compact toetsrooster maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjbosman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-08 08:53
Ik heb een vraag/opgave die wellicht in excel opgelost zou kunnen worden, maar misschien is dat ook niet de handigste plek.

Ik werk op een roosterbureau op een middelbare school en probeer zo efficiënt mogelijk de toetsroosters te plannen, zodat er zo min mogelijk onderwijstijd verloren gaat. Daarnaast moet het rooster wel aan bepaalde eisen voldoen.

Ik heb een excelbestand waarin op elke rij een leerling staat en erachter met kruisjes (x) welke vakken ze volgen.
In elke kolom staat dus een vak met kruisjes eronder.
Niet elke leerling volgt elk vak.

Ik wil een verdeling maken over zo min mogelijk dagen waarbij alle toetsen gemaakt kunnen worden, maar geen enkele leerling meer dan twee toetsen op een dag heeft. Daarnaast zou het mooi zijn om ook andere criteria te kunnen geven zoals bijvoorbeeld 'geen twee talen op een dag'.

Handmatig kom ik een heel eind met een houtje touwtje sorteermacro, maar dat blijft min of meer logisch zoeken naar lege doorsneden etc.

Mijn vraag:
Is er een manier om zoets te automatiseren zodat excel (of een ander programma) de beste oplossing zoekt aan de hand van bepaalde criteria.

Ik hoor graag van jullie

Michiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat is jullie roosterprogramma?
Zermelo kan dit namelijk vrij eenvoudig (voor zover je bij zermelo over eenvoudig kan spreken).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjbosman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-08 08:53
We gebruiken inderdaad Zermelo, maar hoewel die optie er is, blijkt dat handmatig bijna altijd een betere oplossing geeft. Ik heb dus niet zo veel vertrouwen meer in dit algoritme van Zermelo.