Tips voor voeding upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisk
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-08 02:21
Tips voor een nieuwe voeding?

Al een paar maanden herstart mijn pc soms plots.
De laatste maand maakt mijn voeding soms plots ook enorm veel herrie.
Of het is ouderdom of kan het liggen aan het feit dat mijn voeding te licht is of er hoge pieken zijn?

Ik heb een Corsair CX450M 450W voor een AMD Ryzen 5 1600 + Gigabyte AB350 + Radeon RX 580
(2crucial bx 1Tb & Samsung 980 m2 pcie3.0)

Ik heb er geen verstand van dus welk wattage zou ik nodig hebben en enkele aanraders?

Ps: De pc draait 7op7 16u per dag dus liefst energiezuinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
Hoeveel wil je er maximaal aan uitgeven? Voor nu zou ik zeggen haal uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi. Dan kan je er minimaal 10 jaar mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisk
Ik ben niet van plan up te graden in de komende jaren. Hoewel een mooie korting vrees ik dat 750w overkill is? heb ergens gelezen dat een veel te ruime voeding ook niet goed is en ik vrees dat de energiekosten hierbij toch ook veel meer gaan zijn.

Voeding rond de 100 EUR is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05
Krisk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:20:
Ik ben niet van plan up te graden in de komende jaren. Hoewel een mooie korting vrees ik dat 750w overkill is? heb ergens gelezen dat een veel te ruime voeding ook niet goed is en ik vrees dat de energiekosten hierbij toch ook veel meer gaan zijn.

Het vermogen van een voeding is het maximum wat hij kan leveren, niet wat hij daadwerkelijk verbruikt.

Ze leveren dus allebei precies even veel aan je systeem. De 750 watt is echter gold-rated en is dus waarschijnlijk zuiniger, wat betekent dat hij zelf minder stroom nodig heeft en minder warm wordt als die van 450 watt.

Je gaat er dus waarschijnlijk gewoon minder stroom mee verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:11
Krisk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:20:

Snel reken sommetje: (korreltje zout)
Rx 580 ~250w
r5 1600 ~95w
Al het andere ~ 75w
370 w totaal
Dit is ruw weg 50% load op de 750w psu.
Perfect voor de maximale efficiëntie.
https://external-content....d0445af289d1bf&ipo=images

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
fietser1997 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Snel reken sommetje: (korreltje zout)
Rx 580 ~250w
r5 1600 ~95w
Al het andere ~ 75w
370 w totaal
Dit is ruw weg 50% load op de 750w psu.
Perfect voor de maximale efficiëntie.
https://external-content....d0445af289d1bf&ipo=images
Dat is vooral bij oude voedingen dat ze het meest efficiënt zijn bij 50%. Tegenwoordig zien efficiency curves er meer zo uit: https://www.techpowerup.c...-series-850-w-2021/5.html
Tel daar nog even bij op dat ATX3.0 voedingen veel grotere veiligheidsmarges hebben en pieken van zelfs 2x zoveel als het geadverteerde wattage aankunnen.

Tevens bereken je het wattage als @Krisk een GPU en CPU stresstest tegelijkertijd zou draaien. In de praktijk gebruikt je pc minder dan dat.

Ik zou eerst eens het stof uit de voeding blazen met wat perslucht en kijken of dat de luidruchtige fan oplost. Zelf heb ik eens de fan van mijn CX450M vervangen toen die begon te ratelen (niet zomaar een voeding openmaken tenzij je bekend bent met de gevaren. De condensators kunnen dodelijk zijn). Als er dan toch een nieuwe voeding moet komen, is 450W voldoende, maar heeft weinig upgrade-mogelijkheden.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisk
ik had hier (https://www.evolve-gaming...-kiezen-voor-een-game-pc/)
gelezen als tip:
"koop nooit een voeding die te zwaar is en waarvan je het vermogen niet van gaat gebruiken. De voeding zal dan zeer inefficiënt zijn en zal meer energie verbruiken."

Vandaar mijn zorg, maar dit klopt dus niet?
Wat me wel opvalt is dat die cooler master v750 een actieve koeling is en enorm luid 41,6db

Gezien 12u van de dag office werk/idle is en 4 tal uur gamen is geluid toch een wel een dingetje. Is semi passief niet beter voor mij?

Betreft wattage zie ik op de desktop best buy guides van een aantal jaar geleden waar ze een rx580 en r5 1600 insteken een voeding van 550W. Dit bvb.
uitvoering: Cooler Master V550 Gold-V2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 19:59
Zo'n algemeen statement heb je niet zo veel aan, dat verschilt namelijk erg per voeding. De specificatie voor de geluidssterkte kun je ook niet zomaar met andere voedingen vergelijken, omdat iedere fabrikant dit anders test.

De fan van de V750 Gold i Multi is overigens wel gewoon semi-passief, dat staat verkeerd in de pricewatch. Pas vanaf ongeveer 250 watt verbruik slaat de fan aan, en pas vanaf 600 watt verbruik zou je hem een heel klein beetje kunnen gaan horen, maar eigenlijk is hij in bijna alle gevallen zo goed als onhoorbaar. Hij is sowieso veel stiller dan een (goedwerkende) CX450M en de kans dat hij boven de rest van de componenten uitkomt qua geluid is nihil.

Het is overigens ook een ATX 3.0 voeding, waarmee je voorbereid bent op de toekomst :).

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisk
Henk12345678 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:25:

De fan van de V750 Gold i Multi is overigens wel gewoon semi-passief, dat staat verkeerd in de pricewatch.
Zeker? Ik zie op andere sites ook actief staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk12345678
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 19:59
Krisk schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Zeker? Ik zie op andere sites ook actief staan
Yep, zie ook deze review van de bekendste voedingsreviewer:
https://hwbusters.com/psu...er-v750i-gold-psu-review/

Zelfs op full load komt hij niet over 30dBA met zijn test, wat nog steeds erg stil is. Zeker i.c.m. andere ventilatoren uit een pc ga je die niet snel horen :).

Hij is overigens alleen vandaag tot 22:00 nog zo goed geprijsd bij Megekko, mocht je hem daar willen kopen.

Christus heeft in onze plaats de prijs voor onze zonden betaald aan het kruis. Een ieder die berouw toont en vertrouwt op Hem, zal behouden worden. Laat je niet misleiden door valse leren zoals het welvaartsevangelie of sektes als de Jehova's Getuigen.

Pagina: 1