Vloerverwarming met drie zones werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbijle
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-06-2024
Hi allemaal,

Sinds mijn verbouwing heb ik vloerverwarming in mijn appartement met 3 aparte zones. Het systeem werkt met een ketel, ketelrelaisbox aansturing, een HCE80 verdeler en een Evohome sensor en dan nog twee Round wireless thermostaten. Op de verdeler zitten drie NC servomotors van Honeywell. Het issue is dat zone 3 (werkkamer/slaapkamer) niet vaak werkt. Zone 1 en zone 2 werken allebei naar behoren. Sommige dagen zie ik de servomotor van zone 3 open en dicht gaan wanneer er warmtevraag is en wordt het warm in desbetreffende kamers. Maar de meeste dagen blijft de servomotor dicht (of laag), en wordt het dus koud in die ruimtes, tot wel 15 graden.
Ketel blijft dan branden omdat er een warmtevraag blijft uitstaan vanaf de Evohome Honeywell en deze warmte stroomt vervolgens de keuken zone in die dan dus extra warm wordt. Deze keukenzone gaat open omdat anders de druk niet wegkan, dit is de eerste zone op de verdeler. Mijn gasverbruik is hierdoor erg hoog.
We hebben al driemaal de servomotor vervangen van zone 3 maar ook een nieuwe blijft hetzelfde probleem vertonen. Wanneer we de niet werkende servomotor loskoppelen dan wordt zone 3 warm mee met de rest van de zones maar dan gaat de ketelrelaisbox in storing omdat ie de derde servomotor mist op het systeem. Ook kan ik dan niet langer gebruik maken van het instellen van aparte zones.
Wat kan het probleem zijn? Dit probleem speelt al sinds november vorig jaar toen we het systeem in gebruik hebben genomen. het heeft dus nog nooit een week correct gewerkt, enkele dagen achter elkaar.

FYI: de zones zijn goed ingesteld op de HCE80, de led's branden in de juiste zones, hier kan het dus niet aan liggen. ook is het systeem goed bedraad.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn....

hoor heel graag,

H

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:19

Jan2023

KISS

Naar mijn idee heb je meer aan regeltechniek er in zitten dan vloerverwarming..

Vloerverwarming werkt naar mijn mening het beste en zuinigste door gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur te stoken.
Als het nog nooit een week goed gewerkt heeft , weg er mee,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31

Seafarer

XXX

hbijle schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:12:
Hi allemaal,

Sinds mijn verbouwing heb ik vloerverwarming in mijn appartement met 3 aparte zones. Het systeem werkt met een ketel, ketelrelaisbox aansturing, een HCE80 verdeler en een Evohome sensor en dan nog twee Round wireless thermostaten. Op de verdeler zitten drie NC servomotors van Honeywell. Het issue is dat zone 3 (werkkamer/slaapkamer) niet vaak werkt. Zone 1 en zone 2 werken allebei naar behoren. Sommige dagen zie ik de servomotor van zone 3 open en dicht gaan wanneer er warmtevraag is en wordt het warm in desbetreffende kamers. Maar de meeste dagen blijft de servomotor dicht (of laag), en wordt het dus koud in die ruimtes, tot wel 15 graden.
Ketel blijft dan branden omdat er een warmtevraag blijft uitstaan vanaf de Evohome Honeywell en deze warmte stroomt vervolgens de keuken zone in die dan dus extra warm wordt. Deze keukenzone gaat open omdat anders de druk niet wegkan, dit is de eerste zone op de verdeler. Mijn gasverbruik is hierdoor erg hoog.
We hebben al driemaal de servomotor vervangen van zone 3 maar ook een nieuwe blijft hetzelfde probleem vertonen. Wanneer we de niet werkende servomotor loskoppelen dan wordt zone 3 warm mee met de rest van de zones maar dan gaat de ketelrelaisbox in storing omdat ie de derde servomotor mist op het systeem. Ook kan ik dan niet langer gebruik maken van het instellen van aparte zones.
Wat kan het probleem zijn? Dit probleem speelt al sinds november vorig jaar toen we het systeem in gebruik hebben genomen. het heeft dus nog nooit een week correct gewerkt, enkele dagen achter elkaar.

FYI: de zones zijn goed ingesteld op de HCE80, de led's branden in de juiste zones, hier kan het dus niet aan liggen. ook is het systeem goed bedraad.

Wie weet wat hier aan de hand kan zijn....

hoor heel graag,

H
Je zoekt het probleem in de klep. Maar als ik het zo lees dan ligt het gewoon in de aansturing. Dus werkt die ruimte thermostaat wel goed?
Omwisselen met een andere ruimte om te testen.

De boel anders aansluiten, de groep woonkamer op de hce verwisselen met de slaapkamer. Dus gaat de woonkamer nu problemen geven dan is er iets met je output naar de klep.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ketel blijft dan branden omdat er een warmtevraag blijft uitstaan vanaf de Evohome Honeywell en deze warmte stroomt vervolgens de keuken zone in die dan dus extra warm wordt. Deze keukenzone gaat open omdat anders de druk niet wegkan, dit is de eerste zone op de verdeler.
Dit klinkt al vreemd. Als de keuken een eigen zone is, bepaalt de servomotor en de round hoe warm het daarm moet worden. Als het te warm wordt, zal de zone geknepen worden. De druk in een systeem is altijd gelijk. Als alle zones dicht staan zou de warmte gewoon retour naar je cv ketel moeten. Wat voor verdeler heb je?
Zoals vaak in dit soort topic: foto's, foto's en nog meer foto's ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbijle
hi,

dank voor het meedenken.
round wireless thermostaten en de evohome touch werken allebei naar behoren, dit hebben we al eens omgedraaid, maakt geen verschil.

dan nog wat foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bnKbCRagLO1cs1JCqmrlzNTnGI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iWUHgqGwOD4lmQWziiOBzJCT.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJWg0NOdik-T5lOlOXaUawT6AsI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8AlDJXHxhZbrEsuX9J9oxBZS.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAiuTTDSuR4CHI20w8E2v8q2geA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oQZhFsEN5Z9N9SJksWo4CrpF.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvUcBEY4Evh1o3GjF8ULYkFXFKA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TUxVgLQR19HY6eDRwZSk2s8g.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Heeft de probleem kamer ooit goed gewerkt?
Indien nee, dan zou het kunnen dat wellicht die dubbele leidingen in &uitgaand op dezelfde aansluiting(lees splitter) zitten?
Dus wellicht geen probleem in je knoppen ;) (overigens voor het eerst dat ik z'n oplossing zie ipv een 6 groepen verdeler)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbijle
Hi,
Wanneer je de thermische servomotor van de verdeler afhaalt werkt de zone, dan wordt de zone warm. Dan kan ik alleen niet deze zone apart programmeren van een andere zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
hbijle schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:09:
Hi,
Wanneer je de thermische servomotor van de verdeler afhaalt werkt de zone, dan wordt de zone warm. Dan kan ik alleen niet deze zone apart programmeren van een andere zone.
En

Zo te lezen spreek je of jezelf tegen of je hebt de oorzaak gevonden ;)
Staan alle 3 de servo's wel op dezelfde stand (NO of NC) en zo dus meer uitsluiten. Als de servo die problemen geeft op een andere groep ook problemen geeft wordt het al snel duidelijker.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbijle
Alle servomotoren zijn NC.
Wat ik bedoel met de verdeler is de aansluiting (het rode ding aan de muur)
Wat ik daarna zeg gaat over de HCE80. Deze is juist ingesteld. Wanneer er dus warmtevraag is in de slaapkamerzone dan brandt led 3.

Het issue dat ik dus heb is dat sommige dagen de derde servomotor niet meer opent. De zone koelt dan dus af. De andere twee doen dit nooit.
We hebben al eens de derde servomotor vervangen voor een nieuwe maar ook een nieuwe vertoond na n paar dagen correct te werken hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan je als test de 3e servo eens op een andere groep zetten? Bijv. 5 of 6?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbijle
Hi,

Er is geen pijl op te trekken, ik kom nu thuis uit werk en zie dat het systeem weer werkt. Heeft sinds vrijdagavond niet gewerkt. Nu ineens weer wel, ik zie de derde servomotor open gaan en de ruimte wordt warm. Ik heb nergens aangezeten of iets veranderd in de instellingen. Ik ga weer eens aankijken hoe lang het nu weer werkt. meestal schiet het er na een paar dagen gewoon weer uit.

Ik neem aan dat je bedoelt de derde servo aansluiten op groep 5 of 6 op de HCE80 toch? Dat kan ik wel vragen aan mijn aannemer als test. Wat testen we hiermee, Kan je dat toelichten?
Pagina: 1