Water lekkage in kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:18
Beste Tweakers,

Ik zit met de volgende situatie:

Zo’n 4 jaar geleden (mei 2020) heb ik een rijwoning uit jaren 70 gekocht. Mijn eerste koopwoning dus helemaal gelukkig. Bij overdracht is de waterstand opgenomen en dat was prima. Enkele dagen later nam de verkoper contact op om eens te kijken naar het water verbruik, dit bleek achteraf toch een stuk hoger te zijn dan hij verwacht had.

Ik ben gaan kijken en toen bleek dat het water continue liep. Hij vroeg mij om de buitenkraan af te sluiten en toen stopte het water te lopen. Bij nader onderzoek bleek dat de leiding in de kruipruimte was gaan lekken.

Hij woonde hiervoor met zijn vriendin samen in de woning maar had dat jaar voor 350 m3 aan water verbruikt (dit staat gelijk aan een verbruik van 9 personen), de jaren ervoor was het verbruik normaal.

Ik heb destijds nagevraagd aan een bekende of dit gezien kon worden als verborgen gebrek. Die gaf aan dat dit alleen kon als ik kon bewijzen dat hij dit al eerder wist. Ik ging er logischer wijs vanuit dat ik dit niet hard kon maken en het dus mijn probleem geworden was.

De kruipruimte was verder wel droog al rook hij wel wat muffig. Die is nu ook niet meer aanwezig.
Ik heb vrij snel hierna de leiding naar de buitenkraan vervangen en die is nu lekvrij.

Inmiddels heb ik nu ook een vriendin die bij mij is ingetrokken maar zijn we aan het kijken naar een andere woning voor ons samen. Echter vraag ik me af of dit nu een probleem zou kunnen opleveren bij verkoop van de huidige woning. Ik zal dit lijkt mij moeten melden maar is er ook iets wat ik preventief zou kunnen doen om evt restant vocht weg te halen?

Ik heb al wel wat gegoogled over oplossing. Daarom stuitte ik op mogelijkheden zoals ventilatie of drainage aanleggen. Echter vraag ik me af of dit nodig is en waar ik kosten technisch aan moet denken (zie alleen maar mogelijkheden tot offerte aanvragen). Is er wellicht een bedrijf dat hierin ook metingen doet of hierin advies geeft?

Iemand die hier wellicht ervaring mee heeft of advies voor me heeft? Hoor dit graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Je hebt de leiding toch gemaakt? Dan is het toch geen gebrek meer? Wat valt er dan nog te melden?

Er staat water in de kruipruimte? Dat is volgens mij geen gebrek. Bij mij staat 30 cm water in de kruipruimte. Je kan er zowat zwemmen 😊

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
Nickname55 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:36:
Je hebt de leiding toch gemaakt? Dan is het toch geen gebrek meer? Wat valt er dan nog te melden?

Er staat water in de kruipruimte? Dat is volgens mij geen gebrek. Bij mij staat 30 cm water in de kruipruimte. Je kan er zowat zwemmen 😊
De leiding is inderdaad gemaakt, echter is er alsnog (in mijn ogen) best flink wat water in terecht gekomen. Zou dit geen effect kunnen hebben op eventuele constructie of schimmelvorming? Ik zie het nu niet maar ik heb er dan ook niet echt naar gezocht of een vochtmeting gedaan.

Maar ben dit liever voor en wil dit wel goed hebben mocht ik het huis verkopen uiteraard. Wil daar niet na de verkoop achter gedoe over hebben en was benieuwd wat ik daar het beste mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat water staat er na 4 jaar nog? Lijkt mij sterk. Is het geen grondwater wat er nu in staat gezien de vele regen van afgelopen maanden?

Anders dompelpomp regelen en water wegpompen. Maar water in de kruipruimte is niet raar en kan geen kwaad. Normaal gesproken wordt de kruipruimte ook geventileerd middels roosters.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:13
Je gaat bij het te koop zetten een standaardvragenlijst invullen waarvan vraag 6c is
Is de kruipruimte droog? ja/nee/meestal
Als je dit online doet (via move.nl) kan je hier waarschijnlijk een opmerking bij zetten, dus dan vink je "ja" of "meestal" aan en zet erbij
Kruipruimte is nog vochtig (of is vochtig geweest, als het nu droog is) ivm lekkende waterleiding, in januari 2024 (of whenever) opgelost.
Als dat niet kan is aan het eind van de lijst een ruimte voor opmerkingen (overige zaken die de koper naar uw mening moet weten) en dan vul je het daar in.

Dan heb je het gemeld, en niemand kan er meer over zeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Compuchip87 op 31-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
Bastien schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:46:
Dat water staat er na 4 jaar nog? Lijkt mij sterk. Is het geen grondwater wat er nu in staat gezien de vele regen van afgelopen maanden?

Anders dompelpomp regelen en water wegpompen. Maar water in de kruipruimte is niet raar en kan geen kwaad. Normaal gesproken wordt de kruipruimte ook geventileerd middels roosters.
Nee water stond er sowieso al niet op het moment van afsluiten. Was geen water zichtbaar (alleen een enkele vochtige plek, maar van uberhaupt een laag of plasje water is nooit sprake geweest voor zover ik destijds kon waarnemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
Compuchip87 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:48:
Je gaat bij het te koop zetten een standaardvragenlijst invullen waarvan vraag 6c is

[...]

Als je dit online doet (via move.nl) kan je hier waarschijnlijk een opmerking bij zetten, dus dan vink je "ja" of "meestal" aan en zet erbij

[...]

Als dat niet kan is aan het eind van de lijst een ruimte voor opmerkingen (overige zaken die de koper naar uw mening moet weten) en dan vul je het daar in.

Dan heb je het gemeld, en niemand kan er meer over zeuren.
Dit is ook exact de reden dat ik hierover nadacht. Kwam het tegen op de vragenlijst van een woning die ik morgen ga bezichtigen. Daarom dacht ik eraan dat ik deze vraag zelf ook ooit zal moeten gaan invullen. Maar verder niet al te druk over maken dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 22:53
Wel heel attent van de verkoper dat hij na de verkoop nog terug komt om na te gaan waar het hoge verbruik vandaan kwam. Heb je hem al bedankt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
Yaksa schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:54:
Wel heel attent van de verkoper dat hij na de verkoop nog terug komt om na te gaan waar het hoge verbruik vandaan kwam. Heb je hem al bedankt?
Hij schrok met name van de rekening en vroeg zich af of er geen tikfout was gemaakt. Toen bleek dat het water nog liep begon er bij hem een lampje te branden. Maar wel prettig inderdaad dat hij daarop terugkwam. Sowieso hem wel 10x bedankt dat ik het huis heb mogen kopen en de gunfactor kreeg. Dus in die zin heb ik hem zeker wel bedankt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Yaksa schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:54:
Inderdaad. Met hetzelfde gemak was je er een jaar later pas achter gekomen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:31
Ooit wel eens van grondwater gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:13
rtownz251 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Dit is ook exact de reden dat ik hierover nadacht. Kwam het tegen op de vragenlijst van een woning die ik morgen ga bezichtigen. Daarom dacht ik eraan dat ik deze vraag zelf ook ooit zal moeten gaan invullen. Maar verder niet al te druk over maken dus?
Heb laatst nog iemand bijgestaan bij de verkoop van een wat ouder huis met de nodige dingetjes. Mijn idee: over alles wat je actief gemeld hebt in de vragenlijst kan je nooit gezeik krijgen. Het is bekend, het is verwerkt in de vraagprijs en als iemand zich er toch zorgen over maakt moeten ze er maar naar vragen. Dat laatste gebeurt in mijn ervaring eigenlijk niet, maar je hebt er een goed verhaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:00
Er was lekkage in de kruipruimte en die is opgelost.
De kruipruimte is vochtig geworden. Dat zijn ze wel vaker, ook zonder lekkage. Er zijn huizen waar Er permanent een laag grondwater in staat en waar constant water wordt weggepompt.

Ik begrijp eigenlijk niet wat je vraag is of waar het topic over gaat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
pentaw1nz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:33:
Er was lekkage in de kruipruimte en die is opgelost.
De kruipruimte is vochtig geworden. Dat zijn ze wel vaker, ook zonder lekkage. Er zijn huizen waar Er permanent een laag grondwater in staat en waar constant water wordt weggepompt.

Ik begrijp eigenlijk niet wat je vraag is of waar het topic over gaat.
Ik vroeg mezelf vooral af of het kwaad kon dat deze hoeveelheid water de kruipruimte is ingelopen. In hoeverre ik mezelf daar druk over moest maken en wat de gevolgen ervan zouden kunnen zijn. Daarnaast hoe/of ik dit moet vermelden bij verkoop van de woning. Dat waren mijn vragen. Die zijn inmiddels wel aardig beantwoord.

Maar wellicht dat iemand anders nog een ander inzicht heeft. Ik heb hier simpelweg geen idee van en maakte me hier wel enigszins druk over. Ondanks dat het water niet is blijven staan vind ik 350 m3 water gewoon wel veel. Ik was bang dat dit wel voor schade aan het huis zou kunnen hebben toegebracht / tot verzakking zou kunnen leiden. Maar als ik de reacties zo lees denk ik dat het wel meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:57
Het is wel 350 m3 over minimaal ~650 uur. Want je waterleiding doet zo'n 9 liter per minuut.
Dan heeft het dus te minste een maand gelekt, waarschijnlijk langer.

Dat is gewoon weggezakt in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:00
rtownz251 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 05:53:
[...]

Ik vroeg mezelf vooral af of het kwaad kon dat deze hoeveelheid water de kruipruimte is ingelopen. In hoeverre ik mezelf daar druk over moest maken en wat de gevolgen ervan zouden kunnen zijn. Daarnaast hoe/of ik dit moet vermelden bij verkoop van de woning. Dat waren mijn vragen. Die zijn inmiddels wel aardig beantwoord.

Maar wellicht dat iemand anders nog een ander inzicht heeft. Ik heb hier simpelweg geen idee van en maakte me hier wel enigszins druk over. Ondanks dat het water niet is blijven staan vind ik 350 m3 water gewoon wel veel. Ik was bang dat dit wel voor schade aan het huis zou kunnen hebben toegebracht / tot verzakking zou kunnen leiden. Maar als ik de reacties zo lees denk ik dat het wel meevalt.
Die 350m3 was zijn totale verbruik, niet het water dat in je kruipruimte stond.

Zoals gezegd staan er veel kruipruimtes permanent vol met water.
Langdurige lekkage zou misschien voor verzakking kunnen zorgen, bijvoorbeeld wanneer de bodem inklinkt of er zand wegspoelt in kapotte riolering. Dit heeft ook nog weer te maken met je type fundering.

Als je nu geen verzakkingen hebt opgemerkt, de waterleiding is gemaakt, en er geen water van die lekkage meer in de kruipruimte staat, dan is er dus geen probleem en is er ook niets dat je moet melden.
Ik heb in mijn jaren 70 huis legio problemen opgelost. Wordt een lange lijst als ik dat bij verkoop allemaal moet melden van de afgelopen jaren...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:04
@rtownz251
Heel erg nobel (en ook verstandig) dat je goed nadenkt over wat je allemaal moet/kan melden bij de verkoop van je woning. Je zou in de verkoopinfo kunnen opnemen dat er een nieuwe waterleiding naar de buitenkraan is aangelegd.
Maar de afgelopen 2 maanden stond tweakers helemaal vol met topics over mensen die water in hun kelder of kruipruimte hadden door de enorme hoeveelheid regen. In bijna elk topic was de conclusie, water in je kruipruimte is heel erg normaal en kan geen kwaad.
Dus een kruipruimte die muffig ruikt en zelfs vochtig is, is heel normaal.

Is het op te lossen/ te verbeteren? Zeker, maar dat is een mooie klus voor de volgende bewoner lijkt mij. Je kan namelijk extra ventilatie toevoegen en/of isolatie op de bodem aanbrengen.

Verder is een verborgen gebrek, een gebrek waardoor normaal bewonen van de woning niet meer mogelijk is. Een vochtige kruipruimte is dat zeker niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rtownz251
Dank voor de reacties. Hier kan ik wat mee. Verder niet een al te groot probleem dus en enkel benoemen dat het verholpen is. Weer wat wijzer geworden 🙂
Pagina: 1