Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:40
Beste mede tweakers,

Graag jullie advies over het volgende:

De rookgasafvoer is aan de gevel van de buren gemonteerd. Nu is het zo dat bij harde wint de pijp klappert en dit vervolgens in de slaapkamer te horen is en wij daar dan van wakker liggen.

Dit probleem was direct na installeren al, daarop is de monteur terug gekomen en heeft hij onder de onderste beugel een extra hoekbeugel gezet.

Dit bleek even te helpen, alleen de laatste maanden met de diversen stormen is het weer raak. Na heel moeizaam contact (geen reactie op mail en telefoon) heeft mijn vriendin hem vandaag eindelijk te pakken gekregen. (Mijn vriendin neemt het contact even over, ik zit er door ziekte behoorlijk door heen, gelukkig wel lekker warm in huis)

Hij gaat er over nadenken hoe hij het kan oplossen maar zegt dat hij dit nooit eerder heeft meegemaakt en niet direct een oplossing weet.

Ik zelf dacht aan tui draden of een extra beugel aan de nok verlengt met een stang, waarop hij zegt dat dat niks is, ook voorgelegd om de boel iets te verplaatsen naar de linker kant zodat het beter vast gezet kan worden, dit kan niet ivm maximaal verslijping / slechte trek.

Iemand misschien hier met ervaring en een gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZAu3HagcFtTPrrWwFhKRlGx1qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sP13lmgLmJczChY7KjfzEG7G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Dit soort beugels werkt prima, ook geen overdreven stuk pijp boven de laatste beugel. Door temperatuur raakt dit op termijn beetje los, even de moeren aandraaien en je bent weer van het geklepper af verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andere kap geprobeerd?

Maar idd 1 of 2 lengtes in het 45gr gedeelte toevoegen en meer in het midden vd gevel vastzetten.
Geen idee waar hij de trek onzin vandaan haalt, als ie dat echt meende had ie gewoon recht omhoog moeten gaan (zonder 45gr stuk) en het aftuien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:49
De vraag is ook even wát er klappert:

- de pijp in de beugel
- de beugel aan de gevelplaat
- de gevelplaat aan de muur
- bovenste stuk pijp op gebeugelde pijp
- de kap op ongebeugelde pijp
- combinatie van bovenstaand?

Heb je dat zelf al eens geprobeerd te achterhalen? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet zal zitten in het 45-graden stuk onder de beugel. Als je dat weet lijkt het me niet zo ingewikkeld om speling te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Wat vinden de buren er trouwens van dat dit aan hun gevel zit, en hebben zij geen klachten over het geklapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17

BeyondThunder

Lost Lightning

@Nielson Precies dat, beetje off topic maar je kan toch niet zomaar even een rookkanaal (of iets anders) aan de gevel van je buren schroeven?
Ik woon vrijstaand, ik zou niet weten of dat zomaar mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:50
Misschien omdat dit rookkanaal van de buren is en ze dus zelf mogen weten of ze deze aan hun eigen gevel schroeven?
Althans, zo lees ik het na een paar keer lezen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:40
Bedankt voor jullie reacties.

De montage aan de gevel van de buren is uiteraard is overleg gegaan. Sterker nog, ze hebben het zelf voorgesteld.
Gramser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:41:
De vraag is ook even wát er klappert:

- de pijp in de beugel
- de beugel aan de gevelplaat
- de gevelplaat aan de muur
- bovenste stuk pijp op gebeugelde pijp
- de kap op ongebeugelde pijp
- combinatie van bovenstaand?

Heb je dat zelf al eens geprobeerd te achterhalen? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet zal zitten in het 45-graden stuk onder de beugel. Als je dat weet lijkt het me niet zo ingewikkeld om speling te verhelpen?
Ja, toen ik voor het eerst het geklapper had, klapperde het ongebeugelde deel (+/- 1,5 meter) in / tegen de beugel, ondanks dat alles goed aangedraaid zat. (dat was in ieder geval van de zomer zo, tijdens het nemen van de foto). Daarna is hij dus nog een keer terug geweest om bij de onderste beugel een hoek beugel te monteren (staat niet op de foto). Toen is het een tijd weggeweest maar toen waaide het ook nog niet zo gek als met de afgelopen paar stormen.

Het probleem is alleen dat ik door ziekte lichamelijk behoorlijk wat mankeer en ik niet zonder een steiger het dak op kan komen. Ik zou een lader kunnen lenen of via het dak van de buren kunnen klimmen maar dat durf ik niet meer (oa evenwichtsstoornis, vingers werken niet meer goed, krachtverlies etc)

Het kan dus goed dat het misschien los is gaan zitten of dat het toch niet voldoende vast zit.
Een vriend van mij kwam nog met het idee (als het inderdaad weer de pijp in de beugel is) er rubber of compriband tussen te zetten, zodat de pijp dus niet meer klappert in de beugel (staal op staal).

Die zelfde vriend heeft voorgesteld, dat als het bedrijf niet met een oplossing komt (of ons blijft negeren) om er in het voorjaar samen naar te kijken.

Maar zo op de foto's te zien is het juist gemonteerd en raden jullie geen tui draden of een ander soort beugel aan?

Van de zomer hoorde je het geklapper zelfs in de woonkamer, nu alleen in de slaapkamer. De buren horen gelukkig niks.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:37:
Andere kap geprobeerd?

Maar idd 1 of 2 lengtes in het 45gr gedeelte toevoegen en meer in het midden vd gevel vastzetten.
Geen idee waar hij de trek onzin vandaan haalt, als ie dat echt meende had ie gewoon recht omhoog moeten gaan (zonder 45gr stuk) en het aftuien.
Ja dat dacht ik idd dus ook.

[ Voor 8% gewijzigd door iMode op 23-01-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:49
Voor zover ik kan zien ziet het er gewoon netjes uit. Ik denk dat je (of je vriend, dus) er niet aan ontkomt om toch weer even dat dak op te gaan en te kijken wat er nu/weer rammelt of klappert. Met rubber of compriband speling verhelpen kan, maar misschien het inderdaad weer een kwestie van iets (anders/opnieuw) aandraaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afgesplitst van Openhaardhout-topic. Daar was dit zwaar off-topic. Als je een andere titel wil, graag even een TR inschieten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1