Asus Strix LC 240 fans draaien in Safe mode (denk ik)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuntaFujiwara
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-05 13:49
Zoals de TT al zegt.

Ik heb voor mijn zoon voor een mooi bedrag een mooie midrange rig kunnen kopen met:

Asus Strix Lc 240
Asus Maximus XII Mobo
Core i9 10900K
GTX 2070 Super
32GB Corsair RGB

Het "probleem" is dus dat het systeem de radiatorfans (CPU fans) niet herkend. Deze zijn niet in te stellen en blazen op volle toeren. Ook doet de RGB verlichting het niet.

Nu is mijn vermoeden dat de boel niet goed is aangesloten ivm sensors etc.
Het systeem blijft wel verder constant qua temps (25-30 idle CPU temp) dus het systeem doet zijn werk.

Ook bij belasting benchmark/ Trepang2/ Call of Duty wordt de CPU niet warmer dan 40 en de GPU niet boven de 60, dus dit is allemaal keurig.

Ik kan middels de software wel de AIO pump instellen qua GIF of kleur. Dus deze zit wel correct aangesloten.

Kan ik er vanuit gaan dat als ik WEL de manual volg, het systeem wel te managen is?

Ik heb de betreffende data gevonden mbt aansluitingen op het moederbord en hoe de bekabeling moet voor de fans.

Ik ben er een tijdje uit geweest (10 jaar)en ben een beetje voorzichtig met dingen aanpassen.

Maar mijn vermoeden is dat iemand niet goed opgelet heeft tijdens het assembleren.
Daar alles verder correct werkt (aio fan is WEL in te stellen), is dit een redelijke aanname?

Toevallig een Tweaker die in Tiel woont en een paar minuutjes heeft? :P

[ Voor 8% gewijzigd door BuntaFujiwara op 30-01-2024 09:54 ]

Beste antwoord (via BuntaFujiwara op 30-01-2024 18:26)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Ik zie dat er spliiters bij de AIO zitten.
Het splitten van 2 aderige kabels is heel makkelijk, omdat alle fans +12V en ground nodig hebben.
Echter, de 3e en 4e ader (RPM en PWM) zijn niet zo makkelijk op te splitten.

Ik zou de splitter achterwege laten en de 2 fans direct aansluiten op het moederbord.
Indien de fans niet 4 aders hebben, zou ik de fans vervangen door fans met PWM en die direct aansluiten op het moederbord

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Vroeger hadden fans een stekker met 2 aders: +12V en ground.
Toen kwam er een 3e ader bij: RPM (hiermee kan je het toerental van de fan aflezen).
En tegenwoordig hebben fans 4 aders. Een extra PWM ader.
PWM = Pulse Width Modulation en wordt gebruikt om de fan snelheid te reguleren.

Je wilt dus:
- fans met 4 aders
- fan aanslutingen (op het moederbord) met 4 aders.

De aansluiting naam op het moederbord, moet je terug kunnen vinden in de BIOS.

Edit:
Als ik kijk in de PDF van de handleiding van je moederbord, dan heb je bovenaan het moederbord 2 aansluitingen: "CPU_FAN" en "CPU_OPT".
Gezien je een AIO hebt (en geen luchtkoeler) zou ik de 2 radiator fans van je AIO aansluiten op deze 2 poorten.
Beide poorten zijn 4 aderig, dus inclusief PWM.
Die kan je op z'n minst uitlezen en regelen via je BIOS.

[ Voor 28% gewijzigd door GarBaGe op 30-01-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuntaFujiwara
GarBaGe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:19:
Vroeger hadden fans een stekker met 2 aders: +12V en ground.
Toen kwam er een 3e ader bij: RPM (hiermee kan je het toerental van de fan aflezen).
En tegenwoordig hebben fans 4 aders. Een extra PWM ader.
PWM = Pulse Width Modulation en wordt gebruikt om de fan snelheid te reguleren.

Je wilt dus:
- fans met 4 aders
- fan aanslutingen (op het moederbord) met 4 aders.

De aansluiting naam op het moederbord, moet je terug kunnen vinden in de BIOS.

Edit:
Als ik kijk in de PDF van de handleiding van je moederbord, dan heb je bovenaan het moederbord 2 aansluitingen: "CPU_FAN" en "CPU_OPT".
Gezien je een AIO hebt (en geen luchtkoeler) zou ik de 2 radiator fans van je AIO aansluiten op deze 2 poorten.
Beide poorten zijn 4 aderig, dus inclusief PWM.
Die kan je op z'n minst uitlezen en regelen via je BIOS.
Kijk hier kan ik wat mee. Ik heb de layout van het mainboard al geprint en zag deze 2 idd. Ik heb ook de manual van de 240 erbij gepakt en volgens die moet er een verloop opzitten waar 2x een 3 aderige connector op zit en die zou dan op de CPU fan aansluiting moeten komen.

Mijn vermoeden is dat deze of los ligt, of net niet correct erop zit (pinnentje naar links of rechts).

Dank je man!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Het splitten van 2 aderige kabels is heel makkelijk, omdat alle fans +12V en ground nodig hebben.

Ik zou de splitter achterwege laten en de 2 fans direct aansluiten op het moederbord.
Indien de fans niet 4 aders hebben, zou ik de fans vervangen door fans met PWM en die direct aansluiten op het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuntaFujiwara
GarBaGe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:16:

Volgens mij zijn het 3 pins. Ze gaan van 2 naar 1 connector zodat ze gelijktijdig aan te passen zijn denk ik.

Ik ga er vanavond eens rustig voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuntaFujiwara
GarBaGe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:16:

Het bleek om een Ryuo 240 te gaan bij nadere inspectie en het probleem was vrij snel gevonden.

De connector moest op de CPU fan aansluiting zitten anders geeft het moederbord een error, maar hij zat 1 pin opgeschoven. Dus hij werd wel herkend, maar niet uitgelezen en dus schoten ze in safe mode.

1 plek opgeschoven, aangezet en meteen stiller. In de armoury crate een profiel aangemaakt en getest.

Met Cinebench hoor je hem langzaam op toeren komen en daarna zakt hij weer af.

25-28 graden idle en muisstil. Bedankt voor het meedenken!!
Pagina: 1