Hostname gebruiken bij Tighbt VNC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-07 11:54
Hello Folks

Ik gebruik af en to de software TightVNC om te connecteren naar een onbeheerde PC, nu is het zo dat men de software moet installeren op beide PC's, het rare is echter dat het me vaak na de installatie lukt de PC te bereiken via zijn "Hostname", dit is natuurlijk gemakkelijker, moest het IP adres wijzigen van de onbeheerde PC. Spijtig genoeg is het ook vaak zo dat ik de PC enkel via zijn IP adres kan bereiken, alhoewel de installatie van TightVNC op dezelfde manier is gebeurd. Weet er misschien iemand of men ergens de Hostname kan instellen zodat TightVNC via deze connecteert?

De systemen draaien op Windows 10 en Tight VNC Viewer is de versie 2.8.81

Alvast hartelijk bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:47

g0tanks

Moderator CSA
Bevinden de computers zich op hetzelfde netwerk?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
Ze bevinden zich inderdaad in hetzelfde netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Als je het commando "ping [hostname]" runt, krijg je dan wel het IP adres van de andere machine in hetzelfde netwerk?

TightVNC ziet geen hostname, dingen doen met hostnames is enkel iets voor de machine die de verbinding initieerd.

Als je vanaf machine1 een verbinding op wil gaan zetten naar machine2 en dan in VNC "machine2" als hostname intypt, gaat machine1 aan de DNS server vragen welk IP adres er bij machine2 hoort.
Machine1 krijgt dan antwoord met het IP adres, en zal d.m.v. het IP adres een verbinding op gaan zetten.

Geen idee welke router je hebt, maar vaak hebben die gewoon wel een interne DNS aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STYLUS3530
Laten we aannemen dat ik 3 PC's in hetzelfde netwerk heb:

PC1 ==> Dit is de PC waarmee ik connecteer naar PC2 of PC3
Op PC2 en PC3 heb ik op identieke manier Windows10 en Tight VNC geïnstalleerd.
PC2=10.200.2.134
PC3=10.200.2.143

Als ik via PC1 connectie met PC2 wil maken via VNC kan ik zowel via zijn hostname"PC2" als zijn IP "10.200.2.134" PC bereiken. Als ik ping op zijn naam krijg ik zijn IP adres.

Als ik via PC1 connectie wil maken via VNC kan ik dit enkel doen via zijn IP adres. Als ik ping op zijn naam krijg ik "Request time out"

Ik vind dit zo raar omdat ze allemaal via dezelfde DNS server gaan?