Verschil tussen Makita schroefmachines

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Hoi!

Ik wil graag een nieuwe schroefmachine bestellen. Nu ben ik benieuwd naar het verschil tussen DHP484RTJ en de DDF484RTJ.

Die laatste heeft geen klopboorfunctie. Maar volgens de Makita vergelijkingstool zitten er meer verschillen tussen beide machines.

Ik vraag mij af of dat ook echt zo is, want op de klopboorfunctie na lijken het identieke machines. Weten jullie wellicht meer? Ik hoor graag!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:09:
Maar volgens de Makita vergelijkingstool zitten er meer verschillen tussen beide machines.
Zoals?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:05

Wimmel

Hello

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwtnSSDJK8lCRkO7gy2gdGg1s7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVsGFWNcSNlbADjyLl4zw1rO.png?f=fotoalbum_large

Volgens Makita zijn de verschillen niet groot.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:10
Ook volgens de vergelijking van makita zit er behoudend de klopfunctie, maatvoering en meer db door de klopfunctie geen verschil.
Die klopfunctie is alleen geschikt voor kalkzandsteen, in beton doet het niks en in gips is het niet nodig. Kijk nog even verder voor een mooie aanbieding en hou het bij de gewone schroeftol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Als je huis is gebouwd van kalkzandsteen is het toch een stuk prettiger dan de boorhamer hoor…

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
De ddf is volgens Makita beter instelbaar ? Zie ook de verschillen functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wimmel schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:22:
[Afbeelding]

Volgens Makita zijn de verschillen niet groot.
Dat zijn niet de enige verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
D.deJong schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:22:
Ook volgens de vergelijking van makita zit er behoudend de klopfunctie, maatvoering en meer db door de klopfunctie geen verschil.
Die klopfunctie is alleen geschikt voor kalkzandsteen, in beton doet het niks en in gips is het niet nodig. Kijk nog even verder voor een mooie aanbieding en hou het bij de gewone schroeftol.
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Makkelijk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:31:
Als je huis is gebouwd van kalkzandsteen is het toch een stuk prettiger dan de boorhamer hoor…
Inderdaad… ons huis is van kalkzandsteen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Als je echt wil kloppen dan zou ik voor een combihamer gaan (DHR243 bijvoorbeeld), ontzettend veelzijdig apparaat maar wel € 240 extra want het is geen vervanger voor een DDF/DHP. En om de set compleet te maken hoort er eigenlijk ook een DTD bij :+

Een boorhamer werkt ook prima in kalkzandsteen, je kunt heel erg gedoseerd "gas" geven en ook het hameren is afhankelijk van hoeveel kracht je zet, maar als je op safe wil spelen: het prijsverschil tussen de DDF en de DHP is niet zo heel groot :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Paul schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:36:
Als je echt wil kloppen dan zou ik voor een combihamer gaan (DHR243 bijvoorbeeld), ontzettend veelzijdig apparaat maar wel € 240 extra want het is geen vervanger voor een DDF/DHP. En om de set compleet te maken hoort er eigenlijk ook een DTD bij :+

Een boorhamer werkt ook prima in kalkzandsteen, je kunt heel erg gedoseerd "gas" geven en ook het hameren is afhankelijk van hoeveel kracht je zet, maar als je op safe wil spelen: het prijsverschil tussen de DDF en de DHP is niet zo heel groot :)
Ik heb al een klopboormachine (op 230V) maar aangezien er maar € 15 verschil tussen de DDF en DHP zit, dacht ik beter voor de DHP te kunnen gaan.. als de klopboor-functionaliteit het enige verschil is..

De DDF heeft volgens Makita, wat de DHP niet heeft:

- Voorzien van dubbele ledverlichting voor nog beter zicht
- Elektronische toerenregeling via de schakelaar. Zeer constant toerental door de BL-motor
- Beter beschermd tegen het binnendringen van stof en vocht

Ook heeft de DDF een Instelbaar koppelbereik en Bout/schroef met houtdraad diameter/lengte "ondersteuning"?

[ Voor 18% gewijzigd door turkeyhakan op 31-01-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17

dragonhaertt

@_'.'

Over het algemeen hebben de klopboor versies veel sneller last van speling op de kop.
Als je dus al een hamerboor hebt, en de klopfunctie niet perse nodig hebt, is de ddf een beter keus.
(Dit is overigens een onderwerp dat al tientallen keren is besproken in het DIY elektrisch gereedschap topic)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
dragonhaertt schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:42:
Over het algemeen hebben de klopboor versies veel sneller last van speling op de kop.
Als je dus al een hamerboor hebt, en de klopfunctie niet perse nodig hebt, is de ddf een beter keus.
(Dit is overigens een onderwerp dat al tientallen keren is besproken in het DIY elektrisch gereedschap topic)
Excuses, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:37:
De DDF heeft volgens Makita, wat de DHP niet heeft:

- Voorzien van dubbele ledverlichting voor nog beter zicht
Ik zie op de foto bij beide dezelfde led
- Elektronische toerenregeling via de schakelaar.
Heeft de DHP ook
- Zeer constant toerental door de BL-motor
Heeft de DHP ook
- Beter beschermd tegen het binnendringen van stof en vocht
Beter dan wat?

Als je naar de onderdelen kijkt (exploded view onderaan) dan zie je dat de behuizing bij de DHP als typenummer 183L79-9 heeft, niet zo spannend, maar als naam staat er: "Motorhuisset Ddf484 A"
Ook heeft de DDF een Instelbaar koppelbereik
Heeft de DHP ook (slipkoppeling)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Paul schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:48:
[...]
Ik zie op de foto bij beide dezelfde led
[...]
Heeft de DHP ook
[...]
Heeft de DHP ook
[...]
Beter dan wat?

Als je naar de onderdelen kijkt (exploded view onderaan) dan zie je dat de behuizing bij de DHP als typenummer 183L79-9 heeft, niet zo spannend, maar als naam staat er: "Motorhuisset Ddf484 A"
[...]
Heeft de DHP ook (slipkoppeling)
Dank. Ik ga op basis van het advies van @dragonhaertt toch voor de DDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

dragonhaertt schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:42:
Mwoa, ik gebruik nu bijna anderhalf jaar professioneel een klopboor van Makita (type moet ik u even schuldig blijven) maar die draaien elke dag/heel de dag, klopfunctie in baksteen en af en toe beton (met een goed boortje van 6mm).

Het enige waar ik stilaan een probleem mee krijg is de vitessenbak zeg maar. Af en toe durft die in "neutraal" schieten.

Maar nogmaals, draait verschillende uren per dag in weer en wind.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jellabie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Mwoa, ik gebruik nu bijna anderhalf jaar professioneel een klopboor van Makita (type moet ik u even schuldig blijven) maar die draaien elke dag/heel de dag, klopfunctie in baksteen en af en toe beton (met een goed boortje van 6mm).

Het enige waar ik stilaan een probleem mee krijg is de vitessenbak zeg maar. Af en toe durft die in "neutraal" schieten.

Maar nogmaals, draait verschillende uren per dag in weer en wind.
Die van mij gaat hooguit een paar uur per jaar gebruikt worden. En dan hoor ik jullie al zeggen, waarom zo'n dure machine? Nou die van de Action heb ik niets aan gehad, dus dan maar iets beters :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
turkeyhakan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:00:
Nou die van de Action heb ik niets aan gehad, dus dan maar iets beters :-)
De Action boormachines zijn inderdaad waardeloos, maar de boorhamer en de impact doen het bij mij prima, zeker voor een paar uur per jaar :) Ik heb ondertussen wel Makita spul, maar dat is vooral voor de invalzaag, frees en excenter (want de cirkelzaag en excenter van de Action zijn net zo waardeloos als de boormachine).

Voor €20 tot €25 per machine is het leuk om te kijken of je het gebruikt en waar je op moet letten als je "echt" spul koopt, maar er zitten zeker leuke dingen tussen (naast de eerdergenoemde boorhamer en impact doen de FERM AX radio, schijnwerper en slijptol het best goed, iig met hetgeen ik er mee doe).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Nou de DDF is binnen (vanochtend besteld). Twijfel toch van de ene kant voor de DHP voor mijn gebruik... pff lastig hoor. Kan je met zo'n DDF ook in steen boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
...what? Ik dacht dat je nog moest bestellen, temeer daar je een half uur geleden pas leek te hebben beslist :P

En je kunt met een DDF zeker ook in (zacht) steen boren, ik boor thuis regelmatig zonder klopfunctie omdat sommige van onze muren van cake gemaakt lijken te zijn. Gaat een stuk langzamer dan met de klopfunctie, maar het werkt wel.

In beton of harde steen hoef je het echter niet te proberen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Met @Paul

Harder dan zandsteen ga je uw boortjes laten smelten.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Inmiddels contact gehad met Makita en de machines zijn identiek aan elkaar, m.u.v. de klopboorfunctie (extra). Advies was om voor de DHP te gaan! Deze komt vandaag binnen!
Pagina: 1