Grote zolder verdelen in 3 kamers en een vliering. Feedback?

Pagina: 1
Acties:

• mwellink
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb het plan om in mijn nieuwbouw woning op zolder een paar muurtjes en vliering te bouwen.
De ruimte zelf is 9.5m bij 6m en de nok is op zn hoogste punt 4.9m en er ligt vloerverwarming. De dak kap mag eigenlijk niet in geschroefd worden en alles zal dus gelijmd/gekit moeten worden, of de platen moeten eraf om de balken eronder te kunnen gebruiken.

Een van de ruimtes wordt een technische ruimte met wasmachine en droger en wtw installatie, en een van de slaapkamers wordt een klus kamer met andere machines die lawaai maken.
Geluid isolatie is dus erg belangrijk. Ik ben van plan om

- houten constructie tegen dakkap kitten en op de grond kitten
- deels vastmaken aan de houten balken van de bestaande muren
- steenwol als isolatie
- OSB platen en daarover gipsplaten

Hetgeen waar ik het meest over twijfel is de vliering. Ik wil:
- dikke balk in de betonnen muur boven het raam maken
- vloer balken loodrecht op de betonnen muur maken en op de muur constructie vastmaken

Is dit sterk genoeg om een vliering aan te kunnen?
Hieronder nog wat fotos van het idee. Excuus voor het belabberde photoshop werk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMU55GOyqN9O3C0W1U5_hKgHWPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDCfh51zHS7RTqLWeEvMWBMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGrg2KwQi4lQxmEmQQx9zPgajfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL9s2Yx6dmkhA4btgUE2cB3N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG8Z9_EovGWcukpN_RRJ4oWbifk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPfAZoY1nXLzWjYD6Vff3Gg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdmBEtBwvTJxSLkgBajXFQko0TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUNNHQMTrvlI6w7H08zdmKc5.jpg?f=fotoalbum_large

• mwellink
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-12-2024
of is wellicht dit beter, met het blauwe vak een luik naar de vliering toe? Dan zijn er ook meer muren waar de vlieren aan vast gemaakt kan worden.

Het eerste idee was dat de vliering open zou zijn, als een soort vide in de technische ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRSw-V8MbE3IQ6di8iaKTmT37Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPZZF6Lf9WPNyXPExdFVyK9d.jpg?f=fotoalbum_large

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-12 14:38

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Niet direct een antwoord op je vraag betreffende de indeling, maar ik zou in ieder geval het hele kit-idee laten varen en zaken gewoon met goede schroeven bevestigen aan je dakconstructie. Kit is en blijft flexibel, en gaat - zeker als je de vide/entresol als opslag gaat gebruiken/er zelf (incidenteel) overheen gaat lopen - geheid een keer loslaten en dan donder je met spul en al zo de kinderkamer in.

Houdt er daarnaast ook rekening mee dat de kapconstructie ongetwijfeld überhaupt niet berekend is op het extra gewicht, dus dat je op de vloer toch dragende elementen moet plaatsen om te zorgen dat je dak niet doorzakt.

Ook die ondersteuning zou ik overigens goed bevestigen, je wilt niet ooit eens met je wasmachine gaan schuiven en dan per ongeluk je steunmuur omver lopen omdat die alleen aan de vloer gekit zit. Wellicht dat een bevesting aan de kap en/of betonnen buitenmuren voldoende is i.v.m. het mijden van de vloerverwarming, maar daar zal iemand met meer constructieve kennis ongetwijfeld wat over kunnen zeggen.

Qua muuropbouw lijkt me je plan verder prima, al vraag ik me wel af hoeveel demping je daadwerkelijk behaald met wat steenwol gezien je aangeeft een van de kamers als klushok te gaan gebruiken. @twain4me heeft daar ongetwijfeld wel een idee over, maar mijn ingeving zou zijn dat als je dat een beetje stil wilt hebben, je met standaard 44x69 of metal stud niet direct het verwachte resultaat haalt. Wellicht moet je dan dubbel gipsen en/of dikker isoleren. Daarnaast is een extra laagje multiplex achter je gips wellicht een idee als je ooit nog eens wat zwaars op wilt hangen.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:16
Is het wellicht niet handig om met Ytong blokken aan de gang te gaan? Deze kun je gewoon verlijmen/metselen op de vloer, deze kan dan ook meteen een deel dragende constructie van de vliering overnemen. je kan dan de vliering aan de muur vastbouten met keilbouten om ervoor te zorgen dat je beweging in het horizontale vlak eruit hebt.

Is in mijn ogen net zoveel werk, enige is dat je een beetje boor/slijpwerk hebt voor het plaatsen van schakelaars/stopcontacten.

Daarnaast zou ik als je voor metalstuds gaat het nooit verlijmen op de vloer. Wellicht met een warmte camera kijken waar de leidingen lopen en alsnog boren om het vast te zetten.

p.s. nog +1 voor de nice fotoshop skills 8)

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 01-02-2024 09:53 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:01:

Qua muuropbouw lijkt me je plan verder prima, al vraag ik me wel af hoeveel demping je daadwerkelijk behaald met wat steenwol gezien je aangeeft een van de kamers als klushok te gaan gebruiken. @twain4me heeft daar ongetwijfeld wel een idee over, maar mijn ingeving zou zijn dat als je dat een beetje stil wilt hebben, je met standaard 44x69 of metal stud niet direct het verwachte resultaat haalt. Wellicht moet je dan dubbel gipsen en/of dikker isoleren. Daarnaast is een extra laagje multiplex achter je gips wellicht een idee als je ooit nog eens wat zwaars op wilt hangen.
Je kan idd een extra laaje gips pakken, maar slecht gaat dat muurtje gips-osb-isolatie-gips-gips niet presteren (mits het nodige oog voor detail.) Muur eindeloos verbeteren heeft wel zin, maar het geluid gaat bv flankeren door het dak heen. Ik zou mij in dit geval gaan richten op andere elementen zoals deur+kozijn. iets op de vloer voor vallende dingen etc. Als het echt goed moet moet je gaan ontkoppelen (ook bij het dak) en een doos in een doos gaan creeren. Nog een gratis tip plaats een opbouw kabelgoot met je stopcontacten, behalve dat het gewoon makkelijk is, is elke stopcontact een potencieel geluidslek.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 01-02-2024 11:04 ]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-12 11:28
mwellink schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:38:
Is dit sterk genoeg om een vliering aan te kunnen?
Ik weet dat dit een beetje het "heb je rechtsbijstand al gevraagd" antwoord is voor bouwen & klussen, maar ik zou zelf toch even OF een constructeur wat berekeningen laten doen, OF een aannemer vragen die je een beetje vertrouwd.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12 09:43
Qua geluid:
- hang die WTW aan een stenen wand, dat scheelt enorm veel geluid (je wil het hout niet als klankkast gebruiken). Heb het thuis ook zo, WTW tegen bakstenen wand met buren in een afgesloten vliering, nauwelijks iets van te horen.
- Wanden met metal stuk met OSB en gips op, heb ik, verbaasd hoeveel beter dat klinkt dan houten roosters met enkel gips op (had ik vroeger bij m'n ouders); zowel in geluid wat door de wand gaat als robuustheid van de wanden.

Als je echt gaat klussen, tjsa, dat is nog een klasse extra. Check eens de geluidsisolerende opties van metalstud (extra mousse onder je profielen en degerlijke; of je metalstuds of balken geschrankt zetten zodat je eigenlijk de ene buitenwand volledig apart hebt van de andere buitenwand). Tapijtje op de vloer, en een gordijntje aan de wand om extra demping lokaal te voorzien is ook een pré.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1