Experiabox WiFi vervangen door orbi(RBK852)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cygni
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:40
Ik ben onlangs verhuisd van een 80m2 jaren 70 appartement naar een 'nieuwbouw' huis uit 2017 ongeveer 140m2

De wifi van de Experiabox v12 is ok maar niet helemaal betrouwbaar op alle verdiepingen. Het werkt maar ik ondervind ook wel wat kuren. Streamen gaat met lage bitrate en na meerdere keren proberen wel goede verbinding. Sonos en Samsung tv's moeten regelmatig opnieuw verbonden worden.

Helaas heeft de vorige bewoner geen loze leidingen laten leggen. Dus mijn oog is op een Orbi(RBK852) mesh systeem gevallen.

Ik heb begrepen dat de WiFi van de Experiabox uitgezet kan worden maar niet in modem mode. Dus mijn idee de Orbi router een vast ip van de Experiabox. En de cliënts dhcp van de Orbi.

Vraag twee is een router + satellite voldoende?
Ik denk dan router in de meterkast en satellite op zolder ? Of is een extra satellite beter ?

Qua devices 2 tv's, (game) pc, 2 werk laptops, Sonos soundbar, sonos move, 4tal telefoons, tablet en 5 tal smart devices. 4k streamen af en toe op de tv. Rest is hd streamen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Wifi die niet betrouwbaar is heeft uiteraard niets met die Experiabox te maken maar met de demping tussen die box en de verdiepingen.

Slimmer en goedkoper is in plaats van nog een router gewoon een of meer superwifi punten van Kpn aan te schaffen.
Je begint dan met een en kijkt of dat voldoende is, zo niet neem je er een bij.
Meestal is een wifi punt op de eerste verdieping wel voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 31-01-2024 11:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:03
Aan bekabeling ga je ben ik bang niet ontkomen. Om de paar meter een mesh node plaatsen wordt het allemaal niet stabieler van(ook niet met superwifi)

Woning uit 2017 zorgt nou eenmaal voor veel demping, met welke oplossing dan ook

[ Voor 21% gewijzigd door mad-dog op 31-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:13
"De wifi van de Experiabox v12 is ok"

- sorry, maar daar ben ik het niet mee eens (vandaar de KPN deals met die superwifi schotels).
De v12 is qua wifi dekking gewoon slecht.

Wat @Ben(V) zegt: neem een superwifi schotel (de zwarte versie) en kijk dan eens hoe de dekking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
EverLast2002 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:06:
"De wifi van de Experiabox v12 is ok"

- sorry, maar daar ben ik het niet mee eens (vandaar de KPN deals met die superwifi schotels).
De v12 is qua wifi dekking gewoon slecht.

Wat @Ben(V) zegt: neem een superwifi schotel (de zwarte versie) en kijk dan eens hoe de dekking is.
Onzin, maar je zult het vast beter weten. Een box12 is niet de heilige graal, maar voldoende voor de meerste huishoudens. Maar je zult het wel beter weten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
mad-dog schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Onzin, maar je zult het vast beter weten. Een box12 is niet de heilige graal, maar voldoende voor de meerste huishoudens. Maar je zult het wel beter weten :')
Ik praat niet over 1 huishouden maar meerdere mensen die een v12 hebben en waar dit apparaat amper dekking geeft. Graag had ik dit anders gezien, heb dus al veel extra access points erbij moeten plaatsen.
De v8 en v10 (zonder -a) zijn veeeeel beter qua dekking.
Wellicht met de nieuwe v12 versie dat men het heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
@EverLast2002
Op 2.4 of 5ghz?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Wifi dekking van alle apparatuur is gewoon hetzelfde aangezien je allemaal aan de standaarden moeten voldoen.
En over het algemeen is het bereik van je device de bottleneck want die zijn door hun bouw meestal veel slechter dan de router.

En zoals ik al zei is enkel een extra wifi punt op de eerste verdieping meestal voldoende.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
check aub het KPN forum.
vele KPN klanten mochten hun "oude" v8 en v10 boxen omruilen voor een v12,
en daarna is hun wifi dekking dramatisch geworden.
ik hoef echt geen gelijk te hebben in deze discussie dus doe ermee wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
EverLast2002 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:33:
check aub het KPN forum.
vele KPN klanten mochten hun "oude" v8 en v10 boxen omruilen voor een v12,
en daarna is hun wifi dekking dramatisch geworden.
ik hoef echt geen gelijk te hebben in deze discussie dus doe ermee wat je wilt.
Datzelfde forum waar klanten waar het allemaal wel goed werkt zich niet melden? En come on, een V9, die ondersteunt alleen 2,4GHz, dus logisch dat bereik beter was

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 31-01-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik kan helaas geen rssi vergeljkingen vinden maar ik geloof er ook niet van dat de EB12 slecht is.
Eerder inderdaad dat mensen het met 2,4 ghz vergelijken

@Cygni
Mijn eerste keus zou zijn een EB12 + superwifi2 op de andere verdiepingen (tip: kijk via de wifimanager of op marktplaats voor de zwarte modellen)

Als je wifi in eigen beheer wilt doen is een multi-ap/mesh setje prima keuze. Echter de orbi vind ik redelijk duur voor wat die kan.

Ik zou dan eerder een deco Xe75 (6ghz dedicated channel) of Deco x50 overwegen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
mad-dog schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:08:
[...]
een V9, die ondersteunt alleen 2,4GHz, dus logisch dat bereik beter was
...want?

[ Voor 23% gewijzigd door EverLast2002 op 31-01-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Lagere frequentie = hogere afstand in de praktijk........

Ik kom misschien wat bot over, maar zomaar dingen gaan roepen over iets wat je op een forum hebt gelezen moet je gewoon niet doen en help je de TS ook niet mee

[ Voor 31% gewijzigd door mad-dog op 31-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
mad-dog schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Lagere frequentie = hogere afstand in de praktijk........

Ik kom misschien wat bot over, maar zomaar dingen gaan roepen over iets wat je op een forum hebt gelezen moet je gewoon niet doen en help je de TS ook niet mee
Ik vertel toch zojuist dat ik dit bij meerdere mensen heb ervaren in praktijk….
Wie weet het nou beter, om je eigen quote te gebruiken. Sorry hoor..
Pagina: 1