Hatchback occasion adviezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-05 13:50
Vanwege gezinsuitbreiding willen wij onze kleine Peugeot 107 gaan inruilen voor iets groters. Eerst gedacht aan een stationwagon maar dat vinden wij persoonlijk toch net wat te groot. Hierdoor zijn we uitgekomen bij de wat grotere hatchbacks binnen ons budget (circa 12.000 tot 19.000 euro).

Onze eisen zijn:
  • Een jonge auto. Wij denken aan niet ouder dan 2018
  • Kofferruimte van minimaal 350 liter
  • genoeg ruimte achterin zodat de kinderzitjes wat ruimte hebben
Heel erg veeleisend zijn wij daarmee niet denk ik

Waar ik ondertussen naar gekeken heb is o.a.
  • Kia Ceed
  • Ford Focus
  • Seat Leon
  • Mazda 3
  • Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf vind ik van mijn lijstje het minst interessant omdat ik het simpelweg geen mooie auto's vind. Ook de Mazda 3 is niet favoriet omdat die volgens mij de kleinste kofferruimte heeft

Meest interessant vind ik nu de Kia Ceed waarbij ik er een op het oog heb uit 2020 met 54000 op de teller. Enige wat ik hier nog lastig aan vind is dat de auto al 2 eigenaren heeft gehad waarvan 1 (zakelijk) minder dan een jaar en ik mij dan afvraag wat daar de reden van is. Is het dan nog een verstandige koop?

De Ford Focus vind ik daarnaast erg mooi maar die kom ik vooral tegen als Ecoboost en daar hoor ik niet de beste verhalen over. De vraag is echter of deze motoren nog steeds onbetrouwbaar zijn op auto's van na 2018/2019?
Ook de Seat Leon met een TSI uitvoering staat niet te boek als heel betrouwbaar. Maar opnieuw, in hoeverre geldt dat nog voor de nieuwere modellen?

Iemand die mij van wat wijsheid kan verschaffen? Al ben ik mij er ook van bewust dat een occasion kopen ook een gedeelte een gevoelskwestie zal zijn waarbij geluk ook een belangrijke factor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 00:44
Wat ruimte betreft kan een Skoda Octavia hatchback niet ontbreken. Volgens mij is dat toch wel een ruimtewonder en een 2018+ model met een 1.0 TSI driepitter of 1.5 TSI viercilinder passen nog wel binnen het budget, zie er genoeg staan met diverse kilometrages.

Wat betrouwbaarheid betreft, daar heb je nooit zekerheid over, staat en valt met het onderhoud en het (rij)gedrag van de eerdere berijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
Je zou ook naar een Renault Clio Estate kunnen kijken. Is in feite een hatchback waar een extra kont aangeplakt is. ( wat het een lichte station maakt )

Voor de rest zegt aantal eigenaren niet veel.

Onderhoud en hoe er in gereden is dat zegt veel meer. ( dus kijk vooral maar de motor, onderhoud geschiedenis, en de binnenkant van de auto )

[ Voor 38% gewijzigd door corporalnl op 31-01-2024 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 13:02
Qua C-segment hatchback vind ik de Skoda Rapid of Scala echt ongeëvenaard qua binnenruimte. Dus die zou hoog op mijn lijstje staan als je nog niet naar een station wil.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 15:06
Mazda 3 is er ook in sedan. Heb je wat meer kofferbakruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:04
Ik kan alleen als ervaringsdeskundige over de Ford Focus (MK4) spreken. Daar zitten de nieuwe Ecoboost blokken in met een ketting. Daar heb ik ook specifiek naar gekeken. Als je het mij vraagt een waanzinnige auto die goed uitgerust zijn, lekker stil en niet normaal hoeveel power er uit een zuinige (lees: 1:29 op een 80 weg) 3 cilinder geperst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
Vergeet de Peugeot 308 niet mee te nemen in je overweging. Ondergewaardeerde auto en bijbehorende rij-eigenschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Als ik zo zie dan zoek je vooral betrouwbaar auto. Het is wellicht niet altijd zo maar in het algemeen is natuurlijk japaners en koreans betrouwbaarder zou zijn.

Bijvoorbeeld Toyota Corolla. Die kan je vanaf 14k vinden, zelfs de hybride variant begint bij 15k met hoge km.
Is in principe tried and tested aandrijflijn. Je kan zelfs de station variant binnen je budget vinden.
Of je gaat kleiner, de Yaris hybrid is compacter maar redelijk ruim voor zijn klasse.

Verder is de Kia Ceed opzich een goede optie. Die is ruim binnen je budget dus bij twijfel zou ik verder shoppen. Ook handig om eentje van Kia dealer te halen of in ieder geval nog binnen de 7 jaar Kia garantie.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:44
Marti Zanden schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:57:
Vanwege gezinsuitbreiding willen wij onze kleine Peugeot 107 gaan inruilen voor iets groters. Eerst gedacht aan een stationwagon maar dat vinden wij persoonlijk toch net wat te groot. Hierdoor zijn we uitgekomen bij de wat grotere hatchbacks binnen ons budget (circa 12.000 tot 19.000 euro).
Ik zou eerst een kinderwagen in een hatchback proberen te krijgen en dan jezelf weer afvragen of je een station nog te groot vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 16:12
Als de Kia Ceed een optie is, is dan de Hyundai I30 ook een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:12
Thomas18GT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Ik zou eerst een kinderwagen in een hatchback proberen te krijgen en dan jezelf weer afvragen of je een station nog te groot vind.
Dit. Een kinderwagen in een hatchback betekend ook een 1/2 gevulde kofferbak ;) Ik had een Mazda 3 (lease weliswaar) vanaf het moment dat mijn oudste dochter werd geboren en eigenlijk vanaf de eerste keer dat de kinderwagen + reiswieg er in ging wist ik dat het een lange 4 jaar ging worden... Halverwege de termijn een 2e dochter en de hatchback paste eigenlijk niet optimaal bij die levensfase. Ik rij nu een Ford Focus station en dat is echt een verademing. Met koffers voor een vliegreis, met zooi voor een dagje Efteling, met zooi voor een dagje sleeën/skiën. Met alles :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Omdat ik 'm zelf gehad heb mis ik de Opel Astra K in je lijstje. Ik vond het een hele fijne auto en deze valt ook binnen je budget. Ik heb geen ervaring met de 1-liters, maar de 1.4 met 150 pk was helemaal prima. Deze zijn vaak ook wat beter aangekleed qua uitrusting. Verder natuurlijk jouw keuze, dit even ter inspiratie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Thomas18GT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Als je vanaf een 107 komt snap ik dat de schok naar een station best groot is. Maar als het kan zou ik inderdaad ook altijd voor een station gaan. Daarnast, de ene kinderwagen is de andere niet. Er zit behoorlijk verschil in de mate van opklapbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn advies zou een Toyota Corolla TS hybride zijn. "Kleine" station, maar daardoor wel meer ruimte voor je kinderwagen e.d., en uiterst betrouwbare techniek. Plus lekker zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Thanks allen voor de input.
Even extra info wat ik nog niet vermeld had. We hebben naast de 107 nog een andere grotere auto (Volvo XC40 Recharge) die perfect is als we ergens naar toe gaan met kinderwagen en andere bagage. Daarom ook extra de reden dat we niet naar een station kijken. Geen behoefte aan twee grote auto's.

Daarnaast hebben we in het verleden al eens een Citroen c-3 gehad. Daar paste de kinderwagen prima in. Dan ben je alleen wel wat meer beperkt in extra bagage. Maar voor een tweede auto meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:29
Op basis van je vraag kan er echt vanalles.

Hoeveel ga je met deze auto rijden? Zou elektrisch ook een optie zijn? Hoe vaak zit je uberhaupt met drie(?) of meer personen in deze auto?

C-segmenters zijn er heel veel en een aantal andere suggesties is ook genoemd:
  • De Toyota Corolla is fijn, zuinig en betrouwbaar. De hatchback is niet de ruimste maar biedt wel meer dan 350l bagageruimte. Ze zijn relatief duur maar dat zie je ook terug in de restwaarde.
  • De Opel Astra is goed en goedkoop. Je krijgt veel auto voor weinig geld, het ziet er alleen niet zo spannend uit.
Daarnaast zou je naar B-segment crossovers kunnen kijken. Die bieden door de hoogte ook vaak genoeg gebruiksgemak. Normaal zou ik niet snel een SUV aanraden want zwaarder, onzuiniger maar in dit segment maakt het niet zoveel verschil en biedt het wel net iets meer praktisch gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:07
Kies voor een Auris/Corolla, geen gedoe en comfortabel.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marti Zanden
Hier even een update. Zojuist een proefrit gehad in een Kia Ceed uit 2020.
De auto ziet er nog zeer netjes uit (op wat minieme gebruikerssporen na) en qua rijgedrag ook meer dan prima. Verder geen hele spannende auto maar voldoende ruim van binnen en goed onderhouden. Al is dat onderhoud nog een klein dingetje aangezien de auto pas na 20.000 km de eerste beurt heeft gehad en daardoor officieel niet meer geldig is voor de 7 jaar garantie van Kia. De verkoper ging hier nog navraag over doen hoe strikt ze daar in zijn. De auto heeft straks wel een jaar BOVAG garantie waardoor de Kia garantie zelf nog maar voor 2 jaar zou gelden dus ik weet ook niet hoe zwaar ik er aan moet tillen als de garantie niet doorgaat.

Dus ik neig heel erg naar deze auto. De auto gaat namelijk vooral dienst doen voor woon/werk verkeer waardoor ik of mijn vrouw er vaak alleen in zal zitten. Waarschijnlijk zo'n 2x per week met 2 kinderen achterin voor een iets langere rit. Verder rijd ik er naar alle waarschijnlijkheid zo'n 12.500 tot 15.000 km per jaar mee. Al met al denk ik dat dit dan een prima auto gaat zijn voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 19:54
Marti Zanden schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:31:
Hier even een update. Zojuist een proefrit gehad in een Kia Ceed uit 2020.
De auto ziet er nog zeer netjes uit (op wat minieme gebruikerssporen na) en qua rijgedrag ook meer dan prima. Verder geen hele spannende auto maar voldoende ruim van binnen en goed onderhouden. Al is dat onderhoud nog een klein dingetje aangezien de auto pas na 20.000 km de eerste beurt heeft gehad en daardoor officieel niet meer geldig is voor de 7 jaar garantie van Kia. De verkoper ging hier nog navraag over doen hoe strikt ze daar in zijn. De auto heeft straks wel een jaar BOVAG garantie waardoor de Kia garantie zelf nog maar voor 2 jaar zou gelden dus ik weet ook niet hoe zwaar ik er aan moet tillen als de garantie niet doorgaat.

Dus ik neig heel erg naar deze auto. De auto gaat namelijk vooral dienst doen voor woon/werk verkeer waardoor ik of mijn vrouw er vaak alleen in zal zitten. Waarschijnlijk zo'n 2x per week met 2 kinderen achterin voor een iets langere rit. Verder rijd ik er naar alle waarschijnlijkheid zo'n 12.500 tot 15.000 km per jaar mee. Al met al denk ik dat dit dan een prima auto gaat zijn voor de komende jaren.
Hoe bevalt de Ceed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marti Zanden
Hey @Azerox ik zie je bericht nu pas. de Ceed bevalt heel prima. Rijd zeer degelijk en het verbruik is prima. Ook de kofferruimte is eigenlijk perfect. De auto is verder niet spectaculair maar doet gewoon wat het moet doen.
Enige puntje waar ik me aan stoor is dat wanneer ik de bestuurderstoel op de voor mij perfecte afstand afstel ik niet helemaal lekker zit met mijn rechterknie. Die rust vaak dan precies tegen de rand van het harde plastic van het middenconsole. Dat gaat wat irriteren bij een lange rit. Daardoor de stoel iets dichter op het stuur gezet om te zorgen voor een iets meer comfortabele zit.

Verder niets te klagen en perfect als tweede auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 19:33
@Marti Zanden Collega van me had ook zoiets met een Peugeot 406. Die had er gewoon een klein kussentje op geplakt. Werkte perfect.

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1