Vraag : Erfdienstbaarheden achtertuin / voortuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 20:52
Hi,

Ik zit met een bijzondere kwestie.

Mijn woning bestaat uit 2 percelen, het hoofdperceel ( de woning + tuin achter/zijkant ) en een 2de perceel, de voortuin.

Op het hoofdperceel zitten erfdienstbaarheden richting mijn buren, zij mogen/kunnen dus gebruik maken van een stukje pad om bij hun achterom te komen.

Echter moeten zij ook eerst over voortuin heen om bij het hoofdperceel te komen, en op mijn voortuin zitten geen erfdienstbaarheden. Het gaat om een strook van 5 meter breed, 2.5m diep.

Nu is er al enige tijd discussie over het gebruik van mijn perceel, dit is afgesloten met een poort en zij hebben hier de sleutel van. Echter heb ik al 3x hen erop moeten aanwijzen dat ik graag wil dat ze de poort na gebruik ook op slot draaien. Dit gebeurd dus niet.

In hoeverre kan ik hen toegang tot mijn voortuin weigeren? Dit zou betekenen dat zij dus ook niet meer gebruik kunnen maken van het overpad.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:55
Geen ervaring mee maar je moet een paar dingen los zien naar mijn idee.

Wat is de reden dat ze achterom erfdienstbaarheid hebben gekregen? Wat is het uiteindelijk doel? En wat staat letterlijk in de akte.

De voortuin als daar geen erfdienstbaarheid is, dan hoef je dat recht niet te geven maar vervolgens moet er natuurlijk wel gekeken worden wat redelijk en billijk is in dit geval.

Stel ze komen hun huis niet meer uit of hun woonfunctie wordt enorm beperkt, dan zal je het bij de rechter waarschijnlijk ook verliezen.

Rondom het hek/slot, dat zal er waarschijnlijk niet in beschreven staan, in principe moeten ze er gewoon vrij bij kunnen zonder slot/hek op het achterste perceel maar dat zegt niets over je tuin. Kan je niet een hek/slot maken, dat zelf dicht op slot valt, dan is iedereen blij?

Het zal dus echt aan de situatie afhangen en hoe ver je het conflict wil laten oplopen, tot rechter aan toe. Dit is echt zo'n rijdende rechter situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wm1234 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:14:
Geen ervaring mee maar je moet een paar dingen los zien naar mijn idee.

Wat is de reden dat ze achterom erfdienstbaarheid hebben gekregen? Wat is het uiteindelijk doel? En wat staat letterlijk in de akte.

De voortuin als daar geen erfdienstbaarheid is, dan hoef je dat recht niet te geven maar vervolgens moet er natuurlijk wel gekeken worden wat redelijk en billijk is in dit geval.

Stel ze komen hun huis niet meer uit of hun woonfunctie wordt enorm beperkt, dan zal je het bij de rechter waarschijnlijk ook verliezen.

Rondom het hek/slot, dat zal er waarschijnlijk niet in beschreven staan, in principe moeten ze er gewoon vrij bij kunnen zonder slot/hek op het achterste perceel maar dat zegt niets over je tuin. Kan je niet een hek/slot maken, dat zelf dicht op slot valt, dan is iedereen blij?

Het zal dus echt aan de situatie afhangen en hoe ver je het conflict wil laten oplopen, tot rechter aan toe. Dit is echt zo'n rijdende rechter situatie.
Je mag je erf altijd afsluiten, ook als er erfdienstbaarheden beschreven zijn. Het kan dan inderdaad zijn, dat je dus mensen een sleutel moet geven zodat ze van hun recht gebruik kunnen maken. Een hek/poort kan dus altijd, zolang je de buren maar een sleutel geeft.

Als ze bewust de poort elke keer niet op slot doen, dan zou ik het wel weten: vaste knop aan de buitenkant erop. Dan kan hij dus alleen nog maar met sleutel opengemaakt worden. Of je koopt zo'n electronisch slot, wat automatisch weer dichtgaat na X seconden. Die hadden ze bij mijn vorige werkgever op ruimtes die ze altijd op slot wilden hebben maar waar wel wat personeel moest kunnen komen. Slot ging gewoon na 5 seconden automatisch weer dicht. En als de deur meer dan 5 minuten open stond, ging er ergens een alarmpje af bij hoofd BHV. Je had natuurlijk altijd van die Handige Harries die een prullenbak in de deuropening zetten om te voorkomen dat die deur in het slot valt. (Ja, sommige mensen saboteren zelfs de beveiliging op ruimtes waar ziekteverwekkende of anders risicovolle stoffen liggen waar je gewoon af moet blijven....Personeel weet dat, gasten die gewoon een open deur binnenlopen dus niet. Die hebben geen idee van wat een "Pathogeen" precies is....))

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:55
@Verwijderd Ik ben het wel eens met je lezing, had ik wat beter op kunnen schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:56
Je moet een zelfsluitend mechanisch slot hebben. Als je poort dicht wordt gedaan dan sluit die automatisch af. Er zit niks elektrisch of motorisch in, de nachtschoot wordt getriggerd door een klein driehoekje dat ingeduwd wordt en gaat op slot

https://www.nemef.nl/nl/n...f%204100%20plus%20web.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Kapotto schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:01:
Je moet een zelfsluitend mechanisch slot hebben. Als je poort dicht wordt gedaan dan sluit die automatisch af. Er zit niks elektrisch of motorisch in, de nachtschoot wordt getriggerd door een klein driehoekje dat ingeduwd wordt en gaat op slot

https://www.nemef.nl/nl/n...f%204100%20plus%20web.pdf
Dit, indien nodig in combinatie met een dranger zodat de poort altijd vanzelf dicht valt.

De poort iets scheef monteren werkt doorgaans overigens net zo goed als een dranger.
Wanneer de buren al dan niet opzettelijk de boel bij vrijwel iedere passage niet op slot draaien, dan kan dat overigens wel als misbruik van het recht van overpad bestempeld worden. Als het op slot draaien sporadisch vergeten wordt, dan wordt dat natuurlijk veel lastiger.
Bij stelselmatig misbruik van een recht van overpad kan dat recht mogelijk opgeschort worden voor de huidige gebruikers. Eventuele volgende bewoners mogen dan wel weer gebruik maken van het recht van overpad.

Ook mag een recht van overpad niet op andere wijze misbruikt worden. Als de voordeur gewoon vanaf de openbare weg en hun eigen perceel bereikbaar is, dan is dat de weg die ze moeten kiezen als ze geen spullen bij zich hebben die achterom "moeten".
Het overpad is er dan slechts bedoeld voor als ze met een fiets, kruiwagen, vuilnisbak en dergelijke de achtertuin willen bereiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 23:26

MeesterPieter

PnP Pinball

voor het perceel waar geen erfdienstbaarheid voor vastgelegd is, lijkt het mij dan aan je buren om aan te tonen dat hier wel een erfdienstbaarheid van toepassing is / was. Als ze dat niet kunnen hebben ze gewoon pech. dat je over perceel A mag geeft geen rechten voor perceel B

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De startpost gelezen hebbend zou ik zeggen: je kunt je voortuin, waar geen erfdienstbaarheid op zit, afsluiten. Maar als de buren dan vervolgens dwars door de heg van je hoofdperceel komen, hebben ze daar het volste recht toe. Je moet ze op enige manier toegang verlenen. Als dat via een omweg is, prima, maar lijkt me niet dat je daar dan eisen aan mag stellen. Die eisen mag je wel stellen als het om je hoofdperceel gaat lijkt me, want daar zit die erfdienstbaarheid op.

Maar IANAL. Dus bel je notaris even, die kan dit als het goed is zo zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1