Aansluiten inductiekookplaat 2 of 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janjaapie
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-01-2024
Hoi,

Binnenkort wordt onze nieuwe keuken geleverd. We krijgen een inductiekookplaat (Bora gp4u) die kan worden aangesloten op zowel 2 als 3 fase. Nu is er een perilex stopcontact gemonteerd met 2 blauw draden (nul), 2 bruine draden (fase) en 1 geel/groene (aarde) draad, allen 2,5 mm^2.
Nu was de bedoeling dat dit in de meterkast als 2 fase werd aangesloten, vandaar de 2 blauwe en 2 bruine draden. Echter, door miscommunicatie heeft onze elektricien het aangesloten als een 3 fase. In onze nieuwe meterkast zit namelijk ook een stuk voor krachtstroom/3-fase. Hij heeft dus de 2 bruine draden als fase gebruikt, maar ook één van de blauwe draden als fase draad en de andere blauwe als nul draad. Normaliter heeft een 3 fase aansluiting uiteraard andere draden (blauw voor de nul, bruin, zwart en grijs voor de fasen en geel-groen voor de aarde. De electricien zegt dat ik het perilex stopcontact gewoon kan gebruiken als 3-fase perilex stopcontact en de kookplaat ook zo kan aansluiten.

Nu is mijn vraag:
1. Kan dit zo maar zoals de electricien dit heeft gedaan in de meterkast en kan ik dit stopcontact nu gewoon als 3 fase gebruiken? Als dat zo is, dan sluit ik de kookplaat gewoon volgens het 3-fase schema aan ipv het aanvankelijk bedachte 2-fase schema.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Perilex heeft 5 aders.

Voor een 2x16a kookgroep: 2x bruin, 2x blauw, 1x aarde (max 7,4 kW)
Voor een 3x16a krachtstroomgroep: 1x bruin, 1x zwart, 1x grijs, 1x blauw, 1x aarde (max 11,1 kW)

Om een kookplaat van 7,4kW aan te sluiten kan dat op beide varianten.

En ja, je 2x16a kan je ombouwen naar een 3x16a krachtstroomgroep, zoals je electricieen zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

janjaapie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:11:
Nu was de bedoeling dat dit in de meterkast als 2 fase werd aangesloten, vandaar de 2 blauwe en 2 bruine draden.
Waarom zou je dat willen? Twee fasen op een kookplaat kan soms, maar gaat dan vaak gepaard met kookzones die moeten schakelen als alles in gebruik is. Dit gaat dan soms weer gepaard met bijgeluid en een lager beschikbaar vermogen.

Als een professional de boel correct heeft aangesloten is zijn drie fasen alleen maar beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24

timovd

Voorsprong door techniek

Lees even de diverse topics door over het juist aansluiten van een kookplaat, er is zelfs een apart topic voor het aansluiten van de Bora.
De Bora sluit je het liefst aan op 3 fasen; L1: rechts, L2: links, L3: afzuiging. Het zou netjes zijn als je de aders aan alle uiteinden voorziet van tape in de juiste kleur, tenzij je de hele kabel kunt/wil vervangen.
Twee fasen kan ook, dan moet je de afzuiging bruggen met L2 (linker kookgedeelte), maar waarom zou je? Op welke automaat ga je dat dan aansluiten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
janjaapie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:11:
Hoi,

Binnenkort wordt onze nieuwe keuken geleverd. We krijgen een inductiekookplaat (Bora gp4u) die kan worden aangesloten op zowel 2 als 3 fase. Nu is er een perilex stopcontact gemonteerd met 2 blauw draden (nul), 2 bruine draden (fase) en 1 geel/groene (aarde) draad, allen 2,5 mm^2.
Nu was de bedoeling dat dit in de meterkast als 2 fase werd aangesloten, vandaar de 2 blauwe en 2 bruine draden. Echter, door miscommunicatie heeft onze elektricien het aangesloten als een 3 fase. In onze nieuwe meterkast zit namelijk ook een stuk voor krachtstroom/3-fase. Hij heeft dus de 2 bruine draden als fase gebruikt, maar ook één van de blauwe draden als fase draad en de andere blauwe als nul draad. Normaliter heeft een 3 fase aansluiting uiteraard andere draden (blauw voor de nul, bruin, zwart en grijs voor de fasen en geel-groen voor de aarde. De electricien zegt dat ik het perilex stopcontact gewoon kan gebruiken als 3-fase perilex stopcontact en de kookplaat ook zo kan aansluiten.

Nu is mijn vraag:
1. Kan dit zo maar zoals de electricien dit heeft gedaan in de meterkast en kan ik dit stopcontact nu gewoon als 3 fase gebruiken? Als dat zo is, dan sluit ik de kookplaat gewoon volgens het 3-fase schema aan ipv het aanvankelijk bedachte 2-fase schema.

Alvast dank!
Lucky you, je hebt een elektricien getroffen die weet hoe het hoort (afgezien van het gebruik van een blauwe draad als fase, als dat gebeurd is). 3-fasen: gewoon een krachtgroep. Wie had er bedacht dat er een kookgroep moest komen? De keukenboer?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ken de Bora platen niet, maar over het algemeen is een grote pit 2.000 watt en een kleine 1.500 watt. Dus per fase(paar) gebruik je dan 3.500 watt van de 3.680 watt, en dan kan daar makkelijk de afzuiging bij. Kan me niet voorstellen dat de afzuiging 180+ watt verbruikt.

3 fase is dan niet echt nodig, en wellicht gewoon overkill om van een 2x16a kookgroep (vaak op een 1 fase huisaansluiting) om naar een 3 fase huisaansluiting te gaan.
Aiolos schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Wie had er bedacht dat er een kookgroep moest komen? De keukenboer?
Waarschijnlijk de aannemer :P Ik heb een 1x35a huisaansluiting, dus een 2x16a kookgroep. Ik ga dat in een sociale huurwoning niet een gratis upgrade betalen voor de woningbouw :P

[ Voor 29% gewijzigd door RaZ op 31-01-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:34:

Waarschijnlijk de aannemer :P Ik heb een 1x35a huisaansluiting, dus een 2x16a kookgroep. Ik ga dat in een sociale huurwoning niet een gratis upgrade betalen voor de woningbouw :P
Natuurlijk heb je een kookgroep bij een 1x35A aansluiting, daar is ie voor uitgevonden. TS spreekt al over 3 fasen, dus dan is de krachtgroep de enige juiste.
Mijn punt is dat een keukenboer de kookgroep opschrijft, terwijl hij zich bezig moet houden met de keuken en niet met de elektrische installatie.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Met een 3~ groep voor je kookplaat heb je een totaal vermogen van ongeveer 11 Kw
Met 2x1 ~ groepen heb je ongeveer 7,8 Kw.

Als je al een 3~ meterkast heb, is het veel beter om de kookplaat ook op 3~ aan te sluiten..

alleen het gebruik van een van de blauwe draden voor een van de fases (eigenlijk) niet toegestaan, maar werkt wel.
Pagina: 1