Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMoony
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-06-2024
Hey Tweakers!

Heb recent gekozen voor Loxone als mijn domotica systeem en zit met een probleem. Ik stel ze direct en leg nadien wat meer uit.

Mijn vraag: Ik heb overal 5g1.5 getrokken (draad in flexibele buis) met het idee 1-10V sturing te gebruiken. Nu kan ik geen 1.5mm2 kabel in de connectoren krijgen van de analoge outputs van de miniserver (enkel dikte van bv CAT5 kabel). Is hier een oplossing voor behalve al mijn kabels hertrekken?

Heb dus voor de zekerheid 5g1.5 getrokken zodat ik nog alle kanten op kan qua sturingen ed. Blijkt dat ik deze niet kan aansluiten op een analoge output zonder over te gaan naar die twisted pair kabels. Momenteel, om te testen, heb ik via vikingklemmen/etageklemmen de overgang gemaakt van 1.5mm2 naar twisted pair en dan aangesloten aan de miniserver. Sturing werkt maar heb geen idee of ik dat door de keuring krijg (België)?

De klemmen zitten ook gemengd dus 4 kabels op een aparte klem met: 2 over 230V (voeding) en daarnaast dan 2 met 1-10V (sturing).

Wat ik al gevonden heb is dat alles op zeer zeer lage spanning niet gekeurd wordt maar vind geen bevestiging dat dit ook zo is als dit niet in een aparte elektrische kast zit (ofwel, als alle ZZLS apart zit, is er geen probleem maar gemengd vind ik geen uitsluiting)

Kan iemand bevestigen dat dit mag of niet mag (eventueel ook met referentie naar AREI) ?
Alsook of er andere mogelijkheden zijn buiten kabels vervangen door UTP of ander type kabel?

Alvast bedankt!

Moest er nog iets onduidelijk zijn, lees ik het ook wel :P

Ondanks dat er wel smarts betrokken zijn toch meer een installatie issue => schopje
...

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 31-01-2024 08:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:39

ThePsycho

Biertje?

Vanaf de rijgklem een dunnere ader gebruiken is mogelijk. Ik vraag me alleen af of 0-10v naast 230v zonder isolatie goed gaat. Volgens mij kan dit gaan storen en dan heb je weinig aan 0-10v.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMoony
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-06-2024
Heb me nog wat verdiept in het lezen van het AREI (versie 2023) en kwam het volgende tegen:

Sectie 4.4.2.2 Plaats van beschermingsinrichting (pagina 106)
Een beschermingsinrichting tegen kortsluiting moet geplaatst worden aan het begin van elke stroombaan, samengesteld uit elektrische leidingen met dezelfde karakteristieken.
Er wordt echter toegestaan geen beschermingsinrichting tegen kortsluiting te voorzien bij het begin van een
stroombaan op voorwaarde dat de stroomopwaarts geplaatste beschermingsinrichting ook de bescherming van
deze stroombaan kan verzekeren.

-> Hiermee ga ik ervan uit dat het mag om van draadsectie te veranderen zonder beveiliging wetende dat de module zelf hiertegen beveiligd is (stroomopwaarts).
ThePsycho schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:10:
Vanaf de rijgklem een dunnere ader gebruiken is mogelijk. Ik vraag me alleen af of 0-10v naast 230v zonder isolatie goed gaat. Volgens mij kan dit gaan storen en dan heb je weinig aan 0-10v.
Er is inderdaad mogelijkheid op storing. Als ik mij goed geïnformeerd heb, is die storing wel enkel wanneer je grotere hoeveelheden vermogen door die geleiders haalt (bv 3kW). Aangezien het hier gaat over led-verlichting (spots/...), zal het vermogen volgens mij maximaal een 100W zijn en is dus de storing minimaal. Momenteel heb ik zo 1 opstelling geplaatst (welliswaar maar met 1 led armatuur) en ik zie geen effect op het dimmen.

Voor moest er nog iemand een gelijkaardig scenario hebben. Bij bezwaren, laat het mij gerust weten :)