Aankoopadvies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriggerPoint
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-03-2024
Dag allemaal,

Ik ben van plan een thuisnetwerk aan te leggen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!
Qua netwerkervaring is het vrij summier, maar ik ben wel IT-er dus vrij tech-savvy. Ik wil een uitgebreid netwerk, maar tegelijk ook weer niet te complex en te onderhoudsintensief.

Ik woon in een appartement van zo'n 275m2. 1 grote woonkamer en 3 slaapkamers.

Het mag wel echt een state-of-the-art netwerk zijn, er hoeven geen budget keuzes gemaakt te worden.

Een aantal vragen die ik heb:
- Wat voor hardware (A-Z) zouden jullie aanraden? Eerlijk gezegd weet ik niet precies of ik een dream machine, router of wall wil. 1 AP per kamer wil ik wel, er zit momenteel overal een ethernetaansluiting. Ik wil echter niks monteren aan het plafond. Welke AP's raden jullie aan?
- Momenteel zit ik bij Ziggo en heb ik het Ziggo zakelijk premium xtra pakket. Raden jullie evt een andere provider aan voor mijn Ubiquity home network?

Wat zou nou echt een super nice over the top network zijn, zonder dat het rete complex wordt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als AP overal een U6 (Enterprise) in-wall (of wachten op de U7 in-wall).

En centraal wat je wil. Ik neem aan dat je geen camera's e.d. gaat gebruiken?

Is de oppervlakte echt 275m2 met een woonkamer en drie slaapkamers?

En wil je meer dan 1gbps ethernet? Dan moet je voor de Enterprise-reeks gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 31-01-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Voor je wifi netwerk zou ik als eerste de vraag stellen "Moet het een roaming netwerk zijn of niet?" Als je een full roaming netwerk wil zal je een wifi controller moeten hebben die dit ondersteund en ten aller tijden kijkt welk apparaat met welk wifi punt de beste ontvangst heeft.

Van Unifi heb je vele mooie oplossingen.

Je zal dan zelf moeten kijken welke van de AP's je wilt. Soms is het mooier om een AP onder een bureau weg te werken.

Let er wel op dat je het wifi netwerk van je ziggo router altijd even uitschakeld.

De wifi 7 lijn is erg mooi en heeft hoge doorvoersnelheid. Maar hoe snel is de verbinding die je afneemt bij de ziggo?

Hoe snel is de wifi netwerkkaart van de pc,tablet of smartphone die aangesloten wordt op het AP?

Mocht je veel smart domotica hebben is mijn algemene advies een apart 2,4 ghz netwerk hiervoor op te zetten en die smarthome apparaten daarmee te laten verbinding. Die gaan namelijk niet altijd even goed op de 5 ghz band en nieuwste updates..

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 18:24
Als je toch overal ethernet hebt dan zou ik persoonlijk een Deco setje halen. In mijn ervaring betere handoff en betere snelheden dan met een AC-Pro / Ac-Lite. De Ubiquiti UniFi In-Wall nooit getest, mijn ervaring is van een jaar of 3 geleden. Let er wel op dat wired backhaul in routermode alleen werkt wanneer je de boel daisy chained (ze hebben meestal 2 netwerk poortjes, je moet een draad hebben lopen van de slave paaltjes naar de hoofd deco). Het alternatief is dat je gewoon een switch gebruikt maar moet je de boel in AP mode zetten.

Voordelen zijn dat de configuratie makkelijker is en het eindresultaat beter werkt.

https://tweakers.net/mode...QRCqsdaeQmdJn9SuLYyP-z9wM

[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 31-01-2024 13:53 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:10
Mijn vuistregel (vast verouderd, dus voor wat het waard is)
- voor alles wat niet van zijn plek hoeft (vaste PC, tv, mediaspelers, printers): bedraad. CAT6 is voldoende hier.
- voor alle mobiele devices: wifi. Ik heb zelf een 5GHz mesh netwerk van Fritz (router + 2 fritz3000 mesh repeaters. repeaters wel bedraad aagesloten)
nooit omkijken naar...

[ Voor 6% gewijzigd door breew op 31-01-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben persoonlijk wel een fan Fritzbox vanwege zijn flexibiliteit repeaters 1200AX prima bekabelt aan te sluiten en mogelijkheid te mixen van diversen enige wat ik mis bij Fritzbox is een switch zou tof zijn als ze ook managed 8 poorts switch zouden hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Puur functioneel en stabiel wifi heb ik ook betere ervaringen met deco setjes dan de ubiquiti stack.

Dat het allemaal wat instabilier is maakt een ubiquiiti wel weer leuker voor de hobby. JE kunt lekker tweaken/troubeshooten wat wel leerzaam is.

Voor routering vind ik ubiquiti in de unifi lijn te beperkt en de edgerouter reeks is wat dood..
Mikrotik is dan veel leuker/uitdagender :)

Maar misschien moet je beginnen met wat zijn je functionele eisen?

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 31-01-2024 13:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:20
sdk1985 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:49:
Als je toch overal ethernet hebt dan zou ik persoonlijk een Deco setje halen. In mijn ervaring betere handoff en betere snelheden dan met een AC-Pro / Ac-Lite. De Ubiquiti UniFi In-Wall nooit getest, mijn ervaring is van een jaar of 3 geleden. Let er wel op dat als je de boel via een switch laat lopen in plaats van ze te daisy chainen je de boel in AP mode moet zetten, anders werkt je wired backhaul niet.

Voordelen zijn dat de configuratie makkelijker is en het eindresultaat beter werkt.

https://tweakers.net/mode...QRCqsdaeQmdJn9SuLYyP-z9wM
Ik zou heel goed kijken of je de Deco wel wilt.
Zelf heb ik ook een Deco M9 set. De set heeft internet nodig om te werken. Dit houdt effectief in dat als er een internet storing is de hele set niet werkt en dus je netwerk niet werkt. Omdat de set een eigen Mesh technology gebruikt moet ik deze set dus in AP modus zetten waardoor ik de extra feautures niet kan gebruiken en een nieuwe hoofdrouter ertussen moet zetten om mijn netwerk te houden als internet eruit klapt.
Dus kijk goed welke set je uitkiest :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
breew schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:52:
Mijn vuistregel (vast verouderd, dus voor wat het waard is)
- voor alles wat niet van zijn plek hoeft (vaste PC, tv, mediaspelers, printers): bedraad. CAT6 is voldoende hier.
- voor alle mobiele devices: wifi. Ik heb zelf een 5GHz mesh netwerk van Fritz (router + 2 fritz3000 mesh repeaters. repeaters wel bedraad aagesloten)
nooit omkijken naar...
Die regel heeft bij mij de tand des tijds niet overleefd :X . Begon eigenlijk met de printer die om één of andere reden tijdelijk via de Wifi moest. Eindstand bleek zelfs scannen prima te gaan. Vervolgens na een verhuizing bleek de Tv/Xbox ook prima 250 Mbps+ te halen dus ook die zijn nooit meer bedraad gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 12:56
Mooiste is natuurlijk als je zoveel mogelijk uit dezelfde serie/merk/stack hebt. Denk aan:

Ubiquiti Unifi
Aruba Instant-On
TP-Link Omada
TP-Link Deco
Mikrotik

Het is maar net wat voor opties je wilt, hoeveel beheer opties je wilt, hoeveel je ervoor wilt uitgeven, hoe eenvoudig je dingen wilt.

Wil je vlans? Dan valt Deco al snel af bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
S.McDuck schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Zelf heb ik ook een Deco M9 set. De set heeft internet nodig om te werken. Dit houdt effectief in dat als er een internet storing is de hele set niet werkt en dus je netwerk niet werkt. Omdat de set een eigen Mesh technology gebruikt moet ik deze set dus in AP modus zetten waardoor ik de extra feautures niet kan gebruiken en een nieuwe hoofdrouter ertussen moet zetten om mijn netwerk te houden als internet eruit klapt.
Ik zie hier wat beweringen die niet lijken te kloppen.

Je kunt de set prima zonder internet gebruiken. Net nog even getest door de ethernet kabel uit de glasvezel modem te trekken.

Het verschil tussen router en ap modus is dat de set in router modus de DHCP server heeft en dus IP adressen gaat uitdelen. In AP (acces point) modus gaat de DHCP server uit en kun je daardoor o.a. geen traffic shaping doen. Dit is vrij normaal en zie je ook bijvoorbeeld bij netgear. In AP modus kun je gewoon de DHCP server van je ISP aan laten staan, die zit in je modem van Ziggo of KPN. Als je ISP een storing heeft dan blijft je DHCP server gewoon werken, die zit immers lokaal in je modem. Zou je DHCP server niet werken dan blijven apparaten die reeds een IP adres hebben ontvangen overigens gewoon werken.

De keuze tussen Router en AP modus heeft invloed op de wired backhaul mogelijkheden, zoals hierboven beschreven. In router modus moet je de main deco achter de modem van je ISP zetten. Vervolgens sluit je direct op de main deco een andere deco bedraad aan. Het kan wel, maar je moet er dan wel rekening mee houden in je netwerk ontwerp.

Zelf gebruik ik een spin. Ik heb de KPN modem op een 8 port switch en op die switch zitten naast de verschillende kamers en de NAS ook de 3 Deco paaltjes. In die setup moet je AP modus gebruiken en laat je de KPN modem routeren (of een microtik oid mocht je dat leuk vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:10
sdk1985 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Die regel heeft bij mij de tand des tijds niet overleefd :X . Begon eigenlijk met de printer die om één of andere reden tijdelijk via de Wifi moest. Eindstand bleek zelfs scannen prima te gaan. Vervolgens na een verhuizing bleek de Tv/Xbox ook prima 250 Mbps+ te halen dus ook die zijn nooit meer bedraad gegaan.
Hier toevallig precies andersom.. De oude HP printer kon niet meer over de wifi, want kon niet overweg met enkel WPA2+WPA3. Kabeltje erin en gaaaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
TECHcrime schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:00:
Wil je vlans? Dan valt Deco al snel af bijvoorbeeld.
Is dat ook niet iets wat uit gaat bij AP mode? Zie een KB artikel over VLAN: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
S.McDuck schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Ja/Nee
Deco set blijft prima werken zonder internet maar er is wel ander probleem.
Zodra de WAN poort geen IP krijgt, gooit de deco alle ethernet poorten uit op de main deco.

De andere deco nodes blijven wel werken.
Deco set is niet perfect verre van. Hij is zwaar gelimiteerd maar daardoor wel stabiel (al is het maar omdat mensen het niet kunnen slopen)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 31-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
laurens0619 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Ja/Nee
Zodra de WAN poort geen IP krijgt, gooit de deco alle ethernet poorten uit op de main deco.

Deco set is niet perfect verre van. Hij is zwaar gelimiteerd maar daardoor wel stabiel (al is het maar omdat mensen het niet kunnen slopen)
Dat is dan alleen in router mode het geval neem in aan? Want in AP mode is er geen WAN ip :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
sdk1985 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:18:
[...]

Dat is dan alleen in router mode het geval neem in aan? Want in AP mode is er geen WAN ip :X .
jij snapt hem :)

Overigens vind ik de deco best volwassen geworden met ook de PoE en 4g modellen erbij. Enige wat ik nog mis is multi ssid support. Blijft wat gepriegel met guest wifi netwerken misbruiken hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 12:56
sdk1985 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Is dat ook niet iets wat uit gaat bij AP mode? Zie een KB artikel over VLAN: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/
In AP mode gaat dat sowieso uit. Maar ik bedoel ook.. Succes met het beheren van vlans in een Deco setup.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik neem aan dat @TECHcrime doelde op interne vlans toch?
Dat kan idd niet.

Alhoewel ik denk dat 9/10 keer vlans onzinnig hier op Tweakers toegepast worden.
Scenario wat ik het meeste zie is een iot vlan los van eigen lan maar wel met internet toegang.
Ik zie niet in wat daar de waarde van is mrja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriggerPoint
pagani schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:44:
Als AP overal een U6 (Enterprise) in-wall (of wachten op de U7 in-wall).

En centraal wat je wil. Ik neem aan dat je geen camera's e.d. gaat gebruiken?

Is de oppervlakte echt 275m2 met een woonkamer en drie slaapkamers?

En wil je meer dan 1gbps ethernet? Dan moet je voor de Enterprise-reeks gaan.
Thanks. Die U6 Enterprise in-walls klinken wel goed, ik kan later altijd nog upgraden naar de U7's. Wat voor controller zou je hiervoor aanraden?

Ja, 275m2. Vooral de woonkamer (100m2) heeft het grootste oppervlakte, maar de slaapkamers + badkamers zijn gemiddeld zo'n 50m2.

Het supporten van meer dan 1gbps+ zou zeker chill zijn, voor mijn beroep heb ik zeer snel en stabiel internet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
laurens0619 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:30:
Ik neem aan dat @TECHcrime doelde op interne vlans toch?
Dat kan idd niet.

Alhoewel ik denk dat 9/10 keer vlans onzinnig hier op Tweakers toegepast worden.
Scenario wat ik het meeste zie is een iot vlan los van eigen lan maar wel met internet toegang.
Ik zie niet in wat daar de waarde van is mrja...
Daar (mis)gebruik ik persoonlijk de guest wifi voor. Daar zit een Allow local access toggle in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriggerPoint
macscot schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:48:
Voor je wifi netwerk zou ik als eerste de vraag stellen "Moet het een roaming netwerk zijn of niet?" Als je een full roaming netwerk wil zal je een wifi controller moeten hebben die dit ondersteund en ten aller tijden kijkt welk apparaat met welk wifi punt de beste ontvangst heeft.

Van Unifi heb je vele mooie oplossingen.

Je zal dan zelf moeten kijken welke van de AP's je wilt. Soms is het mooier om een AP onder een bureau weg te werken.

Let er wel op dat je het wifi netwerk van je ziggo router altijd even uitschakeld.

De wifi 7 lijn is erg mooi en heeft hoge doorvoersnelheid. Maar hoe snel is de verbinding die je afneemt bij de ziggo?

Hoe snel is de wifi netwerkkaart van de pc,tablet of smartphone die aangesloten wordt op het AP?

Mocht je veel smart domotica hebben is mijn algemene advies een apart 2,4 ghz netwerk hiervoor op te zetten en die smarthome apparaten daarmee te laten verbinding. Die gaan namelijk niet altijd even goed op de 5 ghz band en nieuwste updates..

Succes!
Thx! Dit zijn nuttige vragen. Het moet idd roaming zijn!
Een AP onder het bureau, verslechterd dat het bereik niet significant, of maakt dat allemaal vrij weinig uit waar zo'n AP hangt/hoe die richt?

De verbinding bij Ziggo ondersteunt momenteel 1.2GB/s down en 120mb up. Maar overstappen kan altijd. Wat zijn goede alternatieven?

De PC zit op de vaste kabel. Verdere apparaten zijn iOS apparaten en laptops. Gaat hier vooral om dat stabiliteit.

En idd goede opmerking mbt de 2.4ghz verbinding. Mijn robotstofzuiger werkt idd niet heel goed mee met het 5ghz netwerk. Hoe zou je dit opzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik ben netwerkingenieur en ik heb thuis best een goed netwerk. Gezien je aangeeft dat je geen budget hebt, en graag een state of the art netwerk wil waar je niet moet naar omkijken wil ik mijn setup graag met je delen.

(spoiler: UniFi is niet state of the art, het is een middelmatig merk maar desondanks voor thuis prijs/kwaliteit een goede keuze).

Router:
TP-Link ER707-M2 (onlangs geplaatst wegens vervallen van Fortigate licentie, gemakszucht en nieuwsgierigheid naar de Omada reeks)
https://tweakers.net/pric...r-er707-m2/specificaties/

Switch:
Cisco WS-C3560CX-8PT-S
https://tweakers.net/pric...60cx-8pt-s/specificaties/

Wireless:
Cisco 9120AXI-E op elke verdieping
https://tweakers.net/pric...-9120axi-e/specificaties/

Als je in de IT wereld werkt en ooit je Cisco CCNA op school geleerd hebt kan je dit ook makkelijk configureren. De switch instellen is via de welbekende CLI. Op 1 van de APs kan je de controller tegenwoordig installeren waarnaar de andere toestellen connecteren. Dus je hebt geen server meer nodig, en ook geen licentie nodig als je onder de 40? (denk ik) access points blijft.

Eenmaal geconfigureerd moet je er ook niet meer naar kijken tot het materiaal aan vervanging toe is (best saai wel). Ik had hiervoor de WiFI 6 access points van UniFi, maar de toestellen van Cisco zijn dag en nacht verschil. Dan merk je dat er toch nog best een grote kloof is tussen prosumer en enterprise toestellen.

(als het installeren van de access points te moeilijk klinkt kan ik ook het merk Ruckus aanraden. In vergelijking is de kwaliteit van UniFi maar zo-zo).

Voor de mensen die absoluut willen volhouden dat UniFi wel enterprise gear is (wat het niet is) ga ik gewoon een plaatje van Gartner delen. Zelfs TP-Link heeft de minimum requirements kunnen halen (ze zijn wel niet goed, maar al knap dat ze zover geraakt zijn), maar UniFi staat hier jaar na jaar niet op omdat het GEEN enterprise materiaal is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uoSCQ58gSs_4Grrk12cZPtABNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HJ91Q79h7SZ9qkMMJajnHK8k.png?f=fotoalbum_large

Misschien ben ik een beetje triggered omdat iemand geen budget heeft, een state of the art oplossing wil en men toch nog UniFi gaat aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:20
laurens0619 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Ja/Nee

Inderdaad, dus je moet heel erg opletten hoe je de set aan elkaar knoopt. Ik kon dus met een internet storing niet meer bij mn hue komen omdat de switch (met mijn bridge) op de main deco zat. Midden in de nacht internet weer terug dus de bridge zet alle lampen in heel het huis weer aan :+
Ook TP Link zelf geeft aan dat dit niet optimaal is maar nou eenmaal internet nodig is voor werking.
Dus in plaats van alles helemaal ombouwen en anders aansluiten heb ik alles omgezet naar AP en komt er een andere model TP Link voor: de modems zelfs werken prima en stabiel. Goed om hier rekening mee te houden met de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
macscot schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:48:
Dit is een broodje aap bij de setjes die hier besproken worden (inclusief unifi).

Roamen doet de client en het enige wat de controller doet is de juiste config naar een ap pushen zodat de clients gaan roamen.
802.11krv zijn niet essientieel voor roaming en hebben geen actieve controller nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriggerPoint
Ik zie dat ik al een Unifi Flex-XG heb liggen. Schikt deze voor mijn wensen?

Ik denk nu aan:

- een Switch Flex-XG
- 3 in wall AP's. Enterprise of Compact. Is het verschil vooral aantal clients?
- Een console. Een dream wall misschien. Ik heb niet echt ruimte voor een serverrack in mijn meterkast. Dus ik twijfel om de dream wall aan de binnenkant van de deur te hangen (wellicht een heel slecht idee) of een dream router te kopen als console.

Ik kan ook de console op een PC draaien, maar ik neem aan dat dit een PC behoeft die constant aanstaat, ik weet niet of ik daar veel zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar is dit op gebaseerd?

Meer AP's is meer PITA. Het lost meestal niet zoveel op maar zorgt wel voor veel meer instellingen, storingen en zeker geen sneller netwerk. Je moet echt kijken naar de dekking van een AP en daar je hoeveelheid en plaatsing op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriggerPoint
sypie schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:14:
[...]

Waar is dit op gebaseerd?

Meer AP's is meer PITA. Het lost meestal niet zoveel op maar zorgt wel voor veel meer instellingen, storingen en zeker geen sneller netwerk. Je moet echt kijken naar de dekking van een AP en daar je hoeveelheid en plaatsing op aanpassen.
Bij deze een schets van het appartement. Ik heb op de 3 plekken waar "ap" staat ook een netwerkaansluiting in de muur zitten. Het lijkt mij qua spreiding ook redelijk goed als ik daar de AP's monteer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfTu3QnkiQqbRmaiGSKeneeJdLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PT8LgXZMZqOmKQX7vA1UjnXe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:08

jurroen

Security en privacy geek

Ehm... Ja. Ik weet niet zo goed hoe iemand hier iets van moet maken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriggerPoint
jurroen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:45:
[...]

Ehm... Ja. Ik weet niet zo goed hoe iemand hier iets van moet maken.
Je ziet een stel muren en wat AP's. Wat heb je nog meer nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:12
TriggerPoint schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Behalve dat het er uitziet als een soort surprise-ei, wat voor muren?

Wat info mbt welke ruimtes is wifi een ‘must-have’ (woonkamer, slaapkamer, werkkamer, andere?) en welke een ‘nice-to-have’ (badkamer, washok, ander?) kan handig zijn.

Heb je ook een buitenruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:08

jurroen

Security en privacy geek

TriggerPoint schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:58:
[...]

Ik ga er vanuit dat je appartement niet dusdanig eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoLG7HbD8A--lDfSok3OQYYpyrM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oj3ZQkhlhCVSIiqa5IQZcyE7.jpg?f=user_large

Vanaf welke kant of perspectief is je tekening? Wat zijn buiten en wat zijn binnenmuren? Waar heb je eventuele beglazing zitten? Je tekening roept echt heel, heel veel meer vragen op dan 'ie beantwoord.

In alle eerlijkheid heb ik een beetje het vermoeden dat je dat ook wel weet en dat dit een troll-actie is.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriggerPoint
Duidelijk verhaal! Ik zal de surprise-ei tekening morgen vervangen door een -hopelijk- informatieve tekening.

Wat denken jullie van onderstaande setup?

- een Switch Flex-XG (deze heb ik al liggen)
- 3 in wall AP's. Enterprise of Compact. Is het verschil vooral aantal clients?
- Een console. Een dream wall misschien. Ik heb niet echt ruimte voor een serverrack in mijn meterkast. Dus ik twijfel om de dream wall aan de binnenkant van de deur te hangen (wellicht een heel slecht idee) of een dream router te kopen als console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
TriggerPoint schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Thx! Dit zijn nuttige vragen. Het moet idd roaming zijn!
Een AP onder het bureau, verslechterd dat het bereik niet significant, of maakt dat allemaal vrij weinig uit waar zo'n AP hangt/hoe die richt?

De verbinding bij Ziggo ondersteunt momenteel 1.2GB/s down en 120mb up. Maar overstappen kan altijd. Wat zijn goede alternatieven?

De PC zit op de vaste kabel. Verdere apparaten zijn iOS apparaten en laptops. Gaat hier vooral om dat stabiliteit.

En idd goede opmerking mbt de 2.4ghz verbinding. Mijn robotstofzuiger werkt idd niet heel goed mee met het 5ghz netwerk. Hoe zou je dit opzetten?
Ja een AP onder een bureau is niet optimaal. Optimaal is hem op de muur of het plafond hebben. Maarja dat is niet zo mooi. Dus dan is het toch een beetje het een of het ander.

Qua snelheden. Als je een IOS telefoon koppelt (Iphone 14) is er ook een bepaalde maximale haalbare snelheid van die wifi chip. Maar kan de server dit ook aan.

Simpel gezegd leg ik het meestal als volgt uit.
Je hebt een snelweg (1,2 GB van Ziggo), en je hebt een Ferrari (Iphone 15) maar toch rij je maar 120 over de snelweg (de server van Netflix kan niet sneller).

Als je echte roaming wil zoek eens naar het verschil tussen roaming en seamless roaming. Mag een VOIP gesprek even een hikje hebben of niet?

Voor de smart domotica zou ik zoals ik al zei een apart wifi SSID aanmaken (apart netwerk) deze zet je dan alleen op 2,4 ghz.

Je hebt dan
Netwerk 1 - Thuis
Netwerk 2 - Gasten van de Familie
Netwerk 3 - Thuis-Smart

Het familie netwerk wil je ook als gasten behandelen. Zijn ook vaak instellingen voor. Daarmee zorg je er ook voor dat gasten niet je Sonos, Hue en of andere Smart Domotica apps kunnen kapen.

Tip! Ben je bij familie die dit niet hebben doe eens een scan en verander de muziek ;-)
Pagina: 1