Benodigdheden auto zelf spuiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-05 08:08
Hallo Mede Tweakers,

Wat achtergrond info:
Ik ben heb een porsche 944 uit 1983. Dit is een project auto, om meer te leren over auto's. Na 2 jaar heeft de auto eindelijk APK en mag hij de weg op.

Nu komt het volgende. Het spuiten van de auto. Er zijn verschillende plekken waar ik nieuwe delen in heb moeten lassen. De auto heeft nog zijn orginele lak en die is goed beschadigd (ik ben de 8ste eigenaar). Nu is het dus tijd om de auto te laten spuiten.

+/- 15 schade bedrijven/ andere instanties benaderd voor het spuit werk. De meeste hadden geen interesse, omdat ze de faciliteiten niet hebben.
4 andere bedrijven hebben een indicatie van minimaal 15.000 euro (tot 30.000) aangegeven.

Mijn auto is een project en niet zozeer een volledige restauratie, dus 15.000 euro is redelijk veel voor mij. Zelf had ik een budget ingeschat van max 7.000 euro.

Nu mijn vraag:

Ik wil de auto zelf gaan voorbereiden en mogelijk spuiten. Voor 7000 euro kan ik redelijk veel materiaal kopen, dus zit te kijken wat ik nodig heb om iets op te leveren waar ik tevreden mee ben. (heb zelf niet te hoge verwachtingen).

Waar ik momenteel nog erg over aan het twijfelen ben is het spuit materiaal.
Ga ik voor spuitbussen of gooi ik er wat meer geld tegenaan voor een spuitgun en compressor. Daarnaast is ook de vraag wat voor spuitgun of compressor. Ik zit zelf te kijken naar een low pressure spuitgun, omdat ik waarschijnlijk niet een hele grote compressor kan aanschaffen, maar ik kan er maar weinig info over vinden.

Kan iemand mij hier mee helpen/ advies over geven.

Gr,

Steven

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 12:33
Waar wil je de auto spuiten? heb je een spuitcabine tot je beschikking?
Zo niet dat word het al snel een moeilijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@BasE! Ik heb een ruimte tot mijn beschikking waar ik de auto kan spuiten. Moet hiervoor wel zelf de apparatuur voor meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:51

Yucon

*broem*

En een spuitcabine huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-05 11:14
Controversieel antwoord: op voorwaarde dat de wagen goed is voorbereid EN je bereidt bent om flink wat tijd erin te steken kom je zéér ver met een "eenvoudige" verfsessie, mono coat. Ik bedoel: je spuit de wagen op de manier die je zelf wil MAAR je gaat 'm daarna NAT schuren en polijsten. Op die manier haal je de meeste/alle fouten uit de lak. Je kan natuurlijk alles ook hier om zeep helpen, maar als je het kalmpjes aan doet, kan je perfect de wagen op die manier vlak & glimmend krijgen. Zoek maar 'ns op "wet sanding".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Hodor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:06:

Waar ik momenteel nog erg over aan het twijfelen ben is het spuit materiaal.
Ga ik voor spuitbussen of gooi ik er wat meer geld tegenaan voor een spuitgun en compressor. Daarnaast is ook de vraag wat voor spuitgun of compressor. Ik zit zelf te kijken naar een low pressure spuitgun, omdat ik waarschijnlijk niet een hele grote compressor kan aanschaffen, maar ik kan er maar weinig info over vinden.
Spuitbussen zijn tegenwoordig geweldige hulpmiddelen (op kleur gemengd, 2-componenten) voor spot-repair. Een hele auto spuiten met spuitbussen lijkt me niet te doen omdat een spuitbus gewoon niet geschikt is om grote oppervlaktes aan 1 stuk te spuiten.

Daarnaast is het spuiten van een complete auto wel een VAK. alleen een goed spuitpistool en een goede compressor kopen ben je er niet mee. Een stofvrije werkruimte (spuitcabine) is essentieel. Anders heb je een enorme ROTZOOI in je lak tegen de tijd dat je klaar bent. Daarnaast moet je ook echt leren spuiten. Grote oppervlaktes egaal spuiten, en alle hoekjes en gaatjes meenemen zonder dat je een sluier trekt over een net gespoten en drogend oppervlak, is ECHT iets waar je ervaring in moet opbouwen.

Je zou kunnen overwegen om de voorbereiding, plamuren, schuren en de primer laag te doen en dan het laatste schuren / basislak / aflak door een professioneel bedrijf te laten doen. Maar daar moet je dan wel iemand voor vinden die dat wil doen, want je werkt als professioneel bedrijf op een basis van een amateur. En als die basis niet goed is, zal het eindresultaat ook nooit goed worden, maar daar wordt je dan wel als professioneel bedrijf op aangekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door FragDaddy op 31-01-2024 12:22 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Spuitbussen zou ik niet aan beginnen. Leuk om een plekje bij te werken, maar een hele auto is geen doen,en je kan ook sneller kleurverschillen krijgen. Als je het een beetje aan wil pakken zou ik voor een compressor+ verfspuit gaan.

Maarja dan ben je er nog niet, heb je goed werklicht? schuurpapier? schuurmachine kan handig zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:56
Moet niet eerst die oude lak eraf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Milton1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:20:
Controversieel antwoord: op voorwaarde dat de wagen goed is voorbereid EN je bereidt bent om flink wat tijd erin te steken kom je zéér ver met een "eenvoudige" verfsessie, mono coat. Ik bedoel: je spuit de wagen op de manier die je zelf wil MAAR je gaat 'm daarna NAT schuren en polijsten. Op die manier haal je de meeste/alle fouten uit de lak. Je kan natuurlijk alles ook hier om zeep helpen, maar als je het kalmpjes aan doet, kan je perfect de wagen op die manier vlak & glimmend krijgen. Zoek maar 'ns op "wet sanding".
Lijkt me sowieso dat als TS geen ervaring heeft dit de enige optie is, het liefst vanaf kaal zodat evt. oneffeneden makkelijker weg te werken zijn, maar dan hoop ik dat TS ook doorheeft hoe enorm veel werk dat is.

Spuiten, nat schuren, polijsten, en niet bang zijn om opnieuw te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 12:33
FragDaddy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Spuitbussen zijn tegenwoordig geweldige hulpmiddelen (op kleur gemengd, 2-componenten) voor spot-repair. Een hele auto spuiten met spuitbussen lijkt me niet te doen omdat een spuitbus gewoon niet geschikt is om grote oppervlaktes aan 1 stuk te spuiten.

Daarnaast is het spuiten van een complete auto wel een VAK. alleen een goed spuitpistool en een goede compressor kopen ben je er niet mee. Een stofvrije werkruimte (spuitcabine) is essentieel. Anders heb je een enorme ROTZOOI in je lak tegen de tijd dat je klaar bent. Daarnaast moet je ook echt leren spuiten. Grote oppervlaktes egaal spuiten, en alle hoekjes en gaatjes meenemen zonder dat je een sluier trekt over een net gespoten en drogend oppervlak, is ECHT iets waar je ervaring in moet opbouwen.

Je zou kunnen overwegen om de voorbereiding, plamuren, schuren en de primer laag te doen en dan het laatste schuren / basislak / aflak door een professioneel bedrijf te laten doen. Maar daar moet je dan wel iemand voor vinden die dat wil doen, want je werkt als professioneel bedrijf op een basis van een amateur. En als die basis niet goed is, zal het eindresultaat ook nooit goed worden, maar daar wordt je dan wel als professioneel bedrijf op aangekeken.
toon volledige bericht
Dit dus, plus de toegang tot een proffesionele spuitcabine. Spuitbussen sowieso no-go.
Zie het als stuken: als ik een zak rotband en een afrijlat koop, betekent niet direct dat ik strakke muren krijg ;)

Heb je wellicht gedacht aan vinyl wrap? kost een fractie van spuiten. voorbehandeling / glad maken van de oppervlaktes is zelf goed te doen. wrappen zelf ook, als je geduld hebt en met z'n tweeën bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:29
Misschien kan je hem goed in de primer zetten en de onderkant in tektiel. Als dat een beetje vlak is de auto wrappen met een autorwap die je gewoon via aliexpress kan bestelen.
Ik neem aan dat waar je zelf aan de auto bezig bent, dat daar wel ruimte is, kan je die ruimte met wat plasticzeilen inrichten als een profisorische spuitcabine..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 20:34

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Ondergrond netjes / vlak maken. Vervolgens laten wrappen?
Kost zo'n 3.000 om een auto volledig te laten wrappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dynazap schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:33:
Ondergrond netjes / vlak maken. Vervolgens laten wrappen?
Kost zo'n 3.000 om een auto volledig te laten wrappen
wrappen is leuk als de ondergrond nog prima is. als die vol kraters en roest zit zou ik dan niet proberen. gaat om een auto van 1983, 41 jaar oud. die gaat niet roestvrij zijn.

edit, en ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat wrappen een goede berscherming is tegen roest, dus je zal toch eerst iets van lak moeten aanbrengen.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 31-01-2024 12:40 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 20:34

Dynazap

Go Hard Or Go Home

mrc4nl schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:38:
[...]

wrappen is leuk als de ondergrond nog prima is. als die vol kraters en roest zit zou ik dan niet proberen. gaat om een auto van 1983, 41 jaar oud. die gaat niet roestvrij zijn.

edit, en ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat wrappen een goede berscherming is tegen roest, dus je zal toch eerst iets van lak moeten aanbrengen.
Klopt zeker! Voorwaarde voor mooi wrappen is dat de ondergrond vlak en onbeschadigd is.

Als TS wat aandacht en moeite geeft aan de ondergrond, laat zeggen 1500 aan kosten, kan die met zo'n kleine 5.000 een strak gewrapte auto hebben staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb ooit mijn auto zelf spuitklaar gemaakt bij een hobbygarage waar ik een plekje had gehuurd.
die hobbygarage heeft ook een spuitkabine die je kan huren, maar ik kon hem ook laten spuiten, gehele auto was voor 600 euro gespoten en zag er meer dan prima uit, ik had alleen achteraf een andere blanke lak willen hebben.

Tegenwoordig doe ik het zelf in een mobiele spuitkabine. Het spuiten zelf is niet heel moeilijk, maar de juiste spullen hebben is wel essentieel.
Denk aan:
- compressor met grote inhoud, voor grote oppervlakken wil je dat de druk echt constant is. Een HVLP pistool met een kleine compressor kan, maar dat is niet te doen moet grote oppervlakken en met drukverlies zie je dit direct in de spuitresultaat. Zorg dat er een oliefilter bij zit, of een olievrije compressor, olie is finest in je lak.
- goede spuitpistool, ikzelf heb een tweedehandse devilbiss op de kop getikt, gebruik ook de juiste nozzels
- Goede verf en dergelijke, verf is duur, maar dat zie je wel terug.

Juiste omstandigheden:
- goede ambiant temperatuur
- geventileerde omgeving zonder stof
- juiste luchtdruk icm de juiste nozzel voor een goede spuitflow
- ondergrond goed vetvrij
- juiste verlichting

Genoeg info over te vinden online, als je geen verwachtingen hebt kan je best experimenteren, het is best iets leuks om te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door DBC87 op 31-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hodor
@Dynazap @mrc4nl @wokkelz @BasE! @Oon @Yucon @Milton1 @FragDaddy

Het is in iedergeval duidelijk dat spuitbussen een no go is haha
Onderaan heb ik foto's toegevoegd van de auto. De rode plekken zijn stukken die ik er in heb gelast. De auto is dus momenteel roestvrij

Wat ik van plan ben:
De auto goed schuren, en glad krijgen. (ben van plan om hier een maand voor vrij de vragen om hier rustig mijn tijd in te steken).

In de aparte ruimte wil ik gaan spuiten. Wrappen wil ik niet doen, want ik heb bij te veel mensen gezien dat de wrap binnen 2/3 jaar eraf gaat.

Het is een project auto, dus als het fout gaat, doe ik het opnieuw.

Omdat spuitbussen erg afgeraden wordt, ben ik nu op zoek naar een goeie compressor/ spuitgun.
Hoeveel bar/ liter moet een compressor zijn en heeft iemand ervaring met een goeie spuitgun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcmBLwUYvRwyw8dugSuhjTOU7pY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D95wx2WpdkUQy6VY6gZRGKd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXR4Bdif1cqFg58Yw0o7lgBYr8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTUjvNPPJtWqu53NPkLNBdON.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9jbvbR5bCmC-tW2he2n6RK_Vps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHoN74MZh9aL6R1UJ2cfKyY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHA22dcLrsIV-jd5xBUlO5-T5Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuvQzBINePq8Ua1OCTLwV698.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQh38z9pIYXwGf3YhHySDxoQjwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raKwYNwFFMlxLTJXYjTIKMeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2XfczAP8MBIExfia0tPMRrfTjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X29zHDGBTSF1q0TJVd4TGbS4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbI-d_e2GAbJXyUD3n4Ia3tIGBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8imGwevw6IidFfEFr9Pd8gF5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HexrbI5V4O__MchzEa0gl9Lk9V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxWlBF7MltFiTtmZZmWkDyDa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5ivrihtIFMjFuvwLRnF1TkkD-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2E10tU4Q4H0CMkcwJQbZimn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeybVVBNbF1IzafEpk_QqV53mBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8h0DNACCNXForiSj6be2gTA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kni4K4yhEwXxN4GagdgOvPgQZH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuA9gmokBJ4J5rf56nrxb8kf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNIKiLM_YZ1r9UxiHgZbyqv9298=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utDuBJpfaWV2rgrA11bTS7V9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWmWP-f_ix4mD0Mtfw1jWs6kZeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6TfSSZLI0SVHxpfBLOPdqI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuHpK2BaA7yRKZyCKkkTQwEb2nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBlKlHH10uwesQ0l9sdHrELV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcKM0CAfKn7ZjoLFWKvjQx61vPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMFyL07g0WWjyojUUXlwl7af.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:29
Kun je de auto niet spuitklaar aanleveren? Lijkt me toch sterk dat dit dan 15k kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@DBC87

Kan je de naam van de hobbygarage doorgeven? en wat voor compressor gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hodor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:57:
@Dynazap @mrc4nl @wokkelz @BasE! @Oon @Yucon @Milton1 @FragDaddy
Omdat spuitbussen erg afgeraden wordt, ben ik nu op zoek naar een goeie compressor/ spuitgun.
Hoeveel bar/ liter moet een compressor zijn en heeft iemand ervaring met een goeie spuitgun.
Bar is niet relevant. Spuiten doe je niet met hoge druk. Liters kan fijn zijn als buffer maar je hebt vooral een compressor nodig die de hoeveelheid Liters/minuut kan leveren die een spuitpistool vraagt.

Hoeveel dat precies is weet ik niet, maar ik heb een vermoeden dat als je de gegevens van een goed spuitpistool opzoekt dat je wel iets gaat vinden over liters of kuub per minuut/uur.

Wat je evt wel kan doen is een drukregelaar vlakbij het spuitpistool plaatsen, op die manier zorg je voor hogere druk in de slang, en heb je minder last van drukverliezen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsaneNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 20:18

InsaneNL

ach waarom ook niet

Wat @DBC87 ook al zegt zelf spuiten is prima te doen, het valt en staat uiteindelijk met voorbereiding. Als je oppervlak niet schoon en glad is wordt het niks.

Ik spuit zelf af en toe tractoren en machines

finixia SPG500 is een prima pistool voor leuk geld. officieel is het een LVLP pistool lage volume lage druk maar dat is allemaal relatief. Met een oude Airpress k100-300 (100 liter tank) wil het hier prima maar de hij loopt dan wel bijna constant. Zorg voor een goede slang en droge lucht, dus voor je begint tank aflaten zit normaal een schroef onderin om het water uit de te laten lopen. En minimaal 1 goede vocht afscheider, staan vaak zat op marktplaats voor leuk geld, minimaal 1/2 anders krijg je teveel flow verlies. Wat ook goed helpt is een extra zelfbouw scheider, dit idee YouTube: Air Compressor Lines: Garage Water Separator Manifold / Air Dryer

Je moet ook niet verwachten dat je lak er gelijk perfect uitziet, je houd altijd wat sinaasappel huid en waarschijnlijk ook meer als een pro omdat perfecte afstelling en techniek gewoon moeilijk is. Maar dit valt prima op te lossen met nat schuren en polijsten. Dat wil zeggen korrel 2000 of fijner en daarna met goed polijstmiddel in 1 of meer stappen de glans weer terug halen. Dan wordt het ook echt een spiegel. Omdat je toch moet polijsten is een beetje stof ook geen ramp, maar om het te beperken kan je de vloer vochtig maken.

Als je geen afzuiging hebt moet je zorgen dat je in een ruimte zit die groot genoeg is om te voorkomen dat de hele lucht vol komt te hangen met nevel die weer neer slaat op je spuitwerk. Al lost dat zich ook weer op met polijsten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gek idee... Weekje of twee vakantie in het Oostblok boeken en daar laten spuiten voor een fractie van het geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De oudere afleveringen Wheeler Dealers zijn wellicht leuk om te kijken, daar spoot Ed China nog veel zelf. Later (toen het budget omhoog ging) ging hij naar een professional, maar deed het meeste voorbereidende werk wel zelf. Aan jouw foto's te zien gaat het voorbereiden ook meer kosten dan het spuiten zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23

DaWaN

'r you wicked ??

Hodor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:57:
Goede compressor is wel een must, als je in jouw hobby ruimte beschikking hebt over 3 fases dan heb je wat meer keuze qua (2e hands) compressors.
Ik heb zelf een 3PK Michelin compressor op 1 fase deze unit .
Overigens overgenomen van iemand die een auto ermee gespoten had. Zou je zelf e.v.t. ook kunnen overwegen, zo'n compressor is nog steeds geld waard na zo'n klus.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:00
ik kan niet geloven dat het spuiten van een auto € 15K tot € 30K moet kosten. Hoe komen ze aan een dergelijk bedrag? Heb je ook een indicatie van de verhouding materiaal en uren? Stel materiaal is € 5K, dan blijft er € 10K over aan uren. Dat is 100 uur werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
NotSoSteady schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:00:
Kun je de auto niet spuitklaar aanleveren? Lijkt me toch sterk dat dit dan 15k kost.
Meeste Spuiterijen accepteren geen werkvoorbereiding van een ander, omdat ze daar geen garantie op kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Hodor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:00:
@DBC87

Kan je de naam van de hobbygarage doorgeven? en wat voor compressor gebruik jij dan?
Het is al lang geleden, weet niet of die nog bestaat, was in Amsterdam, de naam weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Twardt

Ik weet het, ik ging zelf uit van 4/5 duizend euro (op basis van kosten die mijn vrienden hadden met het spuiten)
Ze hadden aangegeven dat ze waarschijnlijk 100/150 uur bezig zouden zijn met het voorbereiden (75 euro per uur)

Ik hoef niet de perfectie afwerking, maar daar gingen ze wel voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
MikeyMan schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:13:
Gek idee... Weekje of twee vakantie in het Oostblok boeken en daar laten spuiten voor een fractie van het geld?
Ik had een "Poolse" collega die dat veel deed, die bracht auto's met een ambulance naar Polen als hij er heen ging voor bezoek en liet ze daar spuiten. Je kan daar ook complete wrakken heen sturen en zo goed als nieuw terug krijgen voor een klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@DBC87

Heb ik inderdaad ook gehoord. Dan wordt de auto hier opgehaald en helemaal gefikst in polen.
Ken zelf niemand die dat doet en ik hoor ook dat het de kwaliteit vaak wel afwisseld. 2 gehoord waarbij de auto niet terugkwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:29
DBC87 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Meeste Spuiterijen accepteren geen werkvoorbereiding van een ander, omdat ze daar geen garantie op kunnen geven.
Ah, dat klinkt inderdaad ook wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 18:56
Als je zelf het voorwerk doet en het spuiten uit handen geeft, houd er dan wel rekening mee dat bij matig resultaat de discussie kan ontstaan dat het ofwel in het voorwerk zit ofwel in het spuitwerk. Dat blijft altijd een lastig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@RedHat

Om die reden ga ik het ook niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:00
@Hodor heb je op het Porscheforum als eens rondgevraagd? Daar zitten meer mensen die hun auto gerestaureerd hebben. Die hebben wellicht ook nog wel wat tips of adresjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04
Check ook eens aan de randen van NL.. Dit soort dingen willen in de randstad een stuk duurder zijn dan in de achterhoek.. Ik heb familie in het zuiden van het last en daar liggen de prijzen in dorpjes al veel lager dan in b.v. een Amsterdam.. Ik ga voor sommige dingen dan ook altijd die kant op..

Ik zou je zoektocht uitbreiden en wat rondvragen in andere regio's. Daar kan zomaar een flink verschil in zitten qua prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-05 00:58
Je kan hier eens een offerte opvragen..

https://serviceright-autos.nl/autospuiterij/

Was het een keer tegengekomen, aangezien ik me ook op aan het oriënteren ben. Moet eerst nog wat kleine schades wegwerken, voordat ik een offerte ga opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
@Hodor
Wat is precies je doel met de auto? Vooral lekker sleutelen en lekker toeren of meer richting een show auto? In de eerste geval is wellicht dit een optie:
https://www.raptorliner.e...-liner-1-liter-zwart.html
Wordt momenteel veel gebruikt bij campers en 4x4 auto's. Makkelijk aan te brengen en erg duurzaam.

Er zijn best gave versie van de 944 die wat meer richting rally look gaan:
Afbeeldingslocatie: https://uncrate.com/assets_c/2022/03/vagabund-944-safari-kit-1-thumb-960xauto-144078.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Wat voor resultaat heb je voor ogen?
Met knikkerbusjes zou ik niet aan beginnen. Dan een cheap ass compressor met een relatief hoog vermogen / volume.

Demontage, schoonmaak en prep-werk gaat heel veel tijd in zitten. Kijk ook vooraf wat je nodig hebt want ik verwacht dat heel veel onderdelen lastig te vinden zijn.
Als ex 924 rijder heb ik heel veel (new old stock) bij Alpo gekocht. https://alpo.nl/ Bijvoorbeeld het "PORSCHE" decal aan de achterzijde, ga niet lopen tobben, koop origineel. Is daar nog te verkrijgen.

ja er zijn aftermarket te krijgen maar dat is toch niet alles is mijn mening. Vooral met design te maken.

Kijk vooral uit met die zijrijtuiten, deze zijn er eenvoudig uit te halen maar die rubbers zijn niet meer leverbaar. Daarnaast voor het achterrruit rubber kun je standaard chassis rubber voor gebruiken.
Was destijds al een hele zoektocht.

Succes.
Vanwaar overigens een type 1 ipv type 2?

Maar de belangrijkste vraag; hoeveel ervaring heb je met het spuiten? Want anders ga je ook een leuk avontuur tegemoet. Ga dan eerst oefenen op panelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Meneer aard op 31-01-2024 16:56 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Meneer aard

Zoals in eerdere berichten is het redelijk simpel
- het is een project dus de kwaliteit moet goed zijn, maar hoeft niet perfect te zijn
- Ik weet dat er veel tijd in zit in de prep tijd, maar had niet verwacht dat het minimaal 15.000 euro zou gaan kosten
- Voor de porsche zelf heb ik alles al ingekocht
- Dankjewel voor de link

Ik wilde graag een project auto hebben om meer te leren over auto's. Deze moest een paar kleine dingen hebben (nieuwe remlijdingen, nieuwe raam etc) Dit was toevallig een type 1 en andere waren al snel 2000 euro duurder. heb er ook veel bekeken, maar deze was toch het beste want de rest was echt rotzooi. Als voorbeeld iemand had een 924 te koop staan voor iets minder, maar hij had al met een verfroller over de auto geweest (letterlijk over alles).

Dit is dus een project auto om te leren, dus ik heb 0 ervaring met spuiten. Als het niet goed is, doe ik het gewoon opnieuw. Dat is het mooie van een project auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hodor
@chrisborst

Hij heeft nu een mosgroene kleur, wat is zelf een erg mooie kleur vind. Deze wil ik wel graag behouden.
Pagina: 1