Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn PC geeft al een tijdje een ratelend geluid. Nu heb ik onlangs- alle fans vervangen met nieuwe omdat ze al een tijd oud waren, want de lagers waren ook versleten. Dat heeft als positief punt wel mijn GPU temperatuur verlaagd naar ongv. 6 graden.

Alsnog is het geluid aanwezig maar op een andere toon. Eerst was het continue heel snel ratelend geluid. Nu is het wel geneutraliseerd maar nog wel aanwezig in momenten. En, het stoort me ontzettend vooral in- game is het meer. We willen natuurlijk allemaal het liefst een stille PC x)

Nu hoop ik zelf niet dat het de fans zijn van me GPU want dat wordt een duur grapje. Maar zoals ik hoor in mijn kast zelf is dat niet het geval. Het lijkt meer vanuit de achterste fan te komen.

Nu is mijn vraag, kan het ook te maken hebben met verkeerde luchtstroom? Als in, de intake/ outake wat tegen mekaar gaat inplaats van dat ie lucht erin haalt en eruit laat?

Hierbij foto's van mijn PC build recentelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcgOsT73aTuJbI85VJic7oQ92J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQhVHubokx21l2KHT3TEXVcS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYBOGvgRf-Z4G2aIm7BPlFa8sNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0eTrzxV9YuDlpcE553r8al6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop op een serieus antwoord! Zou het probleem graag opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:53
Even met je vinger, als de PC aanstaat, de ventilatoren van je videokaart tegenhouden. Als het geluid dan niet meer voorkomt, zijn het die fans.
Zo niet, zelfde even doen met de andere ventilatoren, dan kom je er vanzelf achter welke het is.
Dat dit komt door luchtstroom lijkt mij onwaarschijnlijk, is het niet de pomp van je waterkoeler? Die zou je even los kunnen trekken om te testen, let op dat je dit niet te lang doet!!

[ Voor 11% gewijzigd door Schumaster op 31-01-2024 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zie 5 Fans en blazen allemaal naar buiten.
Exclusief niet mee gerekend je PSU(voeding) hoe die zit. en GPU is even niet van toepassing.

Ofwel je hebt wellicht een Vacuüm effect in je kast waardoor je fans met gesloten kast tegen de lagers aan worden gezogen en ratel kan veroorzaken.
*Met open kast kun je het wellicht niet vinden / horen.

Ratel is vervelend, kan je pomp zijn.
Maar ook je PSU(voeding) kan een lichte ratel hebben.
Heb je toevallig ook nog een HDD (puur voor opslag) in je kast zitten, deze kan ook ratelen op bepaalde momenten.

Precies wat @Schumaster vermeld even met je vinger fan voor fan tegenhouden wanneer er een ratel zich voordoet.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
PatRamon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:00:
Ik zie 5 Fans en blazen allemaal naar buiten.
Exclusief niet mee gerekend je PSU(voeding) hoe die zit. en GPU is even niet van toepassing.

Ofwel je hebt wellicht een Vacuüm effect in je kast waardoor je fans met gesloten kast tegen de lagers aan worden gezogen en ratel kan veroorzaken.
*Met open kast kun je het wellicht niet vinden / horen.

Ratel is vervelend, kan je pomp zijn.
Maar ook je PSU(voeding) kan een lichte ratel hebben.
Heb je toevallig ook nog een HDD (puur voor opslag) in je kast zitten, deze kan ook ratelen op bepaalde momenten.

Precies wat @Schumaster vermeld even met je vinger fan voor fan tegenhouden wanneer er een ratel zich voordoet.
Dit idee had ik al, twijfelde ik aan of de fans naar de goede richting zaten.
Zou dus inhouden de 3 bovenste fans omdraaien? Omdat er geen intake is. Wat zou jou tip hierin zijn? Handig om te weten: mijn watercooler type kan niet voorin worden gehangen.

Eigenlijk zou ik anders niet de oorzaak weten. Mijn andere componenten lijken in orde te zijn.

HD schijf is het niet. Ik heb in mijn PC alleen 2 SSD geheugen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@Mexzion
mijn watercooler type kan niet voorin worden gehangen
Je watercooling/radiator hangt toch juist voorin gezien de foto's?

Om maar even simpel uit te sluiten voor de ratel en/of vacuüm effect.
De 2 bovenste en de achterste even voor intake verzorgen.

*Radiator beste altijd naar buiten laten blazen, warme lucht in je pc wil je niet hebben.
**Later kun je altijd je radiator boven hangen en voor zorgen dat de intake voorin de kast plaats vind en out via de achterkant van je pc.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
PatRamon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:53:
@Mexzion

[...]

Je watercooling/radiator hangt toch juist voorin gezien de foto's?

Om maar even simpel uit te sluiten voor de ratel en/of vacuüm effect.
De 2 bovenste en de achterste even voor intake verzorgen.

*Radiator beste altijd naar buiten laten blazen, warme lucht in je pc wil je niet hebben.
**Later kun je altijd je radiator boven hangen en voor zorgen dat de intake voorin de kast plaats vind en out via de achterkant van je pc.
Correctie over de watercooler: kan inderdaad niet boven de behuizing. Mijn fout haha.

Zou dus kort gezegd betekenen dat ik boven (de 2 achterste fans moet omdraaien) zowel met de ene achterste fan? Dat zou dus beter moeten zijn voor de airflow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@Mexzion
Bovenste 2 (fans) omdraaien dus naar binnen blazen.
Achterste 1 (fan) omdraaien dus naar binnen blazen.

Klopt wat je zegt.
Nu krijg je 3 fan die voor lucht zorgen in je kast
En 2 fans die het afvoeren + je voeding.

*Gok op je voeding dat die lucht afblaast naar buiten.
**Zie wel dat het een gesloten systeem/kap is of zit er in die kap een luchtrooster?
Weet je welke voeding je hebt? en welke behuizing+type ?

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
PatRamon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:13:
@Mexzion
Bovenste 2 (fans) omdraaien dus naar binnen blazen.
Achterste 1 (fan) omdraaien dus naar binnen blazen.

Klopt wat je zegt.
Nu krijg je 3 fan die voor lucht zorgen in je kast
En 2 fans die het afvoeren + je voeding.

*Gok op je voeding dat die lucht afblaast naar buiten.
**Zie wel dat het een gesloten systeem/kap is of zit er in die kap een luchtrooster?
Weet je welke voeding je hebt? en welke behuizing+type ?
Mooi, dat ga ik dat eerst proberen en dan aanzien of dat het compleet heeft opgelost.

Klinkt eigenlijk ook wel logisch nu je het zo zegt.

Er zit inderdaad een luchtrooster bij me voeding. Nu moet ik eerlijk bekennen dat mijn voeding niet de beste is in mijn build. Het is geen modulaire daar begint het mee. Het is de Corsair VS550 voeding. En soms heb ik ook weleens gedacht is dat wel genoeg Watt voor mijn gehele componenten mogelijk een- bottleneck?

Mijn behuizing is de: NZXT H710.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@Mexzion
Je voeding is met de fan naar beneden gemonteerd?
Mits dat zo is heb je geen last met warmte van je flow in je kast.
*Corsair VS550 wel oudje maar als het nog werkt lekker laten zo en pas bij je nieuwe build/GPU vernieuwen.

Mooiste opstelling is:
Boven je radiator met 2 fans naar buiten blazen
Voorkant 3 fans naar binnen blazen
Achterste fan naar buiten blazen.
*Dit lijkt voor mij de perfecte opstelling voor prima airflow.

Volgens mij moet je radiator kunnen passen boven omdat die ook van NZXT is.
Zie foto van de pagina zelf.
uitvoering: NZXT H710 Zwart

//////
Maar idd even 3 fans omdraaien = minste werk 5min ofzo.
Puur om het ratel geluid uit te sluiten, want kan mij indenken dat het hinderlijk is.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Mits het toch mogelijk is je radiator in de toekomst boven te plaatsen zie ik "vermoedelijk" een ontwerp fout van de fabrikant.
Heb zelf de kast niet en kan het niet beoordelen maar de roosters aan beide zijkanten = voor lucht stroom.

Als boven lucht uitblaast en de voorkant (waar 3 fans kunnen) zuigt deze vermoedelijk die warme lucht voor de helft weer op.
Zie foto

Ofwel bij de rode lijnen dichtmaken, kan met buis isolatie van de bouwmarkt of dik plastic of elders.
Hoop dat je het snapt wat ik bedoel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BGkaQRnYdLAA5HeqrWuVAIRQcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dt52LfJYTfqPXX4GGISQWK7t.jpg?f=user_large

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
@PatRamon
Yup, de fan van die voeding is naar beneden gemonteerd. Dus dat is dan verder geen probleem.
Klopt. Het is niet het beste van de beste. Maar deze wil ik mogelijk ook upgraden in de toekomst naar een 750 of 850.

Die opstelling is inderdaad het beste. Maar voor nu wil ik het verbeteren met de watercooler en fans die ik nu heb. Tuurlijk, het kan altijd beter x)

Over de 3 fans omdraaien: dan zou de achterste wel raar geswitched zitten. Dan zit je met het plasticje waar het draad inloopt naar voren. Is dat niet hinderlijk verder? Maar mee eens, dat is zo gebeurd!

Nee dit type watercooler die ik heb kan helaas niet in die case boven bevestigd worden (had ik liever wel gewild). Dat staat ook echt op de NZXT site aangegeven. Wie ik er nu in heb zitten voor is de: NXZT Kraken X62. Hier staat precies bij wat wel en niet kan in de behuizing:
https://support.nzxt.com/...710-Cooling-Compatibility

Wat jij zegt, de zijkanten zijn inderdaad bedoeld voor luchtstroom in die case. Dat is opzich niet zo nodig. Het ratelen wil ik gewoon opgelost hebben. Dat is echt de main thing waar ik me aan stoor ;) Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zie bij de achterste van je bovenste fans een kabeltje die enigszins in de flow van de fan (lijkt te) zit(ten). Die kan gaan 'klapperen' door de airflow. Als je fans gaat omdraaien ff opletten dat er geen kabeltjes kunnen gaan resoneren en/of in de airflow zitten

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
@FooLsKi

Dat zijn de kabeltjes van de watercooler. En nee, ze klapperen niet in de airflow, zit althans geen beweging of speling in verder. Het geluid baand zich echt achter in de case in niet in die area.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Mexzion schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:15:
@FooLsKi

Dat zijn de kabeltjes van de watercooler. En nee, ze klapperen niet in de airflow, zit althans geen beweging of speling in verder. Het geluid baand zich echt achter in de case in niet in die area.
Ik bedoel op de 2e foto die je hebt gepost, linksbovenin. Zou mij in elk geval niet verbazen als daar iets loopt te resoneren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
@FooLsKi

Snap wat je bedoeld maar persoonlijk denk ik niet dat daar het geluid vanaf komt. Maar, ik kan het evt. een ty-rap omheen doen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
@PatRamon

Er schiet me iets te binnen. Wat nou, als ik de watercooler voor zou omdraaien. Zou dat ook een mogelijk alternatief kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Even een update: ik heb mijn 3 fans omgedraaid @PatRamon. Dus er is nu in feite betere airflow.

@FooLsKi Ook die draaitjes heb ik meer naar achter gewerkt zodat het niet meer daar hangt.

Echter, al deze dingen waren NIET de oorzaak. Want daarna bleef het ratelen nog aanwezig. Maar, ik heb wel vandaag ontdekt waar de oorzaak vanaf komt (wilde het niet opgeven xd).

Ik ging is verder kijken naar mijn voeding en GPU fans. En ik heb voor de gein is de software van mijn GPU geopend om met de fan speed te spelen. Het gaat om deze kaart: uitvoering: Palit GeForce RTX 2060 Super Dual. En ja hoor, daar komt het vandaan. Raar maar waar. Hierbij even de uitleg: als ik de fan speed van de GPU op 60/70% voluit zet komt de trilling dus ook op gang, zet ik m' naar 40/50% hoor je het helemaal niet. Oftewel, kunnen 2 dingen betekenen. De lagers van de GPU zijn mogelijk aan het slijten waardoor de speed ook niet meer hoger gezet kan worden anders komt het vibreren op gang. Of, er zit zogezegd een bottleneck met de voeding in combo met GPU dat ie daardoor niet de volle capaciteit eruit kan halen.

Het vervelende is dus als ik de fan speed lager zet gaat met GPU temperatuur dus ook omhoog. Maar als ik de fan speed lager zet is het ratel geluid weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Mexzion op 01-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Mexzion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:22:
Of, er zit zogezegd een bottleneck met de voeding in combo met GPU dat ie daardoor niet de volle capaciteit eruit kan halen.
Die kaart trekt hooguit 175 watt, ik ken geen PSU die dat niet kan behappen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sommige GPU's geven meer geluid op bepaald rpm. als het niet je GPU is, zou ik rubbers achter je case fans maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:30:
[...]

Die kaart trekt hooguit 175 watt, ik ken geen PSU die dat niet kan behappen.
Dat stelt me al meer gerust. Maar denk ook dat het meer te maken heeft met de gehele componenten in je build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:36:
sommige GPU's geven meer geluid op bepaald rpm. als het niet je GPU is, zou ik rubbers achter je case fans maken
Dit is waar, je hoort dan meer lucht doorblazen maar het ratelen daar integen hoort niet aanwezig te zijn ondanks je de fan speed hoger zet.

Rubbertjes zijn zeker een idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

soms is het tussen 600-800rpm, maar hoger weer niet en lager ook niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Het kan misschien al helpen wanneer je een klein druppeltje naaimachineolie op elk van de lagers van de fans van je GPU doet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Hier heb ik zeker wat aan, thanks! Het is, en een goedkopere oplossing en zo erin gezet.

Btw, wat is het verschil tussen de originele fans van de Palit GPU en de spare variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:40
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Zijn veel goedkoper via AliExpress ;)
kann ook er zijn meerdere mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Daar heb ik zeker wat aan, thanks! Het is en een goedkope oplossing en ook nog is makkelijk te bevestigen.

Btw, wat is het verschil tussen de originele GPU Palit fans en de Spare fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Mexzion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:04:
[...]Hier heb ik zeker wat aan, thanks! Het is, en een goedkopere oplossing en zo erin gezet.
Btw, wat is het verschil tussen de originele fans van de Palit GPU en de spare variant?
Waarschijnlijk maakt die spare variant meer lawaai dan het geratel wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Waarschijnlijk maakt die spare variant meer lawaai dan het geratel wat je nu hebt.
Meer lawaai? En, hoe weet jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Mexzion schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:21:
[...]Meer lawaai? En, hoe weet jij dit?
Dat weet ik niet, net zo min als ik weet hoeveel Db geluid die spare fans dan wel maken, want dat vermelden ze niet. Het zou dus kunnen dat ze veel lawaai maken.
Maar waarom probeer je niet eerst een drupje naaimachineolie? Dat heb je waarschijnlijk al ergens staan, dus dat is altijd goedkoper dan nieuwe fans aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
@Yaksa

Het kan alleen maar beter worden denk ik met andere fans dan deze nog te gebruiken x) (ja het ratel geluid is echt aanwezig vooral in-game)

Hoe dan ook, ik heb besloten om de type fans de vervangen en heb ze besteld. Zo duur zijn ze ook niet. Ook ben ik er achter gekomen dat het om de achterste fan gaat van mijn GPU. Ik heb me vinger namelijk op het middelste gedeelte gelegd om echt specifiek te kijken om welke het ging. En inderdaad, het ratelen stopt zodra ik me vinger erop zet.

Ik krijg ze 19 februari alleen pas binnen. Dus eventjes geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexzion

Mexzion

Don't kill the vibe

Topicstarter
De fans kwamen al eerder binnen!

Nu heb ik de fans gemonteerd en dacht het daarmee opgelost hebben. Het ratelen is voorbij. Maar in-game maakt de gpu heel veel geluid (alsof die opstijgt). Dat heb ik nooit eerder zo gehad. Oftewel van ander overheersend geluid naar de ander.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Pagina: 1