Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Deel van elektra groep valt onverklaarbaar uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sil073
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-02-2024
In mijn keuken valt een deel van de elektra onverklaarbaar uit. Het is begonnen met enkele stopcontacten en later viel ook de afzuigkap en andere stopcontacten uit. De lamp, die op dezelfde groep zit, blijft branden en ook de stop (schakelaar) valt niet uit. Twee elektricien zijn langs geweest en kunnen het probleem niet vinden. Vandaag de achterwand van de keuken eruit gehaald om te zoeken naar een las of verdeelden maar helaas niets gevonden.
Wie heeft er tips of adviezen?

Elektra = installatie => schopje naar de juist plaats

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-01-2024 22:55 ]

Alle reacties

• Sil073
Verdeelden moet verdeeldoos zijn.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Klop op de muur. Wordt er teruggeklopt? Klopgeesten.

Anders toch muizen. Of losse, natte, gecorrodeerde draden.

Komt de spanning ook vanzelf weer op de stopcontacten?

[ Voor 38% gewijzigd door CodeCaster op 30-01-2024 22:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
Ik weet niet welke verlichting blijft branden. Is dat de verlichting aan het plafond?
Kijk dan eens in de centraaldoos die boven deze lamp zit. Misschien dat daar wat los zit.
Vaak zit er ook een lasdoos achter een keukenkastje.

[ Voor 27% gewijzigd door devriesjande op 30-01-2024 22:51 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Enige manier lijkt mij dan werkelijk nagaan hoe alles loopt. Dus waar loopt elke draad heen etc. Dit kan je testen door steeds wat af te koppelen en kijken wat er uitvalt. Als je dit systematisch doet zou je alles in kaart moeten kunnen brengen. Dan zie je waarschijnlijk ook wel een gemene deler tussen wat wel en wat niet werkt.

Want klinkt mij dan ook als een losse verbinding. En dat kan aardig gevaarlijk zijn als het warm wordt of gaat zitten vonken.

Overigens, omdat het steeds meer dingen werden zou ik denken dat die losse zaken uiteindelijk ergens op een enkele plaats splitsen en dat die lasdop/lasklem aan het falen is waardoor er dus meer last van krijgt.

• Sil073
Septillion, waarom is mijn vorige bericht verwijderd?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:36

dragonhaertt

@_'.'

Tja, als die elektriciens het probleem niet kunnen vinden, dan kunnen ze het misschien nog wel oplossen?

Of zijn ze niet ervaren genoeg om nieuwe draden te trekken?
Als ze het niet netjes voor je kunnen aanleggen dan kan je beter een nieuwe elektricien zoeken.

Overigens, ik neem aan dat alles nu wel gewoon werkt? En af en toe uit valt?
Als het niet werkt zou het probleem natuurlijk makkelijk te vinden moeten zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
systematisch van verdeeldoos naar verdeeldoos idd . Mocht het soms wel soms niet zijn , dan denk ik aan een losse nul ofzo . Net wel /net niet contact . Even je verdeeldozen nalopen dus !

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Sil073
Op het moment werkt niets. Alle stopcontacten en afzuigkap zijn uit.
Trekveer komt niet door de leidingen omdat het flexibele leidingen zijn met ribbels dus loopt vast in de bocht.
De verdeeldozen zijn niet te vinden
Boven de lamp is de centraaldoos al vervangen
Nieuwe draden trekken lukt niet omdat ze er niet door komen en ook niet kunnen achterhalen hoe alles loopt.

• Sil073
Steeds wat afkoppelen en kijken wat er uitvalt...hoe bedoel je die als alles al uitgevallen is boven de keuken?
Op de lamp na en de stop en aardlek na

• Septillion

Septillion

Sil073 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:42:
Septillion, waarom is mijn vorige bericht verwijderd?
Is hij niet, hij staat hierboven :) Nu wel op de juiste plaats binnen GoT, dat wel.

• Sil073
Was hij wel. Heb alles weer opnieuw getypt. Ben nieuw hier dus vroeg me af of ik iets verkeerd deed.

• devriesjande
Waarom zou je een trekveer gebruiken? Ga eerst eens meten. Het kan niet anders dan dat er een las los zit. Hebben die electriciens geen kabeltracer bij zich?

[ Voor 19% gewijzigd door devriesjande op 31-01-2024 18:30 ]

• Septillion

Septillion

Maar goed, de draden an sich zou pas een latere verdenking zijn. Helemaal omdat niet alles tegelijk er mee ophield. De lassen zelf zou je eerst moeten checken.

Maar dan zal je dus wel alle lasdozen moeten vinden. En helaas, als een handige Harrie die ontoegankelijk weggewerkt heeft zal je moeten gaan breken... Er is een reden dat het verplicht is ze toegankelijk te houden.

Maar die ene lamp nu echt 100% het enige dat nog op de groep zit dat werkt? Als daarbij geen issue is zal je moeten kijken of je uit kunt vinden via welke weg de draden lopen. Misschien eerst aan de hand van waar de draden per doos heen lopen en anders doormeten van elke individuele draad. Dit moet een elektricien wel kunnen doen maar dit kan wel aardig tijdrovend klusje worden. En als er dan ook nog lasdozen ontoegankelijk gemaakt zijn, mja, dan zal je dus wat moeten breken :/

Overigens, trekveer door buizen met al draad is eigenlijk altijd onmogelijk. En als je al niet weet waar draden heen gaan compleet zinloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 31-01-2024 18:27 ]

• Sil073
Kun je de draden doormeten als er geen spanning op zit? We hebben dus al de achterwand gebroken maar geen las of verdeeldoos gevonden.

• Septillion

Septillion

Zeker. Zou al kunnen met de continuïteitstand van een standaard multimeter. Maar je zal dan alles spanningsloos moeten maken, alle lassen open maken en dan van doos naar doos meten tot je het eindere eind gevonden hebt. En van doos naar doos betekend dus waarschijnlijk een lange testkabel maken.

Zijn volgens mij ook nog wel wat specifieke zaken voor te krijgen. Maar zo zou ik het doen met huis, tuin en keuken gereedschap.

• devriesjande
Sil073 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:29:
Kun je de draden doormeten als er geen spanning op zit? We hebben dus al de achterwand gebroken maar geen las of verdeeldoos gevonden.
Je kan de weerstand meten. Er gaan vanuit de centraaldoos drie aders naar de stopcontacten. De bruine fase, blauwe nul en groen-gele aarde.
Het lijkt mij sterk dat ze alle drie onderbroken zijn. Door alles los te halen en op weerstand te meten kan je zoeken hoe de verbindingen lopen en waar er een onderbreking zit.

Je kan ook een kabeltracer gebruiken. De zender sluit je aan op een ader. Met de ontvanger kan je dan zoeken hoe de pijp loopt.
Lees dit eens door:https://meetwinkel.nl/ken...-traceren-en-lokaliseren/

[ Voor 7% gewijzigd door devriesjande op 31-01-2024 18:42 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58

FreakNL

Well do ya punk?

Betere elec inhuren lijkt me een goed idee.

Waarom zou je namelijk meteen met trekveren in de weer gaan? Of was dat niet de elec

Verder hangt het af van hoe logisch het in elkaar zit. Ik weet dat beide toegankelijke WCDs hier in de keuken uitkomen in de centraaldoos van de keuken. En de WCDs achter de kastjes (koelkast en afzuigkap) ook.

Centraaldoos was ook een lichtpunt vroeger btw (maar nu niet meer).

Over jou situatie kunnen wij echter geen uitspraken doen. Wel mag ik aannemen dat een kabel te tracen is door een elec met goeie apparatuur.

Het kan ook zijn dat je direct op de meterkast zit met je WCds… afhankelijk van waar de meterkast zit… Of ze gaan door je kruipruimte….

Maar nogmaals , alles wat we hier roepen is speculatie…

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 31-01-2024 18:43 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:53
Waarschijnlijk ergens een losse las.

let op: als deze "half" los zit, is de situatie brandgevaarlijk! Zet de groep dus volledig uit in de meterkast.

Aan de bedrading lopen rommelen en met een trekveer aan de gang gaan heeft weinig zin als je nog niet alle lasdozen hebt gevonden.

Door wie is de keuken geïnstalleerd? Is er nog ergens een installatie-tekening van de keuken te vinden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
persoonlijk zou ik eerst gaan meggeren kijken of de isolatie waarde ok is,
Water kan ook nog meespelen maar denk ik niet.

• devriesjande
pletter schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:53:
persoonlijk zou ik eerst gaan meggeren kijken of de isolatie waarde ok is,
Water kan ook nog meespelen maar denk ik niet.
Zolang de aarlek niet uitschakelt is er geen vochtprobleem. Meggeren is nutteloos.

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

devriesjande schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Je kan ook een kabeltracer gebruiken. De zender sluit je aan op een ader. Met de ontvanger kan je dan zoeken hoe de pijp loopt.
Lees dit eens door:https://meetwinkel.nl/ken...-traceren-en-lokaliseren/
Dit is de enige juiste methode om de lasdozen te vinden. Draden gaan niet stuk, het zijn altijd de lassen en die horen in een lasdoos te zitten. Ga niet met een multimeter in de weer om weerstand te meten.
Deze is goedkoop en kan vanaf een werkende centraaldoos (waar de spanning dus op staat) laten zien hoe de leidingen weglopen achter een plafond of muur. Omgekeerd kun je ook beginnen vanaf een niet werkend stopcontact maar dan heb je een veel duurder apparaat nodig wat een signaal injecteert. Dat zijn spullen die een goede elektricien heeft.

Theo

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Vermoedelijk is er in een van de "lasdozen" een van de steeklasdop niet juist, en geeft daardoor storingen.
De lasdoos kan ook in het plafond zitten en is waarschijnlijk ook de oorzaak.

Schakel in de meterkast de betreffende groep uit, en check of alle draden goed en correct in de lasdoppen zitten.
kijk met name naar de blauwe en bruine draden.

Met een (metalen) trekveer zomaar in de buizen gaan porren is ronduit levensgevaarlijk. Stel je voor dat je uitkomt in een wandcontactdoos en je veer ineens onder spanning komt te staan.

Veel sterkte..

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gezien er "meer" uitgevallen is in de tijd verdenk ik ook een lasdopje die niet lekker is.. misschien wel half gesmolten en de boel los gesprongen...

maar goed nu weten we niet hoe er al gemeten is... maar soms heb je nog wel 2 vd 3 draden "wel" aangesloten zijn nog.
soms kan je dan nog wat uitvogelen en een richting aan je probleem geven ipv blind schieten

404 Signature not found

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-11 20:17
Je zou bij de buren kunnen kijken waar daar de centraal / verdeeldozen zitten. Geeft misschien een beter overzicht van een doos die nu onvindbaar is.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Sil073
Ik denk idd ook dat er een lasdop los zit. Dat dachten we al die tijd al alleen we kunnen deze niet vinden. Dat is het probleem.
Ik zal bovenstaande tips doorsturen naar de elektricien en hopelijk komen we dan een stapje verder...

• Sil073
En het gaat om een huis van 100 jaar oud dus bij de buren kijken zal weinig opleveren. Is al zi veel veranderd door de jaren. Er is geen tekening....oude bewoners ook al benaderd...
Pagina: 1