Slim maken terrarium

Pagina: 1
Acties:

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Beste mede tweakers!

Ik wil dit jaar een nieuw terrarium maken voor mijn pythons.
Nu heb ik verwarming door middel van bodemverwarming warmtekabels met een thermostaat.
Verlichting is led en bodemsubstraat is schors, sproeien doe ik machinaal/handmatig.

Ik heb een sproei installatie, die werkt op een aan/ uit met schakelaar en die wil ik slim maken.
Ik heb een philips hue en ook google home nest. Ik heb geprobeerd met een philips schakelaar dit te bedienen en dat werkt prima, maar het grootste probleem is dat als er een stroomstoring is, de philips standaard op aan blijft staan en dus blijft sproeien. Ik sproei op momenten maar 5 minuten per keer.

Weet iemand een oplossing die ik kan gebruiken icm mijn google om dit te bedienen? Het moet gewoon een aan uit schakelaar zijn met mogelijkheid om een timer in te stellen.

Nu heb ik een thermostaat met externe sensor, deze gebruik ik met mijn warmtekabels, maar ik zou dit graag liever slimmer willen.
Ik wil graag van een afstand de temperatuur kunnen zien en bedienen.
Ook dezelfde vraag, weet iemand iets wat geïntegreerd kan worden in mijn google home?

Het werkt allemaal prima, maar ik zou graag iets slimmers willen, hopelijk weten jullie iets wat past hierbij.

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 17:05
Ik gebruik voor ons terrarium sinds +- anderhalf jaar geleden zigbee devices in combinatie met Home Assistant voor de logica.

- Zigbee stekkerdoos met individueel schakelbare 220V + USB
- Zigbee temp en vochtigheidsmeter
- oude Android telefoon als dashboard
- HA geinstalleerd op Raspberry Pi (nu op een VM)

Stekkerdoos schakelt lamp en warmtemat, vochtigheids sproeier hebben we (nog) niet geautomatiseerd, maar we krijgen wel een berichtje wanneer deze te laag gaat. Dan moet er iemand met de handsproeier even langsgaan.

Het was even een gepiel in het begin, maar ik ben er zeer tevreden over. Heb inmiddels HA ook in gebruik genomen voor het hele huis, niet enkel het terrarium.

Kan je met Google Home niet iets gelijkaardigs doen, eventueel met een zigbee bridge?
Temperatuur en vochtigheid sensor
Stekkerdoos (voorbeeld)

Ik heb HA gebruikt omdat ik wist dat hiermee de controle heel ver kon gaan (is vooralsnog meer een tweakers- dan een consumentenproduct). Ik weet dus helemaal niks af van hoever je met de logica (tijdsaansturing + temperatuur of vochtigheids aansturing) in Google Home kan gaan. Maar het is misschien een beginstap?

Dit kan allicht beter in Smarthome denk ik trouwens.