Opstookprotocol vloerverwarming te lage temperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
De zaak die onze gietvloer gaat aanbrengen heeft een opstookprotocol gestuurd voor een zandcement dekvloer die door een andere partij is aangebracht. In het protocol adviseren ze tot max 30 graden aanvoertemp water te gaan, en absoluut te stoppen als de dekvloer 31 graden wordt.

Als ik rondkijk naar andere protocollen dan zie ik die veel hoger gaan. Deze gaan vaak tot 40 graden.

Ik heb er kort over gebeld en ze adviseerden max 30C omdat men in de praktijk toch nooit de vloerverwarming zo hoog zet, en je anders onnodig breuken kan krijgen.

Nou heb ik geen ervaring met vloerverwarming, maar maak ik mij zorgen dat als ik toch in de praktijk de vloerverwarming hoger dan 30 wil zetten, de vloer het niet “gewend” is en dan later alsnog kan scheuren.

Ik zoek vooral naar ervaringen/input. Wat is tegenwoordig een geadviseerde max temp tijdens een opstookprotocol? En waar staat bij jullie de aanvoertemp van de vloerverwarming op?

Het betreft een nieuwe aanbouw, maar aangesloten op een HR++ CV ketel die ook een radiator in de dezelfde ruimte verwarmt. Zeker geen energieneutrale woning, dus ik kan mij voorstellen dat de vloerverwarming hoger dan gemiddeld komt te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door MailMan op 31-01-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vorig jaar totale onderverdieping verbouwd. Vloer compleet opnieuw opgebouwd inclusief vloerverwarming. Opstookprotocol ging tot 40C of 45C aanvoer. In de praktijk gaat er bij mij maximaal 30C in. Bovenop ligt een PVC visgraat vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MailMan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:07:

Ik heb er kort over gebeld en ze adviseerden max 30C omdat men in de praktijk toch nooit de vloerverwarming zo hoog zet, en je anders onnodig breuken kan krijgen.
Op de koudste dagen gaat er hier 38 graden de vloer in.
Het is wel een huis uit '93 en redelijk tot goede isolatie. Met lagere temps blijft het huis niet warm.

Heb je een beter geïsoleerd huis, dan zal het wel meevallen met de max temp die je nodig hebt.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Online lees ik, met cv, vloerverwarming 40 graden.
Ik zou ze gewoon vragen of 40 graden een probleem is voor ze.

Zo ja lekker 30 graden doen, hun garantie ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Bij 30 graden aanvoertemperatuur van je water, gaat je vloer zelf natuurlijk nooit 31 graden worden.

Ik dacht dat bij het opstookprotocol juist het idee was om eventuele krimpscheuren te forceren, zodat deze later niet meer ontstaan. Wat voor gietvloer gaan jullie krijgen? PU is natuurlijk ook nog wat elastisch en daarmee dus enigszins scheur overbruggend.

Zelf ben ik tot 40 graden gegaan met opstoken en het systeem hier 24 uur op gehouden. Geen merkbare krimpscheurtjes hierdoor gehad, maar ook in mijn gietvloer tot dusver ook nog geen scheuren (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
frennek schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:26:
Bij 30 graden aanvoertemperatuur van je water, gaat je vloer zelf natuurlijk nooit 31 graden worden.

Ik dacht dat bij het opstookprotocol juist het idee was om eventuele krimpscheuren te forceren, zodat deze later niet meer ontstaan. Wat voor gietvloer gaan jullie krijgen? PU is natuurlijk ook nog wat elastisch en daarmee dus enigszins scheur overbruggend.

Zelf ben ik tot 40 graden gegaan met opstoken en het systeem hier 24 uur op gehouden. Geen merkbare krimpscheurtjes hierdoor gehad, maar ook in mijn gietvloer tot dusver ook nog geen scheuren (gelukkig).
Wordt een PU gietvloer.

Aanvoer van 30 zou je idd geen vloer van 31 verwachten. Maar moet zeggen dat ik mijn Robot verdeler wat raar vind. De thermostaatknop geeft consequent 5-7 graden lager aan dan de temperatuurmeter van het aaanvoerwater. Het aanvoerwater is nu bv 35 graden, maar de thermosstaatknop staat rond de 27 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-05 16:56
haal je geen 2 dingen door elkaar, dat ze misschien bedoelen dat je vloer absoluut niet warmer mag worden dan 31 graden? en dat je dat langzaam op kan bouwen met de water temperatuur

zoals hierboven ook aangegeven ga je dat niet halen met 30 graden water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MailMan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Wordt een PU gietvloer.

Aanvoer van 30 zou je idd geen vloer van 31 verwachten. Maar moet zeggen dat ik mijn Robot verdeler wat raar vind. De thermostaatknop geeft consequent 5-7 graden lager aan dan de temperatuurmeter van het aaanvoerwater. Het aanvoerwater is nu bv 35 graden, maar de thermosstaatknop staat rond de 27 :?
Bedoel je het niet andersom? Als je een mengverdeler hebt wordt de werkelijke aanvoertemperatuur van het water nooit hetzelfde als de thermostaat. Doordat er kouder water wordt bijgemengd zit daar een verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
XeNeRgY schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Bedoel je het niet andersom? Als je een mengverdeler hebt wordt de werkelijke aanvoertemperatuur van het water nooit hetzelfde als de thermostaat. Doordat er kouder water wordt bijgemengd zit daar een verschil tussen.
Volgens mij klopt wat ik geschreven heb maar ik kan het beter verwoorden:

De thermosstaatknop op de verdeler staat nu op ~26 graden, maar het aanvoerwater dat de vloer in gaat geeft dan ~35 aan en de uitvoer is dan ~25.

Ik snap niet zo goed hoe ik de thermosstaatknop waardes moet interpreteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-4INb9R0eguWx5cLLYqJ61GDI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1BXROBoWN9gSyFr6okQFVqD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MailMan op 31-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
MailMan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Volgens mij klopt wat ik geschreven heb maar ik kan het beter verwoorden:

De thermosstaatknop op de verdeler staat nu op ~26 graden, maar het aanvoerwater dat de vloer in gaat geeft dan ~35 aan en de uitvoer is dan ~25.

Ik snap niet zo goed hoe ik de thermosstaatknop waardes moet interpreteren.

[Afbeelding]
Er kan makkelijk een afwijking zitten in zowel je thermostaatknop als de temperatuur indicatoren op je verdeler, bij mij zit er ook een flink verschil in. Thermostaatknop wordt mogelijk opengedrukt door een te hoge pompsnelheid van je ketel, waardoor de afwijking ontstaat, of de voeler is niet in goed thermisch contact met je verdeelblok. Ik vermoed dat de temperatuur indicator het dichst bij de waarheid zit.

Voor het opstookprotocol is het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour misschien wat groot voor nu, ik zou de pompsnelheid van je vloerverwarming tijdelijk wat opvoeren om je retourtemperatuur wat hoger te krijgen en zo de totale vloer verder op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
frennek schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Er kan makkelijk een afwijking zitten in zowel je thermostaatknop als de temperatuur indicatoren op je verdeler, bij mij zit er ook een flink verschil in. Thermostaatknop wordt mogelijk opengedrukt door een te hoge pompsnelheid van je ketel, waardoor de afwijking ontstaat, of de voeler is niet in goed thermisch contact met je verdeelblok. Ik vermoed dat de temperatuur indicator het dichst bij de waarheid zit.

Voor het opstookprotocol is het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour misschien wat groot voor nu, ik zou de pompsnelheid van je vloerverwarming tijdelijk wat opvoeren om je retourtemperatuur wat hoger te krijgen en zo de totale vloer verder op te warmen.
Hoe verhoudt de pomp van de verdeler zich tot die van de CV? Ik zou denken dat de pomp van de verdeler ook de doorvoersnelheid bepaalt?

Maar de CV pomp staat nu inderdaad op de laagste stand. Kan die wel even hoger of op Auto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
CV pomp bepaald niet de stroomsnelheid door je vloerverwarming, dat doet alleen de pomp van je verdeler. In principe hebben beide pompen niet veel met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
frennek schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:22:
CV pomp bepaald niet de stroomsnelheid door je vloerverwarming, dat doet alleen de pomp van je verdeler. In principe hebben beide pompen niet veel met elkaar te maken.
Ah dan begreep ik je verkeerd.

De aanvoer/uitvoer delta is trouwens lager dan ik beschreef. Ongeveer 6 graden nu.
Pagina: 1