Mitsubishi airco rapporteert veel te hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Heren,

Sinds een paar maanden heb ik een airco laten installeren, dit gaat om de volgende onderdelen:
SCM45ZSW
SRK20ZS-WF
SRK35ZS-WF

Nu heb ik sinds de dag dat het geïnstalleerd is last van een veel te hoge gerapporteerde temperatuur.
Ik heb hier omheen gewerkt door op de woonkamer een node-red/home assistant regeling te maken die gebruik maakt van een losse temperatuursensor, maar dit lijkt me eigenlijk zeer onnodig.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/CAjZBm.jpg

Zoals jullie kunnen zien zegt de woonkamer dat de temperatuur 23°C is (volatiel) en de slaapkamer 22°C is. De woonkamer is ~19°C en de slaapkamer eerder rond de 15°C.

Het vreemde is dat deze temperatuur echt nergens op lijkt te slaan. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van de woonkamer:
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/6Jg8s0.jpg
Je zou verwachten dat de temperatuur (na wat delay) toeneemt als het aanstaat en ook weer afneemt als het uit staat. En geloof me, de temperatuur komt niet boven de 30°C.

Het lijkt wel een beetje alsof de slaapkamer ook invloed heefd op de woonkamer en vice versa.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/rVqJX6.jpg

Ik heb een sterk vermoeden dat de gerapporteerde temperatuur eerder de interne temperatuur van de buiten-unit zelf is. Maar dat zal toch niet? Klopt in ieder geval niet helemaal, misschien aanvoertemperatuur van water?

Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdKlDl
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik vandaag ook eindelijk mijn Mitsubishi airco op mijn app kunnen installeren (smart-M-air).
De airco heb ik net een maand.
Wat mij inderdaad ook opviel was dat de app aangaf dat het in de kamer 25,5 graden zou moeten zijn.
De thermostaat van de verwarming gaf 21,5 graden aan, wat meer in de lijn van de verwachting zou zijn.
Nu geeft de app een temperatuur van 24.5 graden aan (het is avond). De buitentemperatuur is 17.5 graden aan.
Kortom ik heb het zelfde probleem.
Uiteraard heb ik de installateur een mailtje gestuurd.
Maar even zijn reactie afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
EdKlDl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:34:
Ik vandaag ook eindelijk mijn Mitsubishi airco op mijn app kunnen installeren (smart-M-air).
De airco heb ik net een maand.
Wat mij inderdaad ook opviel was dat de app aangaf dat het in de kamer 25,5 graden zou moeten zijn.
De thermostaat van de verwarming gaf 21,5 graden aan, wat meer in de lijn van de verwachting zou zijn.
Nu geeft de app een temperatuur van 24.5 graden aan (het is avond). De buitentemperatuur is 17.5 graden aan.
Kortom ik heb het zelfde probleem.
Uiteraard heb ik de installateur een mailtje gestuurd.
Maar even zijn reactie afwachten.
Ik ben benieuwd wat je installateur zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:00
Hier hangt al een tijdje een MHI airco. De temperatuur is bij mij ook hoger bij de binnenunit als de thermostaat die er een anderhalve meter onder hangt. Hou er rekening mee dat warme lucht op stijgt en dus het eerst bovenin zit. Dat zou voor mij iets verklaren.
Het is even wennen, met name het verwarmen met een airco. Na een paar weken heb ik het aardig in de gaten. Wil ik het 20 graden hebben dan stel ik de airco in op 21.

De 2de MHI wordt volgende week opgehangen boven. Ben zeer tevreden over het merk. De app kunnen ze wel wat gebruikers vriendelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
De app is 3x niks met hoe unresponsive het is, kan de HA integratie ten harte aanraden. Niet alle functionaliteit zit er echter in, maar wel wat ik wil.

@HugoStiglitz Temperatuurverschil loopt ook flink op als er niks in de kamer gebeurt en de airo op een andere verdieping aan staat, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Voor de rest echt niks over te klagen! Een referentie heb ik niet echt, maar voor zover ik weet werkt het gewoon zoals het hoort.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 05-06-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:00
Ook hier gebruik ik liever de ha integratie. Kun je ook nog wat automatiseren op een niveau dat de app absoluut niet kan.

Welke functionaliteit mis je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koert_
  • Laatst online: 03-03 08:13
Ik heb sinds begin dit jaar 5 units hangen, in elke slaap kamer 1. Ook bij mij wordt de temperatuur een aantal graden hoger aangegeven in de app en HA. De installateur gaf aan dat probleem bekend is bij Mitsubishi, hij zou vandaag navraag doen naar status/mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-05 15:11
Heb je een multi split systeem en zie je verhogingen in kamers waar een unit niet aan staat, heb je te maken met bleeding. Hebben alle systemen overigens..

Voor echt veel details kun je gebruik maken van MHI AC Ctrl (wel met ESP board ipv wifi) De aansturing is dan ook direct te koppelen met een externe sensor maar dat raad ik je af ivm de stevige/onrustige bijsturing die daaruit voortvloeit

Voor meer informatie of vragen kun je dit beter in het onderstaande topic plaatsen;

Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Grutte Pier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:17:
Heb je een multi split systeem en zie je verhogingen in kamers waar een unit niet aan staat, heb je te maken met bleeding. Hebben alle systemen overigens..

Voor echt veel details kun je gebruik maken van MHI AC Ctrl (wel met ESP board ipv wifi) De aansturing is dan ook direct te koppelen met een externe sensor maar dat raad ik je af ivm de stevige/onrustige bijsturing die daaruit voortvloeit

Voor meer informatie of vragen kun je dit beter in het onderstaande topic plaatsen;

Er is wel meer dan bleeding, de gerapporteerde temperatuur is soms ook echt veel te hoog zonder dat de andere kamer verwarmt of verkoelt word. Hieronder ook een foto, slaapkamer is nu aardig onder de 20°C, niet 23+...

De oplossing met SPI control is met wat te extreem voor een installatie van een paar duizend euro. Ik verwacht dat het gewoon werkt. Het is dat er een HA integratie is die lokaal kan verbinden met de machines en ik zelf wat in elkaar kon klikken, anders had ik een jaar geleden wel contact opgenomen met mijn installateur.
HugoStiglitz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:01:
Ook hier gebruik ik liever de ha integratie. Kun je ook nog wat automatiseren op een niveau dat de app absoluut niet kan.

Welke functionaliteit mis je?
Oh helemaal vergeten te reageren haha. In HA kan je niet zeggen hoe ver hij naar links en/of rechts moet wijzen. Kan eigenlijk alleen maar via 3D Auto onder swing mode, maar dat is alleen up/down die toevallig dan ook left/right aanpast.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/hQtKsR.jpg

Paar maanden geleden kwam ik er achter dat je er wel bij kan, maar het is wat verstopt.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/CeB4dX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koert_
  • Laatst online: 03-03 08:13
Grutte Pier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:17:

Ik heb een multi split systeem, alle kamers geven een veel te hoge temperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo_1979
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Iemand hier nog mee bezig?
Ik ben zeer geïnteresseerd in een oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
leo_1979 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:52:
Iemand hier nog mee bezig?
Ik ben zeer geïnteresseerd in een oplossing.
Nu we weer een zomer verder zijn lijkt het dat het instellen van de temperatuur en de regeling daarop gewoon prima werkt. De gerapporteerde temperatuur is gewoon bullshit en moet je negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-05 08:00
Ook hier een veel te hoge temperatuur. Ik laat het maar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan98
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-02 20:57
Ik heb dezelfde problemen. Daarnaast is het programmeren van een werkprogramma erg veel werk. Maar als dat is gedaan blijkt de app zelf af en toe de fansnelheid aan te passen van laag naar auto. Ook is hij al eens een uur vroeger gestart met een programmastap. Ik heb het gevoel dat ik weinig controle heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdebresser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 00:53
Hier ook hetzelfde probleem waar de Airco een veel te hoge temperatuur rapporteert en daarmee mijn woonkamer niet goed genoeg verwarmd. Er lijkt ook een afhankelijkheid te zijn van de buitentemperatuur waar ik de aircotemperatuur op in moet stellen om tot een juiste kamertemperatuur te komen, dit is dus geen vaste offset. Ik lees dat @Thomg hier omheen gewerkt heeft met een regeling in node-red/Home Assistant. Zou u kunnen delen hoe u deze regeling opgezet hebt? Is deze dynamisch of werkt dat met een vaste offset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
bdebresser schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:27:
Hier ook hetzelfde probleem waar de Airco een veel te hoge temperatuur rapporteert en daarmee mijn woonkamer niet goed genoeg verwarmd. Er lijkt ook een afhankelijkheid te zijn van de buitentemperatuur waar ik de aircotemperatuur op in moet stellen om tot een juiste kamertemperatuur te komen, dit is dus geen vaste offset. Ik lees dat @Thomg hier omheen gewerkt heeft met een regeling in node-red/Home Assistant. Zou u kunnen delen hoe u deze regeling opgezet hebt? Is deze dynamisch of werkt dat met een vaste offset?
Waar ben je precies naar op zoek?
De eerste variant was een erg simpele waar ik gewoon deed als meer dan 2°C kouder dan fan 4, 1.5°C kouder dan fan 3, 1°C kouder dan fan 2, .5°C kouder dan fan 1. Altijd target 30°C.
Tweede variant was bovenstaande maar dan met hysterese.
Huidige variant is een nieuwe met een PID regeling, maar daar ben ik nog niet helemaal tevreden mee omdat het Integraal gedeelte een veel te lange adem heeft en veel te veel opbouwt.
Dit ziet er dan zo uit.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/tqd93u.jpg
Ongeveer 40% is hier wel voor insights overigens, dus heb ff met rood gemarkeerd wat irrelevant is voor de regeling.
https://pastebin.com/Xg29zDyS
Pagina: 1