Aanlegthermostaat met droog contact als output

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Ik ben op zoek naar een aanlegthermostaat (heet ook: leidingthermostaat, contactthermostaat, buisthermostaat) met een NO (normaal open) "droog" contact als output.

Die thermostaten worden gebruikt om een elektrisch toestel, zoals een pomp, aan te schakelen als de temperatuur van een leiding warm genoeg is. Dat zou ik dus willen, maar er mag een spanning op staan op het contact. Het moet gewoon open of gesloten zijn. Open als de temperatuur niet is bereikt en gesloten als dat wel zo is.

Is zoiets verkrijgbaar in de handel of kan ik dat eventueel zelf bouwen met een relais er tussen of zo?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
Klusman schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:18:
Ik ben op zoek naar een aanlegthermostaat (heet ook: leidingthermostaat, contactthermostaat, buisthermostaat) met een NO (normaal open) "droog" contact als output.

Die thermostaten worden gebruikt om een elektrisch toestel, zoals een pomp, aan te schakelen als de temperatuur van een leiding warm genoeg is. Dat zou ik dus willen, maar er mag een spanning op staan op het contact. Het moet gewoon open of gesloten zijn. Open als de temperatuur niet is bereikt en gesloten als dat wel zo is.

Is zoiets verkrijgbaar in de handel of kan ik dat eventueel zelf bouwen met een relais er tussen of zo?
Een bi metaal thermostaat

https://sinolec.co.uk/en/...e-bimetal-thermostat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:55

Seafarer

XXX

Klusman schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:18:

Google even op vloerverwarmings thermostaat of pompschakelaar vloerverwarming.

Of leiding thermostaat.

Keuze is reuze. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eigenlijk voldoen ze allemaal wel, want de normale thermostaten geven gewoon een NO/NC contact. Bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/...ctTechDataOffCanvasFlyout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

destijds een bij warmteservice gehaald volgens mij. gebruikte hem om de badkamerventilator aan te zetten als de warmwaterleiding boven een bepaalde temperatuur was. Op deze manier had ik geen dure versie met hygrometer nodig en ging hij echt alleen maar aan als er een tijdje warm water werd verbruikt. :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klusman
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 16:52
Bedankt voor de reacties.

Al dat soort thermostaten hebben dus een droog contact als output. M.a.w. die thermostaat heeft geen 220V nodig om de schakeling te maken. Dat gebeurt autonoom door het bi-metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Eliwell maakt temperatuurregelaars. wat geavanceerder dan de gemiddelde aan/uit thermostaat. ook duurder, dan heb je ook meer instelmogelijkheden. Je kan met het ingebouwde relais ook redelijk vermogen schakelen, en ze werken (meestal) op 230v.

En ze zijn ook in te stellen of ze moeten koelen,verwarmen of beidde om de ingestelde temperatuur te berijken.

Eliwell IDPlus 902 NTC hebben we op het werk wel eens toegepast in warmhoudkasten.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 01-02-2024 08:22 ]

ora et labora

Pagina: 1