Hoe bepaalt Marktplaats of je een review mag schrijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.903 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 11:01
Op welke basis wordt bij Marktplaats besloten of je een review mag achterlaten? Dan gaat het om objecten die je persoonlijk ophaalt, waarbij dus de betaling buiten Marktplaats om gaat.

Het valt mij op dat tot nu toe alleen bij de deals die goed gaan de review-knop tevoorschijn komt. Ook bij gratis op te halen spullen verschijnt de knop doorgaans dezelfde dag nog nadat je het ophaalt.

Maar bij de verkeerd gelopen deals (bijv. telefoon met beschadigde accu waar je 15min na aankoop achterkomt en de verkoopster op de achterste poten staat of een deal waarbij de ander niet thuis blijkt na een uur rijden) verschijnt de knop nooit. Niet na dagen, weken of maanden.

Op die manier kan je dus alleen goede reviews geven en is het systeem in feite vrij waardeloos.

Zijn er bepaalde dingen die het systeem triggert om wel/niet de knop te tonen?

Beste antwoord (via Josefien op 31-01-2024 15:17)

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als de verkoper de advertentie verwijderd en daarbij aangeeft 'niet verkocht via marktplaats' dan komt er geen review optie.
Dit doen de meeste standaard als ze weten dat ze negatieve feedback gaan krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als de verkoper de advertentie verwijderd en daarbij aangeeft 'niet verkocht via marktplaats' dan komt er geen review optie.
Dit doen de meeste standaard als ze weten dat ze negatieve feedback gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Hmmm... dan is het daadwerkelijk een vrij nutteloos systeem... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 15:53
En soms geeft Marktplaats als je wel kiest voor "verkocht via marktplaats" de reviewmogelijkheid aan iemand anders. Meerdere keren meegemaakt dat ik iemand anders vertelde "sorry, hij is net weg" en dat ik hem daarna verwijder, dat die laatste persoon waarmee ik communiceerde mij mag reviewen (en ik hem). Overigens gebeurt dat verkeerd toewijzen ook wel zonder dat de situatie waarom dat is zo concreet is als hiervoor.

Al met al inderdaad een vrij waardeloos systeem - vooral ook omdat mensen heel goed weten dat ze er een zootje van hebben gemaakt. In die situatie ben ik sowieso terughoudend met reviewen, want "slechte review geven is slechte review krijgen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-05 13:34

Grannd

da Granndest

In mijn beleving zijn er een aantal verschillende factoren.

Als je gebruik maakt van de betaalverzoekfunctie van Marktplaats zelf krijg je bijna altijd de mogelijkheid om een ervaring te delen (of de koop nu uiteindelijk door gaat of niet).

Verder lezen ze je chatberichten (geautomatiseerd) mee: want ook al reserveer of verwijder je de advertentie niet; de optie verschijnt vaak al als uit de chat blijkt dat er betaald is en/of een afhaalafspraak (succesvol) is gemaakt. Mogelijk pollen ze daarvoor ook je GPS gegevens om te zien of je bij elkaar in de buurt bent geweest. Ik krijg de mogelijkheid tot beoordelen ook vaak net nadat ik iets heb opgehaald namelijk.

Ik denk dat het een bewuste keuze is van Marktplaats om de mogelijkheid tot het delen van ervaringen pas te geven als het duidelijk is dat er tot een deal is gekomen.
Op het moment dat je niet tot een deal bent gekomen zal er haast altijd wel minimaal één vd twee partijen, of allebei ontevreden zijn over de ervaring.
De koper vindt 9 vd 10 keer waarschijnlijk dat de verkoper teveel wil voor zijn/haar product, en andersom zal de verkoper 9 vd 10 keer de feedback achterlaten dat de koper het product niet op waarde schat.

Of iemand veel of weinig vraagt of biedt voor de producten is ook niet iets wat geheim is, dat kan je al zien aan de advertenties of het eerste contact, daar is het ervaringensysteem ook niet voor bedoeld.

Dat het geautomatiseerde systeem pas de mogelijkheid tot delen van ervaringen geeft als er 100% zeker een deal heeft plaatsgevonden zorgt er mss voor dat sommige verkopers ietsje langer onder de radar kunnen blijven, maar ik vrees dat het alternatief zou zijn dat er een enorme hoeveelheid negatieve ervaringen uit wrok gedeeld zouden worden, puur omdat er geen overeenstemming is gekomen over de prijs/waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Als het gebruikt maakt van de GPS locatie zou in het geval van objecten die na aankoop pas niet in orde blijken de review-optie juist actief moeten worden? Immers, heb ik het object daadwerkelijk opgehaald.

In de berichten zijn ook adres, datum en tijd afgesproken, ik ben daadwerkelijk daar geweest. Alleen bleek het object niet in orde of de verkoper was niet thuis.

En dan verschijnt de review-optie niet.

Uit de berichten blijkt ook dat ik het object heb opgehaald en er problemen mee zijn/ik bij de deur stond en niemand open deed. Vanuit Marktplaats kan je dan een negatieve review verwachten. Maar is dat dan de reden dat het systeem de review-knop niet vrijgeeft? M.a.w. zodra een negatieve review wordt verwacht, mag je 'm niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram.
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-04 19:49
Ik had net het omgekeerde, ik wilde iemand een goede review geven op MP maar dat lukte niet.
Daarom ik denk dat er nog een reden is waarom mensen die iets verkocht hebben, bij MP aangeven: niet verkocht via Marktplaats.
De verkoper had best veel om te verkopen, en als je niet als professioneel handelaar bekend wil worden los je dat op door vaak "niet verkocht" aan te geven.
Ik zelf maak me daar bij duurdere artikelen ook wel eens aan schuldig.
Op zich is het dan wel jammer dat je dan geen goede review kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na meer dan een jaar kicken is niet de bedoeling. Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, doe ik het topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.