Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 17:46
Ik woon nu een paar jaar in het buitenland en zit er aan te denken op termijn weer terug te gaan. Aan degenen die mij voor zijn gegaan, hoe deden jullie dat met solliciteren? Eerst terugverhuizen en dan een baan vinden of beter eerst een baan vinden en dan pas terug verhuizen?

[ Voor 30% gewijzigd door Spacejockey op 30-01-2024 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedeus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-06 20:17
Ik werkte vanuit het buitenland veel met dezelfde Nederlandse partners/bedrijven samen (die dus in NL zaten.)
Daar paar balletjes opgegooid om te zien of er vacatures waren die zouden aansluiten bij mijn ervaring.

Zo via een medewerker vacature gevonden binnen een van deze bedrijven, en interne contactgegevens van manager gekregen om even via directe lijn te kunnen praten. Was een match, dus zo eerst een baan, daarna pas terugkeer geplanned.

Ik zou zeker eerst werk zoeken:
- je gaat bv. in Breda wonen en vindt werk in Amsterdam, of andersom, dan heb je gelijk weer reistijd. Ligt er uiteraard aan of je al weet of je naar bepaalde plek terug wilt keren uiteraard.

- Vinden van huisvesting met baan is ook makkelijker,
- Omdat je uit buitenland komt heb je werkgeschiedenis in NL en is vangnet voor werkloos zijn minder, m.a.w. het is kostbaar om geen baan te hebben.

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Barrycade

Through the...

Geen ervaring mee, maar is hier een topic van iemand die wel teruggekomen is uit Ierland en nu loopt te sappelen om een baan te vinden.

Dus zou eerst solliciteren en dan komen. Maar hangt ook af van je buffer, je beoogde werkveld, de regio en je netwerk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 22:27
Ik heb dit vorig jaar gedaan. Ik heb vanuit het buitenland gesolliciteerd (immers kun je vaak wel middels teams/meet/zoom gesprekken voeren). Dit was totaal geen probleem, en het was fijn om te weten dat ik meteen aan de slag kon zodra ik weer in NL was.

Wat ik lastiger vond was het vinden van een (huur) woning. Bij veel partijen moet je een aantal salarisstroken/werkgevers verklaring aanleveren, dat gaat vaak moeilijk als je in je proeftijd zit. Heb je er al over nagedacht hoe je dat gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het in 2019/2020 gedaan (vanuit een ander EU land). Inderdaad éérst een baan, daarna de rest.

Wat @evanraalte zegt is geen klein ding: onderschat niet hoe ontzettend lastig het is om een huis te vinden als je niet al in het land bent, zeker als je zoekt in populaire gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
dedeus schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:49:
I
- je gaat bv. in Breda wonen en vindt werk in Amsterdam, of andersom, dan heb je gelijk weer reistijd.
Breda-Amsterdam is met de intercity direct iets meer dan een uur. In veel buitenlanden is dat dichtbij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:33

LankHoar

Langharig tuig

@Spacejockey ik ben in 2022 teruggekomen. Eerst huurwoning gevonden (viel erg tegen inderdaad, zoals @evanraalte ook al zei), daarna verhuisd, een sabbatical genomen en toen werk gezocht en gevonden. In de IT wilde dat vrij makkelijk, maar zal zeker van je vakgebied afhangen.

Wat ons hielp bij het vinden van een woning (zonder baan): het hebben van een royale spaarrekening en goede referentie van verhuurder in het buitenland.

Persoonlijk ben ik erg blijd at we het op deze manier gedaan hebben, en niet dat ik me gelijk in een baan moest storten. Heel wat zaken nog af moeten handelen, en ook in Nederland veel regelen (hele huisraad bij elkaar rapen, veelal tweedehands, dat kost gewoon tijd). Een nieuwe baan is altijd al intensief in het begin, dus dat zou geen succesfactor geweest zijn.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat hangt van enkele factoren af zou ik zeggen. Zelf ben ik eerst terug gekomen en ben dan pas een baan beginnen zoeken. Maar ik had dan ook nog steeds een woning hier en doordat ik vanuit Dubai kwam had ik ook een mooie financiele buffer opgebouwd.

En ondanks dat het perfect puur online kan, heeft de persoonlijke toets ook zijn voordelen, zeker wanneer er meer kandidaten voor een functie zijn. Sommige van de beste gesprekken die ik gehad heb gebeurden na het officiele gedeelte. En dat heb je niet met online only.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Barrycade schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:01:
Geen ervaring mee, maar is hier een topic van iemand die wel teruggekomen is uit Ierland en nu loopt te sappelen om een baan te vinden.
Dat is nou niet direct de meest representatieve baanzoeker….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:08
W.b.t. een huurwoning vinden: toen ik in Engeland werkte en weer permanent in NL wou gaan wonen accepteerde MVGM gewoon mijn Engelse loonstrook voor een Nederlandse huurwoning. n=1, maar wel een vrij grote partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
Wat voor jou het "beste" is, hangt af van je situatie en persoonlijke voorkeuren.

Eerst een woning zoeken en dan pas een baan, geeft je tijd om eerst in die woning een klein beetje te settelen voordat je aan je nieuwe baan begint.
Maar je zit dan wel weer direct min of meer aan die woning en regio vast, ook voor werk. Later nog eens verhuizen kan natuurlijk, maar dan heb je alsnog al het gedoe wat daar weer bij komt kijken.
En zeker als er ook nog een gezin mee verhuist, lijkt me dat niet ideaal.

Daarnaast heb je een behoorlijke financiële buffer nodig als je eerst gaat verhuizen en dan pas op zoek gaat naar werk. Zelfs al zou je snel geschikt werk vinden, dan nog zit er zo 3 maanden of langer tussen je verhuizing en het moment dat je eerste salaris van de nieuwe baan gestort wordt. Terwijl je in die maanden wel de borg voor je huurwoning moet betalen, je reis naar Nederland, verhuizing van je spullen naar Nederland, de woning moet inrichten, afhankelijk van wat je kunt meeverhuizen naar Nederland ook (deels) een nieuwe inboedel moet aanschaffen etc en natuurlijk ook gewoon jezelf en eventueel je gezin moet onderhouden.
De vele duizenden euro's zullen je portemonnee uit vliegen zonder dat je inkomsten hebt.

En valt het zoeken naar werk tegen, dan ben je nog langer op je spaargeld aan het interen. Want recht op een uitkering heb je waarschijnlijk niet. Aan de andere kant: voor ongeschoold werk via uitzendbureaus zoeken ze altijd mensen. Dus een beetje geld verdienen hoeft geen probleem te zijn indien je een goed functionerend lichaam hebt.

Daar tegenover staat dat wanneer je eerst een baan vindt er een enorme druk komt te staan op het vinden van geschikte woonruimte en regelen van de verhuizing zodra je voor die baan een contract hebt getekend en weet wanneer je moet beginnen. De huidige woningmarkt is in grote delen van Nederland op z'n zachtst gezegd "niet makkelijk".
En als je dan een woning gevonden hebt en je moet nog het nodige werk verzetten om daar goed te "settelen" dan is dat best stressvol en slopend, zeker naast een nieuwe baan die waarschijnlijk ook het nodige van je vraagt in de eerste weken.

Het is met de huidige woningmarkt ook niet ondenkbaar dat wanneer je eerst een baan vindt en daarna pas een woning gaat zoeken, dat je in eerste instantie niet verder komt dan tijdelijke huurcontracten voor een korte periode en/of aangewezen bent op vakantieparken omdat je eigenlijk helemaal geen geschikte woning kunt vinden in de korte tijd tussen het tekenen van je arbeidscontract en de eerste werkdag die daar bij hoort.
Bedenk daarbij dat vakantiehuisjes doorgaans niet op plekken met goed openbaar vervoer staan, en je al snel aangewezen bent op een auto voor het woon-werkverkeer. Ook weer een extra kostenpost waarmee je rekening moet houden.

Heb je een gezin met schoolgaande kinderen dan zou het voor mij prioriteit zijn om het aantal verhuizingen te minimaliseren en dus eerst op zoek gaan naar een woning, pas daarna naar werk. Mits dat financieel haalbaar is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Spacejockey schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:28:
Ik woon nu een paar jaar in het buitenland en zit er aan te denken op termijn weer terug te gaan. Aan degenen die mij voor zijn gegaan, hoe deden jullie dat met solliciteren? Eerst terugverhuizen en dan een baan vinden of beter eerst een baan vinden en dan pas terug verhuizen?
Sta je ingeschreven bij de woningbouwvereniging? Zo niet, waar ga je dan wonen? Kan je bij familie/ouders wonen? Zo niet, hoe ga je dan een vrijesectorhuurwoning vinden?

Je kan natuurlijk geen vrijesectorhuruwoning vinden zonder inkomen. Als je naar Nederland komt heb je misschien nog geen baan en wat dan?

Ook als je wel een baan in Nederland vindt, accepteren die dan dat jij solliciteert vanuit het buitenland? Want in mijn ervaring doen alleen grote internationale bedrijven dat, of als jij dusdanig waardevol bent dat jij het gedoe waard bent. Wat voor werk doe je en op welk niveau? Voor customer service gaan ze je niet zomaar vanuit het buitenland aannemen vrees ik.

Zodra je een huurwoning in Nederland vinddt, kan je gaan solliciteren. Of dus als je op hoger niveau werkt of internationale organisaties.

Het heeft mij 9 maanden gekost voordat ik een baan heb gevonden en die is 2 uur enkele reis met het ov. Maar als jij een rijbewijs hebt, is het gemakkelijker om een baan te vinden. Ik mag helaas niet rijden van het CBR.

En ga je in een dure regio wonen, dan kan het überhaupt moeilijk zijn om woonruimte te vinden zelfs als je de huur kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Barrycade schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:01:

Dus zou eerst solliciteren en dan komen. Maar hangt ook af van je buffer, je beoogde werkveld, de regio en je netwerk hier.
Het heeft me 8 maanden of zo of 9 zelfs gekost om een baan te vinden en die is 2 u enkele reis ov en ik mag niet rijden van het cbr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 17:46
Bedankt voor alle reacties, het is me duidelijk dat het handiger is eerst een baan te regelen. Ik ben software developer in Londen in de financiële sector, wellicht zou ik kunnen proberen bij een bedrijf met vestigingen in Nederland naar binnen te komen en een interne transfer doen. Ik heb nog steeds een woningnet inschrijving in Utrecht van mijn studententijd met een jaar of 15 wachttijd, maar weet niet of ik daar veel aan heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Spacejockey op 31-01-2024 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met de rest; zoek eerst een baan. Veelal zijn bedrijven sowieso blij iemand te hebben en kan je op die manier meer tijd regelen voor je verhuizing. Verder als het een redelijk groot/multinationaal bedrijf is zijn ze vast gewend om personeel uit het buitenland te hebben en/of dat opzegtermijn in andere landen vaak langer is (3 maanden in Duitsland bijvoorbeeld).

Had zelf de mazzel dat ik tijdelijk bij mijn vriendin kon wonen bij re-migratie en vanuit daar een grotere gezamenlijke woning te zoeken. Had dus eerst de baan geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:08
Spacejockey schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:17:
Bedankt voor alle reacties, het is me duidelijk dat het handiger is eerst een baan te regelen. Ik ben software developer in Londen in de financiële sector, wellicht zou ik kunnen proberen bij een bedrijf met vestigingen in Nederland naar binnen te komen en een interne transfer doen. Ik heb nog steeds een woningnet inschrijving in Utrecht van mijn studententijd met een jaar of 15 wachttijd, maar weet niet of ik daar veel aan heb.
Verhuis je alleen? Want mijn ervaring was dat het niet heel moeilijk was om woonruimte te vinden na het accepteren van een baan, maar ik hoefde dan ook niet minstens 3 slaapkamers en tuin voor een hond etc. Als je vervolgens een contract van een degelijke werkgever in Nederland kunt overleggen met een net salaris dan is er best wat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In Utrecht zit een aantal banken (oa Rabobank, de Volksbank) en een aantal verzekeraars en iedereen zoekt software developers. Als ik je salaris zo inschat kom je in de vrije sector terecht, kijk maar eens rond op woningnet Utrecht. Ik schat je kansen best hoog in dat je relatief snel een baan vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat je eerst duidelijk voor jezelf moet krijgen in welke regio je zou willen wonen (Limburg of Groningen is compleet anders dan de Randstad). Dan kan je vervolgens gerichter zoeken naar zowel een baan als woning.

Eigen ervaring (al is het wel al weer enkele jaren geleden) is dat een baan (ook al ligt dat in de toekomst of heb je alleen maar een letter of intent) meer mogelijkheden geeft bij de vrije sector (als developer in de financiële sector zal je loon ver boven het maximum van sociale huur liggen). In de vrije sector is meer mogelijk, zeker als je een financiële buffer hebt en je aanbiedt om de huur voor de eerste 3 maanden direct over te schrijven dat de verhuurder daar ook vertrouwen in krijgt. Uiteindelijk draait het er om dat je als een betrouwbare huurder wordt gezien die netjes omgaat met het gehuurde.

Verhuis je alleen dan is een krappe studio, voor een net wat te hoge prijs, in een net onhandig gelegen locatie, meestal wel goed te doen voor 1-2 jaar. Dan heb je voldoende tijd om ter plekke rond te kunnen kijken naar een woning die beter bij jouw wensen aansluit. Verhuis je met partner of gezin, dan zal je veel meer moeten overleggen, plannen, regelen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sirdanilot schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:15:
[...]

Ook als je wel een baan in Nederland vindt, accepteren die dan dat jij solliciteert vanuit het buitenland? Want in mijn ervaring doen alleen grote internationale bedrijven dat, of als jij dusdanig waardevol bent dat jij het gedoe waard bent.
Welk gedoe? Enige is dat sollicitatiegesprek remote moet gebeuren, wat niet ideaal is, maar niet onoverkomelijk voor zat functies. Verder is het geen enkel gedoe voor de werkgever. Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als die persoon geen Nederlands, of zelfs geen EU paspoort heeft. Dan wordt het een gedoe met dingen wat primair door de grote internationale bedrijven wordt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk goed naar je verwachtingspatroon:
London != Normaal
Software developer != Normaal
Financiële sector != Normaal
Je zit 3x boven de normaal waarschijnlijk. En dat kan letterlijk betekenen dat je salaris 3x hoger ligt dan 'nornaal'.
En in Nederland is het motto 'doe maar normaal'.

Kijk dus uit voor (grote) teleurstellingen. Vraag zsm wat salaris indicaties op, misschien kun je beter in London blijven wonen en elk weekend naar Nederland reizen. Ben je 'goedkoper' uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:55
Sissors schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:04:
[...]

Welk gedoe? Enige is dat sollicitatiegesprek remote moet gebeuren, wat niet ideaal is, maar niet onoverkomelijk voor zat functies. Verder is het geen enkel gedoe voor de werkgever. Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als die persoon geen Nederlands, of zelfs geen EU paspoort heeft. Dan wordt het een gedoe met dingen wat primair door de grote internationale bedrijven wordt gedaan.
Voor TS hooguit de 1e ronde. Londen niet onoverbrugbaar om even op-en-neer te gaan voor een 2e ronde.
Pagina: 1