Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik weet niet of ik hier op de juiste plaat ben voor deze vraag, maar bij mensen met verstand van installaties zitten ook vaak wel electriciens. Vandaar dat ik hem hier drop.

Nieuw plan!

Na diverse opmerkingen heb ik mijn plan gewijzigd,dank alle voor de input.
Vanuit de mtk ga ik naar stroompaal 1 (69mtr) met 2 aderig ymvk-as 16mm2. Hierop zitten 4 16A aansluitingen apart afgezekerd en beveiligd. vandaar naar zuil 2 (48mtr) met een 2 aderige ymvk-as 6mm2, ook hier 4x16A op het zuiltje. gelijktijdigheidsfactor is 60%.

Volgens mij voldoe ik zo aan de nodige regelgevingen, DE "camping NEN heb ik er ook op nagekeken, daar staan geen gekke dingen in. Wel handig om eraan te denken de kabel zo te leggen dat ze er geen haring in kunnen jassen :)

[ Voor 78% gewijzigd door Michel3 op 05-02-2024 22:34 . Reden: nav ontvangen op- en aanmerkingen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Voor een goed advies zou je ook moeten aangeven welk vermogen je beschikbaar wilt hebben per zuil.

Is dat 1 aansluiting, of is de zuil (zoals vaak gebeurd) voor meerdere plaatsen, misschien 4 of 6 aansluitingen? Hoeveel A per aansluiting wil je aanbieden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Zul je net zien: alles werkend en dan wil of moet je uitbreiden omdat de zaken te goed gaan.

Ik zou alles 3-fase 6 mm2 maken. Zo heb je namelijk dus de gelegenheid om uit te breiden en heb je ook geen last van spanningsverlies aan het eind van de voeding over die honderdzoveel meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:11
laat verder even weten hoeveel ampere je op de paal beschikbaar wilt hebben en hoe je hem daar en aan het begin van de kabel wil afzekeren.
op een afstand van 128 meter moet je verder om de spanningsval een beetje acceptabel te houden inderdaad richting 6mm2.

[ Voor 37% gewijzigd door Lochnes op 31-01-2024 07:43 . Reden: aangepast wegens denkfout :-) ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Dat klopt niet @Lochnes .
In de nul zal nooit meer stroom lopen dan de hoogste stroom in een fase. Als er in alle drie de fasen dezelfde stroom loopt dan is de totale stroom in de nul 0 Ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel3
Dank voor deze reacties, ik ben inderdaad niet volledig genoeg geweest. De zuiltjes hebben ieder 4 aansluitingen waar we 10A per aansluiting op aanbieden. de gelijktijdigheidsfactor is 60%.
In de toekomst moet ik met deze kabeldiktes probleemloos naar 16A per aansluiting kunnen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel3
@MarkS90 Tot nog toe hadden we op 1 plaats 8 aansluitingen met 10A zitten op een 3 fase 6mm2 over een afstand van 150 meter. Dat ging bijzonder goed. men gebruikt blijkbaar bijzonder weinig vermogen. Maar ik denk dat ik met deze nieuwe opzet (totaal 80 plaatsen, 20 zuiltjes) probleemloos of naar 16A kan of een paar extra punten kan toevoegen er en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dus 4 x 10A x 60% = 24A, afzekeren op 25A dus? Dan zeker niet voor 1,5qmm gaan, op die lengte zou ik dan naar 4qmm of meer gaan.

Op zich prima om zo te verdelen maar je hebt één nadeel, de aardlekbeveiliging. Op de eindgroepen wil je 30mA beveiliging hebben. Gezien alles buiten zou mijn voorkeur dan zijn om alamats toe te passen. Maar als je de aardweerstand niet weet of deze is hoog (en je hebt aardig wat kabel) dan moet je de kabel ook beveiligen. Dan zou je op de complete kabel een 300mA selective aardlek kunnen zetten. Maar goed, als één persoon op de camping dan een goede aardfout maakt is wel echt de hele camping in het donker...

Als je losse kabels trekt kan je dat beperken tot een enkel zuiltje. Andere optie zou dus zijn om te zorgen dat de aarde dus echt laag ohmig blijft en je zonder aardlekbeveiliging op de kabel kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zou sowizo de 1,5mm2 skippen. 2,5 is gevoelsmatig al krap. En mogelijk zelfs de 3 fase binnen 1 paal verdelen.

Geen idee of je de camping vol zet vanaf achter naar voren, of dat het willekeurig ingedeeld is (eigen keuze van de bezoekers?) maar als er een plukje mensen rondom 1 paaltje staan en de rest is leeg, kun je die iig nog verdelen over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:07
Dus maximaal zo'n 24 A per fase. Dat ga je niet redden met een 1,5 mm2.
Je zal de kabel af moeten zekeren met 25A.
Ik zou de volledige installatie uitvoeren met 6mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Je wilt uiteindelijk naar 4x 16A per zuil, met een gelijktijdigheid van 60%. Daar moet je kabel nu dus al geschikt voor worden, anders moet je die later aanpassen, dat wil je niet neem ik aan.
Dus je moet rekenen met 38,4 A (4*16*0.6) per zuil.

De langste afstand lijkt nu zo'n 140 meter (60+35+35)

Gooi dat in een kabelberekeningsprogramma en dan kom je uit rond de 6 of 10 mm2 (afhankelijk van wat variabelen)

Op zich is het geen vreemd idee om per zuil een andere fase te gebruiken. Dat zorgt ervoor dat je na de eerste zuil met minder aders af kunt in de kabel. Door de faseverschuiving tussen de fases kun je gewoon af met 1 N ader zoals hierboven al genoemd is.

mk -> zuil 1 5 aders nodig (L1, L2, L3, N, PE)
zuil 1 -> zuil 2 4 aders nodig (L1, L2, L3, N, PE)
zuil 2 -> zuil 3 3 aders nodig (L1, L2, L3, N, PE)

Het kan uiteindelijk handiger/goedkoper zijn om 1 dezelfde kabel voor het hele trace te gebruiken ipv 3 verschillende kabels.

[ Voor 40% gewijzigd door pickboy op 30-01-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:11
devriesjande schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:51:
Dat klopt niet @Lochnes .
In de nul zal nooit meer stroom lopen dan de hoogste stroom in een fase. Als er in alle drie de fasen dezelfde stroom loopt dan is de totale stroom in de nul 0 Ampère.
correct, denkfout. je krijgt natuurlijk wel een onevenredige belasting als
er maar 1 paal gebruikt wordt wat redelijk waarschijnlijk is waardoor de stroombelastbaarheid van de kabel iets lager is maar dat maakt hier niet zoveel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18
Dit is eigenlijk niet zo te beantwoorden.
Je zult met een installatietester moeten meten waar de voeding vandaan komt.
Afhankelijk van de beveiliging die je in deze kast plaatst samen met de B16 beveiliging in de zuil (op papier) kun je dan de minimale aderdikte berekenen. Je wilt natuurlijk niet dat er een keer een keuring komt en je alle kabels weer kan gaan vervangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik denk dat je ook eens goed naar je verdeling moet kijken.
Als je naar je eerste zuiltje weg gaat met een 5 aardige kabel, dan dien je deze 4 polig af te zekeren.

Ik neem even aan dat dit 25A zal worden.
In je eerste zuil zal je volgens jou 1 fase gebruiken voor de afnemers in dat zuiltje.
Vanuit daar ga je verder naar je volgende zuiltje, met een dunnere kabel. Deze zal in je eerste zuiltje overnieuw afgezekerd dienen te worden, aangezien je het idee hebt dat je de kabel dunner wilt maken.
Verder dien je in deze opzet ook rekening te houden met overbelasting vanuit 1 van de zuiltjes, stel dat er op zuiltje 1, 4 aansluitingingen 8A trekken op de ene enkele fase, 32A in totaal dus, dan zal naar verloop van tijd de 25A zekering er uit gaan. Hierdoor staan ook alle zuiltjes er achter zonder spanning.

Verder houd er rekening mee dat voor een 6mmq2 en een vermogen van 32A de lengte 50 meter wordt gehanteerd.
Daarnaast ben ik bang dat je spanningsverlies te groot zal zijn aan het einde en dat je daardoor naar een maatje dikkere kabel moet.

Verder dien je goed rekening te houden met hoofdstuk 708 uit de NEN-1010, dit is een speciale rubriek voor campings.
Heb je toevallig ook een een inspectie plan voor de camping, hoe vaak laat je de installatie inspecteren(NEN-3140 / NEN-1010 hfst 6)?

[ Voor 10% gewijzigd door The Fatal op 31-01-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Als je in de 1e zuil van 6mm naar 2.5mm gaat zul je daar nieuwe kabelbeveiliging moeten toepassen.
Eveneens in de 2e zuil. Dat past wellicht niet.
Je hebt wellicht ook een lengte probleem, moet je even kortsluitstromen uitrekenen.

Het is ook best wel onhandig met foutzoeken, zuil 2 en 3 zullen namelijk ook uit zijn bij een flinke sluiting achter zuil 1.

Eenvoudiger is om alle zuilen via dezelfde 6mm2 aan te leggen en door te lussen zonder nieuwe beveiliging.
C16 of B32 automaat op de kabel. Volgens mij mag dat. (er is wel een speciaal hoofdstuk voor campings in nen1010, kijk dat even na)
B/C10 automaten in de zuilen.

Liever ga je dikker zoals @The Fatal ook al aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 31-01-2024 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Even wat basis gegevens hier ingevuld:
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
Doel <5% spanning verlies van begin installatie tot einde installatie
Lengte tracé heb ik 135m gebruikt. Totale lengte plus paar meter voor inwerken kabels.
Ontwerp stroom 25A
Voorbeveiliging C25
CosPhi, 1
Met 2 belaste aders kom je dan uit op 16mmq2. 4,13% verlies
Met 3 belaste aders kom je uit op 10mmq2. 3,3% verlies
Pagina: 1