Eerste gaming PC bouwen, 1440p gaming met €1500 budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jakont
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-05-2024
Deze vraag is al een aantal keer gesteld, en ik heb de oude topics ook bekeken. Toch durf ik hem voor mijzelf ook te stellen ;). Op het gebied van PC gaming ben ik een complete nieuweling, aangezien ik al sinds de Playstation 2 niet meer op een PC heb gegamed.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De prio ligt bij het gamen. Daarnaast ook de huis/tuin/keuken zaken, maar dus echt vooral gamen. Ik speel een vrij brede range aan games; COD, FIFA, Madden, Skyrim, Minecraft, Baldurs Gate, van alles wat dus.
Het liefste ga ik voor hoge fps en goede graphics. Zo kwam ik op 1440p, maar ik weet niet of dat dan aansluit op wat ik hier boven heb genoemd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is maximaal €1500,-. Liefst minder, maar ik kan het begrijpen wanneer dit niet mogelijk is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een toereikende monitor die zelfs 4K aankan, en randapparatuur heb ik verder niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nog niks aangeschaft, en ik zal alles wel nodig hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet per se. Ik ben er wel achter dat de Ryzen 5 7600 een goeie processor is voor het geld, maar mochten er betere opties zijn in dezelfde prijsklasse kan dat natuurlijk ook!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De enige 'eis' die ik heb is de behuizing. Dat wordt een NZXT H9 Flow Zwart. Deze hoeft niet betaald te worden, wat weer kan schelen in het verdere budget :).

Ga je overklokken?
Daar ga ik niet van uit.

Wat verwacht je van ons?[i]
Tips, aankoopadvies en eventueel aanvulling op de producten die ik hier onder op mijn verlanglisjt heb staan. Mochten mijn verwachtingen op het gebied van settings en kwaliteit aangepast moeten worden, hoor ik dat ook graag. Dan weet ik in ieder geval wat ik kan verwachten voor het budget!
Nogmaals; ik heb vrij weinig kennis van bepaalde onderdelen, stroomtoevoer etc. Dus alle hulp is welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 178,69€ 178,69
1VideokaartenGigabyte AORUS Radeon RX 6750 XT ELITE 12G€ 484,88€ 484,88
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360L Illusion Zwart€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32€ 133,90€ 133,90
1VoedingenCorsair RM650 (2023)€ 81,65€ 81,65
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 1.288,31

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 07:38
Als je de H9 wil gaat het om de looks. Dan neem je natuurlijk geen micro ATX’s bordje maar ATX. Bijvoorbeeld uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi

Pak de betere uitvoering: DeepCool LS720 SE.

Alleen de AIO is te leeg in de kast. Pak er dus bijpassende fans bij uitvoering: DeepCool FC120 3 IN 1 Zwart, 120mm.

De goedkopere uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray is net zo goed.

De uitvoering: Lexar NM710 1TB is beter en goedkoper.

De Corsair voeding is duurkoop. Pak uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi en je zit 10 jaar goed.

Geheugen naar uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA. Flink goedkoper.

Als videokaar kun je beter de 7700XT pakken of liever de 7800XT als dat in het budget past.

• Digibyter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-06 14:55
Djarune heeft al wat mooie suggesties gedaan. Verder is een waterkoeling onnodig. Gebruik je wifi of gaat alles via de kabel? Dit ivm met het kiezen van een moederbord. Vind je daarnaast Ray tracing belangrijk? Zo ja, ga dan voor een 4070 of zelfs 4070 super. Vind je dat minder belangrijk, dan is de keuze erg makkelijk: 7800XT. Ben je tot slot ook bereid om 2e kans producten te kopen? Gezien de nieuwe releases van videokaarten kan er wat online staan.

Enkele suggesties:

Mobo (wel een micro atx) ASRock B650M Pro RS
€ 149,-

Koeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
€ 30,65

• Djarune
@Digibyter in deze kast wil je een 360mm aio hebben. Niet voor koeling, maar voor looks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zjUqajN5ZDLSv9xLAT-Jd1QsZ0=/i/2005565738.webp

• Jakont
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord en tips! Hier heb ik hopelijk wel wat aan!
Djarune schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:00:
Als je de H9 wil gaat het om de looks. Dan neem je natuurlijk geen micro ATX’s bordje maar ATX. Bijvoorbeeld uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi
Check. Ik had niet door dat er verschillende maten zijn qua moederbord. Thanks!
Pak de betere uitvoering: DeepCool LS720 SE.

Alleen de AIO is te leeg in de kast. Pak er dus bijpassende fans bij uitvoering: DeepCool FC120 3 IN 1 Zwart, 120mm.
Oke, dus dat is dan echt een visueel iets? Of is er dan niet genoeg luchtverplaatsing?
De goedkopere uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray is net zo goed.
Ik zie het ja! Zit het verschil hem er dan in dat deze zonder doos komt?
De uitvoering: Lexar NM710 1TB is beter en goedkoper.
Ik zie dat de snelheden hiervan wel lager liggen. Is dat een merkbaar verschil, of zal dat wel meevallen?
De Corsair voeding is duurkoop. Pak uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi en je zit 10 jaar goed.
Goedkoop is duurkoop, besparen op de power supply is inderdaad niet slim. Goeie tip!
Geheugen naar uitvoering: Lexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA. Flink goedkoper.
Check, dat scheelt weer. Thanks!
Als videokaar kun je beter de 7700XT pakken of liever de 7800XT als dat in het budget past.
Oke, duidelijk! Met een van deze kaarten kan ik dus meer performance verwachten?

• Jakont
Digibyter schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:08:
Djarune heeft al wat mooie suggesties gedaan. Verder is een waterkoeling onnodig. Gebruik je wifi of gaat alles via de kabel? Dit ivm met het kiezen van een moederbord. Vind je daarnaast Ray tracing belangrijk? Zo ja, ga dan voor een 4070 of zelfs 4070 super. Vind je dat minder belangrijk, dan is de keuze erg makkelijk: 7800XT. Ben je tot slot ook bereid om 2e kans producten te kopen? Gezien de nieuwe releases van videokaarten kan er wat online staan.
Ik vind watercooling wel een stuk toffer, het oog wil ook wat waar dat kan ;). Qua internet verbinding zal het allemaal via wifi moeten, aangezien ik geen kabels kan trekken in mijn huidige woning.
Ray tracing is zeker geen must of prioriteit. Op de console heb ik het nooit gemist, dus dat zal ik nu ook zeker niet ineens wel gaan doen :)

Tweedehands kopen vind ik wel spannend, aangezien ik dus vrij weinig verstand heb van de hardware. Dan moet het vertrouwen in de verkoper wel zodanig zijn, dat ik me er prettig bij voel. Dat is voor nu nog een twijfel, maar wellicht dat dat gaat veranderen dankzij het Tweakers platform!

• Djarune
Jakont schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:32:
Oke, dus dat is dan echt een visueel iets? Of is er dan niet genoeg luchtverplaatsing?
Voornamelijk visueel, maar ze verlagen wel degelijk de temperatuur en dus geluid.
Ik zie het ja! Zit het verschil hem er dan in dat deze zonder doos komt?
Dat + de 7500F heeft geen interne GPU
Ik zie dat de snelheden hiervan wel lager liggen. Is dat een merkbaar verschil, of zal dat wel meevallen?
Ga je niet merken. Als je budget voor 2TB hebt..doen!
Oke, duidelijk! Met een van deze kaarten kan ik dus meer performance verwachten?
Jazeker!

• Jakont
Djarune schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:26:

Dat + de 7500F heeft geen interne GPU
Oke, duidelijk! Dus dan maak je altijd gebruik van de externe GPU?

• Djarune
Jakont schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Oke, duidelijk! Dus dan maak je altijd gebruik van de externe GPU?
Ja wat ook de bedoeling is met een game pc. Gros van de game pc’s heeft geen kabel lopen van moederbord naar monitor.

• Jakont
Djarune schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Ja wat ook de bedoeling is met een game pc. Gros van de game pc’s heeft geen kabel lopen van moederbord naar monitor.
Helemaal duidelijk. Bedankt voor je uitgebreide antwoorden en informatie. Hier kan ik mee verder, echt helemaal super!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-11 21:54

Thomg

Aww yiss

Met wel als voetnoot dat bij AM5 alle moederborden met display out komen omdat (vrijwel) alle CPU's ook een iGPU hebben. De iGPU is vooral nuttig om de GPU te ontlasten zodat die niet bij het minste van de geringste in een hogere power state vliegt en je idle power omlaag brengt.
Als laatste je niet bomt (geen zin in / betaalt niet voor elektra) dan whatever natuurlijk.

Op een PC in deze prijsklasse zou je kunnen motiveren dat de 20 euro meerprijs voor een iGPU handig is om te hebben.

De 7500F zie ik meer als een logische optie voor prijsknaller PCs onder de 1000, erboven, mwa. Zolang het maar een weloverwogen keuze is.
Ik ben het niet oneens met djarune, maar een inkopper vind ik het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 31-01-2024 16:04 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:59
Tsja, Eerste PC zelf bouwen en dan het verschil niet weten tussen een micro ATX en een ATX moederbord. Lijkt mij een slechte combi om snel tot het bouwen zelf over te gaan.
Wanneer ik TS zou zijn dan zou ik mezelf eerst maar 'ns grondig inlezen hoe een PC werkt, welke onderdelen wat doen en heel veel instructievideo's op YouTube bekijken alvorens een schroevendraaier ter hand te nemen. Je wilt namelijk niet de zoveelste zijn die de verkeerde stekker op een oneigenlijke plaats propt en vervolgens de boel opblaast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jakont
Yaksa schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:16:
Tsja, Eerste PC zelf bouwen en dan het verschil niet weten tussen een micro ATX en een ATX moederbord. Lijkt mij een slechte combi om snel tot het bouwen zelf over te gaan.
Wanneer ik TS zou zijn dan zou ik mezelf eerst maar 'ns grondig inlezen hoe een PC werkt, welke onderdelen wat doen en heel veel instructievideo's op YouTube bekijken alvorens een schroevendraaier ter hand te nemen. Je wilt namelijk niet de zoveelste zijn die de verkeerde stekker op een oneigenlijke plaats propt en vervolgens de boel opblaast.
Note taken. Zoals ik al aangaf, ik weet er nog niet mega veel van, maar ik doe mijn best. Ik ben blij dat ik mijn vraag heb kunnen/mogen stellen, en dat er mensen zijn die vriendelijk genoeg zijn om mij te helpen!
Gelukkig is er genoeg te lezen/zien over PC's, waardoor ik elke dag weer wat leer. Is wel zo fijn.

En inderdaad, ik wil niet de zoveelste purno zijn per ongelijk de boel sloopt. Daarom doe ik dus ook lekker rustig aan, en stel ik een hoop vragen. Mét bijkomend risico dat ik misschien domme dingen vraag of zeg.

Desalniettemin, bedankt voor je reactie en tips!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:59
Jakont schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:42:
[...]Note taken. Zoals ik al aangaf, ik weet er nog niet mega veel van, maar ik doe mijn best. Ik ben blij dat ik mijn vraag heb kunnen/mogen stellen, en dat er mensen zijn die vriendelijk genoeg zijn om mij te helpen!
Gelukkig is er genoeg te lezen/zien over PC's, waardoor ik elke dag weer wat leer. Is wel zo fijn.
En inderdaad, ik wil niet de zoveelste purno zijn per ongelijk de boel sloopt. Daarom doe ik dus ook lekker rustig aan, en stel ik een hoop vragen. Mét bijkomend risico dat ik misschien domme dingen vraag of zeg.
Desalniettemin, bedankt voor je reactie en tips!
Nog een tip, dit filmpje laat behoorlijk goed zien hoe je een pc in elkaar moet zetten. Wel in het Engels, maar dat is hoop ik geen probleem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jakont
Yaksa schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Nog een tip, dit filmpje laat behoorlijk goed zien hoe je een pc in elkaar moet zetten. Wel in het Engels, maar dat is hoop ik geen probleem.
Dat is inderdaad een hele handige! Bedankt!
Pagina: 1