@
WinterX : ik vermoed dat je niet iemand bent die het leuk vindt om steeds energiecontracten te vergelijken. Logisch, dat vinden de meeste mensen niet.
Ik zie ook dat je zonnepanelen hebt. Steeds meer energieleveranciers voeren zonnepanelenboetes in, waarmee het salderen je geld gaat kosten. Als je een vast contract afsluit bij een leverancier die de boete nu nog niet heeft, ben je voorlopig gevrijwaard van zo'n boete. Als je langduriger zekerheid wil, dan is een contract met een langere looptijd beter, al kost dat wellicht wat meer. Greenchoice is op dit moment nog de enige leverancier (voor zover ik weet) die aan mensen met zonnepanelen een vast contract voor drie jaar aanbiedt. Er zijn wel meer leveranciers die één jaar bieden.
Een andere overweging die mee kan spelen, is dat je nu een mooie afrekenperiode (en dus saldeerperiode) hebt bij Greenchoice (kalenderjaar). Als je bijvoorbeeld in maart overstapt, hebt je dat niet meer. Dat is nu ongunstig voor het salderen over januari/februari 2024, maar kan ook ongunstig zijn als in de toekomst salderen per tariefperiode verplicht zou worden (staat in het wetsvoorstel afbouw salderen, al is de kans klein dat dit wetsvoorstel het in de Eerste Kamer haalt).
Andere overwegingen die mee kunnen spelen zijn veranderingen in je privéleven (verhuisplannen, samenwoonplannen e.d.). Dat hoeven wij allemaal niet te weten, maar kan voor jezelf wel een reden zijn om geen langlopend vast contract te willen.
In ieder geval: kijk niet alleen bij de energievergelijkingssites, want die hebben lang niet alle aanbiedingen staan, en ook niet altijd de gunstigste. Greenchoice drie jaar vast zie je bijvoorbeeld niet op de vergelijkingssites staan. Het aanbod van Greenchoice met een vast levertarief van meer dan 10 euro per maand vind ik erg hoog; Greenchoice heeft op de eigen website betere deals staan (7,79 per maand) voor twee of drie jaar vast.
Gas kun je eventueel ook via een andere leverancier nemen, of voor een andere looptijd.
[
Voor 6% gewijzigd door
Linea op 01-02-2024 12:11
]