Welke stand retourknop vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xEBx
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 31-01-2024
Hallo allemaal,

Wij wonen in een appartement, waar iedereen vloerverwarming heeft. Het is ons opgevallen dat bij meerdere bewoners de retourknop op een andere stand staat.
Bij sommige iets dicht en bij sommige staat die helemaal open. Nu vragen wij ons af wat is de beste stand? Wij hebben geen gas maar stadsverwarming. En ik vroeg me af, als de retourknop helemaal open staat. Heeft die dan eigenlijk nog wel een functie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8jj6GQfwblyK65vr3guVhni3ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsW4jwWeRvDAREhALSA7LDgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:36
Met de retourknop regel je tot hoeveel het water mag afkoelen voordat er doorstroming is.
Hoe hoger destemeer doorstroming en verhoudingsgewijs hogere watertemperatuur dus meer afgifte

Hoe lager destelanger het water er over doet om aftekoelen, minder afgifte en tragere verwarming.

Hoe je het instelt hangt af van de manier van verwarmen.
- cv-ketel, lagere retourtemperatuur maakt niet uit.
- warmtepomp, daar wil je verwarmen met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur en het liefst geen al te groot temperatuur verschil met de aanvoertemperatuur in je retour.
- stadsverwarming. Meet normaal gesproken het verschil in temperatuur tussen je aanvoer en je retour en daarop wordt je verbruik bepaalt.

Dus met stadsverwarming is het meer een middel wat je kan gebruiken om je afgfite waterzijdig in te regelen.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:49

Fiets

A.K.A. Bambi

Hier was ik ook benieuwd naar, lees ik hier nu voor warmtepompen, lage temp. Geheel open zetten, of juist niet?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• D-dark
Fiets schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:37:
Hier was ik ook benieuwd naar, lees ik hier nu voor warmtepompen, lage temp. Geheel open zetten, of juist niet?
Met een warmtepomp wil je het liefst zoveel mogelijk flow hebben.
Dus als het kan geheel open.
Ook een open verdeler ipv een mengverdeler want je aanvoer temperatuur komt als het goed is niet over de maximale temperatuur van je vloer heen.

Ook 1 van de redenen dat je het liefst dikke aanvoerleidingen wil hebben richting je afgiftepunten en veel niet al te lange groepen.

• xEBx
D-dark schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:53:
Met de retourknop regel je tot hoeveel het water mag afkoelen voordat er doorstroming is.
Hoe hoger destemeer doorstroming en verhoudingsgewijs hogere watertemperatuur dus meer afgifte

Hoe lager destelanger het water er over doet om aftekoelen, minder afgifte en tragere verwarming.

Hoe je het instelt hangt af van de manier van verwarmen.
- cv-ketel, lagere retourtemperatuur maakt niet uit.
- warmtepomp, daar wil je verwarmen met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur en het liefst geen al te groot temperatuur verschil met de aanvoertemperatuur in je retour.
- stadsverwarming. Meet normaal gesproken het verschil in temperatuur tussen je aanvoer en je retour en daarop wordt je verbruik bepaalt.

Dus met stadsverwarming is het meer een middel wat je kan gebruiken om je afgfite waterzijdig in te regelen.
Begrijp ik het dan goed dat als de retour helemaal open staat, je dan voordeliger uit bent? Het retour komt hier weer terug in een soort geïsoleerde doos en daaruit gaat het weer richting de aanvoer knop. En weet je misschien ook of dit klopt? Volgens de woningbouw was de retourknop ook een beveiliging, maar als die dan helemaal open staat, beveiligd die dan nog wel of is het gewoon het zelfde als die er helemaal niet zou zitten?

• D-dark
xEBx schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat als de retour helemaal open staat, je dan voordeliger uit bent? Het retour komt hier weer terug in een soort geïsoleerde doos en daaruit gaat het weer richting de aanvoer knop. En weet je misschien ook of dit klopt? Volgens de woningbouw was de retourknop ook een beveiliging, maar als die dan helemaal open staat, beveiligd die dan nog wel of is het gewoon het zelfde als die er helemaal niet zou zitten?
Zal als het systeem goed werkt totaal niet mogen uitmaken.
Opgenomen warmte qua joules blijft identiek.

Dan de beveiliging. Die is dubbel uitgevoerd
Om te voorkomen dat er teveel warmte de vloer in gaat heb je 2 beveilingen.
1 De aanvoer, die is om te voorkomen dat er een te hoge temperatuur je vloer ingaat.
2 De Afvoer. Die bepaald de temperatuur waarbij er doorstroming wordt toegestaan.

Stel 1 raakt defect en 2 staat volledig open.
Dan heb je als die open staat altijd doorstroming zonder begrenzing.
Maar maximaliseer je die op de maximale temperatuur dan stopt die waardoor de doorstroming stopt.

Een andere reden waarom je de retour op laten we zeggen een lage stand zet is om te voorkomen dat er doorgestookt wordt tot hogere temperaturen.
Nemen we 25 graden als voorbeeld dan weet je zeker dat de vloer niet warmer kan worden door verwarming als 25 graden. Want dan grijpt de 2e beveiling in.

Oftewel je retourbegrenzing mag niet hoger ingesteld zijn dan je maximale aanvoertemperatuur.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In dit geval (TS heeft stadsverwarming) niet helemaal van toepassing maar met een (LT) Gas-CV gestookte VVW maakt het wél uit als je ook met pompschakelaars aan het werken bent welke op aanvoertemperaturen (én dus de flow van water en temperatuur) acteren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Als ik het goed heb begrepen, houden sommige (oudere) afrekeningsmeters voor stadsverwarming enkel rekening met de flow en aanvoertemperatuur. Als je dan een antieke vloerverwarming hebt die te weinig vermogen kan afgeven, kan je een hoge retourtemperatuur hebben en wordt er veel energie aangerekend terwijl je er weinig hebt verbruikt.
Ook als de pomp uitvalt zou de warmte gewoon van aanvoer naar retour stromen, zelfs bij een goed aangelegd systeem, en je veel betalen voor een koud huis.

Door die RTL lager te draaien kan je in ieder geval zorgen dat je de warmte die je in de vloer steekt wel gebruikt. Bij een goed aangelegde vloerverwarming met draaiende pomp zal de retour maar enkele graden boven de ruimtetemperatuur liggen, dus grijpt die RTL nooit in als ie op 25°C staat (en zolang de pomp werkt, ook niet als ie op maximum staat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• xEBx
Bedankt allemaal voor de reacties, het is duidelijk :)
Pagina: 1