Ik sluit het nu ook af thans voor mijzelf maar bij nieuwe “adviezen” kan je wellicht dit punt haarfijn aansnijden zodat mensen hun zuurverdiende geld weloverwogen kunnen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:02:
Ik lees alleen maar ja maar. Nee geen ja maar , de everglades garantievoorwaarden zijn dubieus , en als je die afzet tegen gerenommeerde merken wordt dat alleen nog maar duidelijker. De reden dat ik dit punt wil maken is omdat ik sterk het gevoel heb dat jij mensen met allemaal vaagheden met mogelijke ellendebakken opzadelt en dan verwijst naar is toch geen probleem gewoon garantie. Dit argument gaat dus niet op. Ik sluit het nu ook af thans voor mijzelf maar bij nieuwe “adviezen” kan je wellicht dit punt haarfijn aansnijden zodat mensen hun zuurverdiende geld weloverwogen kunnen besteden.
Je maakt een vergelijking die niet opgaat. Heb je het topic glezen waar in de eerste post van dit topic naar verwezen wordt? allemaal ëllendebakken"zoals jij dat noemt, van bosch. De vergelijking in jaar 3-5 is meer zo. Bij everglades heb je volledige ggarantie, alelen niet op overduidelijke gebruikersfouten. bij bosch/siemens heb je gewoon niets, helemala geen garantie. En ja, als je de moeite wil nemen om vvia aangetekende brieven en desnoods een rechtzaak je gelijk te halen omtrent het conformiteitsbeginsel dan krijg je uiteindelijk een reparatie.
Het enige wat je hiermee bereikt is dat een paar enorm grote bedrijven, puur op basis van reputatie mensen geld uit de zak kloppen. Mijn punt is juist dat veel mensen de helft van dat zuurverdiende geld kunnen besparen, omdat het geen zin heeft geld te steken in de roem van vroeger als je er niets beters voor terugkrijgt dan als je de helft van je geld erin steekt. In europa heeft bosch een goede naam, in amerika en canada bijvoorbeeld heben bosch/siemens helemala niet zo'n goede naam. (en ja ik heb het dan over de voorladers, want het heeft weienig zin de bovenladers uit amerika met de machines hier te vergelijken). Bosch/siemens worden dar als sterk achteruitgegaan beschreven, veoeger was het goed nu is het matig. Lg wordt in die landen als het topmerk gezien, na Speedqueen(wat we hier niet hebben).
De bsh grope heeft onder het mom van hogere kosten de afgelopen ajren een sterk gegroeide omzet en winst gemaakt, omdat ze simpelweg meer geld zijn gaan vragen voor gemiddelde machines die door monteurs als veel minder goed dan vroeger worden bestempeld. Voroal monteurs die al jarenin het vak zitten kunnen darover oordelen odmat zij het verloop ehbben zien gebeuren.
dus dan heb je 2 opties, veel geld steken in iets wat misschien geen 5 jaar meegaat, of de helft steken in iets wat veel beter gebouwd is en er nog op gericht is markt te veroveren en zich te bewijzen.
dan vind ik het oprecht jaammer dat er mensen zijn die puur op basis van gevoel blivjen roepen dat goedkoop duurkoop moet zijn, teriwjl het technieshc gewoon echt zo is dat bosch/siemens matig si geworden ten opzichte van wat het vroeger was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Sorry ik kan je epistels niet meer lezen. Het is niet op basis van gevoel Dirk maar op basis van juridische feiten die je met zelfonderzoek kan vaststellen. Je bent niet ontvankelijk voor argumenten en draait rond in een eigen werkelijkheid. Dat is prima maar daar is dit forum niet voor bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Zentyth1 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:51:
Sorry ik kan je epistels niet meer lezen. Het is niet op basis van gevoel Dirk maar op basis van juridische feiten die je met zelfonderzoek kan vaststellen. Je bent niet ontvankelijk voor argumenten en draait rond in een eigen werkelijkheid. Dat is prima maar daar is dit forum niet voor bedoelt.
Blijkbaar ontstaat dat idee van beide kanten. Ik heb namelijk net zoals jij nu beschrijft het idee dat geen enkel argument zin heeft want jij en een paar anderen duiken in letterlijk elk topic waarin ik reageer op om dezlefde dingen te zeggen. en ookal wordt er in dit topic lettelrijk gelinkt naar een heel topic vol kapotte bosch warmtepompdrogers, dar wordt niet op ingegaan. het blijft goed gerenomeerd spul. 5 jaar garanite met in de voorwaarden een aantal specificaties, tegenover slechts 2 jaar garanite,w ordt gezien als slecht, ookal krijg je 43 jaar meer garanite. En in jowu specifieke geval heb je letterlijk een al gekocht apparaat teruggestuurd zonder het te proberen. dat is toch niets anderrs dan op gevoel beslissen? je hebt niet beslist op basis van de prestaties van het apparaat wat je had, je hebt het, op basis van een onzekerheid die je eerst niet had maar die je door anderen is aangepraat, geretourneerd. Dus of jouw specifieke machine het binenn 3 jaar had opgegevne of het 15 jar zonder problemen had volgehouden kan ej niet beargumenteren omdat je het zonder proberen hebt teruggestuurd.
het zit zo: bijna iedereen heeft een angst voor goedkoepre producten, want juist de grote bedrijven hebben het dogma goedkoop is duurkoop al eeuwen verkondigd. als er dan een paar mensen die eonderhuidse angst bevestigen gaan mensen voglens die angst handelen, argumenten zoeken die hun gevoel kunnen bevestigen. je had net zo goed het tegenovergestelde kunnen doen en alle positieve ereviews over everglades machines kunenn lezen, want zoals al meerdere keren gezegd het gemiddelde blijft nogaltijd 4 sterren dus er zijn meer mensen positief dan negatief. Maar je blijft aanhouden dat alleen de negatieve sprekers gelijk kunnen hebben, omdat die vertellen war je zelf bang voor werd, dat goedkoop misschien toch duurkoop was.
Feit is dat montuers uit binenn en buitenland zegen dat bosch/siemens/aeg niet meer zijn wat ze vroeger waren. tot een paar jaar terug was een beko beter dan een bosch/siemens, nu is beko helaas hard teruggevallen in kwalitiet. Everglades(en hisense wat erachter zit) bouwen voglens montuers nu robuuste machiens die makkelijk 10 jar meekunnen, net als vestel en chiq. want die merken zijn nu nog uit op marktaandeel winnen en dat kan alleen met tevreden klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
@dicksterk je draait om de het brij heen. Heb je de garantie voorwaarden gelezen? Zo ja, wat vind je daar van? Niet als monteur of vertegenwoordiger van het merk maar puur als consument!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
nodri2000 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:53:
@dicksterk je draait om de het brij heen. Heb je de garantie voorwaarden gelezen? Zo ja, wat vind je daar van? Niet als monteur of vertegenwoordiger van het merk maar puur als consument!
Ik vind dat in een ideale wereld garantie gewoon garanite zou moeten zijn, zondeer 1 haak of oog.
Maar we leven niet in een ideale werled. Dat betekent dat je aan de ene kant dure merken hebt, die zich voorla laten betalen voro hun merknaam maar ondertussen steeds wat midner kwaliteit leveren omdat ze willen dat hun verkopen niet te ver dalen. als alel bosch machiens 20 jar meegingen verkochten ze er jaarlijks naar hun zin te weinig, dus hebben ze ze minder goed gemaakt dan vroeger. en daarbij krijg je 2 jaar garnaite, na ide 24 maanden kan je nog wel graits reparaties krijgen maar dan wel met een hoop geschrijf met de verkoper en in het ergste geval afdwingen bij de rechter. in de praktijk werkt dat dus niet. Dan is 5 jaar garantie, ook met beperkingen, nogaltidj beter dan maar 2 jaar waarbij je ook nog eens het dubbele voor zo'n machine betaald.
en ja ik vind het belachelijk dat de snaren zijn uitgeslotenv an garanite, vooral omdat het nou net een onderdeel is dat zelden slijt. Maar dat bij 5 jaar garantie er wel wat dingen zijn uitgesloten snap ik ergen sook, want helaas zijn ook lang niet alle consumenten even voorzichtig met hun wasmachine. Volproppen en dichtsmijten, zonder te kijken of er een rits van een kledingstuk tussen de manchet en de duer zit is helaas eerder regel dan uitzondering.
en ja, absoluut. er komt gegareandeerd net die ene consument die echt nisk gedaan heeft en waarbij er een fabrieksfout in de manchet zat. en ja dat is zuur,, en idealerwijs zou ik ook willen dat je die dan gewoon vergoed krijgt. Maar in de regel gaan deuren en manchetten en het deurglas en de snaren en scharnieren van een wasmachine in de hele levensduur niet stuk, dus je kan er wel een heel groot ding van maken maar dat is ook wer een beetje onterecht. Ook bij bosch krijg ej geen garantie op rubber en glas, dus ook niet op de manchetten. en dit punt blijf ik blenagirjker vinden: in jaar 3 tot 5 krijg je bij bosch meestal niets, tenzij je het allerduurste type neemt, en bij everglades op bijna alles wel gewoon garantie. dus dat is toch nogaltidj een groot voordeel. deze heel voorwaardendiscussie is ook een beetje gezocht, want in e regel leest niemadn de garantievoorwaarden bij aankoop van een nieuw apparaat. en in de praktijk valt of staat wat je wel en niet krijgt binnen garantie met de behulpzamheid van de montuer die je op dat moment hebt, dat is bij elk merk zo. er zijn genoeg voorbeelden van monteurs die beginnenlde lagerschade afdoen als een normaal geluid, of die een machine die klnkt als een straaljager bestempelen als "normaal geluid voor dit type". dat soort verhalen hoor je bij elk merk, ook bij miele en bosch en aeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
@dicksterk helaas nog steeds geen antwoord op de vraag.

Laten we hopen dat de merken die jij noemt alles voor elkaar krijgen en de topmerken worden van deze wereld.

Met nauwelijks reviews, dubieuze garantievoorwaarden, meerdere merken onder 1 fabriek en ook nog eens rebranded en het feit dat 1 man alhier ze de hemel in prijst acht ik die kans nogal klein in.
Als je je als merk wilt profileren breng je snoeiharde kwaliteit naar buiten met heldere garanties.

Dit topic is daar niet voor en ik laat het ook maar hierbij. De mensen kunnen dit altijd nalezen en zelf hun conclusie trekken. De tweakers community is slim genoeg om zelf dingen uit te zoeken en elkaar te helpen.

Pagina: 1