Vage USB problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:35
Voor mijn zoon heb ik voor zijn verjaardag een PC gekocht op marktplaats. Op het eerste oog en tests prima apparaat, maar we lopen tegen vreemde problemen aan m.b.t. USB poorten.

De eerste problemen hadden we met een toetsenbord. Dat ging automatisch tekens produceren. Van kleine en grote letters, tot aan date+time stamp. Heb deze in notepad opgevangen om te zien wat er gebeurde.
Na diverse toetsenborden geprobeerd te hebben vonden we er 1 waar hij geen issues mee heeft.

Hij had ook al een usb headset met mic die tot zover zonder problemen werkte. Tot begin van de week. Opeens was hij niet meer te horen door zijn vrienden. Hij klinkt blikkerig. Ik heb het geluid opgenomen en dat klonk als een statisch onverstaanbaar geluid.
Headset op andere computer geprobeerd; geen problemen. Dus andere USB poort geprobeerd, ook daar het probleem. Wat ook opvalt is dat het apparaat soms niet goed wordt gevonden; dan geeft het een uitroepteken in apparaatbeheer. Waneer je dat verwijderd en opnieuw laat zoeken, dan 'lost dat dus op'. Dus dat lijkt ook weer op een USB issue.
Hij heeft mijn headset geprobeerd (3,5mm plugs) en dat ging dus weer zonder problemen.

Ik dacht eerst dat het probleem had aan de achterzijde van de desktop, maar ook met de andere set aan de zijkant waren de problemen hetzelfde.

Heeft iemand nog een idee waar ik naar kan kijken om dit op te lossen?

(Edit) Aanvullend:
Windows 11 PC
MSI B360M Bazooka

[ Voor 5% gewijzigd door Upbeat78 op 31-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Misschien een driver/installatie probleem?
Meest voor de hand ligt natuurlijk om een nieuwe installatie uit te voeren?
Dan kan je meteen testen of de PC goed opstart van de installatie USB en toetsenborden normaal werken.

Maar waarschijnlijk wil je niet meteen de geconfigureerde installatie verwijderen.
Backup maken of een extra SSD gebruiken indien beschikbaar?

Een Windows repair install kan ook nog.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade

Maar ik zou dus eerst eens proberen te starten vanaf een kant en klare WinPE USB.
Zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE en testen of je USB poorten dan goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:35
De PC is dus pas net opnieuw geinstalleerd. Het kan natuurlijk altijd dat een nieuwe installatie werkt. Net zoiets als dat opnieuw opstarten ook vage problemen kan oplossen als iets zich een keer voordoet. En idd zit er niet direct op te wachten om weer helemaal een clean install te doen.

Ik ga eerst eens kijken naar BIOS update, want die dateert ook nog uit 2018.

Dan ga ik nog eens kijken naar die windows repair install opties. Daar ben ik nog niet bekend mee.

Heb ook nog gekeken of kabels misschien kapot waren die zorgen van lekken.
Ook ander stopcontact geprobeerd, las ergens dat dat ook lekken kan veroorzaken.