Toon posts:

poort 3 en 4 van draytek router werken niet als LAN-poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt mij niet om in mijn router de poorten 3 en 4 aan de praat te krijgen. Ik heb daarbij poorten gekoppeld aan VLAN's. Als ik een PC koppel aan bijv. poort 3, dan is mijn PC niet verbonden. En dan denk ik, moet deze poort nog ingesteld worden als WAN- of LAN-poort? Ik kan een dergelijke instelling ook niet vinden in de router.

Ik heb de PC in windows ingesteld met een statisch IP in het subnet van VLAN-0.

Poort 1 gebruik ik voor een koppeling met een switch, die goed werkt.

En poort 2 gebruik ik voor IPTV, wat ook goed werkt.

Het wireless-gedeelte doet het ook wel.

Poort 5 gebruik ik nog niet.

Ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen?

Ik heb een screenshot toegevoegd van de VLAN-instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slXRlXTQk-wmiveGi1YkhqmevjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Se7D3oObLVtTQv02sU3SHvxY.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lukt mij niet om in mijn router de poorten 3 en 4 aan de praat te krijgen. Ik heb daarbij poorten gekoppeld aan VLAN's.
In jouw screenshot heb je poorten P3 en P4 niet gekoppeld aan VLANs. Alleen VLAN0 die je op een geheime VLAN ID getagged hebt.

Waarom heb je VLAN0 getagged? En met welke VID (en waarom is dat geheim)?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zet dat vinkje onder VLAN tag uit. En VLAN nummers zijn geen geheime informatie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd heb je toevallig niet nog de DrayTek van Vodafone/T-Mobile/Odido staan? Want dan zijn poort 3 en 4 fixed IPTV poorten.

Edit: never mind, ik zie dat je een 5Ghz netwerk hebt, dat heeft dat oude ding van T-mobile niet.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 31-01-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 01:20:
Het lukt mij niet om in mijn router de poorten 3 en 4 aan de praat te krijgen. Ik heb daarbij poorten gekoppeld aan VLAN's. Als ik een PC koppel aan bijv. poort 3, dan is mijn PC niet verbonden. En dan denk ik, moet deze poort nog ingesteld worden als WAN- of LAN-poort? Ik kan een dergelijke instelling ook niet vinden in de router.

Ik heb de PC in windows ingesteld met een statisch IP in het subnet van VLAN-0.

Poort 1 gebruik ik voor een koppeling met een switch, die goed werkt.

En poort 2 gebruik ik voor IPTV, wat ook goed werkt.

Het wireless-gedeelte doet het ook wel.

Poort 5 gebruik ik nog niet.

Ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen?

Ik heb een screenshot toegevoegd van de VLAN-instellingen.

[Afbeelding]
Kun je eventueel toelichten wat je plan is.
Welke vlans wil je maken, welke poorten, welke subnets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Heb je de netwerkkaart in die Windows PC wel z'n verkeer laten taggen (devmgmt.msc) met de juiste VID?

Draytek heeft twee typen vlan in gebruik namelijk port based vlan (dat zijn de eerste reeks vinkjes) en Tag based vlan met een VID.
Jij hebt voor beiden gekozen dan moet je PC ook die tag hebben en niet alleen aan de juiste poort aangesloten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 31-01-2024 12:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Ben(V) schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:16:
Heb je de netwerkkaart in die Windows PC wel z'n verkeer laten taggen (devmgmt.msc) met de juiste VID?

Draytek heeft twee typen vlan in gebruik namelijk port based vlan (dat zijn de eerste reeks vinkjes) en Tag based vlan met een VID.
Jij hebt voor beiden gekozen dan moet je PC ook die tag hebben en niet alleen aan de juiste poort aangesloten zijn.
Ligt die optie ook niet aan het merk netwerkkaart?
Mijn Realtek nic heeft enkel de optie "Priority & VLAN" (enabled/disabled)
VLAN ID kan ik nergens invullen.
Lijkt me ook logisch want VID etc stel je in op de switch (of router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Ja maar als hij test met een PC rechtstreek aan poort 3 of 4 van die Draytek en daar zit geen switch tussen waar je die vid op kunt configureren dan moet dat in PC gebeuren.
Je driver moet dat wel kunnen configureren en anders moet er gewoon een switch tussen die dat doet.

Waarschijnlijk heb je daar de Intel Proset voor nodig, want de standaard versie van Windows kan dat niet zoals je gemerkt hebt.
https://www.intel.com/con...river-for-windows-10.html

Waarschijnlijk is hij beter af om voor die poort 3 en 4 enkel port based vlan te gebruiken en niet de tagged vlan te confiureren.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 31-01-2024 14:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Poort 2 en 3 is door de provider gereserveerd voor iptv. Ik heb trouwens een eigen router. En ik heb de pc trouwens getest op poort 4.

Mijn switch gebruikt 802.1q.vlan. Dat is tag based vlan.

Maar dan moet ik dus in de router een tag toevoegen voor het vlan waar poort 4 in zit. Maar goed, windows kan geen tag meegeven. Dus het zal niet werken.

In de router poort 3 en 4 port based instellen kan dan toch niet omdat mijn switch dan niet werkt? Of kun je in de router alleen poort 3 en 4 port based configureren en de rest tag based?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welke provider is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb budget thuis. Dat is van KPN

Ik had op de poorten 3 en 4 van de router een tijd lang IPTV decoders zitten. Die van poort 3 gebruik ik nog steeds voor een TV decoder en op poort 4 wil ik een mxqpro tv box zetten. Aan dat laatst ben ik nog niet toegekomen.

Maar de IPTV decoders hebben prima gewerkt op beide poorten.

Volgens mij heb ik poort 4 nog steeds geconfigureerd voor een decoder en is dat dus het probleem. Afijn, op dit moment heeft het minder haast. Ik kom er nog op terug. Maar ik denk dat de oplossing hem hierin zit. Volgende keer moet ik beter nadenken.

Het probleem met het overzetten van alle data van een kleine harddisk op een kleine nas naar een grote harddisk op een grote nas, is voor mij nu prioriteit.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2024 14:42 ]

Pagina: 1